مذهبی

راههای توسل به امام جواد (ع) برای برآورده شدن حاجات

راههای توسل به امام جواد (ع) برای برآورده شدن حاجات

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((راههای توسل به امام جواد (ع) برای برآورده شدن حاجات)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

این مطلب در بهمن ماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

 خداوند متعال، برای رسیدن بندگان به خواسته خویش، راه‌ها و وسائلی را قرار داده است که از کانال همین وسائل زودتر به مقصود خواهد رسید.برای گرفتن حاجت از ائمه اطهار (علیهم‌السلام) راه‌هایی وجود دارد که از طریق خود آن بزرگواران بیان شده است؛ ما در ادامه راههای توسل به امام جواد (ع) را به اختصار بیان می‌کنیم:

راههای توسل به امام جواد (ع)

ختم صلوات

یکی از ختم‌های مجرب برای گرفتن هر حاجتی، مادی یا معنوی، فرستادن صلوات و هدیه این صلوات به محضر نورانی معصومین (علیهم‌السلام) است؛ چنان‌چه پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «هر کس بر من صلوات فرستد، حق تعالی درِ عافیت را بر وی می‌گشاید و حاجت معنوی یا مادی او به حرمت صلوات بر محمد و آل محمد بر آورده می‌شود».

یکی از ختم‌های بسیار مجرب و مفید برای گرفتن حاجات، ختم صلوات بر امام جواد (علیه السلام) است؛ چرا که لقب این بزرگوار جواد می‌باشد، ایشان، در طول زندگی با برکت‌شان بسیار بخشنده بودند.

در امور دنیوی توسل به حضرت جواد (علیه‌السلام) بسیار مجرب است و زود حاجب انسان برآورده می‌شود. مرحوم آیت الله کشمیری (رحمه‌الله‌علیه) می‌فرمودند، برای برآمدن حوائج توسل به امام جواد (علیه‌السلام) بسیار مفید است به این طریق که صلوات ختم کنید و ثواب آن را به حضرت هدیه کنید. راه دیگر این است که سوره یس خوانده شود و به روح این امام عزیز هدیه شود؛ که برای برآمدن حوائج دنیوی، بسیار مفید است.

نماز امام جواد (علیه السلام)

این نماز دو رکعت  است و در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید هفتاد مرتبه است. (مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ترجمه الهی قمشه ای، قم دفتر نشر مصطفی، ۱۳۸۱، ص ۹۰) که برای این هم آثار فراوانی ذکر شده است. برای برآمدن حوائج و رفع بلا و گرفتاری، بسیار موثر است.

طریقه خواندن نماز جواد الائمه (ع) برای شفای بیماران:

در روایات دینی آمده است که برای شفای هر مریضی دو رکعت نماز حاجت توسل به حضرت جواد الائمه (ع) خوانده شود و بعداً یکصد و چهل و شش مرتبه بگوید:
ما شاءَاللهُ لا حَوْلَ وَ لا قُوّهَ اِلاّ بِالله

چنانچه نماز امام جواد (ع) در ساعتی که منسوب به آ‌ن حضرت است خوانده شود، بسیار مفید و ساعت آن را از نماز عصر تا دو ساعت بعد از آن تشخیص داده‌اند که بسیار مورد استجابت است.

روش اول نحوه خواندن نماز جواد الائمه برای برآورده شدن حاجت:

نماز امام جواد (ع) دو رکعت است که در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید هفتاد مرتبه خوانده میشود. سید بن طاووس در جمال الاسبوع برای هریک از ائمه علیهم السلام نمازی با دعا ذکر نمودهاست. دعای بعد از پایان نماز جواد الائمه به شرح زیر میباشد:

اللَّهُمَّ رَبَّ الْأَرْوَاحِ الْفَانِیَهِ وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِیَهِ
اى خداى آفریننده روحهایى که از جهان فانى رفته و بدنهاى کهنه پوسیده شده

أَسْأَلُکَ بِطَاعَهِ الْأَرْوَاحِ الرَّاجِعَهِ إِلَى أَجْسَادِهَا (أَحِبَّائِهَا)
درخواست مى‏ کنم به طاعت روحهایى که به امر تو به بدن باز مى ‏گردند

وَ بِطَاعَهِ الْأَجْسَادِ الْمُلْتَئِمَهِ بِعُرُوقِهَا وَ بِکَلِمَتِکَ النَّافِذَهِ بَیْنَهُمْ‏
و به طاعت بدنهایى که پس از تفرق با عروق و اعضاء همه ملتئم و مجموع مى‏گردند و به امر نافذ تو میان آنها

وَ أَخْذِکَ الْحَقَّ مِنْهُمْ وَ الْخَلاَئِقُ بَیْنَ یَدَیْکَ یَنْتَظِرُونَ فَصْلَ قَضَائِکَ‏
و به آن حقى که تو از همه باز خواهى گرفت در حالى که خلایق در پیشگاه حضور تو منتظر حکم تو

وَ یَرْجُونَ رَحْمَتَکَ وَ یَخَافُونَ عِقَابَکَ‏
و امیدوار رحمت تو و ترسان از عقاب تواند

صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
درود فرست بر محمد و آل محمد

وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی‏
و نور در چشم من و یقین و ایمان در قلب من

وَ ذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى لِسَانِی وَ عَمَلاً صَالِحاً فَارْزُقْنِی‏
و ذکر دائم خود را به شب و روز بر زبان من جارى کن و عمل صالح روزى من گردان

راههای توسل به امام جواد (ع) روش دوم نحوه خواندن نماز جواد الائمه برای برآورده شدن حاجات:

دو رکعت نماز حاجت و توسل به امام جواد (ع) می خوانیم. در رکعت اول سوره حمد و سوره قدر را می خوانیم و در رکعت دوم سوره حمد و سوره کوثر را میخوانیم. بعد در قنوت سه مرتبه آیه امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء را می خوانیم و بعد از اینکه سلام نماز را گفتیم به سجده می رویم و با تضرع ۹ مرتبه می گوییم (یا جواد الائمه ادرکنی)

نقل قول شیخ زکزاکی از علامه کشمیری در باب توسل به امام جواد(ع)

سه سال قبل از فاجعه خونبار زاریا، یعنی در سال ۲۰۱۲ و در شام شهادت جواد الائمه (ع)، شیخ ابراهیم زکزاکی ضمن حضور در جمع شیعیان و محبان اهل بیت (ع) که برای شنیدن درس تفسیر وی در محل حسینیه بقیه الله این شهر گرد هم آمده بودند، ضمن اشاره به شهادت آن امام همام خاطره ای منسوب به علامه سید مرتضی کشمیری در موضوع توسل به امام جواد علیه السلام را بازگو کرد.

شیخ زکزاکی در این باره گفت: سید صداقت (از علمای برجسته شبه قاره هند) نقل می فرمود: بسیاری از شیعیان و حتی عامه به منظور گرفتن ادعیه و ذکر به جهت برآورده شدن حوائج دنیوی همچون خرید خانه، اشتغال، ازدواج و … غیره به نزد علامه سید کشمیری مراجعه میکردند. وی نیز در جواب آنها می فرمود: در شام شهادت امام نهم جواد الائمه علیه السلام غسل کرده و سپس سوره مبارکه یس را قرائت کنید، بعد از آن حوائج خود را از خداوند طلب کرده و حضرت امام جواد را واسطه برآورده شدن آنها نزد پروردگار قرار دهید و در آخر تعداد صد صلوات به نیت خشنودی قلب امام نهم بفرستید که این ذکر مجرب بوده و انشاالله به زودی زود حاجت روا خواهید شد.

حرز امام جواد (علیه‌السلام)

حرز یعنی سپر دفاعی و عامل محافظت کننده. حرز در لغت به معنای پناهگاه و چیزی است که باعث حفاظت می‌شود؛ و در اصطلاح به دعایی گفته می‌شود که برای حفاظت از شر شیاطین، جن، ظلم ستمگران، گزندگان و… است. برخی از حرز‌ها قبل از وقوع ناگواری‌های خاصی که ممکن است واقع شوند، خوانده می‌شود و برخی دیگر برای در امان بودن از تمام ناگواری‌ها نوشته شده و به گردن آویخته یا در جیب گذارده می‌شود.

چون انسان همیشه در معرض خطر‌ها و بلاهاست، این حرز‌ها که از طرف معصومین (علیهم‌السلام) دستور آن صادر شده، عامل محافظت کننده از خطر‌ها و بلا‌ها می‌باشند که مردم یا آن را می‌خوانند و یا به صورت نوشته همراه خود دارند.

از اکثر پیشوایان معصوم شیعه حرز‌هایی روایت شده که «سید بن طاووس» در کتاب «مهج الدعوات» تعداد قابل توجهی از آن‌ها را نقل نموده است و در باب پنجم از حاشیه‌ی کتاب ارزشمند «مفاتیح الجنان» نیز تعدادی از آن‌ها به نقل از همان کتاب آورده شده است.

حرزی که از امام جواد (علیه‌السلام) وارد شده است، اینگونه است: «یا نُورُ یا بُرهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِ اِکفِنی الشُرُورَ وَ افاتِ الدُهُورِ اَسئَلُکَ النَجاهَ یَومَ یُنفَخُ فِی الصُورِ»

خاصیت حرز امام جواد (علیه‌السلام)

حرز امام جواد (علیه‌السلام) یا انگشتری که حاوی این حرز باشد برای حفظ از بلا‌ها و بدی‌ها و هر چه که انسان از آن می‌ترسد مفید است.

ذکر دو معجزه از امام جواد(ع)

خشک شدن دست نوازنده

محمد بن ریان نقل می‌کند: مامون برای رسیدن به هدفش [بدنام کردن حضرت امام جواد (علیه السلام)]همه نوع نیرنگی را در خصوص امام جواد (علیه السلام) به کار برد، اما هیچ کدام از آن‌ها برای وی سودی نداشت.

به عنوان نمونه پس از به عقد درآوردن دخترش ام الفضل با امام جواد (علیه السلام)، صد کنیز زیبا را انتخاب کرد که هر یک جامی پر از گوهر درخشان در دست داشتند. مامون به کنیزان دستور داد تا پس از نشستن حضرت در جایگاه دامادی به استقبال وی رفته و به او خوشامد گویند. کنیزکان به سوی حضرت شتافتند و خوشامد گفتند ولی امام هیچ التفاتی به آن‌ها نکرد.

در دربار مامون مردی به نام مخارق که ریشی بلند وصوتی خوش داشت و عود می‌نواخت وجود داشت. وی به مامون گفت: من توان آنرا دارم که نقشه ات را [وادار کردن حضرت به لهو و لعب]عملی سازماز این رو در مقابل امام جواد (علیه السلام) نشست و شروع به خواندن آواز کرد. کسانی که در آنجا حضور داشتند گرد مخارق حلقه زدند. هنگامی که مخارق شروع به نواختن عود و آواز خوانی کرد، امام جواد (علیه السلام) سر مبارک خود را متوجه او کرد و بر وی نهیب زد و فرمود: “اتق الله یا ذالعثنون ” از خدا بترس‌ای ریش بلند. دست مخارق از حرکت ایستاد، عود از دستش افتاد و دیگر هرگز نتوانست عود بنوازد.

روزی مامون از بلایی که بر سر مخارق آمده بود از وی سئوال کرد. مخارق پاسخ داد، چون امام جواد (علیه السلام) بر من نهیب زد چنان ترسی از هیبت او بر من مستولی شد که دستم فلج شد و هرگز بهبود نیافت. (۲)

خواندن شهادتین در روز سوم تولد

حکیمه خاتون، دختر امام موسی کاظم (علیه السلام) و خواهر امام رضا (علیه السلام) درباره ولادت برادرزاده‌اش می‌گوید: پس از آن‌که نوزاد را در جامه‌های مطهر پیچیده بودیم و حضرت رضا (علیه السلام) او را از ما گرفت، در گهواره گذاشت و به من سپرد و فرمود: از این گهواره جدا مشو! چون روز سوم ولادت فرا رسید، امام جواد (علیه السلام) دیده حقیقت بین خویش را به آسمان گشود و به سوی راست و چپ نظر کرد و به زبان فصیح ندا داد: «أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ و أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ»، چون این حالت غریب را از آن نور دیده مشاهده کردم، به خدمت حضرت رضا (علیه السلام) شرفیاب شدم و آنچه دیده و شنیده بودم را به خدمت حضرت عرض کردم، حضرت فرمود: «پس از این عجایب بسیار را بیش از آنچه مشاهده کردی، مشاهده خواهی کرد».

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا