پزشکی

چی بخوریم پریود شیم؟ راه باز شدن قاعدگی

*این مقاله در مرداد ماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

تقریبا همه خانم‌ها از سن بلوغ تا حوالی یائسگی هر ماه عادت‌ماهانه یا پریود می‌شوند. پریودشدن بخشی طبیعی از چرخهٔ ماهانه سلامت زنان یا همان چرخه قاعدگی است. در این دوران مشکلاتی نیز همراه خانم ها می باشد. یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از بانوان آن را تجربه کرده باشند ، عقب افتادن قاعدگی است. یعنی فرد بنابر دلایلی در زمان مشخص پریود نشده است. حتی ممکن است این پریود نشدن در دختران باکره رخ دهد. گاهی نیز بنا به دلایل مختلف از جمله در پیش‌ داشتن یک سفر زیارتی، تفریحی و یا مراسم عروسی اقدام به جلو انداختن دوره قاعدگی یا پریود خود می‌کنند. در اینجور مواقع سوالی که برای افراد پیش می آید این است که چی بخوریم پریود شیم؟

چگونه غذا بر چرخه قاعدگی تاثیر می گذارد؟

اول از همه، مهم است که مشخص کنیم در مورد چه چیزی صحبت می کنیم. اختلالات قاعدگی متفاوت است، و بنابراین، درمان های متفاوتی وجود دارد.

دیسمنوره اولیه ۹۰ درصد زنان در سنین باروری به خصوص در سنین پایین را درگیر می کند، این درد رحمی است که در روزهای قبل یا در حین قاعدگی ایجاد می شود و آسیب شناسی نیست. از جمله عوامل مستعد کننده برای دیسمنوره اولیه عبارتند از: سابقه خانوادگی درجه یک. سن پریود اول؛ دوره های طولانی و سنگین؛ مصرف الکل؛ دود؛ یا یک زندگی بی تحرک داشته باشید.

در مورد دیسمنوره ثانویه، یعنی به دلایل دیگر (اندومتریوز، فیبروم، ناهنجاری‌های مادرزادی، و غیره) هر مورد باید به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار گیرد و درمان، اعم از پزشکی، دارویی، و/یا رژیم غذایی-تغذیه‌ای تطبیق داده شود.

از سوی دیگر، ما سندرم پیش از قاعدگی را داریم، مجموعه متغیری از علائم جسمی و روانی که در فاز لوتئال ظاهر می شود و معمولاً در ابتدای قاعدگی متوقف می شود و ۲۰ تا ۵۰ درصد زنان در سنین باروری را مبتلا می کند. علت آن ناشناخته و پیچیده است، از جمله: استعداد ژنتیکی. سطوح پایین کلسیم، منیزیم، ویتامین D و B6؛ عدم تعادل هورمونی مربوط به استروژن، پروژسترون و/یا آلدوسترون؛ و تغییرات در سنتز انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین. راه حل هرگز متوسل شدن به مکمل ها بدون مقدمه بیشتر نیست، بلکه اعتماد به متخصصان سلامت برای گرفتن سابقه پزشکی خوب و در صورت تشخیص کمبودهای تغذیه ای یا تغییرات هورمونی، تجویز مناسب ترین درمان در هر مورد است.

چی بخوریم پریود شیم؟

زعفران

از دیرباز تاکنون زعفران به عنوان یک گیاه قاعده آور معروف بوده است. ۵ گرم زعفران را در ۵۰۰ سی سی آب دم کرده و روزی سه وعده بنوشید.

رازیانه

شاید بد نباشد این دفعه که پریودتان به تاخیر افتاد و به این فکر کردید که چی بخورم تا زودتر پریود شم رازیانه را انتخاب کنید و به شکل دمنوش روزی ۳ مرتبه و به مدت ۳ روز و هر بار یک فنجان میل کنید. نتیجه آن هر چه باشد از مصرف داروهای شیمیایی آن هم بی محابا بهتر است!

ویتامین C

ویتامین C به عنوان یک داروی تحریک کننده ی قاعدگی در نظر گرفته میشود.تصور میشود ویتامین C به افزایش ریزش رحم کمک میکند و شانس پریود شدنتان را افزایش میدهد. بعضی متوجه شده اند که خوردن مکمل های ویتامین C یا غذاهای سرشار از ویتامین C باعث انقباض رحم و پریود شدن میشود.

مصرف روزانه ی ویتامین C،۶۰ میلی گرم پیشنهاد شده است. اگر میخواهید از مکمل استفاده کنید،مطمئن شوید که بیشتر از مقدار پیشنهاد شده مصرف نکنید. سعی کنید مقدار زیادی پاپایا،فلفل دلمه ای،بروکلی،کیوی،مرکبات،سبزی و گوجه فرنگی بخورید.

چای زنجبیل

روزانه ۲ تا بیشتر چای زنجبیل بخورید. این چای باعث شروع خونریزی در یکی دو روز میشود. اما گاهی اوقات باعث گرگرفتگی زنان میشود.

چی بخوریم پریود شیم؟

جعفری

اگر می پرسید که برای زودتر پریود شدن چی بخوریم باید جعفری را به شما پیشنهاد کنیم. جعفری یک سبزی بسیار شگفت انگیز است که می تواند بر قاعدگی تاثیر بگذارد. برای استفاده از این روش مقداری جعفری تازه را خرد کرده و با آب داغ مخلوط کنید، سپس بگذارید تا چند دقیقه دم بکشد. خوردن چند روز پشت هم این دمنوش می تواند سبب آغاز قاعدگی گردد.

زردچوبه

تصور می شود که زردچوبه دردهای قاعدگی را کاهش می دهد و منظم بودن پریودتان را بهبود می بخشد. زردچوبه یک ریشه طعم دار است که معمولا به عنوان ادویه ی غذا استفاده می شود. همچنین می توان از آن یک نوشیدنی سالم نیز تهیه کرد. محققان تائید نکرده اند که می تواند باعث زودتر پریود شدن شود اما اگر پریودتان عقب افتاده است، ارزش دارد آن را امتحان کنید.

زردچوبه باعث تنظیم پریود شما  و کاهش درد پریودی میشود. این ادویه را به برنج، سبزیجات استفاده کنید و یا یک قاشق چایخوری زردچوبه را در آب ریخته با لیمو وعسل مخلوط کرده و روی برنج بریزید. یا اینکه یک قاشق چایخوری شکر زرد را با نصف قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کرده و یک تا ۲ بار در روز برای دو هفته میل کنید.

چی بخوریم پریود شیم؟

استفاده از مکمل های گیاهی

تصور میشود که مکمل های گیاهی متفاوتی پریود را تحریک می کنند.به این دلیل که مکمل ها توسط سازمان غذا و دارو کنترل نمی شوند،باید با احتیاط مصرف شوند.قبل از استفاده از مکمل ها،با پزشک مشورت کنید.راهنمای روی بسته بندی را بخوانید و بیشتر از اندازه ی پیشنهاد شده مصرف نکنید.

انبه

انبه از جمله میوه های قاعده آور محسوب می شود و خوردن مقدار زیادی از آن میتواند به شروع عادت ماهیانه کمک کند.

و در نهایت ورزش کنید

براساس مطالعات، زنانی که ورزش می کنند باعث کاهش سطح استرادیول در بدن میشود. این هورمون بدن را از تخمک گذاری و پریود شدن دور نگه می دارد.

چی بخوریم پریود شیم؟

آیا قرص Well Woman سبب باز شدن پریود می شود؟

بله. این دارو که حاوی مس، آهن، منگنز، ید و … است، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این داروی گیاهی گرچه عوارض خاصی ندارد اما مصرف آن تحت نظر متخصص توصیه می شود و طی یک تا سه ماه اثر خود را بر قاعدگی می گذارد.

اگر پرید شوم مطمئن باشم که باردار نیستم؟

خیر! در برخی موارد، در هفته های ابتدایی حاملگی، خونریزی سبکی رخ می دهد که فرد آن را با خونریزی قاعدگی اشتباه می گیرد درصورتی که جنین همچنان در درون رحم به رشد خود ادامه می دهد. اگر علایمی نظیر تهوع و استفراغ دارید حتما به پزشک مراجعه کنید ممکن است نیاز به انجام تست بارداری باشد.

در هر مرحله از چرخه قاعدگی چه بخوریم؟

به طور کلی توصیه می شود نه تنها در روزهای قاعدگی، همیشه از یک الگوی غذایی سالم پیروی کنید که در آن غذاهای طبیعی تازه غالب است.

در طول هفته بیشتر از گوشت ماهی بخورید.
ماهی های چرب را ۱-۲ بار در هفته مصرف کنید.
گوشت های بدون چربی، با چربی کمی انتخاب کنید.
مصرف منطقی آجیل، مثلاً مشت بسته، ۵ تا ۷ بار در هفته باشد.
رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشید. مصرف سبزیجات در غذاهای ناهار و شام کمک می کند و حداقل ۲ بار در روز از میوه استفاده کنید.
حبوبات را ۲ تا ۴ بار در هفته یا به عنوان ماده اصلی غذا یا به عنوان چاشنی یا مواد تشکیل دهنده سوپ و خامه مصرف کنید.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا