خبر

چیزهای جالب و عجیبی که درباره ی گوجه سبز نمیدانید !

گوجه سبز  یا الوچه نام درختی است از تیرهٔ گل سرخیان که میوهٔ آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هستهٔ سخت است.البته آلوچه نامیدن گوجه‌سبز غلط است زیرا آلوچه در واقع نوع کوچکتر گوجه سبز و ترش تر از آن است.بر پایهٔ نوشته‌های قدیمی، نژاد این گیاه قدمت ۲۰۰۰ ساله دارد و چینی ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند.  گفته می‌شود که این گیاه ازطریق سوریه  یا ایران  به یونان آورده شده‌است.

گوجه سبز

درختان الوچه  در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ‌های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد  در می‌آیند. آب و هوای سرد باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای و ظاهر نامطلوب میوهٔ  الوچه می‌شود و در طعم آن نیز تأثیرگذار است. این میوه به سرعت می‌رسد و مدت نگهداری آن در یخچال ۴ روز است. این میوه ها به صورت تازه و پخته در خورش‌ها مصرف می‌شود. این میوه غنی از ویتامین C، اسید مالیک ، اسید سیتریک است. مصرف زیاده از حد این میوه  باعث نفخ معده می‌شود. این میوه طعمی ترش دارد و سفت و ترد است و در میان ایرانیان اغلب با نمک به عنوان تنقلات مصرف می‌شود.
مصرف ۱۰۰گرم گوجه سبز، ۵ درصد ویتامین آ ،۱/۲ درصد ویتامین B۱ ۹/۱ درصد ویتامینB2۸/۲ درصد نیاسین، ۱۳ درصد ویتامین۵/۱ C درصد کلسیم، ۲/۲ درصد فسفرو..
از جمله خواص مصرف گوجه سبز برای بهبود طعم دهان است و پختن برگ‌های درخت گوجه سبز در سرکه می‌تواند در درمان کرم‌های حلقوی مؤثر باشد. از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است که به خوبی شناخته شده‌است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشار خون و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معدی- روده‌ای است.

گوجه سبز

این میوه باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود، از این رو می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در الوچه وجود دارد. همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این میوه هستند.
مطالعات نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند در درمان تومورها مؤثر باشد. همچنین به دلیل وجود اسید اسکورییک برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.
با این میوه ی خوشمزه و مفید می توان چیزهای مختلفی از قبیل اشکنه گوجه سبز, ترشی گوجه سبز, رب گوجه سبز, خورشت گوجه سبز, آش و لواشک گوجه سبز درست کرد.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا