پزشکی

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((پولیپ بینی چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

آیا تا به حال احساس کرده اید که سرما خورده اید و از بین نمی رود؟ احتقان بینی که به نظر نمی رسد متوقف شود ، حتی با داروهای سرماخوردگی یا آلرژی ، ممکن است به دلیل پولیپ بینی باشد.پولیپ های بینی، رشد خوش خیم (غیرسرطانی) بافت پوششی یا مخاط بینی شما هستند.

دلایل پولیپ بینی چیست؟

پولیپ های بینی در بافت ملتهب مخاط بینی رشد می کنند. مخاط یک لایه بسیار مرطوب است که به محافظت از داخل بینی و سینوس ها کمک می کند و هوای تنفسی را مرطوب می کند. در طی عفونت یا تحریک ناشی از آلرژی ، مخاط بینی متورم و قرمز می شود ، و ممکن است مایعاتی تولید کند که می ریزد. با تحریک طولانی مدت ، ممکن است مخاط یک پولیپ ایجاد کند. پولیپ یک رشد گرد است (مانند کیست کوچک) که می تواند راه بینی را مسدود کند.

اگرچه برخی از افراد می توانند به پولیپ مبتلا شوند و هیچ مشکلی در بینی شان وجود نداشته باشد ، اما اغلب تحریک پولیپ وجود دارد. این عوامل محرک عبارتند از:

عفونت های سینوسی مزمن یا مکرر
آسم
رینیت آلرژیک (تب یونجه)
فیبروز سیستیک
سندرم Churg-Strauss
حساسیت به داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا آسپرین
ممکن است برای برخی از افراد تمایل ارثی به پولیپ وجود داشته باشد. این ممکن است به دلیل روشی باشد که ژن های آنها باعث واکنش مخاط آنها در برابر التهاب می شود.

علائم پولیپ بینی چیست؟

پولیپ های بینی رشد نرم و بدون درد در داخل مجاری بینی هستند. آنها اغلب در ناحیه تخلیه سینوس های فوقانی به داخل بینی (جایی که چشم ها ، بینی و استخوان های گونه شما به هم می پیوندند) وجود دارد. حتی ممکن است ندانید که پولیپ دارید زیرا فاقد احساس عصب هستند.

پولیپ ها می توانند به اندازه کافی بزرگ شوند تا مجاری بینی شما را مسدود کنند و در نتیجه گرفتگی مزمن ایجاد شود. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس مسدود شدن بینی شما
آبریزش بینی
گرفتگی بینی
کاهش حس بویایی
نفس کشیدن از طریق دهان
احساس فشار در پیشانی یا صورت
خرناس
در صورت وجود عفونت سینوسی علاوه بر پولیپ ، درد یا سردرد نیز ممکن است ایجاد شود.

پولیپ بینی چیست؟
پولیپ بینی چیست؟

چگونه پولیپ بینی تشخیص داده می شود؟

اگر پزشک با وسیله ای روشن به نام اتوسکوپ یا ناسوسکوپ به معابر بینی شما نگاه کند ، پولیپ بینی قابل مشاهده خواهد بود. اگر پولیپ در سینوس های شما عمیق تر باشد ، ممکن است لازم باشد پزشک آندوسکوپی بینی انجام دهد. این روش شامل این است که پزشک شما یک لوله نازک و انعطاف پذیر را با نور و دوربین در انتهای آن به داخل مجاری بینی هدایت می کند.

برای تعیین اندازه دقیق و محل پولیپ ، ممکن است سی تی اسکن یا ام آر آی اسکن لازم باشد. پولیپ ها به صورت لکه های مات در این اسکن ها ظاهر می شوند. همچنین با اسکن مشخص می شود که آیا پولیپ استخوان ناحیه را تغییر شکل داده است یا خیر. این امر همچنین می تواند انواع دیگر رشد را که ممکن است از نظر پزشکی جدی تر باشند ، مانند ناهنجاری های ساختاری یا رشد سرطانی ، رد کند.

آزمایش های آلرژی می تواند به پزشکان کمک کند تا منبع التهاب مداوم بینی را تشخیص دهند. این آزمایشات شامل ایجاد خراش های ریز پوست در پوست شما و رسوب فرم مایع انواع مواد حساسیت زا است. سپس پزشک شما بررسی خواهد کرد که آیا سیستم ایمنی بدن شما به هر یک از مواد حساسیت زا واکنش نشان می دهد یا خیر.

اگر کودک بسیار خردسال مبتلا به پولیپ بینی باشد ، آزمایش بیماری های ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک ممکن است لازم باشد.

چه روش های درمانی برای پولیپ بینی در دسترس است؟

داروها

داروهایی که التهاب را کاهش می دهند ممکن است به کاهش اندازه پولیپ و تسکین علائم احتقان کمک کنند.

پاشیدن استروئیدهای بینی در بینی می تواند باعث کاهش آبریزش بینی و احساس انسداد با کوچک شدن پولیپ شود. با این حال ، اگر مصرف آنها را قطع کنید ، علائم ممکن است به سرعت برگردند.
اگر اسپری های بینی کار نکنند ، ممکن است یک استروئید خوراکی یا تزریقی مانند پردنیزون باشد. اینها به دلیل عوارض جانبی جدی از جمله احتباس مایعات ، افزایش فشار خون و افزایش فشار در چشم ، یک راه حل طولانی مدت نیستند.

آنتی هیستامین ها یا آنتی بیوتیک ها همچنین ممکن است آلرژی یا عفونت های سینوسی ناشی از التهاب بینی را درمان کنند.

پولیپ بینی چیست؟
پولیپ بینی چیست؟
عمل جراحی پولیپ بینی

اگر هنوز علائم شما بهبود نیافته است ، جراحی می تواند پولیپ ها را به طور کامل از بین ببرد. نوع جراحی به اندازه پولیپ بستگی دارد. پولیپکتومی یک عمل جراحی سرپایی است که با یک دستگاه مکش کوچک یا میکروبیدر انجام می شود و باعث برش و از بین بردن بافت نرم ، از جمله مخاط می شود.

برای پولیپ های بزرگتر ، پزشک می تواند با استفاده از آندوسکوپی نازک و انعطاف پذیر ، با یک دوربین کوچک و ابزار کوچک در یک جراحی آندوسکوپیک سینوس انجام شود. پزشک آندوسکوپ را به داخل سوراخ های بینی هدایت می کند ، پولیپ ها یا سایر انسداد ها را پیدا می کند و آنها را بر می دارد. همچنین ممکن است پزشک دهانه های حفره های سینوس شما را بزرگ کند. این نوع جراحی در اکثر مواقع یک عمل سرپایی است.

پس از جراحی ، اسپری های بینی و مواد شستشوی نمکی می توانند از بازگشت پولیپ جلوگیری کنند. به طور کلی ، کاهش التهاب مجاری بینی با اسپری های بینی ، داروهای ضد حساسیت و شستشوی های نمکی می تواند از بروز پولیپ بینی جلوگیری کند.

عوارض احتمالی جراحی پولیپ بینی چیست؟

درمان پولیپ بینی ، به ویژه با جراحی ، ممکن است منجر به خون دماغ شود. جراحی همچنین ممکن است منجر به عفونت شود. ادامه درمان با اسپری های استروئیدی بینی یا کورتیکواستروئیدهای خوراکی ممکن است مقاومت شما را در برابر عفونت های سینوسی کاهش دهد.

با درمان جراحی ، بیشتر علائم به طور قابل توجهی بهتر می شوند. با این حال ، اگر حس بویایی از دست داده باشید ، ممکن است هرگز برطرف نشود. حتی با جراحی ، پولیپ بینی ممکن است در ۱۵ درصد از افراد مبتلا دوباره رشد کند.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا