مذهبی

طریقه خواندن نماز شب اول قبر

طریقه خواندن نماز شب اول قبر

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((طریقه خواندن نماز شب اول قبر)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

نماز لَیلَهُ الدّفن یا نماز شب اول قبر، از نمازهای مستحبی که در شب اول قبر برای میت خوانده و به او هدیه می‌شود. این نماز، نماز هدیه و نماز وحشت نیز نامیده می‌شود.

نحوه خواندن نماز شب اول قبر

نماز لیله الدفن (نماز شب اول قبر) از نماز‌های مستحب موکد است که در اولین شب خاکسپاری مومنان قرائت می‌شود.

این نماز دو رکعت است که در رکعت اول سوره مبارکه حمد و آیت الکرسی و در رکعت دوم، سوره مبارکه حمد و ۱۰ مرتبه سوره مبارکه قدر خوانده می‌شود.

در پایان بعد از سلام نماز، می‌گوییم: “اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان بن فلان.” [بجای عبارت فلان بن فلان نام شهید و نام پدر او را به زبان می‌آوریم.]

دو روش دیگر برای خواندن نماز شب اول قبر(لیله الدفن)

۱-برای خواندن نماز شب اول قبر باید پس از تکبیره الاحرام، سوره فاتحه الکتاب(حمد) و سپس آیت الکرسی را خواند.

برخی از علما گفته اند که آیت الکرسی را باید تا «هو العلی العظیم» خواند زیرا آن ها کافی دانسته اند و پس از آن نیازی به خواندن سوره توحید نیست.

پس از خواندن رکوع و سجده، در رکعت دوم باید سوره فاتحه الکتاب(حمد) را خواند و سپس باید ده مرتبه سوره قدر(اما انزلناه) خوانده شود.

نمازگزار هم باید پس از تمام شدن نماز شب اول قبر چنین بگوید:«اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان» که به جای کلمه فلان، نام میت و پدرش گفته شود.

۲-نمازگزار باید پس از تکبیره الاحرام، سوره فاتحه الکتاب(حمد) و سپس آیت الکرسی را تا «فیها خالدون» بخواند که بنابر احتیاط یک بار خوانده شود.

امام راحل(ره) فتوی به خواندن آیت الکرسی تا «فیها خالدون» را نداده است.

طریقه خواندن نماز شب اول قبر
طریقه خواندن نماز شب اول قبر
برخی از احکام نماز شب اول قبر

۱-نماز وحشت را در هر موقع از شب اول قبر (از اول شب تا صبح) می‌شود خواند، ولی بهتر است در اول شب بعداز نماز عشا خوانده شود.

۲- اگر بخواهند میت را به شهر دورى ببرند، یا به جهت دیگر دفن او تاخیر بیفتد، باید نماز وحشت را تا شب اول قبر او تاخیر بیندازند.

نماز وحشت به روایت پیامبر (ص)

سید بن طاوس از حضرت رسول (ص) روایت کرده که فرمود: نمی‌گذرد بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر، پس رحم نمایید مردگان خود را به صدقه و اگر نیافتی چیزی که صدقه بدهی، پس یکی از شما دو رکعت نماز بخواند:

در رکعت اول حمد یک مرتبه و سوره توحید دو مرتبه

در رکعت دوم حمد یک مرتبه و سوره تکاثر ده مرتبه

سپس سلام دهد و بگوید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثواب‌ها الی قبر ذلک المیت فلان بن فلان».

پس حق تعالی همان ساعت هزار ملک به سوی قبر آن میت می‌فرستد و با هر ملکی جامه‌ای و حلّه ای، و تنگی قبر او را وسعت دهد تا روز نفخ صور عطا کند به نماز کننده به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند حسنات و بالا برده می‌شود برای او چهل درجه.

کاهش فشار قبر

محدث نوری در کتاب دارالسلام نقل می‌کند: «استاد ما، ملا فتحعلی سلطان آبادی گفت: عادت من این بود که هرگاه فردی از دوستان خاندان رسالت از دنیا می‌رفت و خبر آن به من می‌رسید، دو رکعت نماز شب دفن یا نماز وحشت برای او می‌خواندم؛ خواه او را می‌شناختم یا نمی‌شناختم. هیچ کس از این عادت من آگاه نبود، تا روزی یکی از دوستان، در راهی من را ملاقات کرد و گفت:

دیشب فلان شخص که به تازگی از دنیا رفته بود، را در عالم خواب دیدم و از چگونگی حال او بعد از مرگش پرسیدم، او گفت: من بعد از مرگ در تنگنای سختی قرار گرفتم و هنگام حسابرسی، مرا به سوی عذاب بردند؛ تا اینکه فلانی (نام شما را برد) دو رکعت نماز برای من خواند؛ همان دو رکعت، مرا از عذاب نجات داد. خدا پدرش را رحمت کند که به من چنین احسانی نمود. آن گاه آن شخص، از من پرسید، آن دو رکعت نماز، چه نمازی بود. من طریقه خود را در مورد خواندن نماز شب دفن یا نماز وحشت برای او بیان کردم.»

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا