جالبه ؛)

مثبت اندیشی یعنی چه؟

مثبت اندیشی یعنی چه؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، (( مثبت اندیشی یعنی چه؟ )) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

مثبت نگری چیست؟

مثبت نگری  را می توان استفاده کردن از تمامی ظرفیت های ذهنی مثبت، نشاطانگیز و امیدوار کننده در زندگی، برای تسلیم نشدن در برابر عوامل منفیِ ساخته ذهن و احساس های یأس آورِ ناشی از دشواری ارتباط با انسان ها و رویارویی با طبیعت، دانست.

و یا این تعریف کوتاه :

برداشتی خوب و درست از اتفاقاتی که برایمان رخ می‌دهد و باعث می‌شود که ما حالمان خوب شود و احساس بهتری داشته باشیم.

اقسام مثبت نگری

  •  خوش بینی به خدا : پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «سوگند به خدایی که جز او شایسته پرستش نیست، به هیچ مؤمنی هرگز خیر دنیا و آخرت داده نشد جز به سبب خوش بینی اش به خدا و امیداری اش به او و حسن خلق و اجتناب از غیبت، و به خدایی که جز او سزاوار عبادت نیست، هیچ مؤمنی را بعد از توبه و استغفار عذاب نکند مگر به سبب بدگمانی اش به خدا و کوتاهی اش در امیدواری به او و بدخلقی و غیبت از مؤمنان».

  •  خوش بینی به خود : از نظر اسلام، این قسم از خوش بینی، ناپسند است، زیرا کسی که به خود خوش بین باشد، خود را بی نقص دیده و به عجب و خودبینی مبتلا می گردد. امام علی (ع) می فرماید: «مؤمن صبح نمی کند و در شبان گاه داخل نمی شود مگر آن که نفسش نزد او متهم است.»
  • خوش بینی به دیگران : نگاه خوش بینانه به اطرافیان و مسائل مختلف، از توصیه های دین اسلام است که روان شناسان نیز بر آن تأکید کرده اند. فرد مسلمان وظیفه دارد کار دیگران را حمل بر صحت کند. امام علی (ع) می فرماید: «هرگز به سخنی که از کسی صادر می شود گمان بد مبر، در حالی که می توانی توجیه صحیحی برای آن بیابی.»

مثبت اندیشی یعنی چه؟
مثبت اندیشی یعنی چه؟

ویژگی های افراد مثبت اندیش

  • زندگی را با همه موانع آن دوست دارند :  تفاوت افراد مثبت اندیش با دیگران در این است که آنها می پذیرند که زندگی با تمام این موانع زیباست و معتقدند یکی از دلایلی که موجب لذت بخش بودن زندگی می‌شود، عبور از چالش‌های آن است.

  • از حقایق فرار نمی کنند : یکی از بهترین ویژگی های اشخاص مثبت اندیش همین است که آنها هرگز از حقایق فرار نمی‌کنند، بلکه آنها را می‌پذیرند و سعی می‌کنند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند و به بهترین شکل ممکن مشکلات را حل کنند.
  • آرامش و شادی در چهره آنها نمایان است : قطعاً همه شما با افرادی برخورد داشته اید که در هر شرایطی لبخند بر لب دارند و سعی می‌کنند آرامش را به دیگران انتقال دهند.این یکی از بارزترین ویژگی‌های افراد مثبت اندیش است.
  • به وقوع اتفاقات خوب یقین دارند : افراد مثبت اندیش این لذت را به مقدار بیشتری لمس می کنند. به دلیل اینکه آنها به بروز این اتفاقات شک ندارند و مطمئن هستند که پس از هر شب تاریک صبح زیبایی از راه خواهد رسید.
  •  بعد از هر شکستی باز برمی‌خیزند: تفاوت افراد معمولی با مثبت اندیش ها در این است که آنها این ذهنیت را در سنین بزرگسالی خود نیز حفظ می‌کنند و همانند دوران کودکی خود بعد از هر بار زمین خوردن بر می‌خیزند و قدم های خود را محکم تر برمی‌دارند و بدون شک نهایتاً به موفقیت دست پیدا می‌کنند.

منفی نگری

نقطه مقابل مثبت اندیشی منفی نگری است و متأسفانه افراد زیادی را می‌بینیم که با این ویژگی در حال زندگی کردن هستند، آن‌ها هر اتفاقی که می‌افتد چه خوب یا چه به‌ظاهر بد را ” بد ” تلقی می‌کنند و شروع به ناله و شکایت و گله می‌کنند و افکار منفی در خصوص موضوع را در ذهن خود پرورش می‌دهند و دقیقاً بدترین شرایط را در ذهن خود می‌سازند و به این دلیل می‌بینیم که هیچ‌گاه کاری نمی‌کنند چراکه همیشه نیمه‌خالی لیوان را می‌بینند.

جالب است دریکی از سمینار‌هایم در مورد این موضوع صحبت می‌کردم که یکی از شرکت‌کنندگان بلند شد و گفت: اصلاً لیوان آب ندارد که ببینم. افرادی که این‌طور فکر می‌کنند کاملاً ذهنشان را با افکار منفی و مسموم‌کننده پرکرده‌اند که حتی اجازه نمی‌دهند به فرد که یک ویژگی خوب را ببیند.

امروز به اثبات رسیده که افکار انسان ها نه تنها در روحیات و احساسات آنها تأثیر می گذارد که در درمان بیماری های جسمی نیز نقش حیاتی دارد. دکتر ویل می گوید: اثرات معجزه آسای دارو مربوط به ذهنیات مصرف کننده است، نه خواص خود دارو.

منبع:گام برتر ، ایمان برجی ،حوزه

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا