پزشکی

چرا صورت و دست و پایم سوزن سوزن میشود

چرا صورت و دست و پایم سوزن سوزن میشود

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چرا صورت و دست و پایم سوزن سوزن میشود)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

احساس سوزن سوزن شدن ناگهانی بر دست ها ، پاها یا صورت خود شکایت نسبتاً رایجی است که توسط افراد زیادی گزارش شده است. این ممکن است در نتیجه خوابیدن به مدت طولانی روی هر یک از اندام های شما یا نشستن در همان وضعیت هنگام خواندن یا نوشتن باشد.

از نظر پزشکی پارستزی نامیده می شود ، احساس سوزن سوزن شدن معمولاً نتیجه ضربه یا آسیب به سیستم عصبی محیطی (PNS) است. PNS جز component سیستم عصبی است که مغز را از طریق شبکه ای از رشته های عصبی به اندام های مختلف بدن متصل می کند. اطلاعات را به صورت تکانه ها یا سیگنال های عصبی به عقب و جلو منتقل می کند.

هنگامی که عصب مورد فشار قرار می گیرد یا فشرده می شود ، ممکن است انتقال سیگنال ها به تأخیر بیفتد ، کند شود یا مختل شود ، و این بر توانایی مغز در تفسیر سیگنال ها و ارسال پاسخ ها تأثیر می گذارد. برای مقابله با این پدیده ، مغز با ارتباط احساس با بی حسی و گزگز پاسخ می دهد. اینها اولین علائم آسیب عصبی است.

سوزن سوزن شدن صورت (پارستزی)

احساس سوزن سوزن شدن خفیف یا موقتی که با احساس سوزن ایجاد می شود به محض از بین رفتن فشار بر روی عصب مربوطه می تواند از بین برود. در موارد پارستزی گذرا ، که معمولاً در اثر فشار عصبی خفیف ایجاد می شود ، علائم به خودی خود برطرف می شوند.

سوزن سوزن شدن و مشکلات حسی در بیمارانی که از اختلالات عصبی ، بیماری های مزمن دردناک مانند فیبرومیالژیا و سایر بیماری ها رنج می برند ، شایع است ، که تشخیص را در برخی مواقع پیچیده می کند.

در این حالت تقریباً در تمام قسمت های صورت ، عصب سه قلو از نظر مکانیکی فشرده ، کشیده یا ملتهب شده است. سوزن سوزن شدن صورت به عنوان یک گزگز بی حس یا احساس خزشی پوست که اغلب در مراحل اولیه بدون درد احساس می شود ، بر ناحیه پوست صورت تأثیر می گذارد. اگر علامت غالب درد صورت باشد ، به این اختلال نورالژی سه قلو می گویند .

چه چیزی می تواند باعث سوزن سوزن شدن صورت شود؟

سوزن سوزن شدن صورت به خودی خود یک بیماری نیست بلکه علامت بیماری های تحمیل کننده عصب یا عملکرد عصب است.

ممکن است به علت:

یک بیماری روانی
آسیب وارد شده به نخاع فوقانی یا قسمت خلفی ساقه مغز
کمبود آب بدن در حدود ۵-۶ درصد
گردش نامناسب خون
کمبود ویتامین B6
افرادی که همودیالیز مزمن دریافت می کنند
سو تغذیه در افراد الکلی مزمن
بارداری یا شیردهی
داروهایی مانند پنی سیلامین ، ایزونیازید یا فنل زین

شرایط پزشکی مربوط به سیستم عصبی مانند:
سکته
میلیت عرضی
انسفالیت
آسیب به ناحیه دندان و صورت
فشرده سازی عصب سه قلو
سارکوئیدوز
اختلال خود ایمنی
تومور یا ضایعه عروقی که به مغز یا نخاع فشار وارد می کند

چرا صورت و دست و پایم سوزن سوزن میشود
چرا صورت و دست و پایم سوزن سوزن میشود

سوزن سوزن شدن صورت چگونه تشخیص داده می شود؟

ارزیابی تاریخچه پزشکی بیمار برای تعیین دقیق مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است.

پزشک شما برای تعیین علت دقیق ممکن است یکی از موارد زیر را تجویز کند:

در صورت وجود علت سکته مغزی ، ام آر آی یا سی تی اسکن
در صورت وجود بیماری زمینه ای ، آزمایش خون
ارجاع به روانپزشک در صورتی که علت آن روان پزشکی باشد

درمان پزشکی سوزن سوزن شدن صورت چیست؟

درمان پارستزی (سوزن سوزن) فقط به تشخیص علت بیماری شما بستگی دارد.شرایط خفیف معمولاً بی ضرر هستند ، دردی اندک دارند و یا اینکه هیچ دردی ندارند و به طور خود به خود برطرف می شوند. با این حال ، بیماران با شرایط شدید نیاز به کمک متخصص دارند. متخصص مغز و اعصاب ممکن است کورتیکواستروئیدها را برای کاهش احساس گزگز تجویز کند.

اگر اضطراب شدید ، حملات هراس یا علت روانی ممکن است علت احساس سوزن سوزن شدن صورت شما باشد ، ممکن است پزشک شما را به یک روانپزشک معرفی کند.

راه های طبیعی برای کاهش سوزن سوزن شدن صورت:

بیایید نگاهی بیندازیم به روش های طبیعی برای کمک به شما در داشتن احساس سوزن سوزن شدن در صورت.

چرا صورت و دست و پایم سوزن سوزن میشود
چرا صورت و دست و پایم سوزن سوزن میشود

۱٫ درمان رفتاری شناختی را امتحان کنید.

درمان شناختی رفتاری (CBT) متمرکز بر آموزش حسی می تواند به بیمار مبتلا کمک کند تا تغییرات تکانه های عصبی منتقل شده را درک کند.آموزش مجدد حسی می تواند به بیمار کمک کند تا درک خود را در مورد سوزن سوزن شدن صورت دوباره بیاموزد. این شکل از CBT حواس را آموزش می دهد تا تفاوت بین احساس لمس متحرک و لمس ثابت را تشخیص دهد. همچنین به بیمار کمک می کند تا محل لمس روی پوست آسیب دیده را ارزیابی کند. با این حال ، محرک برای ایجاد درک لمسی هرگز نباید آنقدر شدید باشد که درد ایجاد کند.

۲٫ مراقبه ذهن آگاهی را تمرین کنید.

مراقبه ذهن آگاهی ترکیبی از  مدیتیشن و خود اندیشی  است.تمرین مراقبه ذهن آگاهی توجه شما را در زمان حال جلب می کند ، در را به روی هوشیاری ، احساس ، محیط ، پذیرش و صراحت باز می کند و هیچ جایی برای افکار قضاوتی ندارد. این به شما کمک می کند تا در روند کار ، با مبارزه با استرس و تحریک بدن تان به محرک های گوناگون با آرامش برخورد کنید.

مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند به کاهش درک درد کمک کند و همچنین علائم افسردگی را در افرادی که از بیماری های مزمن رنج می برند کاهش دهد.

اگرچه هیچ ارتباط مستقیمی بین سوزن سوزن شدن صورت و روش های درمانی مدیتیشن وجود ندارد ، اما انجام مراقبه ذهن آگاهی می تواند به کنترل استرس و افسردگی کمک کند.

۳٫ مکمل های ویتامین B6 را در نظر بگیرید.

کمبود ویتامین B6 که به آن پیریدوکسین نیز گفته می شود ، با آسیب عصبی و گزگز همراه است که با مصرف مکمل آن قابل رفع است.

مکمل غذایی پیریدوکسین به دلیل ناتوانی ذاتی بدن در سنتز آن ضروری است. اگرچه مصرف رژیم غذایی ما برای تأمین نیاز به ویتامین B6 کافی است و کمبود آن نادر است ، اما برخی از افراد مستعد کمبود ویتامین B6 هستند. افراد بالغ با کمبود ویتامین B6 ممکن است در دست ها ، پاها و در نهایت صورت دچار گزگز شوند.مصرف مکمل های ویتامین B6 را پس از تأیید پزشک در نظر بگیرید.

۴٫ شیر زردچوبه بنوشید.

به زردچوبه یک پلی فنول به نام کورکومین اعطا می شود که به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند به رفع سوزن سوزن شدن صورت کمک کند.

آسیب عصب محیطی در ابتدا در رشته های حسی آشکار می شود و به صورت درد و سوزن سوزن شدن احساس می شود. همانطور که رشته های عصبی آسیب دیده اند ، فرایندهای مختلف بیولوژیکی لازم الاجرا شده و آسیب به صورت درد ، گزگز و بی حسی ظاهر می شود. استرس و التهاب اکسیداتیو از جمله بسیاری از فرآیندهایی است که در آسیب عصبی نقش دارد.

یک مطالعه مکمل یک درمان کمکی حاوی زردچوبه با آلفا لیپوئیک اسید را برای کاهش بی حسی ، درد و سوزن سوزن شدن در نوروپاتی محیطی برجسته کرده است.

ماهیت ضد التهابی ماده فعال زیستی کورکومین می تواند به کاهش تولید مولکول های تحریک کننده التهاب کمک کند. فعالیت آنتی اکسیدانی آن می تواند به مقابله با استرس اکسیداتیو که باعث درد ، سوزن سوزن شدن و بی حسی اعصاب فشرده مکانیکی می شود ، کمک کند.

۱ قاشق زردچوبه را به یک تابه اضافه کنید.
۸قاشق  شیر به ظرف حاوی زردچوبه اضافه کنید.
اجازه دهید این مخلوط حدود ۱۵ دقیقه بجوشد.
شیر را صاف کرده و روزانه بنوشید.

۵٫ عصاره جینکو بیلوبا را مصرف کنید.

عصاره جینکو بیلوبا (یا درخت کهن دار) دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی و محافظت در برابر نورون است که می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب عصبی کمک کند.

ارزش دارویی آن از توانایی آن در جلوگیری از آسیب های ناشی از اکسیداسیون و اثرات مثبت آن در بازسازی عصب ، نارسایی مغزی و بیماری عروق محیطی ناشی می شود.

یک مطالعه اثرات GBE را روی بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن مرتبط با یک عصب فشرده نشان داده است. نتایج نشان داد که GBE می تواند پارستزی را مهار کند و همچنین روند بهبودی برای عملکرد حرکتی را پس از آسیب به عصب صورت تسهیل کند.

مقدار توصیه شده مصرف GBE برای بزرگسالان ۱۲۰-۲۴۰ میلی گرم در روز است.

نکته اول درباره سوزن سوزن شدن:

سوزن سوزن شدن با بسیاری از بیماری ها همراه بوده است. سوزن سوزن شدن طولانی مدت در صورت می تواند منجر به عوارض شدید شود. برای کاهش خطرات احتمالی به درمان مناسب نیاز است:

اگر دلیل سوزن سوزن شدن شما سکته مغزی است ، آسیب مغزی دارید
فلج
آسیب دائمی عصب

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند احساس سوزن سوزن شدن صورت شما را ایجاد کند. اگر زیاد دچارش میشوید از یک متخصص مغز و اعصاب نظر بگیرید:

 ناگهانی احساس سوزن سوزن شدن
سوزن سوزن شدن که به یک طرف بدن محدود می شود
احساس سوزن سوزن شدن مداوم
اینها ممکن است نشانه هایی از سکته قریب الوقوع باشد.

سوزن سوزن شدن طولانی مدت می تواند منادی سایر بیماری های پزشکی باشد ، که ممکن است دلیل جدی نگرانی باشد. در صورت ادامه علائم بیش از چند دقیقه ، لازم است نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

سوزن سوزن شدن صورت اغلب به عنوان پس از آسیب یا ضربه به عصب سه قلو ظاهر می شود. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد گزگز صورت شود و باید برطرف شود.

موارد خفیف را می توان به تنهایی برطرف کرد. با این حال ، در صورت  طولانی شدن آن، به دنبال ارزیابی فوری پزشکی باشید تا از عواقب سو آن جلوگیری کنید.

منبع:top10homeremedies

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا