پزشکی

علائم پرکاری تیروئید چیست؟

 غده تیروئید پرکار با علائمی است که با درمان های پزشکی قابل رفع است.در پرکاری تیروئید ، غده تیروئید بیش از حد فعال باعث تولید بیش از حد هورمون های تیروئید می شود.هورمون های تیروئید متابولیسم سلول ها را تنظیم می کنند.به طور معمول ، میزان تولید هورمون تیروئید توسط مغز از غده هیپوفیز کنترل می شود ، که به نوبه خود توسط هیپوتالاموس تنظیم می شود.

علائم رایج پرکاری تیروئید

بی قراری ،

تحریک،

اضطراب ،

لرزش ،

کاهش وزن علی رغم افزایش اشتها ،

تعریق،

ضربان قلب سریع ،

عدم تحمل گرما ، و

حرکات مکرر روده

پریودهای نامنظم و کم (قاعدگی)

موهای ریز یا شکننده

 

علائم رایج پرکاری تیروئید 
علائم رایج پرکاری تیروئید 

پرکاری تیروئید چیست؟

پرکاری تیروئید نوعی بیماری است که در آن غده تیروئید با بیش فعالی مقدار زیادی هورمون تیروئید را که در خون گردش می کند تولید می کند. هورمونهای تیروئید شامل تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) هستند. T3 در واقع فعال ترین هورمون تیروئید است. بیشتر T4 در جریان خون به T3 تبدیل می شود.

غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. غده تیروئید خود توسط غده هیپوفیز در مغز تنظیم می شود و غده هیپوفیز توسط هیپوتالاموس ، غده دیگری در مغز تنظیم می شود.

این مقاله هم میتواند برای شما مفید باشد:کدام قاعدگی نامنظم است؟

علائم و نشانه های پرکاری تیروئید چیست؟

پرکاری تیروئید با علائم و نشانه های مختلفی دیده می شود. با این حال ، افراد مبتلا به بیماری خفیف معمولاً هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. افراد ۷۰ سال به بالا ممکن است هیچ علائم و نشانه هایی از پرکاری تیروئید نداشته باشند. به طور کلی ، علائم با افزایش درجه پرکاری تیروئید آشکارتر می شوند. علائم معمولاً مربوط به افزایش میزان متابولیسم بدن است.

در افراد مسن ، ریتم نامنظم قلب و نارسایی قلبی می تواند رخ دهد. در شدیدترین شکل ، پرکاری تیروئید درمان نشده ممکن است منجر به “طوفان تیروئید” شود ، یک بیماری شامل فشار خون بالا ، تب و نارسایی قلبی. تغییرات ذهنی مانند گیجی و هذیان نیز ممکن است به وجود آید.

تفاوت پرکاری تیروئید با کم کاری تیروئید چیست؟

پرکاری تیروئید به افزایش تولید هورمون تیروئید توسط غده تیروئید اشاره دارد ، در حالی که کم کاری تیروئید به حالتی گفته می شود که در آن فرد دارای هورمون تیروئید کم یا تولید کم هورمون تیروئید باشد.

پرکاری تیروئید

چه عواملی باعث پرکاری تیروئید می شود؟

بیماری گریوز
آدنوم عملکردی و گواتر مولتی نودولار سمی (TMNG)
مصرف بیش از حد هورمون های تیروئید
ترشح غیر طبیعی TSH
تیروئیدیت (التهاب غده تیروئید)
مصرف بیش از حد ید

بیماری گریوز

بیماری گریوز که به دلیل فعالیت بیش از حد غده تیروئید ایجاد می شود و شایع ترین علت پرکاری تیروئید است. در این شرایط ، غده تیروئید معمولاً توانایی پاسخگویی به کنترل طبیعی توسط غده هیپوفیز از طریق TSH (رنگاد) را از دست داده است. بیماری گریوز ارثی است و در زنان پنج برابر بیشتر از مردان است.

تصور می شود بیماری گریوز یک بیماری خود ایمنی است و ممکن است آنتی بادی هایی که مشخصه این بیماری هستند در خون یافت شود. این آنتی بادی ها شامل ایمونوگلوبولین محرک تیروئید (آنتی بادی های TSI) ، آنتی بادی های پراکسیداز تیروئید (TPO) و آنتی بادی های گیرنده TSH هستند.

 علائم و نشانه های بیماری گریوز

علائم و نشانه های بیماری گریوز شامل علائم پرکاری تیروئید است. با این حال ، بیماری Graves ممکن است با بیماری چشم (Opthalmopathy گریوز) و ضایعات پوستی (درماتوپاتی) همراه باشد. اپتالوماپاتی می تواند قبل ، بعد یا همزمان با پرکاری تیروئید رخ دهد. در اوایل ، ممکن است باعث حساسیت به نور و احساس “شن و ماسه در چشم” شود. چشم ها ممکن است قرمز شده و اشک اضافی ایجاد کنند. تورم پشت کره چشم باعث بیرون زدگی چشم می شود و دید دوتایی ایجاد می شود. درجه اوتالموپاتی در کسانی که سیگار می کشند بدتر می شود.

علاوه بر علائم پرکاری تیروئید که در بالا ذکر شد ، بیماری گریوز ممکن است با بیماری چشم (اپتالوماپاتی گریوز) و ضایعات پوستی (درموپاتی) همراه باشد. اپتالوماپاتی می تواند قبل ، بعد یا همزمان با پرکاری تیروئید رخ دهد. در اوایل ، ممکن است باعث حساسیت به نور و احساس “شن و ماسه در چشم” شود. چشم ها ممکن است قرمز شده و اشک اضافی ایجاد کنند. تورم پشت کره چشم باعث بیرون زدگی چشم می شود و دید دوتایی ایجاد می شود. درجه اوتالموپاتی در کسانی که سیگار می کشند بدتر می شود.

روند بیماری چشم اغلب از بیماری تیروئید مستقل است و ممکن است داروهای استروئیدی برای کنترل التهاب ایجاد کننده اپتالوماپاتی لازم باشد. علاوه بر این ، ممکن است مداخله جراحی لازم باشد. وضعیت پوستی (درموپاتی) نادر است و باعث ایجاد بثورات پوستی بدون درد ، قرمز و برآمدگی در جلوی پاها می شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا