پزشکی

خطرهای اضافه وزن برای سلامتی

۱۰ خطر اضافه وزن یا چاقی برای سلامتی

 اضافه وزن وضعیتی است که در آن فرد توزیع ناسالم چربی در بدن دارد. چربی اضافی بدن فشار بر استخوان ها و اندام ها را افزایش می دهد و باعث تغییر در هورمون ها و متابولیسم می شود. افرادی که شاخص توده بدنی آنها بیش از ۳۰ است در گروه چاقی طبقه بندی می شوند.

چاقی به طور جدی بر سلامت فرد تأثیر می گذارد و منجر به مشکلات زیادی مانند بیماری های قلبی ، دیابت و آپنه خواب می شود. همچنین بر روحیه ، سطح انرژی ، تنفس ، خواب سالم و مفاصل تأثیر می گذارد.

چاقی چیست؟

داشتن دو پوند اضافی روی بدن نسبت به وزن ایده آل ، اضافه وزن نیست. اما وقتی مردم این روند را ادامه می دهند ، الگوی مصرف کالری بیشتر از حد ممکن منجر به تجمع چربی در بدن آنها می شود. بدن ما به یک نقطه اشباع می رسد ، پس از آن اثرات نامطلوبی بر روی بدن ایجاد می کند. چاقی کلمه ای است که برای افرادی که در معرض خطر بیشتری برای بروز مشکلات بهداشتی مرتبط با وزن هستند استفاده می شود.

چاقی چیست؟چرا افراد چاق می شوند؟

افزایش وزن بدن به تأثیرات ژنتیکی ، متابولیکی ، رفتاری و هورمونی مربوط می شود. مصرف کالری بیشتر از حد مورد نیاز و سوزاندن کالری از طریق فعالیت های عادی روزانه و ورزش منجر به ذخیره چربی می شود.

انتخاب شیوه زندگی: پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم با کالری بیشتر یکی از عواملی است که باعث افزایش وزن بدن می شود.

سبک زندگی کم تحرک: در یک زندگی کم تحرک ، فرد کالری بیشتری از مقدار مورد نیاز خود می خورد و آنها نمی توانند آنها را بسوزانند. صرف وقت بیشتر در مقابل رایانه ، موبایل و تلویزیون هم باعث افزایش وزن می شود.

شرایط سلامتی: در برخی موارد افزایش وزن شما ممکن است به دلیل شرایط سلامتی زمینه ای مانند تیروئید کم کار ، سندرم کوشینگ ، استرس  باشد. این افزایش وزن در اینجا با حداقل فعالیت و رژیم غذایی مناسب قابل کنترل است.

سن: تغییر در سطح هورمونی و سبک زندگی کم تحرک وزن بدن را افزایش می دهد. خطرات مربوط به بزرگسالان بیشتر از کودکان است. زندگی کم تحرک متابولیسم را کاهش می دهد و در نتیجه زمینه تجمع چربی را فراهم می کند.

مشکلات سلامتی مرتبط با اضافه وزن:

آرتروز

اضافه وزن بدن باعث فرسودگی مفاصل شده و منجر به آرتروز می شود. آرتروز در بین افراد چاق شایع است.

 بیماری Blount

تغییر شکل استخوان در ناحیه پایین پا ، بیماری Blount نامیده می شود. چرخش داخلی استخوان ها با گذشت زمان بدتر می شود. این مورد بیشتر در بین کودکان و نوجوانان دیده می شود.

آپنه خواب

آپنه خواب یک مشکل بزرگ در کودکان و بزرگسالان چاق است. این وضعیتی است که در آن افراد هنگام خواب تنفس موقتی را متوقف می کنند و منجر به مشکلات قلبی می شود. باعث احساس خستگی در افراد می شود و توانایی تمرکز و یادگیری را کاهش می دهد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا نوعی فشار بر قلب است. عروق و قلب بیشتر تحت فشار قرار می گیرند و منجر به حمله قلبی و مشکلات مربوط به آن می شوند. فشار خون بالا فشار خون نیز نامیده می شود و بیشتر در نوجوانان چاق دیده می شود.

کلسترول بالا

کلسترول بالا ، HDL پایین و سطح تری گلیسیرید در خون نشانه سطح غیر طبیعی چربی خون است. خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. با بزرگتر شدن فرد احتمال خطر بیشتر می شود.

مشکلات چاقی برای بدن
مشکلات چاقی برای بدن
کبد چرب

تجمع چربی در کبد عملکرد آن را کاهش می دهد. منجر به ایجاد زخم ، التهاب و آسیب دائمی کبد می شود.

سنگ صفرا

هنگام جمع شدن نمکهای صفراوی ، سنگهای صفراوی در کیسه صفرا تشکیل می شوند. نمکهای صفراوی سفت شده و به سنگ تبدیل می شوند. این سنگ ها باعث درد می شوند و برای از بین بردن آنها نیاز به جراحی است.

 دیابت و مقاومت به انسولین

وقتی چربی اضافی در بدن وجود داشته باشد ، انسولین کم اثر می شود و سرعت تبدیل گلوکز به انرژی کاهش می یابد. برای حفظ قند خون طبیعی ، به انسولین بیشتری نیاز داریم.

افسردگی

افسردگی یک حالت روانی است که در آن افراد از اعتماد به نفس پایین تری برخوردار هستند. افراد چاق می توانند از افسردگی رنج ببرند و اغلب از جامعه احساس ناراحتی می کنند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

دختران ممکن است قاعدگی را از دست بدهند یا در صورت چاقی پریود نشوند. افزایش سطح تستوسترون در دختران می تواند بر تخمک گذاری تأثیر بگذارد. از عوارض جانبی این بیماری می توان به آکنه ، رشد مو و طاسی اشاره کرد. PCOS همچنین با دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. زنان دارای اضافه وزن ممکن است مشکلات باروری و PCOS داشته باشند.

 چاقی کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. این امر باعث کاهش ظاهر عمومی و افزایش احتمال تبعیض می شود. معلولیت افسردگی. انزوای اجتماعی مشکلات جنسی ، عدم تمرکز چگونه می توان از خطرات سلامتی جلوگیری کرد و وزن بدن را کاهش داد؟ با رعایت یک سبک زندگی سالم با فعالیت بیشتر ، ورزش و رژیم غذایی سالم می توانیم وزن بدن خود را کاهش دهیم.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا