پزشکی

تاثیر کرونا بر بارداری و زنان شیرده

همانطور که می دانید این روزها ویروس کرونا تمام جهان را فرا گرفته است. یکی از مهم ترین دغدغه هایی که وجود دارد این است که ، تاثیر کرونا بر بارداری و زنان شیرده چگونه بوده و چه اتفاقاتی ممکن است برای جنین بیفتد؟ آیا زنان باردار در خطر بیشتری هستند؟ آیا اگر آلوده به این ویروس شوند، امکان انتقال ویروس به جنین وجود دارد؟ آیا زنان باردار در مقایسه با دیگر افراد، بیشتر مستعد ابتلا به کروناویروس کووید-۱۹ هستند؟ آیا زنان باردار ریسک بالاتری برای شدید بودن بیماری، یا مرگ‌ومیر به علت ابتلا به کووید-۱۹ دارند؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم:

تاثیر کرونا بر بارداری و زنان شیرده

هنوز اطلاعات علمی کافی درمورد اثر ویروس کرونا بر زنان باردار وجود ندارد؛ اما می‌دانیم که زنان باردار بیشتر از دیگران در معرض تغییرات سیستم ایمنی و فیزیولوژیک هستند و این باعث می‌شود دربرابر عفونت‌های دستگاه تنفسی مقاومت کمتری داشته باشند. همچنین، با وجود اینکه که در موارد دیگری از سندرم ویروس کرونا، مانند سندرم ویروس کرونای حاد تنفسی (ویروس سارس/ SARS-CoV) و سندرم ویروس کرونای خاور‌میانه (مرس/ MERS-CoV) و دیگر بیماری های عفونی ویروسی مانند آنفولانزا دیده شده است، خطر تشدید بیماری و مرگ برای زنان باردار بیشتر از مردم عادی است.  تاثیر کرونا بر بارداری

با تمام اینها، اگرچه زنان باردار و کودکان خردسال معمولاً سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند که باعث می‌شود نسبت به ابتلا به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر باشند، اما فعلاً این کروناویروس جدید بیش از همه در سالمندها و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای قبلی، به شکل شدید دیده شده است. زنان باردار، به ویژه زنان باردار شاغل، برای پیشگیری از ابتلا به عفونت باید اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست‌ها و پرهیز کامل از تماس با افراد بیمار را بیشتر از دیگران دنبال و رعایت کنند.

سیستم ایمنی بدن من در دوران بارداری چگونه عمل می کند؟

فشاری که جنین و رحم در طول دوران بارداری به سایر ارگان های بدن از جمله ریه وارد می کنند باعث می شود تا فشار هوا در برخی نقاط ریه جریان کمتری داشته باشد و زمینه را برای ورود و پاتوژنز برخی عفونت های ریوی فراهم کند. سیستم ایمنی بدن پس از بارداری دچار تغییراتی می شود. جنین در حالت عادی حکم یک بخش یا بافت بیگانه را در بدن دارد و سیستم ایمنی در این حالت منتظر است تا بیگانگان را شناسایی کرده و به آن ها حمله ور شود؛ مطابق با اتفاقاتی که در جریان رد پیوند رخ می دهد.

اما اگر سیستم ایمنی به وظایف عادی خود در دوران بارداری عمل کند، نسل بشر ادامه پیدا نخواهد کرد و همین امر باعث شده تا خلقت در یک سیستم هوشمندانه در این دوره طراحی شود. سیستم ایمنی دچار سرکوب و تعدیل می شود تا جنین برای مادر قابل تحمل باشد. اما این ضعیف شدن سیستم ایمنی راه را برای ورود پاتوژن ها شامل باکتری ها و ویروس ها هموار می سازد.

به طور کلی این امر، زنان باردار را در معرض خطر عفونت های ویروسی قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد که آنفولانزا و سایر عفونت های دستگاه تنفسی شناخته شده باعث بیماری های شدیدتری در زنان باردار می-شود، بنابراین ممکن است کروناویروس نیز همین کار را انجام دهد؛ اما باز هم، اطلاعات ما در این زمینه کافی نیست.

مادران مبتلا به کووید ۱۹ پس از زایمان چه شرایطی باید داشته باشند؟

به گزارش ژانگ، هر مادر که مبتلا به COVID-۱۹، باید تا زمانی که بهبود یابد، از نوزاد جدا شود تا از انتقال ویروس به نوزاد جلوگیری شود. در گزارشات اخیر بیان شده است که این ویروس از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی شود و در مقابل مادرانی که مبتلا به ویروس هستند در جریان شیردهی به نوزادان برخی آنتی بادی هایی که می توانند ایمنی زایی در بدن نوزاد ایجاد کنند را به فرزند انتقال دهند.

اگرچه به نظر نمی رسد که شیر مادر ویروس را حمل کند، اما باید از تماس نزدیک جلوگیری شود. ژانگ گفت: “از آنجا که تماس مستقیم مسیر انتقال تأیید شده است، باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا شانس آلوده شدن نوزاد را در صورت تغذیه با شیر مادر محدود کنیم.” ممکن است مادران مبتلا استفاده از تجهیزات محافظتی مانند ماسک، لباس یا دستکش یا تغذیه شیر مادر از طریق بطری را در نظر بگیرند.

آیا پرسنل باردار مراکز درمانی در صورت مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در معرض خطر قرار دارند؟

افراد باردار شاغل در مراقبت‌های بهداشتی درمانی باید دستورالعمل‌های ارزیابی ریسک و کنترل عفونت مخصوص پرسنل بهداشتی درمانی دارای تماس با بیماران مشکوک یا تأییدشده‌ٔ کووید-۱۹ را دنبال کنند. رعایت راهکارهای توصیه‌شده برای پیشگیری و کنترل عفونت، بخش مهمی از محافظت تمام کارکنان در محیط‌های درمانی است.

اطلاعات در مورد کووید-۱۹ در طول بارداری بسیار محدود است؛ شاید بهتر باشد مراکز درمانی در صورت امکان و در دسترس بودن پرسنل، قرار گرفتن پرسنل باردار در معرض بیماران تأییدشده یا مشکوک کووید-۱۹ را محدود یا قطع کنند.

آیا نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به کووید-۱۹ در طول بارداری، ریسک بالاتری برای داشتن پیامدهای نامطلوب دارند؟

تاثیر کرونا بر بارداری

بر اساس گزارش موارد محدود، پیامدهای نامطلوب برای نوزادان، مثل زایمان زودرس، در بین نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به کووید-۱۹ در طول بارداری گزارش شده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که این پیامدها قطعاً مربوط به آلودگی مادر به این ویروس بوده است و در حال حاضر خطر پیامدهای نامطلوب برای نوزادان به شکل کامل مشخص نیست.

با توجه به داده‌های محدودی که در مورد ابتلا به کووید-۱۹ در دوران بارداری در دسترس است و با دانشی که درباره‌ پیامدهای نامطلوب سایر عفونت‌های ویروسی تنفسی وجود دارد، ممکن است به زودی اطلاعاتی فراهم شود. به عنوان مثال، ابتلا به دیگر عفونت‌های ویروسی تنفسی، مانند آنفلوانزا در دوران بارداری، با پیامدهای جانبی برای نوزادان از جمله وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس همراه بوده است.

علاوه بر این، داشتن سرماخوردگی یا آنفلوانزا با تب بالا در اوایل بارداری ممکن است خطر ابتلا به برخی از نقص‌های مادرزادی را افزایش دهد. در مادران مبتلا به سایر عفونت‌های کروناویروس مثل سارس و مرس در دوران بارداری، نوزادان زودرس به دنیا آمده‌اند یا نسبت به سن جنینی خود کوچک بوده‌اند.

 

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا