روانشناسی

به فردی که عزادار است چه بگوییم ؟

گاهی اوقات، دانستن اینکه به کسی که اخیراً یکی از عزیزان خود را از دست داده است، چه باید گفت، دشوار است. ما از گروهی منتخب از کارشناسان پرسیدیم که به کسی که غمگین است چه بگوییم.این چیزی است که آنها گفتند. به کسی که عزادار است چه بگوییم ؟

به فردی که عزادار است چه بگوییم ؟

آلن کلاین، نویسنده کتاب در آغوش کشیدن زندگی پس از از دست دادن:

قبل از اینکه به کسی که غمگین است بگویید، یک چیزی که نباید بگویید این است: “من می دانم که باید چه احساسی داری.”

حتی اگر ممکن است کسی را در گذشته از دست داده باشید، نمی توانید واقعاً بدانید که شخص دیگری در از دست دادن او چه احساسی دارد. هر شرایطی متفاوت است، هر فردی با ضرر به روشی متفاوت برخورد می کند.در یک مورد، اگر متوفی عمر طولانی داشته باشد و بعد از سالها درد دیگر رنج نکشیده باشد، ممکن است تسکین دهنده باشد.از سوی دیگر، اگر متوفی جوان بود یا مرگ ناگهانی ممکن بود وضعیت کاملاً متفاوت باشد. علاوه بر این، فرد سوگوار ممکن است نتواند در هنگام بیماری یا زمانی که عزیزش از دنیا رفته است، با او باشد. ممکن است برگزاری مراسم تشییع جنازه، تدفین، یا برگزاری مراسم یادبود زندگی مرسوم ممکن نبوده باشد.بهترین کاری که می‌توان برای کسی که غمگین است انجام داد این است که به آنچه می‌گوید گوش دهید و دردش را بپذیرد.

به فردی که عزادار است چه بگوییم ؟

انجانی املادی، روانپزشک:

هر کسی که عزیزی را از دست داده است می داند که در آن لحظه هیچ چیز نمی تواند غم و اندوه را از بین ببرد.مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که حساس باشید و از دست دادن کسی را درک کنید.بهترین کلمات برای ارائه، همدردی و حمایت است. اگر با حرف زدن مشکل دارید، با گوش دادن شروع کنید. اطلاعات زیادی وجود دارد که می توانید با گوش دادن به احساس یک نفر جمع آوری کنید، و اگر احساس می کنید که کلمات محبت آمیز می توانند مفید باشند، خاطرات مثبتی را که از محبوب آنها دارید به اشتراک بگذارید.

کیفیت بهتر از کمیت است. برای ابراز شفقت و حساسیت لازم نیست چیز زیادی بگویید. اگر متوجه شدید که فردی که کسی را از دست داده است در حال تلاش برای مدیریت از دست دادن است، به او کمک کنید.بپرسید برای حمایت از آنها چه کاری می توانید انجام دهید. گاهی اوقات پاک کردن وسایل ممکن است دشوار باشد، و وجود یک فرد حمایت کننده در آنجا می تواند راه طولانی را به سمت بهبودی برساند.

اگر در لحظه تلاش می کنید کلمات آرامش بخش را به دست آورید، نوشتن یک کارت همدردی نیز راهی عالی برای ابراز نگرانی و مراقبت است. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که چه چیزی بگوییم به همان اندازه مهم است که چه چیزی نگوییم.

علل و علائم تنهایی مزمن چیست؟

نظر سوزان بیناو، نویسنده درباره اینکه به فرد عزادار چه بگوییم:

حرف های درست بزن قطعاً برای کسی که غمگین است، هم چیزهای حمایتی و هم غیرحمایتی وجود دارد. هرگز جملاتی مانند «می دانم چه احساسی داری»، «حالت خوب می شود» و «همه چیز به دلیلی اتفاق می افتد» را به زبان نیاورید. درعوض، فهمیده باشید و با عباراتی مانند «آیا می‌خواهید در مورد آن با من صحبت کنید؟ شما می توانید به من اعتماد کنید، “من اینجا هستم تا هر طور که می توانم از شما حمایت کنم”، و “چگونه می توانم در حال حاضر بهترین دوست شما باشم؟”.

به آنها کمک کنید تا احساسات خود را بیان کنند. ابراز احساسات در مورد غم و اندوه بسیار مهم است.فقط از کسی نپرسید که چه احساسی دارد. در عوض، از آنها بخواهید خاطرات خاصی را شرح دهند یا از آنها بخواهید داستانی از عزیزشان را بازگو کنند.

آنها همچنین می توانند غم و اندوه خود را به غیر از صحبت کردن به روش های دیگری بیان کنند، مانند کشیدن تصویری که شامل شخصی است که از دست داده اند، نوشتن در مورد خاطرات خاصی که از این شخص دارند، یا بحث در مورد راه هایی که می توانند خاطرات عزیزشان را حفظ کنند.

پشتیبان باشید اما زورگو نباشید. به همان اندازه که شما می خواهید کمک کنید، بسیاری از اوقات مردم نیاز دارند که به روش خود غصه بخورند. به هر طریقی که می توانید، پشتیبانی ارائه دهید، اما در عین حال بدانید چه زمانی باید عقب نشینی کنید.به عنوان مثال، ممکن است بخواهید کسی را تحت فشار قرار دهید تا تلاش کند تا به روال عادی خود بازگردد یا پس از از دست دادن یکی از عزیزان، دوباره در یک فعالیت مورد علاقه شرکت کند.

نظر جولی کیس، مدیر و مشاور بالینی درباره به فرد عزادار چه بگوییم:

به افرادی که غمگین هستند، اغلب کلمات آرامش‌بخش، حکمت‌آمیز و نصیحت‌هایی ارائه می‌شود که اگرچه حسن نیت هستند، اما اغلب آزاردهنده هستند.در واقع سه دسته از نظرات وجود دارد که هنگام تلاش برای ارائه آرامش به کسی که غمگین است باید از آنها اجتناب کرد.

دستورالعمل هایی مانند «گریه نکن»، «قوی بمان»، «از پس این بر می آیی». اینها به جای اینکه چه احساسی داشته باشند، راهنمایی می کنند که یک فرد غمگین چه کاری باید انجام دهد.از ارائه مشاوره بپرهیزید و در عوض از یک فرد بپرسید که چه احساسی دارد تا فرصتی برای ابراز مناسب برای آنها فراهم شود.

پرسیدن سوالات باز مانند “امروز چطوری؟” به فرد سوگوار اجازه می دهد بداند که شما نمی ترسید با درد آنها بنشینید یا اگر صادقانه پاسخ دهید با آنها گریه کنید.

مفروضاتی مانند “من می دانم که شما چه احساسی دارید”، “آنها در مکان بهتری هستند”، “حداقل آنها رنج نمی برند”. این اظهارات به جای اینکه به او اجازه دهد حقیقت خود را بیان کند، فرض می‌کند که می‌داند چه احساسی دارد. حتی اگر فرد سوگوار معتقد باشد که این جمله درست است، اجازه نمی دهد تا میزان دردی که فرد سوگوار دارد را نیز تصدیق کند.

حتی کسانی که یکی از عزیزانشان را از دست داده‌اند، نمی‌توانند تصور کنند که تجربه غم و اندوه دیگری با تجربه آنها یکسان است، زیرا سفر غم و اندوه هر کسی منحصر به آنهاست. اشکالی ندارد که احساس خود را نسبت به این شرایط بیان کنید، مانند: “قلب من برای تو می شکند”، “کاش می توانستم کاری انجام دهم تا درد تو را کم کنم” یا “نمی توانم تصور کنم چه داری؟ “از طریق می گذرد”.

در حالی که درد غم و اندوه اغلب چیزی است که اکثر مردم می خواهند از آن اجتناب کنند، تجربه طیف وسیعی از احساسات که غم و اندوه به ارمغان می آورد بخشی ضروری از درمان است. «مواظب خودت باش»، «در هر کجا و هر طور که نیاز دارید باشید»، حکمتی است که ارزش ارائه آن را به کسی که غمگین است دارد.

بهترین کمکی که دیگران می‌توانند به کسی که سوگوار و عزادار است ارائه دهند این است که به او بفهمانیم که تنها نیست و شما در دسترس هستید تا در مواقعی که و در صورت نیاز فرد سوگوار به آن نیاز داشته باشد، دلی شنوا بدهید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا