کسب و کار

بیوگرافی جان کوم مدیر عامل واتساپ

بیوگرافی جان کوم مدیر عامل واتساپ

Jan Koum یک کارآفرین آمریکایی است که با همکاری برایان اکتون ، برنامه پیام رسانی تلفن همراه WhatsApp را بنیان گذاشت. این اپلیکیشن بسیار محبوب موبایل توسط شرکت فیس بوک در سال ۲۰۱۴ با هزینه ای بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار خریداری شد. او که امروز یک میلیاردر است ، از ثروتمندترین آمریکایی ها به حساب می آید اما همین چند سال قبل او در فقر زندگی میکرد.

 وی در خانواده ای متواضع در اوکراین متولد شد و در نوجوانی به همراه مادر و مادربزرگش به ایالات متحده مهاجرت کرد. سالهای ابتدایی وی در کشور جدید بسیار دشوار بود. خانواده برای تأمین هزینه های زندگی تلاش می کردند. وقتی مادرش به سرطان مبتلا شد و سرانجام از دنیا رفت ، وضعیت آنها بدتر شد. جان کوم با روحیه ای مقاوم راهی دبیرستان را طی کرد و در حالی که هنوز در دانشگاه تحصیل می کرد در یاهو به عنوان مهندس زیرساخت شغلی پیدا کرد.

وی با برایان اکتون ، یکی دیگر از کارمندان یاهو روابط مشترک برقرار کرد. پس از چندین سال کار در یاهو ، کوم و اکتون کار خود را رها کردند تا راه های جدیدتری را در شبکه های اجتماعی کشف کنند.

سرانجام عشق آنها به شبکه های اجتماعی باعث شد که این دو نفر WhatsApp را به عنوان یک برنامه پیام رسان تلفن همراه تشکیل دهند که به محبوب ترین پلت فرم پیام رسانی در جهان تبدیل شود.

دوران کودکی مدیر عامل واتساپ

یان کوم در ۲۴ فوریه ۱۹۷۶ در کیو ، اتحاد جماهیر اوکراین ،  از پدر و مادری یهودی به عنوان تنها فرزندشان به دنیا آمد. او در شهری کوچک زندگی ساده ای داشت که به دلیل فضای بی نظم سیاسی در کشور مختل شده بود.

برای فرار از شرایط نامساعد در سرزمین مادری خود ، خانواده تصمیم گرفتند به ایالات متحده مهاجرت کنند. جان به همراه مادر و مادربزرگش در سال ۱۹۹۲ به آمریکا نقل مکان کردند و پدرش قصد داشت بعداً به خانواده بپیوندد. با این حال ، پدرش در اوکراین بیمار شد و نتوانست به ایالات متحده راه یابد. وی در سال ۱۹۹۷ درگذشت.

جان در زمان مهاجرت ۱۶ ساله بود ، در سازگاری با کشور جدید با چالش های قابل توجهی روبرو شد. مادرش برای به دست آوردن پول به پرستاری از کودک پرداخت و خود جان به عنوان نظافتچی در یک فروشگاه مواد غذایی شروع به کار کرد.

وی در دوران دبیرستان به برنامه نویسی علاقه مند شد و متوجه شد که استعداد ذاتی آن را دارد. زمانی که وی تحصیلات خود را در ۱۸ سالگی به پایان رساند ، او یک مهندس ماهر خودآموز شبکه کامپیوتر بود.

وی در دانشگاه ایالتی سن خوزه ثبت نام کرد. در حالی که هنوز دانشجو بود ، نزد حسابداران جهانی ارنست و یانگ به عنوان یک آزمایشگر امنیتی شغل گرفت تا از این طریق بتواند هزینه تحصیل خود را پرداخت کند.

مدیر عامل واتساپ
مدیر عامل واتساپ

زندگی جان کووم قبل واتساپ

جان کووم در یاهو استخدام شد تا سطح امنیتی را در سیستم تبلیغاتی این شرکت بررسی کند. هنگام کار بر روی این موضوع ، او با برایان اکتون ، یکی از کارمندان قدیمی یاهو آشنا شد. این دو مرد شباهت های زیادی با هم داشتند و با یکدیگر برخورد فوری داشتند زیرا هر دو رویکرد غیر مزخرف مشابهی در کار داشتند.

بعد از چند ماه کوم در حالی که هنوز در دانشگاه ایالتی سن خوزه تحصیل می کرد به عنوان مهندس زیرساخت به یاهو پیوست. چند روز پس از پیوستن وی به یاهو دچار خرابی سیستم شد و کوم – که در آن زمان در یک کلاس شرکت می کرد – بلافاصله برای کمک به این مشکل فراخوانده شد. در این مقطع کوم فهمید که باید دانشگاه یا یاهو را انتخاب کند و دومی را انتخاب کرد.

کوم و اکتون به مدت نه سال در یاهو با هم کار کردند. در این مدت آنها نه تنها دوستان خوبی شدند ، بلکه به علاقه متقابل خود در دنیای رسانه های اجتماعی که به سرعت در حال رشد است پی بردند. با این حال ، یاهو فرصتی برای کاوش در رسانه های اجتماعی به آنها نداد ، بنابراین آنها در سال ۲۰۰۷ شغل خود را ترک کردند تا راه های جدیدتری را کشف کنند.

کوم و اکتون هر دو یک سال مرخصی گرفتند و به آمریکای جنوبی سفر کردند. در بازگشت به ایالات متحده ، هر دو به طور جداگانه برای کار در فیس بوک و توییتر درخواست کردند ، و هر دو توسط هر دو شرکت رد شدند.

در سال ۲۰۰۹ ، کوم یک آیفون جدید خریداری کرد. در بازدید از یکی از اولین فروشگاه های App که افتتاح شد ، او متوجه پتانسیل ارائه شده توسط بازار برای برنامه های سازگار با آیفون شد. این ایده ایده برنامه ای برای ارتباط راحت ارزان قیمت را به او داد.

او که از این ایده هیجان زده شده بود ، در تولد کوم ، ۲۴ فوریه ۲۰۰۹ ، شرکت جدید خود را – به نام WhatsApp Inc – وارد کردند. یکی از اصول اساسی آنها این بود که شرکت آنها هرگز به هیچ وجه درآمد تبلیغاتی را نمی پذیرد.

این دو در اوایل سال ۲۰۱۰ پیام رسان WhatsApp را راه اندازی کردند. پیام رسان اولیه دائماً خراب می شد.
در آن زمان تعداد زیادی پیام رسان فوری وجود نداشت و به تدریج واتس اپ در بین کاربران محبوب شد. افزایش محبوبیت این برنامه بنیان گذاران را قادر می سازد سرمایه خطرپذیری اضافی کسب کنند.

پایگاه کاربری واتس اپ طی ماه ها به طور پیوسته رشد کرد و تا فوریه ۲۰۱۳ ، حدود ۲۰۰ میلیون کاربر فعال داشت. محبوبیت فزاینده واتس اپ توجه غول رسانه های اجتماعی فیس بوک را به خود جلب کرد که واتس اپ را با ۱۹ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۱۴ خریداری کرد. تا سال ۲۰۱۶ واتس اپ با یک میلیارد کاربر ، به محبوب ترین اپلیکیشن پیام رسان تبدیل شد.

جان کوم و برایان اکتون در هشتمین دوره جوایز سالانه Crunchies در سال ۲۰۱۵ در گروه بنیانگذار سال نایب قهرمان شدند.دارایی خالص جان کوم ۹٫۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا