جالبه ؛)

با فستیوال کشتی شترها در ترکیه آشنا شوید

ترکیه کشوری پر از فستیوال‌ها و رویدادهای سنتی و نوین است. فستیوال‌های ترکیه فرصت خوبی برای گردشگران به‌منظور آشنایی با فرهنگ و رسوم کشوری است که بین دو قاره‌ی آسیا و اروپا قرار دارد. یکی از این مراسم های جالب و عجیب ، فستیوال کشتی شترها در ترکیه می باشد که در این بخش بیشتر درباره آن صحبت می کنیم.

فستیوال کشتی شترها در ترکیه

بنظر می رسد این مراسم قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد. اولین بار این مسابقات در روستاهای هیدیربیلی (Hidirbeyli) و در میان شهرهای Aydin’s Incirliova برگزار شده است. در منابع کتبی از این مسابقات با نام “پایان شترها” آورده شده است.

در یکی از منابع کتبی آورده شده است که مسابقه کشتی شترها در ترکیه در زمان پادشاه عثمانی محمت دوم برقرار بود. با این حال، به نظر می رسد که اولین بار این مسابقات در میان عشایر کوچ نشین و برای بهتر نشان دادن شترها در هر خانواده ای برگزار شده است.

این مسابقه در ماه ژانویه برگزار می شود. اساساً در این فستیوال، یک جفت شتر نر، موسوم به گاوهای وحشی، شانس رقابت با یک شتر ماده‌ی زیبا، موسوم به گاو، را پیدا می‌کنند. آن‌ها واقعاً باهم نمی‌جنگند، اما وقتی‌که یکدیگر را دنبال می‌کنند و به‌سوی تماشاگران می‌آیند، صحنه‌های جذابی را پدید می‌آورند.

این مسابقات در طول فصل سرد سال برگزار می شوند تا شترها از گرمای فعالیت های بیشتر تلف نشوند. هر شتری که برای مسابقات انتخاب می شوند باید نام خود را داشته باشد. گاهی صاحبان شترها برای شترش اسم انتخاب می کند و گاهی مجری مسابقات براساس رفتار شتر در طول مسابقه برای او اسمی انتخاب می کند. یک روز قبل از مسابقه باید نام شترها در مسابقه نام نویسی شوند.

فستیوال کشتی شترها در ترکیه

قوانین مسابقه

مسابقات کشتی شترها ممکن قوانین خاصی دارد که در هر منطقه با منطقه دیگر بسیار متفاوت است. برخلاف دیگر مسابقات، مسابقه کشتی شترها نیاز به زمین مسابقه خاص و مشخصی ندارد. بسیاری از مواقع، برگزار کنندگان این مسابقات را در میادین شهرها، زمین های کشاورزی و هر منطقه صافی که مناسب باشد، برپا می کنند. گاهی برای برگزاری مسابقات از ماه ها قبل برنامه ریزی می شود تا مردم را بیشتر آگاه نموده و کارهای تبلیغات بیشتری انجام شود. در این مسابقات برای حضور گردشگران نیز برنامه ریزی می شود.

در تمام طول این مسابقات گاز گرفتن شترها ممنوع است. به همین دلیل بر پوزه شترها پوزه بند زده می شود. همچنین شترهای ماده حق شرکت در این مسابقه را ندارند. افرادی که شتربان هستند یا به اصطلاح به آن ها ساربان گفته می شود، شترهای خاصی را برای شرکت در این مسابقات انتخاب می کنند. شترهای یک کوهانه و دو کوهانه هر یک در یک دسته از رده بندی مسابقات قرار می گیرند. بسیاری از شترهایی که برای مسابقه کشتی شترها در ترکیه انتخاب می شوند، به طور طبیعی در گله های شتر با دیگر شترها کشتی می گیرند و حس رقابت طلبی بیشتری دارند.

فستیوال کشتی شترها در ترکیه

روش های برنده شده شترها

هر شتری می تواند به این طریق یکی از جاذبه های مسابقه را از آن خود کند و در مسابقه کشتی شترها در ترکیه برنده شود. در حقیقت نحوه امتیاز بندی و برنده شدن در این مسابقات به سه طریق زیر است:

  • اگر شتری بتواند شتر دیگر را آنقدر بترساند که شتر مقابل خسته شده و توان کشتی گرفتن نداشته باشد.
  • اگر شتر مقابل در نهایت شروع به جیغ زدن نماید، شتر برنده مشخص می شود.
  • اگر شتری بتواند حریف خود را به زمین بیندازد، برنده می شود.

کسانی که مسابقه کشتی شترها در ترکیه را برگزار می کنند، موظفند تا برای جذاب شدن و هیجان انگیز شدن مسابقه ترفند ها و کارهایی را انجام دهند. همچنین کارهای مختلفی را برای شکست و خروج شترها از زمین انجام می دهند.

جایزه مسابقات

شترهایی که در این مسابقه برنده می شوند، در میدان مسابقه و در مقابل چشمان تماشاگران حرکت کرده و با آرامش می چرخند. تماشاگران نیز آن ها را تشویق می کنند. به شتر برنده به عنوان جایزه قالیچه ای داده می شود و در نهایت میدان مسابقه کشتی شترها در ترکیه را ترک می کند.

با آنکه ترکیه هر سال میزبان انواع جشنواره های اتومبیل رانی و موتورسواری است اما این جشنواره سنتی هنوز محبوبیت خود را بویژه در میان قبایل و قشر سنتی ترکیه از دست نداده است. کانون اصلی این مسابقات منطقه ” سلجوق افسس ” است که هزاران نفر را هر سال به سوی خود می کشاند.

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا