پزشکی

درمان های خانگی موثر برای خشکی واژن

بسیاری از زنان ممکن است در مقطعی از زندگی خود احساس خشکی واژن کنند. خشکی واژن مشکل رایجی است که زنان ممکن است از برقراری ارتباط با پزشک خود احساس خجالت کنند. با این حال، اگر زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر قرار دهد، درمان خشکی واژن ضروری است. غده ای که در رحم وجود دارد (غده دهانه رحم) مسئول تولید روانکاری طبیعی در واژن است. این به مرطوب و تمیز نگه داشتن واژن کمک می کند. عواملی مانند برخی داروها، کاهش سطح هورمون یا شیردهی می تواند منجر به علائم خشکی واژن شود. بهترین درمان های خشکی واژن که میتوانید در خانه انجام دهید در ادامه مطلب آمده است.

درمان های خانگی موثر برای خشکی واژن

چه چیزی باعث خشکی واژن می شود؟

بیشتر اوقات، خشکی واژن ناشی از کاهش سطح هورمون زنانه به نام استروژن است. خشکی واژن می تواند در افرادی که تحت درمان برای برخی بیماری های دیگر هستند نیز ایجاد شود. برخی از علل شایع خشکی واژن عبارتند از:

شیر دادن
زایمان
اگر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید
یائسگی
برداشتن تخمدان ها
اگر در حال دریافت درمان برای سرطان، از جمله شیمی درمانی یا دریافت درمان هورمونی هستید
اگر از داروهای ضد استروژن استفاده می کنید (برای درمان اندومتریوز یا فیبروم رحم استفاده می شود)
داروهایی مانند آنتی هیستامین ها (ضد حساسیت که برای درمان خارش چشم یا آبریزش بینی استفاده می شود) یا داروهای ضد افسردگی
یک اختلال خودایمنی سندرم شوگرن نامیده می شود. این اختلال می تواند باعث خشکی در کل بدن شود.

عوامل دیگری که می توانند باعث خشکی واژن شوند عبارتند از:

اگر از صابون‌های معطر، دوش‌ها یا شستشوی اطراف واژن خود استفاده می‌کنید
اگر در حین رابطه جنسی تحریک نمی شوید

علائم خشکی واژن:

اگر خشکی واژن را تجربه می کنید، می تواند با علائم دیگری مانند:

درد یا خارش در اطراف واژن
احساس میل به دفع بیشتر ادرار کردن
عفونت های مکرر دستگاه ادراری
ناراحتی یا درد در حین رابطه جنسی

درمان های خانگی برای خشکی واژن:

در زیر داروهایی وجود دارد که می توانید در خانه برای کمک به خشکی واژن استفاده کنید. این درمان ها ممکن است به شما در مدیریت علائم و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت کمک کند. قبل از استفاده از این داروهای گیاهی، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید و تشخیص لازم را دریافت کنید.

 روغن نارگیل

می توانید از روغن طبیعی مانند روغن نارگیل برای کمک به رفع خشکی واژن استفاده کنید. روغن نارگیل بکر روغن طبیعی است که از نارگیل های بالغ به دست می آید. فواید بسیاری برای سلامتی دارد و ممکن است برای از بین بردن خشکی پوست استفاده شود. روغن نارگیل یک نرم کننده طبیعی (تسکین دهنده پوست) است و ممکن است به مرطوب کردن پوست کمک کند. قبل از لمس قسمت های خصوصی خود ابتدا دست های خود را تمیز کنید.

درمان خشکی واژن با روغن بادام

روغن بادام شیرین در طول تاریخ برای مقابله با بیماری های پوست خشک استفاده می شده است. روغن بادام ممکن است اثرات مفید زیادی برای پوست داشته باشد. همچنین دارای خاصیت نرم کنندگی طبیعی است. می توانید از این روغن گیاهی طبیعی برای کمک به خلاص شدن از شر خشکی واژن استفاده کنید. ابتدا دست های خود را تمیز کنید. روغن بادام را می توان در اطراف واژن مالید تا از خشکی واژن خلاص شود. قبل از استفاده از روغن از تمیز و خشک بودن واژن خود اطمینان حاصل کنید.

 روغن زیتون

زیتون حاوی ویتامین E است که برای حفظ و بهبود رطوبت پوست و افزایش ظرفیت نگهداری آب آن مفید است. از دست دادن آب از سطح پوست با لایه پوستی به نام لایه شاخی همراه است. از دست دادن آب می تواند پوست را خشک کند. روغن زیتون ممکن است برای تسکین پوست خشک مفید باشد. مقداری روغن زیتون مصرف کنید و آن را در داخل و اطراف واژن ماساژ دهید. قبل از استفاده از روغن ابتدا باید دست های خود را بشویید.

 مرطوب کننده های واژن

می‌توانید از یک مرطوب‌کننده واژن برای کمک به خشکی واژن استفاده کنید. استفاده از مرطوب‌کننده واژن می‌تواند به شما کمک کند رطوبت را در داخل و اطراف واژن قفل کنید و به مقابله با خشکی واژن کمک کنید. این مرطوب کننده ها معمولا دو نوع داخلی و خارجی هستند. مرطوب کننده های داخلی داخل واژن قرار می گیرند. از مرطوب کننده های خارجی واژن برای فرج (قسمت بیرونی اندام تناسلی زنان) استفاده می شود.

درمان خشکی واژن با روان کننده های مبتنی بر آب

برای خلاص شدن از خشکی واژن می توانید قبل از مقاربت از هر روان کننده مبتنی بر آب استفاده کنید. این روان کننده ها ممکن است مرطوب کنندگی کوتاه مدت ایجاد کنند. ۱،۳ روان کننده ها را می توان در داخل و اطراف واژن یا روی آلت تناسلی همسرتان استفاده کرد تا از هر گونه ناراحتی در حین رابطه جنسی جلوگیری شود و به خلاص شدن از خشکی واژن کمک کند.

 پیش بازی قبل از رابطه جنسی را امتحان کنید

رطوبت واژن در طول رابطه جنسی به برانگیختگی بستگی دارد. قبل از انجام آمیزش جنسی، پیشبازی طولانی تری را امتحان کنید. لذت بردن از پیش بازی بیشتر می تواند به شما کمک کند در حین رابطه جنسی تحریک شده و از خشکی واژن جلوگیری کنید. غده بارتولین موجود در ورودی واژن در هنگام برانگیختگی جنسی رطوبت ایجاد می کند.

درمان های خانگی خشکی واژن

 از محصولات معطر خودداری کنید

از استفاده از صابون، پاک کننده یا لوسیون بسیار معطر در داخل و اطراف واژن خودداری کنید. این مواد شیمیایی می توانند باعث تحریک و خشکی واژن شما شوند. همیشه از صابون ها و لوسیون های بدون عطر برای واژن خود استفاده کنید. استفاده از صابون های معطر، دوش ها یا پاک کننده های واژن یکی از عواملی است که باعث خشکی واژن می شود.

اگرچه مطالعاتی وجود دارد که مزایای درمان های خانگی ارائه شده در مقابله با خشکی واژن را نشان می دهد، اما این موارد کافی نیستند. نیاز به مطالعات انسانی در مقیاس بزرگ وجود دارد تا میزان واقعی فواید این درمان های خانگی بر سلامت انسان مشخص شود. بنابراین، اینها فقط باید با احتیاط مصرف شوند و هرگز به عنوان جایگزینی برای درمان پزشکی استفاده نشوند.

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا