مذهبی

جلوه های تربیتی حضرت زهرا (س) برای مادران امروز

جلوه های تربیتی حضرت زهرا (س)

آنچه تحت عنوان جلوه های تربیتی حضرت زهرا(س) ارائه می گردد، تلاشی است در راستای درک بهتر شخصیت عملی آن بانوی بزرگ.در زیر نمونه هایی اط چگونگی رفتار ایشان با فرزندانشان آورده شده است که یقینا الگوبرداری از حضرت فاطمه (س) برای مادران امروزی میتواند راهگشا و کمک کننده باشد.با ما همراه باشید.

حضرت زهرا (س) و توجه به سلامت کودک

یکی از مهمترین دغدغه های ذهنی و دلهره های همیشگی پدر و مادر حفظ و سلامت کودک است. آنان برای حفاظت و سلامت کودک از هیچ کوششی دریغ نمی کنند تا آنجا که گاه سلامت خویش را نیز در این راه به خطر می اندازند.

برای تأمین سلامت و حفظ کودک از بیماری ها، خطرات و مشکلات راههای مختلفی وجود دارد. پدر و مادر آگاه سعی می کنند در کنار توجه به مسائل مهمی همچون رعایت بهداشت، تغذیه سالم و کامل، بررسی رشد طبیعی کودک و مواظبت دقیق در مقابل خطرات و حوادث تنها به همین مسائل اکتفا نکنند بلکه برای حفظ و سلامت و سعادت کودک از راههای دیگری هم که اسلام پیشنهاد کرده است، بهره جویند. برخی از این راهها صدقه دادن برای کودک و عقیقه کردن برای اوست. این نکته در زندگی زهرا علیها السلام مورد توجه کامل قرار گرفته است.

امام صادق علیه السلام فرمود: فاطمه زهرا علیها السلام هر دو پسرش را عقیقه کرد و در روز هفتم تولدشان موی سر آنان را تراشید و به اندازه وزن آن پولهای نقره صدقه داد.

و در روایتی دیگر اضافه فرمود: فاطمه زهرا علیها السلام حسن و حسین را عقیقه نمود و به خانم قابله ای که در تولد آنان کمک کرده بود یک ران گوسفند و یک سکه طلا هدیه داد.

نمونه ای دیگر از توجه به سلامتی فرزند

حضرت علی علیه السلام می فرماید: امام حسین‏ علیه السلام دچار یک بیماری موقت گردید. آنگاه حضرت فاطمه‏ علیها السلام او را در آغوش کشید و خدمت پیامبر برد و فرمود:

«یا رسول الله! از خدا بخواه که فرزندت حسین را شفا دهد چرا که خدا او را به تو عنایت نموده و قادر به شفابخشی او می باشد».

حضرت فاطمه (س) و پرورش روحیه عبادی در کودکان

خداوند فطرت خدا پرستی را در همه انسان ها نهادینه کرده است و انسان ها موظفند این چراغ درون را روشن نگه دارند و با گناه آن را تاریک نکنند. در این بین نقش خانواده برای شکوفا کردن فطرت کودک، نقش غیر قابل انکار است. از جمله کارهایی که موجب شکوفا شدن فطرت در کودک می شود، آگاه کردن او با مسائل عبادی است.
حضرت زهرا (سلام اله علیها) علاوه بر این خود الگوی عبادی فرزندانشان بودند، آنها را به وظایف دینی خود آشنا می کردند. به عنوان مثال همانطور که در روایات آمده است که: «صدیقه کبری (سلام الله علیها) در شب‌ های قدر، به صورت بچه‌ ها آب می پاشید که خوابشان نبرد و بیدار باشند و قرآن به سر بگذارند.»

جلوه های تربیتی حضرت زهرا (س)
جلوه های تربیتی حضرت زهرا (س)

مسابقه و رقابتهای سازنده بین فرزندان

به شهادت تاریخ، فرزندان حضرت فاطمه(س) هرگز تسلیم باطل و مرعوب زور نشدند، و در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی، بزرگواری، عزت نفس و کمالات انسانی خود را حفظ کردند و این موفقیت، ریشه در اعتمادی داشت که در دوران طفولیت نسبت به خود پیدا کردند.

مسابقه از جمله ترفندهایی است که روح اعتماد به نفس و مشکل ستیزی را در کودک، زنده نگه می دارد. در جریان بررسی تاریخ زندگی امامان شیعه به مواردی از این دست برمی خوریم که تنها به نقل نمونه زیر اکتفا می کنیم:

روزی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در یک مسابقه خطاطی به رقابت پرداختند. امام حسن(ع) گفت: خط من بهتر است و امام حسین(ع) گفت: آنچه من نوشتم، زیباتر است. سرانجام، هر دو جهت داوری مسابقه، خدمت مادرشان رسیدند. فاطمه زهرا(س) نمی خواست بچه ها آزرده شوند، بدین خاطر فرمود: به پدرتان مراجعه کنید تا قضاوت کند. حضرت علی(ع) نیز آنها را نزد پیامبر فرستاد و داوری بر عهده آن حضرت نهاد. پیامبر نیز داوری را به جبرئیل سپرد. او نیز به اسرافیل حواله داد، تا اینکه اسرافیل از جانب خدا قضاوت در این مورد را به خود فاطمه(س) سپرد. حضرت زهرا(س) عرض کرد: خدایا چگونه میان این دو قضاوت کنم؟

به الهام حضرت باری تعالی، صدیقه کبری(س) گردنبند خود را پاره کرده، دانه های آن را که زوج نبود، بر زمین ریخت و سپس فرمود: هر که بیشترین دانه ها را جمع کرد، از جانب من برنده خواهد بود. در این صورت، باید یکی در این مسابقه پیروز می شد، اما جبرئیل یکی از این دانه ها را به دو نیم تقسیم کرد تا هر دو به طور مساوی دانه برداند. بدین ترتیب، این مسابقه دو برنده داشت و هر دو در این رقابت، پیروز شدند.

ارج نهادن به شخصیت کودک،جلوه تربیتی حضرت زهرا(س)

وزی پیامبر وارد خانه شد. فرمود: دخترم! امروز پدرت مهمان شماست. فاطمه جواب داد: پدرجان! فرزندانم حسن و حسین از من طعامی خواستند و من قادر به تهیه آن نبودم. پیامبر وارد اتاق شد و در کنار امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین(ع) نشست. فاطمه همچنان متحیر بود که برای پذیرایی از رسول خدا(ص) چه بکند؟ در آن هنگام پیامبر خدا دستهایش را به قصد طعامی بهشتی برای فرزندانش به طرف آسمان بلند کرد. لحظاتی بعد، جبرئیل به نزد پیامبر مشرف شد، عرض کرد، من حامل سلام مخصوص خداوند بر شمایم.

خداوند می فرماید:

به علی و فاطمه و فرزندان آنها بگو آنچه از میوه های بهشتی میل دارید، از من بخواهید. پیامبر اکرم(ص) پیام خدا را به اهل بیت علیهم السلام رساند، اما کسی چیزی نگفت. امام حسین(ع) گفت: اگر اجازه بفرمایید من برای شما، میوه انتخاب می کنم. همگی گفتند: انتخاب تو را قبول داریم. امام حسین(ع) گفت: ای رسول خدا(ص) به جبرئیل بگویید، ما خرمای بهشتی میل داریم. پیامبر به فاطمه(س) اشاره کرد که برخیز داخل اتاق شو و هر چه که آنجاست بیاور. فاطمه زهرا(س) در آن اتاق با سبدی بلورین که با دستمال ابریشم سبزی پوشانیده شده بود روبه رو گشت. داخل سبد پر از خرمای غیر فصلی بود. پیامبر رطبها را گرفت و میان اعضا تقسیم کرد و خود دانه دانه در دهان امام حسن و امام حسین(ع) گذاشت.

نکته ای که باعث شد تا روایت فوق را به طور کامل بیاوریم، احترامی بود که اهل خانه به نظر و رأی امام حسین(ع) گذاشتند، به گونه ای که همه پذیرفتند. آنچه امام حسین(ع) اراده می کند، برای سایرین آماده می شود. این گونه ترتیب اثر دادن به رأی و نظر اعضای خانواده، شخصیت مستحکمی را برای افراد به ارمغان می آورد.

بازی با فرزندان

بازی با کودکان یکی از راه های اظهار محبت به آن هاست و علاوه بر نشاط و شادی کودک باعث رشد استعدادها و تلطیف احساسات او می شود و در ضمن بازی با کودک، نکات اخلاقی را به او بیاموزند، لذا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «کسی که نزد او کودکی است، باید به حالت کودک در آید و با او هم بازی شود.»

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نیز با فرزندانش هم بازی می شد و در هنگام بازی با استفاده کلمات مناسب سعی در ساختن شخصیت کودکانش و ارائه الگویی مناسب در زندگی برای آنها داشت. به عنوان نمونه حضرت زهرا (سلام الله علیها) هنگام بازی با فرزندش به او می فرمود: «پسرم حسن! مانند پدرت باش؛ ریسمان ظلم را از حق بر کن. خدایی را بپرست که صاحب نعمت های متعدد است و هرگز با صاحبان ظلم و تعدی دوستی مکن.»

نتیجه:

رفتارهایی در سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) وجود دارد که عیناً قابل الگو برداری است. مانند احترام به همسر و فرزندان و یا نداشتن تقاضای نامقدور و رفتار مناسب و مهرورزی به خانواده و…، پس الگوها منحصر به زمان و مکان نیستند و در همه اعصار می توان برای الگوگیری به آن ها مراجعه نمود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. مطالب ارائه شده خیلی خوب و با طبقه بندی مناسب و نمونه های واضح بیان شده بودند . بسیار ممنونم و استفاده کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا