پزشکی

درمان قطعی واریس راحت و سریع و سرپایی

یکی از آزاردهنده ترین مشکلات پوستی ایجاد عروقی سیاه و کبود بر روی آن است. بیماری شایع و ناخوشایند واریس در قسمتی رخ می دهد که عروق خونی دچار خون ریزی به زیر پوست شده اند و باقی مانده اند. از عوامل ایجاد کننده ی این بیماری ژنتیک، گردش خون ضعیف و … است.

در اکثر موارد، واریس در قسمت پایینی پا‌ها ظاهر می‌شود. اگر بیمار تورم و درد و ناراحتی قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند، درمان لازم است. خوشبختانه، تعدادی از گزینه‌های درمانی موجود شامل روش‌های مراقبتی خانگی است. گاهی اوقات و در موارد بسیار شدید رگ‌های واریسی باعث پارگی یا ایجاد زخم‌های واریسی بر روی پوست خواهند شد که نیاز به درمان دارد.

راه‌های درمان واریس

در اینجا روش‌های پزشکی برای درمان واریس را برایتان آورده‌ایم:

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یک روش پزشکی برای درمان رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی است. در اسکلروتراپی یک محلول به طور مستقیم در رگ تزریق شده که باعث از بین رفتن آن می‌شود و خون مسیر خود را از طریق یک رگ سالم دیگر می‌بندد. رگ تخریب‌شده جذب بافت بدن شده و در نهایت از بین می‌رود. این بهترین روش برای درمان رگ‌های واریسی پرپیچ‌وتاب و با عود مکرر است.

در این روش ابتدا متخصصین، وضعیت رگ شما را ارزیابی کرده و سپس مواد را برای تخریب دیواره آن درون رگ تزریق می‌کنند.

 

عوارض

  • امکان احساس ناراحتی به مدت ۲ تا ۴ هفته
  • کبودی خفیف و برآمدگی‌هایی در پا

هزینه

بهتر است بدانید اسکلروتراپی نوعی جراحی زیبایی محسوب می‌شود و از این رو هزینه اسکلروتراپی تحت پوشش بیمه نمی‌باشد؛ بنابراین قیمت اسکلروتراپی و هزینه درمان واریس با توجه به نوع و غلظت محلول تزریقی مورد استفاده، تعداد جلسات، حجم کار، سایز و تعداد رگ‌های درمان شده به اضافه دستمزد پزشک محاسبه می‌گردد.

جراحی لیزری

فرایند لیزر واریس پا شامل مرحله ایجاد بی حسی موضعی، جاگذاری فیبر و مرحله اعمال انرژی تابشی برای خشکاندن رگ است.

پس از ضدعفونی کردن با رعایت شرایط استریلیزاسیون و تحت بی حسی موضعی فیبر نازک و قابل انعطاف لیزر یا رادیوفرکونسی در درون رگ واریسی جاگذاری می‌شود اینکار با هدایت پروب سونوگرافی صورت می‌گیرد. معمولا تزریق ماده بی حسی با احساس سوزش و درد مختصر در پا همراه است. پس از اتمام این مرحله بیمار دردی نباید داشته باشد.

پس از اطمینان از جاگذاری، مرحله بعد که در واقع مرحله ازبین بردن رگ است شروع می‌شود که در این مرحله میزان مشخصی از حرارت در بازه زمانی کوتاه چند ثانیه‌ای به دیواره رگ در نقاط مختلف تابانده می‌شود. کل لیزر درمانی واریس نزدیک به ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

عوارض احتمالی

به طور کل تعداد موارد نارضایتی و بروز عوارض جانبی بسیار نادر است. در ضمن در صورت بروز این عوارض در زمان کوتاهی معمولا رفع می‌شوند و جای نگرانی ندارد.

  • کبودی و درد: کبودی، قرمزی و درد در محل انجام تزریق که با گذشت زمان و ظرف چند هفته برطرف می‌شود.
  • عفونت یا لخته خون: احتمال بروز عفونت و یا لخته خون در عروق عمقی که بسیار نادر است. به منظور کاهش احتمال عفونت آنتی بیوتیک مناسب طبق تجویز پزشک معمولا استفاده می‌شود.
  • استفاده از جوراب واریس در دوره نقاهت به منظور کاهش خطر بروز لخته در عروق عمقی پا و کاهش درد و کبودی و بهتر شدن نتیجه درمان توصیه می‌شود.
  • بیحسی: بیحسی و ازدست رفتن حس در ناحیه پیرامون رگ: این عارضه به نسبت بیشتر توسط بیماران عنوان می‌شود البته در اکثر افراد دائمی نبوده و با گذر زمان رفع می‌شود.
  • سوختگی پوست: در صورت تابش بیش از اندازه اشعه احتمال بروز سوختگی می‌باشد البته این مورد بسیار نادر و دور از انتظار در کلینیک واریس است.

هزینه

خوشبختانه بیمه‌های درمانی روش لیزر درون رگی واریس را به عنوان روش درمانی برگزیده تایید نموده و هزینه‌های آن را تقبل میکنند.

روش رادیوفرکانسی (RF)

در روش رادیوفرکانسی (اراف) به جای لیزر با امواج رادیویی، داخل ورید‌های واریسی حرارت می‌بیند. این روش نیز همانند لیزر واریس در مطب و تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. عملکرد رادیوفرکانسی اولیه، با ایجاد گرما در داخل بافت ورید باعث تخریب و جمع شدن آن می‌شود. این گرما در حدود ۱۲۰ درجه سانتیگراد بوده، ولی بیمار بعلت بیحس موضعی آن را احساس نمی‌کند.

عوارض احتمالی

  • مورمور شدن دور رگ به صورت موقتی
  • سوختگی خفیف پوستی

البته این عوارض با مهارت و تجربه پزشک تا حد زیادی قابل پیشگیری است. در صورتیکه حجم بی حسی موضعی تزریقی بین پوست و رگ‌های سطحی (مخصوصا زیر زانو) کافی نباشد، این مشکل می‌تواند بروز کند.

از دیگر عوارض درمان واریس با روش رادیوفرکانسی ایجاد لخته شدن خون در رگ است. زمانی که بافت به خوبی فشرده نمی‌شود و جوراب مرتب پوشیده نشود احتمال بروز این عارضه بالا می‌رود. برای پیشگیری از این مورد در صورت نیاز پزشک داروی ضد انعقاد تجویز خواهد نمود.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا