آشپزی

ناهار فردا ،عدس پلو خوشمزه و سنتی

ناهار فردا ،عدس پلو خوشمزه و سنتی

امیدواریم از خواندن این مطلب، (( ناهار فردا ،عدس پلو خوشمزه و سنتی )) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

مواد لازم عدس پلو

  • برنج ۳ پیمانه
  • عدس ۱ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • کشمش پلویی ۱ پیمانه
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • زعفران ۱ قاشق غذاخوری
  • کره ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

دستور پختعدس پلو

برای پخت عدس پلو ابتدا عدس را پاک کنید، بشورید و با کمی نمک بگذارید بپزد.
حال برنج را پاک کرده و آب و نمک بریزید و بگذارید به مدت نیم ساعت خیس بخورد.
عدس نباید خیلی بپزد و له شود چون با برنج هم می پزد و دم می کشد.
برنج را در یک دیگچه ریخته و بگذارید روی اجاق بپزد عدس پخته را به برنج در حال جوش که آب آن در حال تمام شدن هست اضافه کنید.
بعد از اینکه آب عدس پلو تمام شد، دم کن بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه بگدارید روی حرارت خیلی کم تا دم بکشد.
حال مواد روی عدس پلو را مثل مواد ماکارونی آماده کنید. به این ترتیب که اول پیاز را سرخ کرده، بعد گوشت چرخکرده را به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید و بعد زعفران و نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه گوشت را بریزید و در آخر کشمش پلویی را پاک کرده و بشورید و به گوشت اضافه کنید و حال یک لیوان آب به همراه زعفران آب کرده را روی کل مواد بریزید و بگذارید گوشت بپزد و آب آن کشیده شود.
وقتی عدس پلو دم کشید، در یک دیس بکشید و عدس پلو را با مواد گوشتی که تهیه کرده اید و با برنج زعفرانی و همچنین ادویه پلویی تزئین کنید و سرو نمائید.
برای تزئین عدس پلو می‌توانید از سیب زمینی ورقه ای ته دیگچه هم استفاده کنید.
از کشمش پلویی و یا خرما و یا حتی از زرشک هم می توانید برای روی عدس پلو استفاده کنید.
عدس پلو را بصورت کته و یا آبکش و یا در پلوپز هم می توانید درست کنید.
ناهار فردا ،عدس پلو خوشمزه و سنتی
ناهار فردا ،عدس پلو خوشمزه و سنتی

خواص عدس چیست ؟

۱. تولید ماهیچه

اندام‌ها و ماهیچه‌های ما برای رشد و ترمیم به پروتئین نیاز دارند. عدس، به‌ویژه عدس جوانه‌زده، حاوی تمام اسید آمینه‌های ضروری است که بدن‌مان برای ساخت ماهیچه و عملکرد خوب بدن لازم دارد.

۲. کنترل دیابت

در بررسی‌های محققان مشخص شده است که از میان تمام گروه‌های مختلف غذایی، حبوبات بیش از همه، حاوی فیبر رژیمی هستند. عدس‌، مانند لوبیا و نخود، متعلق به خانواده‌ی حبوبات است. فیبر رژیمی این مواد غذایی، مانند عدس به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. همچنین فیبر رژیمی سرعت جذب غذا به‌وسیله خون را کند می‌کند و سطح قند خون را ثابت نگه ‌می‌دارد.

۳. بهبود گوارش

ازآنجایی‌‌که عدس حاوی فیبر رژیمی فراوانی است، اگر به‌طور مرتب مصرف شود، باعث بهبود وضعیت گوارش می‌شود. همچنین حرکت روده را راحت می‌کند و درنتیجه از یبوست می‌کاهد.

۴. سلامت قلب

عدس، به‌دلیل اینکه حاوی مقدار ناچیزی چربی است، منبعی ایده‌آل از پروتئین است که می‌توان آن را بدون نگرانی از چربی‌های اضافی، مصرف و سلامت قلب را تأمین کرد. همچنین عدس حاوی منیزیم است که در بهبود ماهیچه‌های قلبی-عروقی مؤثر است و فشار خون را پایین می‌آورد.

۵. پیشگیری از تصلب شریان

بنابر بررسی‌های محققان، مصرف عدس، آنتی اکسیدان قابل توجه‌ای برای بدن فراهم می‌کند و بدین ترتیب از احتمال بیماری تصلب شرایین می‌کاهد. همچنین این آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد دارند و از صدمات سلولی و ژنی که منجر به پیری می‌شود، پیشگیری می‌کنند.

۶. پیشگیری از سرطان

محققان متوجه شده‌اند که لکتین‌ (lectin) گیاهی، نوعی پروتئین گیاهی که در خوراکی‌هایی مانند عدس، گندم، بادام زمینی، نخود و سویا پیدا می‌شود، تأثیری عالی روی سلول‌های سرطانی دارند. در حقیقت لکتین با سمی کردن سلول‌های سرطانی، آنها را وارد مرحله خزان‌یاخته‌ای می‌کند. خزان‌یاخته‌ای به‌گونه‌ای از مرگ سلولی می‌گویند که طی فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول صورت می‌گیرد. این ویژگی لکتین باعث می‌شود که به‌طور بالقوه، مانع رشد سلول های سرطانی را بگیرد.

۷٫ سیستم عصبی سالم

تا مدت‌ها تصور بر این بوده است که ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی روی عملکرد مغز اثری ندارند. اما تحقیقات بیشتر نشان داد، وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی برای عملکرد مغز به یک اندازه مهم است. بنابر تحقیقی که محققان انجام دادند، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عدس برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفیدند.

۸٫ محتوای فراوان آهن

عدس حاوی مقدار بسیار زیادی آهن است که برای تولید هموگلوبین کافی در بدن، ضروری است. با مصرف یک فنجان عدس (۲۰۰ گرم) در روز می‌توان ۳۶ درصد از آهن روزانه‌ی بدن را تأمین کرد.

منیع : چطور ،دیگچه ،پارسی دی

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا