جالبه ؛)

مساحت استان‌های ایران ؛ لیست ۳۱ استان ایران به ترتیب مساحت

ای بابا! این مطلب به طور کامل در اپلیکیشن پشتیبانی نمیشه. برای اینکه این مطلب رو تو سایت ببینی، اینجارو لمس کن 🙂

کشور ایران با ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مساحت، هفدهمین کشور جهان از این نظر می‌باشد. ایران ۳۱ استان دارد و ۱۱۴۸ شهر که در لیست زیر فهرست استان‌های این کشور را بر پایه میزان مساحت تهیه کرده ایم. با مجله سرگرمی مجله اینترنتی ایران فان همراه باشید.

استان های ایران به ترتیب مساحت + مرکز استان‌های ایران

 

رتبه نام استان مرکز مساحت
۱ کرمان کرمان ۱۸۳,۲۸۵
۲ سیستان و بلوچستان زاهدان ۱۸۰,۷۲۶
۳ خراسان جنوبی بیرجند ۱۵۱٬۱۹۳
۴ فارس شیراز ۱۲۲٬۶۰۸
۵ خراسان رضوی مشهد ۱۱۸٬۰۱۸
۶ اصفهان اصفهان ۱۰۷٬۰۱۸
۷ سمنان سمنان ۹۷٬۴۹۱
۸ یزد یزد ۷۳٬۴۷۷
۹ هرمزگان بندرعباس ۷۰٬۶۹۷
۱۰ خوزستان اهواز ۶۴٬۰۵۵
۱۱ آذربایجان شرقی تبریز ۴۵٬۶۵۱
۱۲ آذربایجان غربی ارومیه ۳۷٬۴۱۱
۱۳ کردستان سنندج ۲۹٬۱۳۷
۱۴ مرکزی اراک ۲۹٬۱۲۷
۱۵ خراسان شمالی بجنورد ۲۸٬۴۳۴
۱۶ لرستان خرم‌آباد ۲۸٬۲۹۴
۱۷ بوشهر بوشهر ۲۷٬۷۴۳
۱۸ کرمانشاه کرمانشاه ۲۴٬۹۹۸
۱۹ مازندران ساری ۲۳٬۸۴۲
۲۰ زنجان زنجان ۲۱٬۷۷۳
۲۱ گلستان گرگان ۲۰٬۳۶۷
۲۲ ایلام ایلام ۲۰٬۱۳۳
۲۳ همدان همدان ۱۹٬۳۶۸
۲۴ اردبیل اردبیل ۱۷٬۸۰۰
۲۵ چهارمحال و بختیاری شهرکرد ۱۶٬۳۲۸
۲۶ قزوین قزوین ۱۵٬۵۶۷
۲۷ کهگیلویه و بویراحمد یاسوج ۱۵٬۵۰۴
۲۸ گیلان رشت ۱۴٬۰۴۲
۲۹ تهران تهران ۱۳٬۶۹۲
۳۰ قم قم ۱۱٬۵۲۶
۳۱ البرز کرج ۵٬۱۲۲

 

 کوچکترین شهرهای ایران 

۱. سمنان

مساحت: ۱۶٫۶۳ کیلومتر مربع

شهر سمنان با مساحت بالغ بر ۱۶٫۶۳ کیلومتر مربع در جایگاه نخست فهرست کوچکترین شهرهای ایران قرار می گیرد. شهر زیبای سمنان از شمال به سلسله جبال البرز و از جنوب به دشت کویر منتهی می شود. این منطقه عموما دارای آب و هوای خشک و معتدل است؛ اما بادهای کویری و غربی نیز بر شرایط جوی آن تاثیر می گذارند.

 کوچکترین شهرهای ایران 

 

تور ترکیه
تور ارزان ترکیه به مقصد توریستی ترین شهر های ترکیه نظیر استانبول، آنتالیا، کوش آداسی، بدروم و ازمیر توسط آژانس های مسافرتی معتبر از سراسر ایران با بهترین خدمات تنها در سایت لحظه آخر؛ در ادامه می توانید انواع تور ترکیه را به همراه جزئیات برگزاری آن ها نظیر قیمت، هتل رزروی، شهر مقصد، مدت زمان اقامت و غیره مشاهده و خریدی مطمئن داشته باشید.

۲. ایلام

مساحت: ۱۷٫۷۳ کیلومتر مربع

ایلام یکی دیگر از کوچکترین شهرهای ایران بوده که توسط کوه ها و ارتفاعات جنگلی احاطه می شود. برخی معتقدند این شهر بخشی از قلمرو حکومت ایلامیان بوده است. ایلام که در ارتفاع ۱۴۲۷ متری از سطح آب قرار گرفته، از غرب به کشور عراق منتهی می شود و از این حیث، اهمیت بسیاری برای زائرین دارد. قلعه والی، قلعه چورا، تپه پنجه کبود و قلعه قیران، تنها بخشی از آثار دیدنی این شهر تاریخی و زیبا هستند.

۳. شهرکرد

مساحت: ۲۲٫۳۱ کیلومتر مربع

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است که عمدتا در شمال رشته کوه زاگرس گسترش یافته است. این شهر بیش از ۲۳۰۰ متر از سطح آب فاصله دارد؛ در همین راستا به آن لقب بام ایران را داده اند. شهرکرد دارای تابستان های معتدل و زمستان های بسیار سرد است. تا جایی که دمای آن گاهی به زیر ۳۰- درجه سانتی گراد نیز می رسد. یکی از مشهورترین اماکن تاریخی این شهر، قلعه دزک است که از زمان حکومت قاجار بر جای مانده و معماری خیره کننده ای دارد. البته جاذبه های طبیعی شهر نیز سالانه نظر گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می کند.

۴. بیرجند

مساحت: ۲۳٫۸۳ کیلومتر مربع

پس از تقسیم استان خراسان به سه بخش مجزا در سال ۱۳۸۳، شهر بیرجند رسما به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی معرفی شد. بیرجند یک شهر کوهستانی است که به واسطه داشتن دره های سرسبز و حاصلخیز، کشاورزی در آن رونق فراونی دارد. گندم، جو، پنبه، زعفران و زرشک از جمله مهم ترین محصولات زراعی در این منطقه هستند. بیرجند با مساحت بالغ بر ۲۳٫۸۳ کیلومتر مربع، بدون شک یکی از کوچکترین شهرهای ایران به شمار می رود؛ اما با این حال جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده که شاید معروف ترین آن ها عمارت کلاه فرنگی و قلعه فورگ باشد.

 کوچکترین شهرهای ایران 

۵. بجنورد

مساحت: ۲۶٫۰۶ کیلومتر مربع

بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی بوده و به لحاظ جغرافیایی با شهرهای اسفراین، آشخانه و شیروان همسایه است. این شهر کوچک که در ارتفاع ۱۰۷۰ کیلومتری از سطح دریا قرار گرفته، از شمال، غرب و جنوب به ترتیب توسط رشته کوه های کپه داغ، آلاداغ و البرز احاطه شده است. مناطق دیدنی بسیاری در بجنورد وجود دارند که از میان آن ها می توان به گردشگاه بش قارداش، حسینیه جاجرمی، عمارت تاریخی و آیینه خانه سردار مفخم اشاره کرد.

[تعداد: 6   میانگین: 4.2/5]
منبع
ویکی پدیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا