روانشناسی

چطور با جدایی و طلاق کنار بیاییم؟

چطور با جدایی و طلاق کنار بیاییم؟

امیدواریم خواندن این مطلب، ((چطور با جدایی و طلاق کنار بیاییم؟)) برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

جدایی یا طلاق می تواند یکی از استرس زا ترین و احساسی ترین تجربیات در زندگی باشد. دلیل این جدایی هرچه باشد قطع رابطه می تواند تمام دنیای شما را زیر و رو کند و انواع احساسات دردناک و ناراحت کننده را برانگیزد.حتی وقتی رابطه دیگر خوب نباشد ، طلاق یا قطع رابطه می تواند بسیار دردناک باشد زیرا نشان دهنده از دست دادن آن است ، نه فقط در مشارکت بلکه رویاها و تعهداتی که با آنها مشترک بوده اید. روابط عاشقانه با هیجان زیاد و امید به آینده آغاز می شود. وقتی رابطه ای به شکست می انجامد ، ناامیدی ، استرس و اندوه عمیقی را تجربه می کنیم.

جدایی یا طلاق شما را به قلمرو ناشناخته ای سوق می دهد. همه چیز مختل می شود: روال و مسئولیت های شما ، خانه ، روابط شما با خانواده و حتی هویت شما. جدایی همچنین عدم اطمینان در مورد آینده را به همراه دارد. زندگی بدون شریک چگونه خواهد بود؟ آیا شخص دیگری را پیدا خواهید کرد؟ آیا در نهایت تنها خواهید شد؟ این سوالهای ناشناخته ها اغلب از ماندن در یک رابطه ناخوشایند بدتر به نظر می رسند.

این احساس درد ، اختلال و عدم اطمینان به این معنی است که بهبودی پس از جدایی یا طلاق دشوار است و زمان بر است. با این حال ، مهم است که مدام به خود یادآوری کنید که می توانید این تجربه دشوار را پشت سر بگذارید و حتی با یک احساس تجدید امید و خوش بینی ادامه دهید.

کنار آمدن با جدایی یا طلاق

بدانید که داشتن احساسات مختلف  اشکالی ندارد. احساس ناراحتی ، عصبانیت ، خستگی ، ناامیدی و گیجی طبیعی است – و این احساسات می توانند شدید باشند. همچنین ممکن است از آینده احساس اضطراب کنید. بپذیرید که واکنشهایی از این قبیل با گذشت زمان کاهش می یابد.

به خودتان استراحت دهید. به خودتان اجازه دهید تا برای مدت زمان خاصی احساس شما کار کند. برای بهبودی ، تجدید قوا و انرژی مجدد وقت بگذارید.

این دوره(بعد از جدایی یا طلاق) را به تنهایی طی نکنید تقسیم احساسات با دوستان و خانواده می تواند به شما کمک کند تا این دوره را پشت سر بگذارید. عضویت در یک گروه پشتیبانی را در نظر بگیرید که می توانید در شرایط مشابه با دیگران صحبت کنید. منزوی کردن خود می تواند سطح استرس شما را بالا ببرد ، تمرکز شما را کاهش دهد و مانع کار ، روابط دیگر و سلامتی شما شود. در صورت نیاز از مشاور و درمانگر کمک بگیرید.

کنار آمدن با طلاق
راههای کنار آمدن با طلاق و جدایی

به خودتان اجازه دهید تا بعد از طلاق برای مدتی غمگین باشید

غم و اندوه یک واکنش طبیعی در برابر از دست دادن است ، و قطع رابطه یا طلاق در یک رابطه عاشقانه ضررهای متعددی را شامل می شود:

از دست دادن همراهی و تجربیات مشترک.
از دست دادن حمایت ، اعم از مالی ، فکری ، اجتماعی یا عاطفی.
از دست دادن امیدها ، برنامه ها و رویاها.

اجازه دادن به خودتان برای احساس درد این ضررها ممکن است ترسناک باشد. ممکن است ترس داشته باشید که احساسات شما بیش از حد تحمل شود یا اینکه برای همیشه در یک مکان تاریک گیر کنید. فقط به یاد داشته باشید که طی کردن این دوره از غم و غصه برای روند بهبودی ضروری است. درد غم و اندوه دقیقاً همان چیزی است که به شما کمک می کند رابطه قدیمی را رها کرده و زندگی را ادامه دهید.

 کنار آمدن با طلاق:

نکاتی برای بروز احساسات بعد از طلاق

با احساسات خود مبارزه نکنید طبیعی است که بسیاری از فراز و نشیب ها را داشته باشید و بسیاری از احساسات متناقض را احساس کنید ، از جمله عصبانیت ، کینه ، ناراحتی  ، ترس و گیجی. شناسایی و تأیید این احساسات مهم است. اگرچه این احساسات اغلب دردناک خواهند بود ، اما تلاش برای سرکوب یا نادیده گرفتن آنها فقط باعث طولانی شدن این دوره خواهد شد.

درباره احساس خود صحبت کنید. حتی اگر صحبت در مورد احساسات خود با دیگران برای شما دشوار باشد ، یافتن راهی برای انجام این کار در هنگام غم بسیار مهم است. دانستن اینکه دیگران از احساسات شما آگاه هستند باعث می شود کمتر با درد خود احساس تنهایی کنید و به بهبودی شما کمک می کند. نوشتن در ژورنال(دفترچه یادداشت) همچنین می تواند یک راه حل مفید برای احساسات شما باشد.

به یاد داشته باشید که حرکت به جلو هدف نهایی است. ابراز احساسات شما را به نوعی آزاد می کند ، اما مهم این است که به احساسات منفی نپردازید و اوضاع را بیش از حد تحلیل نکنید. گرفتار شدن در احساسات آسیب زایی مانند سرزنش ، عصبانیت و کینه ، انرژی ارزشمندی را از شما می گیرد و از بهبودی و حرکت به جلو جلوگیری می کند.

به خود یادآوری کنید که هنوز آینده دارید. هنگامی که به شخص دیگری متعهد می شوید ، امیدها و رویاهای زیادی برای یک زندگی مشترک ایجاد می کنید. پس از جدایی ، سخت است که این آرزوها از بین بروند.

همانطور که از دست دادن آینده ای شما را غمگین کرده است ، به این واقعیت دلگرم شوید که در نهایت امیدها و رویاهای جدید جایگزین آرزوهای قدیمی شما می شوند.

تفاوت بین واکنش طبیعی نسبت به جدایی و افسردگی را بدانید. غم و اندوه ممکن است پس از جدایی فلج کننده شود ، اما پس از مدتی غم و اندوه شروع به برطرف شدن می کند. روز به روز و کم کم شروع به حرکت می کنید. با این حال ، اگر هیچ حرکت رو به جلو را احساس نکنید ، ممکن است از افسردگی رنج ببرید.

در هنگام جدایی یا طلاق به کودکان خود کمک کنید

وقتی مادر و پدر از هم جدا می شوند ، کودک می تواند گیج ، عصبانی ، و احساس عدم اطمینان و همچنین عمیقا غمگین شود. به عنوان یک والدین ، ​​با ایجاد ثبات و رسیدگی به نیازهای فرزندتان با نگرشی مثبت و اطمینان بخش ، می توانید به فرزندان خود کمک کنید.

 کنار آمدن با طلاق

برای دریافت حمایت از دیگران با آنها تماس بگیرید

حمایت از دیگران برای بهبودی پس از جدایی یا طلاق بسیار مهم است. ممکن است احساس تنهایی کنید ، اما جدا کردن خود از دیگران فقط این زمان را دشوارتر می کند. سعی نکنید به تنهایی از پس این مسئله برآیید.

ارتباط خود را با دوستان و اعضای خانواده مورد اعتماد برقرار کنید. صحبت با افرادی که از هم جدا شده اند به ویژه می تواند مفید باشد. آنها می دانند که چگونه است و می توانند به شما اطمینان دهند که امید به بهبودی و روابط جدید وجود دارد. تماس مکرر حضوری با دیگران نیز راهی عالی برای از بین بردن استرس ناشی از جدایی و بازیابی تعادل در زندگی است.

وقت خود را با افرادی سپری کنید که از شما حمایت می کنند ، به شما ارزش می دهند و به شما انرژی می دهند. همانطور که فکر می کنید به چه کسی باید دسترسی پیدا کنید ، هوشمندانه انتخاب کنید.

خود را با افرادی مثبت بین احاطه کنید که واقعاً به شما گوش می دهند. مهم است که بدون نگرانی از قضاوت ، انتقاد یا گفتن اینکه چه کاری انجام دهید ، آزادانه در مورد آنچه که می گذرانید با دیگران صادق باشید.

در صورت نیاز از کمک خارجی استفاده کنید. اگر ارتباط با دیگران به طور طبیعی اتفاق نمی افتد ، دیدن یک مشاور یا پیوستن به یک گروه پشتیبانی را در نظر بگیرید. مهمترین چیز این است که شما حداقل یک مکان خوب برای بهبود حال روحی تان داشته باشید.

دوستی های جدید پرورش دهید. اگر احساس می کنید همراه با طلاق یا جدایی شبکه اجتماعی خود را از دست داده اید ، سعی کنید با افراد جدیدی آشنا شوید. به یک گروه شبکه یا باشگاه بپیوندید ، در یک کلاس شرکت کنید ، درگیر فعالیت های جامعه شوید.

مراقبت از خود بعد از طلاق

طلاق یک اتفاق بسیار استرس زا و تغییر دهنده زندگی است. هنگامی که وارد یک جنجال ساز احساسی می شوید و با تغییرات عمده زندگی روبرو می شوید ، مراقبت از خود بیش از هر زمان دیگری مهم است. فشار و ناراحتی ناشی از یک جدایی مهم می تواند شما را از نظر روانی و جسمی آسیب پذیر کند.

مثل اینکه از آنفولانزا رها شده اید با خود رفتار کنید. استراحت کافی داشته باشید ، سایر منابع استرس را در زندگی خود به حداقل برسانید و در صورت امکان از حجم کار خود بکاهید. یادگیری مراقبت از خود می تواند یکی از با ارزش ترین درسی باشد که پس از جدایی فرا می گیرید. همانطور که احساسات از دست دادن خود را احساس می کنید و از تجربه خود شروع به یادگیری می کنید ، می توانید تصمیم بگیرید که از خود بهتر مراقبت کرده و در آینده انتخاب های مثبتی انجام دهید.

کنار آمدن با طلاق
کنار آمدن با طلاق و جدایی

نکات مربوط به خودمراقبتی پس از طلاق

هر روز برای پرورش خود وقت بگذارید. با تعیین وقت روزانه برای فعالیت هایی که آرامش بخش هستند ، به خود کمک کنید. با دوستان خوب وقت بگذرانید ، به پیاده روی در طبیعت بروید ، به موسیقی گوش دهید ، از حمام گرم لذت ببرید ، ماساژ انجام دهید ، کتاب مورد علاقه خود را بخوانید ، در یک کلاس یوگا شرکت کنید ، یا یک فنجان چای گرم بخورید.

در هر لحظه به آنچه نیاز دارید توجه کنید و برای بیان نیازهای خود صحبت کنید. آنچه را که به نظر شما درست و مناسب برای شما است احترام بگذارید حتی اگر متفاوت از خواسته های سابق شما باشد. بدون احساس گناه و عصبانیت به عنوان راهی برای تکریم آنچه برای شما مناسب است ، “نه” بگویید.

پایبند به یک روال باشید. طلاق یا قطع رابطه می تواند تقریباً در همه زمینه های زندگی شما مختل شود و احساس استرس ، عدم اطمینان و هرج و مرج را تقویت کند. بازگشت به یک روال عادی می تواند ساختار آرامش و راحتی را ایجاد کند.

وقت بگذارید سعی کنید در چند ماه اول پس از جدایی یا طلاق ، تصمیم بزرگی مانند شروع کار جدید یا مهاجرت به شهر جدید نگیرید. اگر می توانید صبر کنید تا احساس شما مدیریت شود تا بتوانید تصمیم درست تری بگیرید.

منافع جدید را کاوش کنید. طلاق یا جدایی یک آغاز و همچنین یک پایان است. از فرصت استفاده کنید و علایق و فعالیتهای جدید را کشف کنید. با سرگرمی ، فعالیت های جدید به شما این فرصت را می دهد تا از زندگی در اینجا و اکنون لذت ببرید ، نه اینکه به گذشته بپردازید.

برای کنار آمدن با طلاق ،خوب بخورید ، خوب بخوابید و ورزش کنید

هنگامی که استرس ناشی از طلاق یا جدایی را پشت سر می گذارید ، عادت های سالم به راحتی در کنار قرار می گیرند. ممکن است متوجه شوید که اصلاً غذا نمی خورید یا غذاهای  مورد علاقه خود را زیاد نمی خورید. ورزش به دلیل فشارهای زیاد در خانه ممکن است سخت تر باشد و خواب ناپایدار باشد. اما تمام انتخابی که شما برای پیشرفت در مسیر مثبت انجام می دهید بی فایده خواهد بود اگر در درازمدت شیوه زندگی سالم را انتخاب نکنید.

یادگیری درسهای مهم از جدایی یا طلاق

دیدن جدایی ممکن است دشوار باشد ، اما در مواقع بحرانی عاطفی ، فرصت هایی برای رشد و یادگیری وجود دارد. شما ممکن است در حال حاضر چیزی جز پوچی و غم در زندگی خود احساس نکنید ، اما این بدان معنی نیست که اوضاع هرگز تغییر نخواهد کرد. سعی کنید این دوره از زندگی خود را یک زمان استراحت ، زمانی برای کاشت بذر برای رشد جدید در نظر بگیرید. شما می توانید از این تجربه بیرون بیایید که خودتان را بهتر می شناسید و احساس قوت و خرد بیشتری می کنید.

برای اینکه کاملاً جدایی را بپذیرید و پیش بروید ، باید بفهمید چه اتفاقی افتاده است و به نقشی که بازی کردید اعتراف کنید. هرچه بیشتر بفهمید که انتخاب های شما چگونه روی رابطه تأثیر می گذارد ، بهتر می توانید از اشتباهات خود درس بگیرید – و از تکرار آنها در آینده اجتناب کنید.

این سوال ها را پس از طلاق از خود بپرسید:

کنار آمدن با طلاق
کنار آمدن با طلاق

چگونه در مشکلات روابط سهیم بودید؟
آیا شما تمایل دارید همان اشتباهات را تکرار کنید یا فرد اشتباهی را در رابطه بعد از رابطه انتخاب کنید؟
به نحوه واکنش شما در برابر استرس و کنار آمدن با تعارض و ناامنی فکر کنید. آیا می توانید به شیوه سازنده تری عمل کنید؟
در نظر بگیرید که آیا دیگران را به همان شکلی که هستند قبول می کنید یا نه؟
احساسات منفی خود را به عنوان نقطه شروع تغییر بررسی کنید. آیا شما می توانید احساسات خود را کنترل کنید ، یا آنها کنترل شما را بر عهده دارند؟

باید در این قسمت از روند بهبودی با خود صادق باشید. سعی نکنید خود را به خاطر اشتباهات خود سرزنش کنید. وقتی به رابطه نگاه می کنید ، فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد خود ، نحوه ارتباط با دیگران و مشکلاتی که باید روی آنها کار کنید ، دارید. اگر بتوانید انتخاب ها و رفتارهای خود ، از جمله دلایل انتخاب شریک قبلی خود را به طور عینی بررسی کنید ، دفعه دیگر می توانید بفهمید که کجا اشتباه کرده اید و گزینه های بهتری را انتخاب کنید.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا