پزشکی

بررسی اجمالی سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نوعی سرطان است که از تخمدان شروع می شود. سیستم تولید مثل زنان شامل دو تخمدان ، یکی در هر طرف رحم است. تخمدان ها – هر کدام به اندازه یک بادام – تخمک (تخمک) و همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون تولید می کنند.

سرطان تخمدان اغلب تا زمانی که در لگن و شکم گسترش نیابد ، قابل شناسایی نیست. در این مرحله آخر ، درمان سرطان تخمدان دشوارتر است. سرطان در مراحل اولیه تخمدان ، که در آن بیماری محدود به تخمدان است ، به احتمال زیاد با موفقیت درمان می شود.به طور کلی از جراحی و شیمی درمانی برای درمان سرطان تخمدان استفاده می شود.

سرطان تخمدان در مراحل اولیه به ندرت علائمی ایجاد می کند. سرطان تخمدان در مرحله پیشرفته ممکن است علائم کمی و غیر اختصاصی ایجاد کند که اغلب به عنوان موارد شایع تر خوش خیم اشتباه گرفته می شوند.

علائم و نشانه های سرطان تخمدان

نفخ شکم یا تورم
هنگام غذا خوردن به سرعت احساس سیری می کنید
کاهش وزن
ناراحتی در ناحیه لگن
تغییر در عادات روده ، مانند یبوست
نیاز مکرر به ادرار کردن

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا سرطان پستان دارید ، در مورد خطر ابتلا به سرطان تخمدان با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است شما را به یک مشاور ژنتیک معرفی کند تا در مورد آزمایش برخی جهش های ژنی که خطر ابتلا به سرطان های پستان و تخمدان را افزایش می دهد بحث کند.

این مطلب هم میتواند برای شما مفید باشد:۴ علت مهم برای پریود نامنظم

علت سرطان تخمدان چیست؟

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث سرطان تخمدان می شوند ، اگرچه پزشکان عواملی را شناسایی کرده اند که می تواند خطر بیماری را افزایش دهد.

به طور کلی ، سرطان از زمانی شروع می شود که سلول در DNA خود دچار خطا (جهش) شود. این جهش ها به سلول می گویند که به سرعت رشد و تکثیر یابد و باعث ایجاد توده ای (تومور) از سلول های غیرطبیعی شود. سلولهای غیرطبیعی در صورت مرگ سلولهای سالم به زندگی خود ادامه می دهند. آنها می توانند به بافتهای اطراف حمله کرده و از تومور اولیه جدا شده و در جاهای دیگر بدن پخش شوند (متاستاز کنند).

انواع سرطان تخمدان

نوع سلول شروع سرطان ، نوع سرطان تخمدان را تعیین می کند. انواع سرطان تخمدان شامل:

تومورهای اپیتلیال ، که از لایه نازک بافتی شروع می شود که قسمت بیرونی تخمدان ها را می پوشاند. حدود ۹۰ درصد سرطان های تخمدان تومورهای اپیتلیال هستند.

تومورهای استرومایی ، که در بافت تخمدان حاوی سلولهای تولید کننده هورمون شروع می شوند. این تومورها معمولاً در مراحل زودتر از سایر تومورهای تخمدانی تشخیص داده می شوند. حدود ۷ درصد از تومورهای تخمدان استروما هستند.

تومورهای سلول های جوانه ای ، که از سلول های تولید کننده تخم شروع می شوند. این سرطان های نادر تخمدان در زنان جوان تر اتفاق می افتد.

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهند عبارتند از:

سن بالاتر: سرطان تخمدان می تواند در هر سنی رخ دهد اما بیشتر در زنان ۵۰ تا ۶۰ ساله دیده می شود.

علت سرطان تخمدانجهش های ژنی ارثی: درصد کمی از سرطان های تخمدان ناشی از جهش های ژنی است که از والدین خود به ارث می برید. ژن های شناخته شده برای افزایش خطر سرطان تخمدان ژن سرطان پستان ۱ (BRCA1) و ژن سرطان پستان ۲ (BRCA2) نامیده می شوند. این ژن ها همچنین خطر سرطان پستان را افزایش می دهند.

شناخته شده است که جهش های ژنی دیگر ، از جمله موارد مرتبط با سندرم لینچ ، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد.

سابقه خانوادگی سرطان تخمدان. افرادی که دارای دو یا چند خویشاوند نزدیک با سرطان تخمدان هستند ، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.
سن شروع قاعدگی و پایان آن. شروع قاعدگی در سنین پایین یا شروع یائسگی در سنین بالاتر یا هر دو ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد.

جلوگیری از سرطان تخمدان

هیچ راهی مطمئن برای جلوگیری از سرطان تخمدان وجود ندارد. اما ممکن است روش هایی برای کاهش خطر شما وجود داشته باشد:

مصرف قرص های ضد بارداری را در نظر بگیرید. از پزشک خود بپرسید که آیا قرص های ضد بارداری می توانند برای شما مناسب باشند یا خیر. زنان ی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهند. اما داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی خطراتی دارند ، بنابراین در مورد اینکه مزایای آن با توجه به شرایط شما بیشتر از این خطرات است ، صحبت کنید.

عوامل خطر خود را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان و تخمدان دارید ، این را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک شما می تواند تعیین کند که این ممکن است برای خطر ابتلا به سرطان در شما چه معنی داشته باشد. در بعضی موارد ، پزشک ممکن است شما را به یک مشاور ژنتیک ارجاع دهد که می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا آزمایش ژنتیک برای شما مناسب است. اگر متوجه شوید جهش ژنی دارید که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد ، ممکن است جراحی برای برداشتن تخمدان برای جلوگیری از سرطان در نظر بگیرید

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا