روانشناسی

راه هایی طلایی برای پذیرش خود

راه هایی برای پذیرش خود

در این مقاله ما راه‌های مختلفی را برای پذیرش خود پیشنهاد می‌کنیم تا با کار شخصی، جرأت کنیم در بیشتر زمینه‌هایی که در آن رشد می‌کنیم، «خودمان باشیم» و بتوانیم یک خودپنداره مثبت و خیرخواهانه ایجاد کنیم. به یاد داشته باشید که این فقط یک توصیه عملی است. اگر بیش از حد نگران این موضوع هستید و احساس نمی‌کنید که در هیچ زمینه‌ای از زندگی‌تان نمی‌توانید شخصیت واقعی خود را بیان کنید، ممکن است ایده خوبی باشد که از یک متخصص سلامت روان کمک یا حمایت کنید.

شاید تا به حال عباراتی مانند “خودت باش!” یا “برای دوست داشتن کسی فقط باید خودت باشی”، اما این دقیقا به چه معناست؟ آن «خودت بودن» چیست؟ خود بودن با خودخواه بودن همراه نیست و به این معنا نیست که به اطرافیانتان اهمیت نمی دهید. خود بودن به این معنی است که شما آن چیزی را که هستید دوست دارید، زندگی خود را همانطور که دوست دارید بدون اینکه توسط نظرات دیگران هدایت شوید، زندگی کنید. یعنی به خودت احترام میذاری پذیرفتن خود و آنگونه که هستیم به معنای پذیرش این است که نمی توانیم نحوه درک دیگران از ما را کنترل کنیم. و اینکه تصوری که باید بیش از همه بر ما مهم باشد و بر ما تأثیر بگذارد، خود ماست.

۱٫ خودشناسی

پذیرش خود بدون ایجاد خودآگاهی غیرممکن است. خودشناسی اساساً به توانایی بازتاب در مورد اینکه چه کسی هستیم، نقاط قوت، ارزش ها و باورهایمان اشاره دارد. با این کار می‌توانیم کاستی‌ها و خصلت‌های خود را بشناسیم و بپذیریم و این نقطه شروعی در مسیر دلسوزی به خود خواهد بود. با مهربانی با یکدیگر رفتار کنیم و انتقاد از خودمان را کم کنیم.

۲٫ روی عزت نفس کار کنید

همانطور که بحث کردیم، پذیرش خود با داشتن عزت نفس سالم مرتبط است. برای تقویت آن، مهم است که به جای اینکه دائماً خودمان را با دیگران بخریم یا نسبت به اشتباهاتمان بسیار انتقادی یا مضر باشیم، دستاوردها و ویژگی های مثبت خود را بشناسیم. برای مثال، تکنیک‌های کار با عزت‌نفس، تأیید مثبت خود یا به رسمیت شناختن شایستگی‌ها است.

۳٫ اشتباهات خود را بپذیرید و از آنها درس بگیرید

یادگیری این نکته ضروری است که همه ما در زندگی اشتباه می کنیم و یادگیری پذیرش آنها برای رشد شخصی حیاتی است. به جای تنبیه خودمان به خاطر آنها، دیدن آنها به عنوان فرصت های یادگیری می تواند بسیار ارزشمند باشد که ما را ترغیب به پیشرفت و رشد می کند. اعتراف به شکست هایمان بخشی از تمرین شفقت به خود است و ما را تشویق به پیشرفت و رشد می کند. مهمترین چیز در مورد اشتباه کردن، فکر کردن به نحوه رفع آنها و بازیابی آنها است.

۴٫ برای پذیرش خود ، مراقب رفاه عاطفی باشید

وقتی خودمان را می پذیریم، مراقب سلامت عاطفی خود هستیم. این مثبت است که از خود بپرسید که ایا هرگز در مورد دوست یا شخصی که دوستش دارید اینقدر بد صحبت می کنید، پس چرا باید با خودتان اینقدر بد رفتار کنید یا از پذیرش خود اجتناب کنید؟ مراقبت از رفاه عاطفی ما شامل توجه به عواطف و نیازهایمان و انجام اقداماتی برای ارضای آنهاست.

این می‌تواند شامل توسعه شیوه‌ها و فعالیت‌هایی باشد که برای ما شادی می‌آورند، اطراف خود با افراد حامی و در صورت لزوم جستجوی کمک حرفه‌ای. با مراقبت از احساسات خود، رفاه خود را در اولویت قرار می دهیم، بنابراین روی عزت نفس خود نیز کار می کنیم و برای خود ارزش قائل می شویم. ما همدیگر را در تمام جنبه های خود قبول داریم.

به فردی که عزادار است چه بگوییم ؟

۵٫ اصالت را تمرین کنید

پذیرفتن اینکه چه کسی هستیم به معنای زندگی مطابق با ارزش‌هایمان و نشان دادن اصالت است. به جای تلاش برای تطبیق با انتظارات یا هنجارهای بیرونی، مهم است که به خودمان اجازه دهیم با خودمان صادق باشیم. این به این معنی است که نظرات و احساسات خود را صادقانه بیان کنیم، حتی اگر آنها با نظرات دیگران متفاوت باشند یا همیشه سازگار نباشند. تمرین اصالت یعنی پذیرفتن اشتباهات و تغییرات خود و در نهایت پذیرفتن آنچه هستید و پذیرفتن شخصیت خود.

راه هایی طلایی برای پذیرش خود

۶٫ برای پذیرش خود ، فردیت خود را جشن بگیرید

همانطور که قبلا ذکر کردیم، هر فردی منحصر به فرد است. همه ما چیزی برای ارائه به دنیا و خودمان داریم. پذیرش و تجلیل از این فردیت برای توقف مقایسه یا سرکوب آن گونه که هستیم ضروری است. شناخت این منحصر به فرد بودن به ما امکان می دهد تا از نقاط قوت خود قدردانی کنیم و به ما کمک می کند تا اعتماد بیشتری نسبت به خود داشته باشیم.خودت را دوست داشته باش

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا