مد و زیبایی

فواید گوجه فرنگی برای پوست و زیبایی

فواید گوجه فرنگی برای پوست و زیبایی

گوجه فرنگی با طیف گسترده ای از مواد شیمیایی غنی شده است که می تواند به روش های مختلف سلامتی شما را بهبود بخشد. آنها برای پوست ، قلب ، عملکرد عصبی و بهزیستی ذهنی شما بسیار عالی محسوب می شوند .فواید گوجه فرنگی برای پوست و زیبایی چیست؟ در ادامه با هم میخوانیم.

برخی از اجزای فعال گوجه فرنگی با ارزش ترین ترکیبات شامل ترکیبات فنلی (مانند اسیدهای فنلیک و فلاونوئیدها) ، کاروتنوئیدها (مانند لیکوپن و آلفا و بتا کاروتن ها) ، ویتامین ها (مانند اسید اسکوربیک / ویتامین C و ویتامین A) و گلیکو آلکالوئیدها ( مانند گوجه فرنگی) ، که همگی نمای تغذیه ای غنی گوجه فرنگی را تشکیل می دهند.

هر یک از این ترکیبات فعال زیستی دارای خواص مختلفی برای تقویت سلامتی هستند. آنها ممکن است به عنوان عوامل آنتی اکسیدان ، ضد التهاب و ضد آتروژنیک برای تقویت و محافظت از جنبه های مختلف عملکرد بدن شما کار کنند.

بهترین قسمت این است که گوجه فرنگی حتی بعد از پخت ارزش غذایی خود را از دست نمی دهد بنابراین ، می توانید با خوردن غذاهای حاوی گوجه فرنگی در رژیم منظم ، پوست ، مو و سلامتی خود را بهبود ببخشید ، البته به شرطی که یک رژیم غذایی کاملاً متعادل باشد.

تحقیقات قابل توجهی در مورد طبیعت محافظ سلامتی گوجه فرنگی انجام شده است که آنها را در رسیدگی به شرایط پزشکی مانند سرطان پروستات ، تومورها ، آسم ، افسردگی و اختلالات قلبی عروقی مفید می داند.

فواید گوجه فرنگی برای زیبایی

۱- استفاده منظم از گوجه فرنگی می تواند در برابر آسیب های خورشید کمک کند

نور خورشید حاوی اشعه ماورا بنفش است که با نفوذ به عمق پوست باعث آسیب قابل توجهی در سطح سلول می شود. اشعه ماورا بنفش حتی می تواند ساختار DNA سلولهای پوستی شما را از بین ببرد و زمینه ساز سرطان پوست شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث ترشح مولکول های ناپایدار واکنشی به نام رادیکال های آزاد در داخل بدن می شود که به بافت های سالم شما حمله می کنند و منجر به بیماری های مختلفی می شود. این رادیکال های آزاد با تجزیه پروتئین ساختاری اصلی آن به نام کلاژن ، پوست را ویران می کنند. این باعث می شود پوست شما از خاصیت ارتجاعی کمتری برخوردار شود و در نتیجه مستعد پیری زودرس است.

پوست شما مکانیسم خاص خود را برای مقابله با این اشعه ماورا بنفش به صورت محافظت از ملانین دارد. ملانین رنگدانه ای است که به پوست ، مو و چشم شما رنگ می بخشد و همچنین برای محافظت از پوست در برابر آسیب های فوتی نیز مفید است.

فواید گوجه فرنگی برای پوست و زیبایی
فواید گوجه فرنگی برای پوست و زیبایی
این کار را با جذب اشعه ماورا بنفش که روی پوست می افتد انجام می دهد تا از عمیق تر شدن آنها جلوگیری کند. هرچه مقدار ملانین در پوست شما بیشتر باشد ، از ضد آفتاب نیز بیشتر است. بنابراین ، افراد با نور پوست در مقایسه با افرادی که رنگ پوستشان تیره است ، در معرض آفتاب آسیب پذیر هستند.

اما صرف نظر از رنگ پوست ، نمی توانید تنها به ملانین اعتماد کنید تا با یک دشمن قدرتمند مانند خورشید مبارزه کنید. ضروری است که برای جلوگیری از آفتاب از کرم ضد آفتاب با حداقل ۳۰ SPF و همچنین لباس محافظ و لوازم جانبی مانند کلاه های لبه باز استفاده کنید.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش مضر خورشید و بدون محافظت مناسب از آفتاب می تواند پوست شما را بسوزاند. آفتاب سوختگی با قرمز شدن پوست (اریتم) ، خارش ، درد و احساس سوزش مشخص می شود. این علائم بسته به شدت سوختگی می توانند از نظر درجه متفاوت باشند.

۲-آب گوجه فرنگی می تواند به حل شدن پلاک های دندانی کمک کند

عفونت لثه و دندان بسیار شایع است ، که نشان دهنده میزان ضعف بسیاری از افراد در رفع نیازهای حفره دهان خود است.

دهان شما به طور طبیعی با سویه های مختلفی از باکتری ها ، خوب و بد ، پر شده است که در هماهنگی کامل زندگی می کنند. باکتری های خوب باکتری های بد را کنترل می کنند. اما بهداشت سهل انگاری دهان و دندان ، همراه با عوامل مختلفی می تواند این تعادل را بر هم زند و می تواند رشد بیش از حد باکتری های مضر را تحریک کرده و منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود.

این رشد بیش از حد باکتری ، یک ماده چسبناک به نام پلاک روی لثه ها و دندان ها ایجاد می کند.

باکتری های پلاک از مواد غذایی موجود در دهان شما تغذیه می کنند و محصولات فرعی اسیدی آزاد می کنند که بافت زیرین را فرسایش می دهد و به شما نفس راحتی می کشد ، که از علائم مشخص التهاب لثه است.

التهاب لثه نوعی عفونت باکتریایی است که از بافت لثه شروع می شود اما به آرامی به دندان می رسد. در نهایت به یک عفونت مزمن تر به نام پریودنتیت تبدیل می شود ، که می تواند باعث خونریزی لثه و عفونت در دندان شما شود که تا استخوانی که در آن نگه داشته می شود ، گسترش یابد.

گفته شده است که بیماری های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت با تجمع رادیکال های آزاد در حفره دهان همراه است که به بافت های سالم شما آسیب می رساند. فعالیت آنتی اکسیدانی قوی لیکوپن در گوجه فرنگی می تواند با مقابله با این رادیکال های آزاد سلامت دهان و دندان شما را حفظ کند.

این مطلب هم میتواند برای شما مفید باشد:ساخت بالم لب تابستانی در منزل

۳-استفاده از گوجه فرنگی می تواند به جلوگیری از پیری زودرس کمک کند

پوست از فیبرهای پروتئینی مختلفی تشکیل شده است که کلاژن بیشترین ماده را در بین آنها دارد. کلاژن به پوست حجم می دهد تا آن را محکم ، لطیف و جوان نگه دارد. با این حال ، با افزایش سن ، به تدریج در تولید این پروتئین ساختاری کاهش می یابد.

کمبود کلاژن باعث افتادگی پوست می شود و در عین حال توانایی آن را در بهبود یا بازسازی خود کاهش می دهد. پوست شل بیشتر چین می خورد و چین می خورد ، بنابراین خطوط ریز و چین و چروک ایجاد می کند. در حالی که برای جلوگیری از روند طبیعی پیری پوست نمی توانید کاری انجام دهید ، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای به تأخیر انداختن آن انجام دهید.

همچنین ، برخی از عوامل محیطی و سبک زندگی می توانند این روند را تسریع و تشدید کنند ، که منجر به علائم زودرس پیری می شود. این عوامل خطر شامل مراقبت از پوست با سهل انگاری ، رژیم غذایی نامناسب ، سیگار کشیدن ، نوشیدن بیش از حد الکل و قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش خورشید و آلاینده های موجود در هوا است که باعث آسیب رادیکال های آزاد در پوست می شود.

آسیب رادیکال های آزاد خود را به عنوان ایجاد و تشدید علائم زودرس پیری نشان می دهد که شامل افتادگی پوست ، چروک شدن ، خطوط ریز ، پوستی مات و بی رنگ و چشمان خسته به نظر می رسد.

عواملی که در بالا توضیح داده شد ، باعث افزایش مواردی می شود که به عنوان استرس اکسیداتیو در بدن شناخته می شوند. آنها بیشتر و بیشتر رادیکال های آزاد در بدن تولید می کنند که باعث تخریب بافت پوست می شوند تا ساختار ژنتیکی آن.

فواید گوجه فرنگی برای پوست
فواید گوجه فرنگی برای پوست

رادیکال های آزاد با از بین بردن چربی های مهم (پراکسیداسیون لیپید) در پوست ، انعطاف پذیری و کشش آن کمتر می شود. نه تنها این ، این مولکول های ناپایدار می توانند به مرور زمان DNA پوست شما را از بین ببرند ، اگر کنترل نشود. چنین جهش های ژنتیکی حتی می تواند باعث ایجاد ملانوم یا سرطان پوست شود.

پلی فنول های موجود در گوجه فرنگی (شامل فلاونوئیدها و ویتامین های A و C) و همچنین کاروتنوئیدها (مانند آستاگزانتین و لیکوپن) همگی آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که رادیکال های آزاد بدن شما را شکار می کنند و از بین می برند تا استرس اکسیداتیو در سلول های پوستی به حداقل برسد (۶) و در نتیجه خطر پیری زودرس را کاهش می دهد.

۴- آب گوجه فرنگی می تواند به یکنواختی رنگ پوست کمک کند

همانطور که قبلاً بحث شد ، رنگ پوست شما به مقدار ملانین موجود در آن بستگی دارد. هرچه ملانین بیشتر باشد ، پوست تیره می شود.

سلولهای ویژه ای به نام ملانوسیت که در اعماق پوست یافت می شوند مسئول تولید این رنگدانه هستند. ملانوسیت ها می توانند در اثر تابش خورشید یا برخی شرایط پزشکی تحریک غیرطبیعی شوند و در نتیجه تولید بیش از حد ملانین انجام شود.

اگر ملانین اضافی به طور یکنواخت تولید شود ، کل پوست آسیب دیده تیره می شود. به این ترتیب است که وقتی پوست لخت شما در معرض تابش خورشید یا مصنوعی (تخت های برنزه) قرار می گیرد ، برنزه شدن اتفاق می افتد ، به طوری که تمام ملانوسیت های منطقه مورد نظر بیش از حد فعال شده و ملانین بیشتری ترشح می کنند.

با این حال ، اگر ملانوسیت ها در قسمت های پراکنده پوست تحریک شوند ، ملانین اضافی در آن مناطق متمرکز می شود و لکه های پیری ، لنتیژین های خورشیدی و رنگ پوست ناموزون را ایجاد می کند.

ترکیبات فنلی موجود در گوجه فرنگی ، مانند لیکوپن و بتا کاروتن ، برای فعالیت آنتی تیروزیناز آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. آنزیم تیروزیناز ملانین زودرس را به ملانین فعال تبدیل می کند.

نشان داده شده است که عصاره های گوجه فرنگی (به ویژه اتیل استات) در مسدود کردن فعالیت این آنزیم بسیار خوب است ، تقریباً به همان اندازه که اسید کوجیک ، که به عنوان یک درمان بالینی برای هایپرپیگمانتاسیون استفاده می شود ، موثر است.

گوجه فرنگی قرمز حاوی درصد بیشتری لیکوپن ، بتاکاروتن و سایر ترکیبات فنلی نسبت به ترکیبات زرد است.

توجه: از آب گوجه فرنگی می توان به عنوان یک تونر طبیعی پوست استفاده کرد که می تواند برنزه شدن ملایم یا هایپرپیگمنتیشن را روشن کند و رنگ چهره شما را یکدست کند. با این حال ، به سادگی مالیدن گوجه فرنگی بر روی پوست هایپرپیگمانته شما بسیار موثر نخواهد بود ، خصوصاً اگر شرایط شدید باشد. در حقیقت ، ممکن است در انواع حساس پوست به دلیل التهاب و تحریک ، تیرگی بیشتری ایجاد کند. برای هایپرپیگمانتاسیون شما باید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

فواید گوجه فرنگی
فواید گوجه فرنگی

برخی از مزایای دیگر گوجه فرنگی

 این روش های درمانی مدت طولانی به طور سنتی مورد استفاده قرار می گرفت و نتایج مثبتی را برای تعداد قابل توجهی از کاربران عادی به همراه داشت که عوارض جانبی آن کم یا زیاد نبود.بنابراین ، گرچه امتحان آنها هیچ ضرری ندارد ، اما ممکن است همیشه برای همه مفید نباشد.

سالیسیلات ها و اسید اسکوربیک موجود در آب گوجه فرنگی به آن خواص اسیدی ملایمی می دهد که می تواند به شل شدن سلول های مرده و سایر ناخالصی های جمع شده روی پوست کمک کند تا از بین بردن آنها آسان تر شود. بنابراین ، آب گوجه فرنگی به عنوان یک ماده لایه بردار ملایم عمل می کند که پوست شما را عمیقا تمیز می کند و ریزش لایه فوقانی آسیب دیده را تسهیل می کند تا اجازه دهد پوست جدید تازه جای آن را بگیرد.

استفاده موضعی از گوجه فرنگی می تواند به درخشندگی پوست کمک کند زیرا میوه حاوی گلوتاتیون است که یک ماده سفید کننده پوست است. این خاصیت ممکن است به خوبی در درمان سیاهی حلقه چشم استفاده شود.

استفاده موضعی از گوجه فرنگی می تواند تولید سبوم را مهار کرده و منافذ پوست شما را کوچک کند و این امر باعث هدیه الهی افراد پوست چرب شود.

آب گوجه فرنگی در صورت استفاده موضعی برای پوست بسیار آبرسان در نظر گرفته می شود ، احتمالاً به دلیل داشتن پتاسیم غنی. بنابراین ، استفاده منظم از آب گوجه فرنگی می تواند خشکی و پوسته پوسته شدن پوست را کاهش دهد و به پوست شما لطیف و لطیف شود.

محتوای بالای ویتامین C در گوجه فرنگی ممکن است باعث تولید کلاژن و بهبود زخم و اسکار شود.

آب گوجه فرنگی می تواند به عنوان نرم کننده طبیعی موهای خشک و کدر عمل کند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا