مذهبی

سند ذکر ایام هفته چیست؟

سند ذکر ایام هفته چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((سند ذکر ایام هفته چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

‌ذکر، در لغت به معنای یادکردن، گفتن، بیان کردن، یادآوری، به زبان جاری کردن در مقابل صمت و در اصطلاح یاد کردن زبانى و قلبى خداوند است.
ذکر از اصطلاحات اسلامى است که بیش‌تر در مباحث اخلاقى مطرح است و پژوهش‌گران علوم دینی در دو عرصه اخلاق و عرفان بیش‌تر بدان پرداخته‌اند و بر سه قسم بوده که عبارت از ذکر لسانی و قلبی و عملی می‌باشد.اذکار هفته هم از همین ذکرها است که خیلی بر گفتن آن تاکید شده است ،حالا ببینیم سند ذکر ایام هفته چیست؟

سند ذکر های ایام هفته چیست؟

سند معتبری در منابع روایی مستندی به غیر از نقل مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان برای این اذکار نیافتیم اما اذکار خوبی است و گفتن آن به امید درک ثواب بلا اشکال است.یاد خدا و ذکر حق در هر زمان و حالت منشا خیرات و برکات بسیاری است .ذکر ایام هفته مانند هر ذکر دیگری آثاری مانند تقویت ایمان و صفای قلب و تحکیم باور و اعتقاد را به دنبال دارد و مستلزم ثواب و اجر اخروی است .

موضوع تعلق هر یک از ایام هفته به یکی از ائمه و زیارت آن امام در آن روز به زیارتی خاص در کتاب جمال الاسبوع سید بن طاوس آمده است و دعاهای ایام هفته در بلد الامین کفعمی نقل شده هر چند این ادعیه و بسیاری از ادعیه نقل شده در این دو کتاب سند متصل تا امام معصوم ندارد اما کتب سید بن طاوس در دعا و کتب کفعمی از کتب معتبر شمرده می شود .

و با توجه به این که مبنای فقها سخت گیری نکردن از حیث سند در امور مربوط به مستحبات است خواندن ادعیه ای که در این گونه کتب آمده را بلا اشکال بلکه توصیه به آن نیز می نمایند، چون افرادی همچون سید بن طاوس مورد اعتماد بوده اند و قطعا برای نقلی که در کتاب خود آورده اند مستندی داشته اند که این مستند در اختیار ما نیست به ویژه سید بن طاوس که نسخ بسیاری از روایات و اصول روایی شیعه نزد وی بوده است .

بهتر است ذکرهای هر روز هفته، روزی ۱۰۰ مرتبه خوانده شود.

سند ذکر ایام هفته چیست؟
سند ذکر ایام هفته چیست؟

ذکر ایام هفته :

شنبه: یا رَبَّ الْعالَمین: ای پروردگار جهانیان

ذکر روز شنبه به اسم رسول خدا (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بی‌نیازی می‌شود.

یکشنبه: یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرام؛ ای صاحب جلال و بزرگواری

ذکر روز یکشنبه به اسم امیرالمومنین علیه‌السلام و حضرت زهرا (س) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود که خواندن آن موجب فتح و نصرت می‌شود.

دوشنبه: یا قاضِیَ الْحاجات؛ ای برآورنده حاجت‌ها

ذکر روز دوشنبه به اسم امام حسن و امام حسین علیهما السلام است. روایت شده در این روز زیارت آن دو بزرگوار خوانده شود که خواندن آن موجب کثرت مال می‌شود.

سه‌شنبه: یا اَرْحَمَ الرّاحِمین؛  ای مهربان‌ترین مهربانان

ذکر روز سه‌شنبه به اسم علی‌ بن‌ الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد علیهم السلام است. روایت شده در این روز زیارت سه امام خوانده شود که خواندن آن موجب روا شدن حاجات می‌شود.

چهارشنبه: یا حَیُّ یا قَیّوم؛ ای زنده، ای پاینده

ذکر روز چهارشنبه به اسم موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد علیهم ‌السلام است. روایت شده در این روز زیارت چهار امام خوانده شود که خواندن آن موجب عزت دائمی می‌شود.

پنجشنبه: لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین؛ نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار

ذکر روز پنجشنبه به اسم امام حسن عسکری (ع) است. روایت شده در این روز زیارت امام حسن عسکری (ع) خوانده شود که خواندن آن موجب رزق و روزی می‌شود.

جمعه: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ؛ خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج ایشان (حضرت مهدی) تعجیل فرما

ذکر روز جمعه موجب عزیز شدن می شود؛ روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا