مذهبی

کتاب درباره کربلا و قیام امام حسین (ع)

کتاب درباره کربلا و قیام امام حسین (ع)

امیدواریم از خواندن این مطلب، (( کتاب درباره کربلا و قیام امام حسین (ع) )) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

  • طوفان بلا در کربلا/غلامرضا ادبی

    فلسفه این کتاب جمع کردن مجموعه ای از نیازهای یک شخص در ماه محرم است؛ یک مجموعه کوچک و کاربردی. کتاب از دو بخش تشکیل می شود. بخشی در مورد ابعاد مختلف قضیه عاشورا و بخشی در مورد خود قضیه عاشورا و یاران و اتفاقات آن روز.

    در بخش اول هرچیزی که لازم است درباره عزاداری دانسته شود را نویسنده به سرعت و اختصار مطرح کرده؛ و البته مستدل و منطقی و عالمانه. کتاب با فلسفه عزاداری شروع می شود و با بحثی تاریخی در مورد تاریخچه عزاداری ادامه پیدا می کند. از عزاداری قبل از خلقت حضرت آدم (ع) تا عزاداری حضرت رسول )ص) و عزاداری ائمه اطهار (علیهم السلام) بعد از شهادت ایشان.

    در فصل بعدی به صورت خیلی کوتاه به آفات عزاداری بدون غر زدن اضافی پرداخته می شود! و بعد احکام عزاداری بنابر فتاوای علما مطرح می گردد؛ از شبیه خوانی تا علم برداری و سینه زنی و آرایش خانم ها. مختصر و مفید!

    و بعد هم بحث گریه و برکات و آثار آن بر مصیبت حضرت سیدالشهدا (ع) و البته در ذیل هر کدام از این مباحث فصل هایی کوتاه که بحث را از جهات گوناگون باز می کنند.

    بخش دوم کتاب به صورت روز شمار دهه محرم و به تبع هر روز، شخصی از یاران را مطرح می کند و البته بدون ماندن در لایه تاریخی در ضمن هربحث. مباحث متفاوت اخلاقی و علمی نیز مطرح می شوند.

  • عاشورا/صفائی حایری

    در این کتاب با توجه به این نکته که زندگی صحنه پیکارها و میدان مبارزه هاست، به اشکال مختلف، انگیزه ها، هدف ها، نیازها و سدها و مانع های جهاد و مبارزه می پردازد. و در نهایت با بررسی تحلیل های مختلف در رابطه با قیام و حرکت امام حسین(ع)، نویسنده خود به تحلیلی از قیام اباعبدالله(ع) می پردازد.

    عاشورا !

    از این داستان خون تا به حال تحلیل هایی شده است. تحلیل هایی نه چندان نزدیک و همدم، بلکه در برابر و مخالف با هم. شهادت،شفاعت، امر به معروف، جلوگیری از ظلم، انقلاب و تشکیل حکومت.

    کتاب “عاشورا” بر آن است تا فهم دورهای نزدیک و بزرگ های فشرده را برای ما آسان تر کند.

  • حماسه حسینی/استاد مرتضی مطهری

    حماسه  حسینی نام مجموعه کتاب دوجلدی (و سابقا سه جلدی) است از استاد مرتضی مطهری، مشتمل بر کلیه سخنرانی‌ها و یادداشت‌های او پیرامون واقعه کربلا و تحریفات تاریخی صورت گرفته در نقل آن. جلد اول مجموعه دو جلدی شامل سخنرانی‌ها و جلد دوم شامل یادداشت‌های آقای مطهری است .این کتاب به چندین زبان ترجمه شده و تا کنون بیش از ۵۰ بار در ایران تجدید چاپ شده است.

    استاد مرتضی مطهری در بخش تحریفات لفظی واقعه عاشورا، به شدت از محدث نوری و کتاب او در زمینه تحریفات عاشورا، یعنی لؤلؤ و مرجان متاثر است. ایشان مصادیق تحریفات لفظی را بیشتر از این کتاب نقل کرده و صراحت و شجاعت محدث نوری را تحسین می‏کند.

  • ابو مخنف( لوط بن یحیى)

    کسی که به صورت مفصل واقعه کربلا را با عنوان «مقتل الحسین» به نگارش در آورد ابو مخنف لوط بن یحیى بن سعید بن مخنف بن سلیم ازدی غامدی کوفی است. این کتاب مرجع بیشتر مورخان قرار گرفت. وی که در قرن دوم (متوفای ۱۵۸هـ) می‌زیست از خاندانی عراقی و از شیعیان و محدثان بزرگ کوفه به شمار می‌آید. جدش مخنف بن سلیم از یاران امام علی(ع) بود.

    کتاب «مقتل الحسین» ابو مخنف وجود ندارد، و آن چه از مطالب آن به دست ما رسیده، گزارش‌هایی است که در تاریخ طبری، ارشاد شیخ مفید و مقاتل الطالبیین ابو الفرج اصفهانی آمده است.

    طبری، مطالب کتاب ابو مخنف را به روایت هشام بن محمد بن سائب کلبی کوفی (متوفای ۲۰۶هـ) از شاگردان ابو مخنف آورده باشد، ولی محتمل است که مطالب را تلخیص یا ناقص نقل کرده و یا برخی را نیاورده باشد. طبری گزارش کاملی از واقعه کربلا نمی‌دهد. مطالب زیادی درباره واقعه کربلا از ابن مخنف نقل شده که منحصر به فرد و با اهمیت است. مجموع روایاتی که طبری از ابی مخنف نقل کرده ۵۸۶ روایت می‌باشد.

    شیخ مفید نیز بیشترین مطالب ابو مخنف را در ارشاد از طریق هشام بن محمد کلبی نقل کرده است، چون تشابه زیادی با طبری دارد. هر چند تفاوت‌هایی دیده می‌شود که می‌تواند ناشی از استفاده شیخ مفید از متن اصلی مقتل ابو مخنف باشد، همچنان که احتمال می‌رود شیخ مفید با استفاده از منابع دیگر، جملاتی را بر متن روایات ابو مخنف افزوده باشد.

  • جابر بن یزید جعفی

    دومین کسی که در مورد حادثه کربلا کتاب نوشته جابر بن یزید جعفی است .کتاب او نیز به نام «مقتل الحسین» است.

    روایات زیادی از واقعه کربلا از جابر نقل شده که نوزده روایت آن در کامل الزیارات می‌باشد. جابر از محدثان سرشناس کوفه و از مراجع علوم دینی زمان خویش در کوفه در اواخر دوره اموی و اوائل دوره عباسی و شاگرد امام باقر است که بیشتر دانش خود را در مدت هیجده سال شاگردی از آن حضرت فراگرفته و محضر امام صادق(ع) را نیز درک کرده است. او در سال ۱۲۸هـ درگذشته است.

  • مدرسه حسینی/مصطفی دلشاد تهرانی

    کتاب شامل یک مقدمه و دو فصل است که نگارنده در آن به بررسی خاستگاه و اصول مدرسه حسینی پرداخته است. نویسنده در این کتاب پس از پرداختن به جایگاه مدرسه حسینی، ساختار مدرسه حسینی را بررسی کرده و بیان می¬کند که این ساختار بر اساس فهم درست اسلام، جامعیت اسلام و هندسه صحیح اسلام است.

    در بخش پایانی، نگارنده به اصول تربیتی مدرسه حسینی می¬پردازد و اصولی چون حریت و آزادگی، پارسایی، عدالتخواهی، شجاعت، جهاد، استقامت، دیگرخواهی، حق¬محوری، غیرت دینی، نفی خودکامگی، والاهمتی، حمیّت و سازش-ناپذیری، بینایی و بیداردلی و …. را در نهضت حسینی و فرهنگ اسلامی بررسی می¬کند و شواهد گوناگون و فراوانی را برای این اصول از مکتب امام حسین علیه¬السلام ارائه می¬کند که در شناخت مکتب حسینی با اهمیت است.

    این کتاب، ساده و روان نوشته شده و استخراج نکات دسته¬بندی شده و منظم از نهضت حسینی، با اشاره به نمونه¬های آن از سخنان امام حسین (ع)  و ائمه معصومین علیهم¬السلام از نکات مثبت و قابل توجه این کتاب محسوب می¬شود.

    کتاب درباره کربلا و قیام امام حسین (ع)
    کتاب درباره کربلا و قیام امام حسین (ع)

این کتاب ها هم به سورت فهرست وار معرفی میشوند :

۱- در کربلا چه گذشت؟ (ترجمه نفس المهموم)، نویسنده: ثقه الاسلام حاج شیخ عباس قمی، ترجمه: آیت الله شیخ محمد باقر کوه کمره‌ای، ناشر : مسجد مقدس جمکران.
۲ – آهی سوزان بر مزار شهیدان (ترجمه اللهوف)، نویسنده: سید بن طاوس، مترجم: آیت الله سید احمد فهری زنجانی، ناشر: مؤسسه چاپ و نشر بین الملل.
۳ – نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا، نویسنده: غلامحسین زرگری نژاد، ناشر : مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت).
۴ – تأملی در نهضت عاشورا، نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، ناشر: انصاریان (قم).
۵ – قیام حسین (ع)، نوشته: سید جعفر شهیدی، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
۶ – مقتل ابو مخنف، گردآوری و ترجمه: حجت الله جودکی، انتشارات خیمه.
۷ – قرآن، حسین، شهادت نویسنده: مرحوم محمد جواد مغنیه، مترجم: محمد رسول دریایی، ناشر: بنیاد قرآن.
۸ – سنت عزاداری و منقبت خوانی در تاریخ شیعه امامیه، نویسنده: مؤسسه فرهنگی شیعه شناسی با مقدمه محمود تقی زاده داوری، ناشر: مؤسسه فرهنگی شیعه شناسی.
۹ – روضه‌های استاد فاطمی نیا تدوین و تحقیق: محمد رحمتی شهرضا، ناشر: شاکر.
۱۰ – زندگانی حضرت ابی عبدالله الحسین سید الشهدا (ع)، نویسنده: ابوالقاسم سحاب ناشر: سحاب کتاب.
۱۱ – حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان ناشر: انصاریان (بخشهای مربوط به امام حسین (ع) و امام سجاد (ع)).

منبع : مهر نیوز ،خبرآنلاین ،هنرآنلاین

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا