روانشناسی

چطور در محیط خانه و کار شادتر باشیم؟

چطور در محیط خانه و کار شادتر باشیم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چطور در محیط خانه و کار شادتر باشیم؟ )) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بهبود شادی این روزها یک کار چالش برانگیز است ، اما می توان آن را انجام داد. تجزیه و تحلیل ۶۱ مداخله شادی نشان داد که ۹۶ درصد مداخلات باعث افزایش شادی می شوند .حالا ببینیم چه راهکارهایی برای احساس شادی بیشتر در خانه و محل کار وجود دارد.

مقاله جدید منتشر شده در مجله Frontiers in Psychology دقیقاً نشان می دهد که چه نوع مداخلات شادی موفق تر از سایرین است.

شواهد نشان می دهد که تکنیک های شناختی- رفتاری ، مداخلات ذهن آگاهی و آموزش های انعطاف پذیری بیشترین تأثیر را در افزایش شادی دارند.

محققان به سرپرستی آسوکا ساکورایا از دانشگاه پزشکی زنان توکیو در ژاپن اظهار داشتند:

“مطالعه حاضر تأثیر مداخلات را برای افزایش بهزیستی ذهنی نشان داد.” “به ویژه ، مداخلات روانشناختی (به عنوان مثال ، ذهن آگاهی ، رویکردهای مبتنی بر شناخت – رفتاری و سایر مداخلات روانشناختی) ممکن است برای بهبود بهزیستی ذهنی مفید باشد.”

برای رسیدن به این نتیجه ، دانشمندان نتایج ۳۹ مطالعه انجام شده بین سالهای ۱۹۹۷ و ۲۰۱۷ را تجزیه و تحلیل کردند. بیشتر این مطالعات در محیط کار انجام شده است ، اما نتایج برای سایر تنظیمات نیز اعمال می شود.

برای مقایسه نتایج ، محققان یافته ها را به شش دسته تقسیم کردند که در زیر شرح داده شده است:

چطور شادتر باشیم؟

مداخلات روانشناختی برای شادی بیشتر

محققان شواهد واضحی دریافتند که آموزش ذهن آگاهی و همچنین آموزش های شناختی-رفتاری و انعطاف پذیری ، شادی افراد را افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داد که یک آموزش ۸ هفته ای ذهن آگاهی ، هم رضایت شغلی و هم رضایت از زندگی معلمان را افزایش می دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که آموزش ۸ هفته ای مهارت های کنار آمدن تعادل بین کار و خانواده و مهارت های مثبت فرزندپروری رضایت شغلی را افزایش می دهد. با این حال مطالعه دیگری نشان داد که یک برنامه ۵ هفته ای آموزش تاب آوری ، حس هدف و رضایت شغلی افراد را افزایش می دهد.

فعالیت بدنی برای شادی بیشتر

برنامه های فعالیت بدنی – مانند یوگا ، برنامه های پیاده روی ، آموزش مقاومت در برابر نور و سایر برنامه ها – به طور کلی تأثیر مثبت متوسطی در شادی افراد نشان می دهد. نتایج به خصوص برای یک دوره ۱۳ هفته ای که متمرکز بر ترکیبی از تمرینات شل شدن عضلات ، تقویت ، هماهنگی و انعطاف پذیری و همچنین ۶ هفته مداخله یوگای درو و یک دوره ۲۴ هفته هوازی و تمرین با وزنه بود امیدوار کننده بودند.

مداخلات محیطی

بهبود پویایی محیط کار – مانند بهبود ارتباطات تیمی یا انجام آموزش های مدیر – تأثیرات مفیدی بر رفاه دارد.

چطور در محیط خانه و کار شادتر باشیم؟
چطور در محیط خانه و کار شادتر باشیم؟

مداخلات ارگونومی

نتایج آموزش های وضعیتی – مانند تمرینات نشستن ، ایستادن و راه رفتن – در سطح شادی افراد متناقض بود. یک مطالعه نشان داد که یک دوره ۵ هفته ای آموزش ارگونومی رضایت شغلی را بهبود می بخشد اما دو مطالعه دیگر هیچ اثری ، یا احتمالاً حتی تأثیر منفی بر خلق و خوی افراد نشان نداد.

مداخلات چند مولفه ای

نتایج نشان می دهد که مداخلات تک جزئی ممکن است موثرتر از مداخلات چند جزئی باشد. یک آموزش ۳ ماهه که شامل فعالیت بدنی ، ارگونومی و مداخلات روانشناختی بود ، هیچ بهبودی در احساس نشاط و سلامت روان افراد نشان نداد. مطالعه دیگر حداقل تأثیرات یک برنامه ۱۲ هفته ای با تمرکز بر فعالیت بدنی ، کنار آمدن روانشناختی و مدیریت استرس را بر میزان رضایت از زندگی و رضایت شغلی افراد نشان داد.

سایر مداخلات مانند مراقبت از احساسات و موسیقی درمانی برای افزایش رضایت از زندگی و رضایت شغلی نشان داده شد.

همه این تحقیقات به یک نتیجه گیری ساده اشاره می کنند: مداخلات برای کسب شادی بیشتر موثر است ، اما برخی از آنها بهتر از دیگران عمل می کنند.
[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا