پزشکی

علائم زوال عقل چیست؟

علائم ، انواع و دلایل ابتلا به زوال عقل چیست؟

 اختلالات ناشی از بیماری یا ضربه به مغز  که منجر به از دست دادن حافظه ، تغییر شخصیت و اختلال در عملکردهای فکری می شود را زوال عقل گویند. این تغییرات بخشی از پیری طبیعی نیستند و آنقدر شدید هستند که می توانند زندگی روزمره ، استقلال و روابط را تحت تأثیر قرار دهند. طبق آمارهای Alzheimer’s Disease International ، در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می کنند و هر ۳٫۲ ثانیه یک مورد جدید تشخیص داده می شود.

با هر نوع زوال عقل ، احتمالاً کاهش چشمگیری در ارتباطات ، یادگیری ، به خاطر سپردن و حل مشکلات وجود خواهد داشت. این تغییرات با گذشت زمان ممکن است به سرعت یا بسیار کند اتفاق بیفتد. پیشرفت و پیامد متفاوت است ، اما تا حد زیادی با توجه به نوع زوال عقل و ناحیه مغز تعیین می شود.

علائم و نشانه های زوال عقل

با افزایش سن ، بسیاری از ما دچار افت حافظه می شویم. اما همه تغییرات حافظه نشان دهنده زوال عقل نیست – و زوال عقل بیشتر در حافظه تأثیر می گذارد. علائم همچنین می تواند بر مهارت های بصری و مکانی ، عملکرد اجرایی ، زبان و روحیه یا شخصیت تأثیر بگذارد. برای رسیدن به معیارهای تشخیصی زوال عقل ، لازم است علاوه بر از دست دادن حافظه ، حداقل در یکی از این مناطق با مشکلاتی روبرو شوید.

علائم زوال عقل چیست؟
علائم زوال عقل چیست؟
علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

از دست دادن حافظه. تغییراتی در حافظه کوتاه مدت ، فراموش کردن تاریخ ها ، رویدادها ، نیاز به کمک های بیشتر حافظه ، پرسیدن مکرر همان سوالات.

قضاوت مختل.

مشکلات با تفکر انتزاعی. مشکل در فکر کردن در مورد ایده ها ، حل معماها ، خلاقیت ، انجام کارهای روزمره.

استدلال نادرست. مشکل در حل مسئله ، کار با اعداد ، تعادل کتاب چک یا پیروی از دستورالعمل ها یا دستورالعمل ها.

رفتار نامناسب. از دست دادن مهارها ، اظهار نظرها یا اقدامات جنسی نامناسب.

از دست دادن مهارت های ارتباطی. مشکل یافتن کلمات ، دنبال مکالمات یا خطوط داستانی.

گمراهی و گیجی. در مکان های آشنا گم شوید ، سردرگمی درباره تاریخ ها یا فصول را از دست ندهید. عدم شناخت یا گیج شدن از افراد آشنا.

مشکلات در راه رفتن و تعادل. از دست دادن هماهنگی ، افزایش سقوط یا تصادفات.

غفلت از مراقبت و ایمنی شخصی. کاهش بهداشت شخصی ، پوشیدن لباس نامناسب ، غفلت از تغذیه.

شخصیت تغییر می کند. از فعالیت های اجتماعی ، بی تفاوتی یا بی حالی ، مشکلات خواب ، افسردگی ، توهم ، پارانویا یا تحریک خارج شوید.

شاید شما به خواندن این مطلب علاقه مند باشید:راههای خانگی برای درمان خلط

حافظه در مقابل علائم زوال عقل تغییر می کند

این چیزی است که همه ما باید با آن روبرو شویم اما تغییرات اجتناب ناپذیر پیری هنوز هم می تواند تحقیرآمیز و هم شگفت آور باشد. اما در حالی که چروک شدن پوست ، کمرنگ شدن رنگ مو و کمبود حافظه کوتاه مدت با افزایش سن معمول است ، قطعاً کاهش شدید و سریع حافظه بخشی از پیری طبیعی نیست. در حقیقت ، بسیاری از افراد با تحرک ذهنی و جسمی و انتخاب سایر شیوه های زندگی سالم ، قادر به حفظ قدرت مغزی خود در سنین بالاتر هستند.

افتراق علائم زوال عقل از پیری طبیعی می تواند به آرامش ذهن شما کمک کند و یا اینکه شما را تشویق می کند که قدم هایی برای کند کردن پیشرفت علائم را شروع کنید. به طور کلی ، تغییرات حافظه طبیعی مرتبط با افزایش سن به طور قابل توجهی در عملکرد شما در زندگی روزمره اختلال ایجاد نمی کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 تفکر و حل مسئله – سرعت یادگیری کاهش می یابد. عملکرد حافظه کوتاه مدت بیشتر طول می کشد. زمان واکنش افزایش می یابد.

کاهش توجه و تمرکز – حواس پرتی بیشتر. تمام وقفه ها یادگیری را دشوارتر می کند.

یادآوری کند- نیاز بیشتر به نکات برای دویدن در حافظه.

آیا تغییرات حافظه شما پیری یا علائم زوال عقل است؟

پیری معمولی: علائم زوال عقل:

شما یا یکی از عزیزانتان از کمبود حافظه شکایت دارید اما می توانید نمونه های مفصلی از فراموشی خود ارائه دهید فقط در صورت درخواست از دست دادن حافظه شکایت دارید اما قادر به یادآوری موارد خاصی نیستید

شما گهگاه کلمات را جستجو می کنید مکث ها و تعویض های مکرر کلمات یابی را تجربه می کنید

برای یادآوری نکات مهم ممکن است مکث کنید ، اما در مکانهای آشنا گم نشوید در مکانهای آشنا گم می شوید و برای بازگشت به خانه وقت زیادی می گیرید
شما رویدادهای مهم اخیر را به یاد می آورید و مکالمه های شما مختل نمی شود ، به دلیل حوادث اخیر و توانایی مکالمه با دیگران ، کاهش قابل توجهی در حافظه را تجربه می کنید

مهارت های اجتماعی بین فردی شما در همان سطح قبلی است که شما علاقه خود را به فعالیت های اجتماعی از دست داده اید و ممکن است به شیوه های اجتماعی نامناسب رفتار کنید

علائم زوال عقل چیست؟
علائم زوال عقل

زوال عقل باعث چه چیزی می شود؟

در یک مغز سالم ، جرم و سرعت ممکن است در بزرگسالی کاهش یابد ، اما این عضو معجزه آسا همچنان در طول زندگی ارتباطات حیاتی ایجاد می کند. با این حال ، هنگامی که اتصالات از طریق التهاب ، بیماری یا آسیب از بین می روند ، در نهایت نورون ها می میرند و زوال عقل ایجاد می شود. اگرچه احتمال از دست دادن معنای واقعی خود می تواند بسیار آسیب زا باشد ، اما مداخله زودهنگام می تواند نتیجه را به طرز چشمگیری تغییر دهد.

زوال عقل می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

شرایط پزشکی که به تدریج به سلولها و اتصالات مغز حمله می کنند ، که معمولاً در بیماری آلزایمر ، پارکینسون یا هانتینگتون دیده می شود.

شرایط عروقی مانند سکته مغزی جریان اکسیژن را مختل کرده و مغذی ها را از مواد مغذی حیاتی ربوده است. با کاهش فشار خون ، درمان بیماری های قلبی و ترک سیگار ممکن است از سکته های اضافی جلوگیری شود.

تغذیه نامناسب ، کمبود آب بدن و برخی مواد خاص ، از جمله داروها و الکل. درمان بیماری هایی مانند مقاومت به انسولین ، اختلالات متابولیکی و کمبود ویتامین ها ممکن است علائم زوال عقل را کاهش داده یا از بین ببرد.

ضربه یا آسیب های مکرر مغز. بسته به محل آسیب مغزی ، مهارت های شناختی و حافظه ممکن است مختل شود.

عفونت یا بیماری که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد ، از جمله بیماری Creutzfeldt-Jakob و HIV. برخی از شرایط قابل درمان هستند ، از جمله بیماری کبد یا کلیه ، زوال عقل شبه ناشی از افسردگی و تومورهای مغزی قابل عمل.

عوامل خطر

برخی از عوامل خطر زوال عقل خارج از کنترل شما هستند. به عنوان مثال ، بالا رفتن سن ، سابقه خانوادگی زوال عقل ، آسیب به سر یا سندرم داون ، ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. با این حال ، شما ممکن است تأثیر بیشتری بر سایر عوامل سبک زندگی ، مانند رژیم غذایی و سطح فعالیت خود داشته باشید.

عواملی که شما را در معرض خطر بیشتری از زوال عقل قرار می دهد عبارتند از:

سلامت قلب ضعیف. سلامت قلب و مغز به شدت با هم ارتباط دارند. فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، تصلب شرایین (تنگی عروق) ، بیماری های قلبی و سکته مغزی همه می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند.

دیابت. دیابت با مدیریت ضعیف می تواند منجر به سکته مغزی و بیماری های قلبی شود و خطر ابتلا به زوال عقل ، به ویژه عروقی ، آلزایمر یا زوال عقل مخلوط را افزایش دهد.

سیگار کشیدن. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد ، که به نوبه خود خطر افت روانی و زوال عقل را افزایش می دهد.

مصرف الکل نوشیدن زیاد یا زیاد می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل از جمله سندرم Korsakoff ، نوعی زوال عقل را که معمولاً ناشی از مصرف الکل است ، افزایش دهد.

نادیده گرفته بهداشت روانی. افسردگی درمان نشده ، تنهایی ، انزوای اجتماعی و فقدان تحریک ذهنی همه می توانند در افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل نقش داشته باشند.

آپنه خواب آپنه خواب درمان نشده می تواند خواب شما را مختل کرده و منجر به خواب آلودگی در روز ، اختلال در عملکرد مغز و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در مراحل بعدی زندگی شود.

رژیم غذایی ضعیف. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از غذای فرآوری شده ، چربی های ناسالم ، شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند بر سلامت قلب و مغز شما تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به دیابت ، بیماری های عروقی و پارکینسون را افزایش دهد ، پرچم های قرمز زوال عقل.

عدم ورزش داشتن یک سبک زندگی کم تحرک می تواند بر انعطاف پذیری شما تأثیر بگذارد ، خواب شما را مختل کند ، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد و کاهش شناختی و شروع علائم زوال عقل را تسریع کند.

از دست دادن شنوایی. اختلال شنوایی ممکن است باعث سرعت سریعتر آتروفی در مغز و کاهش شناختی شود. همچنین می تواند معاشرت با دوستان را که عامل خطر دیگری برای زوال عقل است ، دشوارتر کند.

انواع زوال عقل

همه زوال عقل شامل کاهش شناختی است که می تواند زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال ، برای بهینه سازی درمان ، مهم است که نوع خاصی از زوال عقل را مشخص کنید. بیش از ۵۰ بیماری شامل زوال عقل است ، ما اینجا به مهم ترین آن یعنی آلزایمر می پردازیم:

شاید شما به خواندن این مطلب علاقه مند باشید:علت دندان قروچه چیست؟

بیماری آلزایمر

این رایج ترین شکل زوال عقل است که طبق اطلاعات انجمن آلزایمر ۶۰ تا ۸۰ درصد از کل موارد تشخیصی را تشکیل می دهد. ۱۰ علامت هشدار دهنده زیر ممکن است نشان دهند که علائم زوال عقل شما نتیجه بیماری آلزایمر است:

۱٫ از دست دادن حافظه برای برهم زدن زندگی روزمره کافی است. چیزهایی را که اخیراً یاد گرفته اید فراموش می کنید ، تاریخ ها یا رویدادهای مهم را فراموش می کنید ، به طور مکرر از همان اطلاعات می خواهید یا بیشتر و بیشتر به دستیاران حافظه یا اعضای خانواده اعتماد می کنید.

۲٫ در حل مسئله با مشکل روبرو هستید. شما نمی توانید برنامه ها را دنبال کنید ، با شماره ها کار کنید ، دستور العمل ها را دنبال کنید یا صورت حساب ها را پیگیری کنید.

۳٫ در انجام کارهای روزمره مانند رانندگی به مکان آشنا ، به خاطر سپردن قوانین مربوط به یک بازی یا انجام تکالیف در محل کار با مشکل روبرو شوید.

۴٫ تجربه سردرگمی در طول زمان یا مکان. شما تاریخ را از دست می دهید ، فراموش نمی کنید کجا هستید یا چگونه به آنجا رسیده اید.

۵٫ قرار دادن اشیا در مکان های عجیب ، عدم توانایی در بازگرداندن قدم های خود ، حتی شاید دیگران را به سرقت متهم کنید.

۶٫ ایجاد مشکلات در کلمات گفتاری یا نوشتاری. در ادامه مکالمه با مشکل روبرو هستید ، اغلب خود را تکرار کنید ، برای یافتن کلمه مناسب تلاش کنید یا همه چیز را با نام مناسب صدا کنید.

بیماری آلزلیمر۷٫ در درک تصاویر بصری مشکل دارید. در خواندن ، قضاوت در مورد فاصله ها ، رنگ ها یا کنتراست یا تشخیص بازتاب خود به مشکل برمی خورید.

۸٫ قضاوت ضعیف. در تصمیم گیری شما کاهش یافته است ، شما مبالغ هنگفتی می دهید و به نظافت شخصی توجه کمتری می کنید.

۹٫ کناره گیری از کار یا فعالیت های اجتماعی. شما در به خاطر سپردن اینکه چگونه یک پروژه کاری یا سرگرمی مورد علاقه خود را به پایان برسانید ، در پیگیری ورزش ، کنار آمدن از رویدادهای اجتماعی مشکل دارید.

۱۰٫  تغییرات در خلق و خوی. گیج ، افسرده ، مشکوک ، ترسناک یا مضطرب شوید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا