خبر

حکم افرادی که کشف حجاب میکند چیست؟

شاید شما هم این اصطلاح را در این چند ماه به صورت مکرر شنیده باشید که خانمی در سطح جامعه اقدام به کشف حجاب نموده است و احتمالا با معنای کشف حجاب آشنا هستید . اما قبل از اینکه به توضیح حکم کشف حجاب و مجازات آن بپردازیم ، باید در خصوص معنای کشف حجاب و اینکه تعریف کشف حجاب چیست توضیحاتی دهیم .

کشف حجاب چیست؟

کشف حجاب به طور کلی به معنای برداشتن حجاب و نداشتن حجاب شرعی است . حجاب شرعی نیز به این معناست که خانم ها باید موهای سر خود را از نامحرم بپوشانند . همچنین ، بدن خانم ها نیز باید با لباس کامل پوشانده شود که از این موضوع ، دست ها تا مچ و نیز گردی صورت مسثتنی است . با در نظر داشتن حجاب شرعی ، به نظر می رسد که علاوه بر جرم گذاشتن عکس بی حجاب در فضای مجازی ، برداشتن حجاب یا کشف حجاب می تواند به صورت های مختلفی صورت گیرد.

گاهی کشف حجاب به این صورت است که خانمی از روسری یا شال برای پوشاندن مو استفاده نکرده است و یا اینکه صرفا قسمتی از موها پوشانده شده است . علاوه بر این ، فارغ از معنای عرفی کشف حجاب که به معنای بیرون بودن موی سر معنا می شود ، در صورتی که شخصی لباس نامناسب و زننده ای استفاده کرده باشد ؛ به صورتی که یا قسمتی از بدن وی پوشانده نشده باشد و یا اینکه لباس تنگ و نازک استفاده شده باشد ، می تواند مصداقی از کشف حجاب تلقی شود .

پوشش زنان قبل از اسلام چگونه بوده است؟

کشف حجاب جرم است؟

بدحجابی، بی حجابی و کشف حجاب مطابق قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است، بنابر قانون :

هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ٧۴ ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌ باشد ولی عفت عمومی را جریحه ‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

* زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند نیز به موجب این قانون مجازات خواهند شد.

*بنابراین مطابق قانون هر عملی که بر اساس شرع اسلام حرام باشد جرم است و مجازات دارد. بی حجابی و کشف حجاب نیز عمل حرامی است که در قانون هم جرم انگاری شده است.

حکم جرم بدحجابی و بی حجابی

* همانطور که گفته شد بی حجابی و بدحجابی مطابق قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و مجازات آن حسب مورد حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق یا جزای نقدی از ٢ میلیون ریال ١٠ میلیون ریال می باشد.

کشف حجاب جرم است؟حکم کشف حجاب در خودرو 

اما علاوه بر جرم بودن، کشف حجاب در خودرو مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی نیز تخلف محسوب و برای آن، جریمه تعیین شده است. جریمه کشف حجاب در خودرو ، ۱۰۰ هزار تومان جریمه و ۱۰ نمره منفی می باشد .

بلافاصله پس از انجام کشف حجاب ، مالک خودرو جریمه نمی شود، بلکه ابتدا به وی تذکر داده شده و در صورت عدم رعایت و کشف حجاب مجدد، جریمه در مورد وی اعمال و اجرا شده که لازم است از طریق سایت پرداخت جریمه رانندگی برای پرداخت این جریمه اقدام نماید. این تذکر با ارسال پیامک برای مالک خودرو به اطلاع وی می رسد که مطابق مراحل زیر می باشد:

با وقوع بی حجابی در خودرو ، در مرحله اول، پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد برای مالک خودرو ارسال می شود که ضمن آن به مالک تذکر داده می شود . متن پیامک تذکر برای کشف حجاب به این صورت می باشد :

” سلام ، مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین / راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است . لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می شود . پلیس امنیت اخلاقی “

پیامک فوق، صرفا پیامک تذکر کشف حجاب در ماشین بوده و نیازی به پیگیری مالک یا راننده ندارد و تنها یک اخطار به مالک خودرو بوده تا از تکرار بی حجابی در ماشین جلوگیری کند؛ اما در صورت تکرار کشف حجاب در خودرو، پیامک بعدی با متن زیر برای مالک خودرو ارسال می شود :

” ابلاغیه : مالک محترم خودرو شماره … در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است . لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار ، ابلاغ می گردد حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه کنید . “

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا