ریپورتاژ

کاربرد Pan و Zoom در اتوکد

کاربرد Pan و Zoom در اتوکد

در اتوکد ممکن است وقتی اشکال را ترسیم می کنید؛ بسیار کوچک دیده شوند و یا خارج از ناحیه دید قرار گرفته باشند . در چنین مواقعی، از ابزارهای zoom و pan استفاده می کنیم .

با یک بار کلیک کردن روی نماد ذره بین مثبت ، زوم یک درجه افزایش می یابد و با کلیک روی نماد ذره بین منفی ، زوم یک درجه کاهش می یابد.

البته توجه داشته باشید که افزایش و کاهش زوم ، تاثیری در اندازه اشکال ندارد و درست مانند این است

که خودمان عقب و یا جلو برویم و به طرح نگاه کنیم.

یک زوم پر کاربرد دیگر  ، zoom window است که به وسیله آن یک کادر میکشیم و آن کادر بزرگ میشود.

زوم دیگر، zoom realtime است که بعد از اجرای آن در یک نقطه از صفحه ترسیم ، کلیک می کنیم و کلید ماوس را نگه میداریم ؛ حال اگر ماوس را به بالا حرکت دهیم ؛ زوم افزایش می یابد و اگر به پایین حرکت دهیم ؛ زوم کاهش مییابد. برای خروج از این دستور، کلید enter و یا Esc را روی صفحه کلید میزنیم .

ابزار مکمل زوم، pan می باشد که به جای این که با نشانگر ها در صفحه ترسیم جا به جا شویم ؛ از این دستور استفاده می کنیم. بدین منظور ، ابزار pan را میزنی. (در نوار ابزار standard toolbar سمت چپ ابزار zoom realtime قرار دارد ) برای استفاده کردن از آن در یک نقطه از صفحه ترسیم کلیک می کنیم و کلید ماوس را نگه میداریم ؛ و ماوس را جا به جا می کنیم تا صفحه جا به جا شود برای خروج از این دستور، کلید enter و یا Esc را روی صفحه کلید می زنیم .

نکته ۱ ـ اگر خطوطی که میخواهید رسم کنید ؛ پشت سر هم نیستند ؛ باید پس از رسم هر خط، از دستور خارج شوید و برای رسم خط بعدی ، مجدداً دستور را اجرا کنید.

برای راحتی انجام این کار، میتوانید بعد از یک بار اجرای دستور line و خروج از آن، کلید enter را بفشارید چون در موقعی که دستوری در حال اجرا نباشد ؛ با زدن کلید enter دستور قبلی ، مجدداً اجرا می شود .

نکته ۲ ـ در هنگام وارد کردن نقطه های دوم به بعد ، Undo امکانی است که با استفاده از آن می توانیم بدون خارج شدن از دستور، آخرین نقطه هایی را که وارد کرده ایم ، لغو نماییم . برای این کار کافیست حرف u را تایپ کرده و enter را بزنیم .

در اکثر دستورها ، امکانات یا حالت های مختلف دستور، داخل دو کروشه مشخص می شوند. برای استفاده از آن ها ، حرف یا حرف هایی را که با حروف بزرگ نوشته شده اند ؛ تایپ کرده ، enter را می زنیم

 نکته ۳ ـ می توانیم به جای وارد کردن نقاط ، تفاوت x,y نقطه فعلی را با نقطه قبل وارد کنیم. برای این منظور از علامت @ (shift+2) استفاده می کنیم. مثال زیر بیانگر این مطلب می باشد :

فرض کنید می خواهیم خطب بین نقاط ۲,۶ و ۵,۸ رسم کنیم . این کار به دو روش قابل انجام است :

وارد کردن مختصات به صورت نسبی

Command: line

Specify first point: 2,6

Specify next point or [Undo]: @3,2

وارد کردن مختصات به صورت مطلق

Command: line

Specify first point: 2,6

Specify next point or [Undo]: 5,8

 

کاربرد Pan و Zoom در اتوکد
کاربرد zoom و pan در اتوکد

کاربرد peit در اتوکد

polyline

polyline یک شکل یک پارچه متشکل از خط و کمان است که می توانیم آن را با دستور pline ترسیم کنیم . البته می توانیم چنین شکلی را با دستورهای fillet ،arc ،line به وجود بیاوریم و سپس آن ها را به polyline تبدیل کنیم . البته شرط یک پارچه شدن این اشکال، این است که نقاط انتهایی آن ها همپوشانی داشته باشند یعنی بین خطوط و کمان ها فاصله وجود نداشته باشد . دستور pedit ، در اصل برای ویرایش کردن polyline ها به کار برده می شود ،ولی می شود از آن برای یک پارچه کردن خطوط و کمان هایمان نیز استفاده کنیم .

شاید این سوال برایتان پیش آید که منظور از یک مجموعه یک پارچه چیست؟

اگر وقتی که دستوری درحال اجرا نباشد ؛ روی یک جزء از مجموعه ای کلیک کنیم ؛ چنان چه

مجموعه یک پارچه باشد ؛ کلیه اجزاء آن با هم انتخاب می شوند در غیر این صورت چنان چه یک پارچه نشده باشد ؛ تنها آن جزیی که روی آن کلیک کرده ایم انتخاب می شود.

استفاده از pedit

برای استفاده از این دستور ، ابتدا خط و کمان های لازم را رسم می کنیم. سپس با اجرای دستور pedit و انتخاب یکی از اجزاء ، آن را به polyline تبدیل می کنیم سپس بقیه اجزاء را به آن متصل ( Join ) می کنیم .

اجرای  pedit

برای اجرای دستور pedit : روی کلید modify  از نوار ابزار modify II کلیک کنید و یا کلمه pedit را تایپ کنید و enter را بزنید و یا از منوی Modify | Polyline انتخاب کنید.

پیغام های خط دستور :

select polyline:یکی از خط ها و یا کمان های مجموعه را انتخاب کنید

این پیغام ظاهر می شود : Object selected is not a polyline به این معنی که شئ که انتخاب کرده اید polyline نیست. سپس این پیغام ظاهر می شود Do you want to turn it into one؟کلید <Y> را به معنی Yes یا تایید وارد کرده و enter را بزنید تا به یک polyline تبدیل شود.

Enter an option [Close/Join/Width/Edit vertex/Fit/Spline/Decurve/LtypeGen /Undo]: j

سپس پیغام فوق ظاهر می شود که از شما پرسیده میشود که چه تغییری می خواهید انجام دهید و در جواب حرف j به معنی join را وارد کرده و سپس enter را بزنید.

اجزاء دیگر را انتخاب کنید و سپس enter را بزنید.

نمایش میدهد که چند جزء اضافه شدند.

Enter an option [Open/Join/Width/Edit vertex/Fit/Spline/Decurve/Ltype gen/Undo]:

مجدداً از شما پرسیده می شود که چه تغییری می خواهید انجام دهید چون کار با این دستور تمام شده است enter را بزنید .

نکته ۱ : همیشه بعد از اجرای این دستور ، کنترل کنید که به درستی اجزاء یک پارچه شده باشند. بدین منظور ، وقتی که دستوری درحال اجرا نباشد روی یک قسمت از مجموعه کلیک کنید؛ اگر مجموعه ای یک پارچه باشد ؛ کلیه اجزاء با هم انتخاب می شوند.

نکته ۲ : گاهی پیش می آید که این دستور نمی تواند اجزائی را که ترسیم کرده اید؛ به هم متصل کند.

اغلب ، مشکل از دو مورد به وجود می آید :

۱ـ خطوط و کمان ها، با هم فاصله دارند (حتی فاصله ای جزئی) . برای کنترل این مورد روی نقاط تماس آنها زوم کنید و در صورت وجود این مشکل ، آن ها را به هم برسانید.

۲ـ قسمتی از خطوط روی هم افتاده است. برای کنترل این مورد هر خط را به تنهایی انتخاب کنید و کنترل کنید که دو انتهای آن روی خط دیگری نیامده باشد . گاهی نیز ممکن است یک خط را دوبار کشیده باشید ( کاملا روی هم افتاده باشند) در این صورت ، هر دو را پاک کنید و یک خط جدید به جای آن ها رسم نمایید.

مقاله اصلی در : کاربرد zoom و pan در اتوکد

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی  ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا