ریپورتاژ

جاهای دیدنی کیش را می شناسید؟

کیش از زیباترین جزایر ایران و یکی از مهم ترین آن هاست که با ساحلی آرام و طبیعتی منحصربفرد همچون نگینی در خلیج فارس می درخشد و سالیانه پذیرای گردشگری بسیار از داخل و حتی خارج از کشور می باشد.

در کیش مکان های دیدنی بی شمارند و هر بار که به آنجا سفر می کنید زیبایی های جدیدی را خواهید یافت، به انواع تفریحات و سرگرمی ها با سطوح کیفیتی بالا دسترسی خواهید داشت، می توانید در هتل های با کیفیت و لوکس این شهر متناسب با بودجه خود اقامت داشته باشید و همچنین در مراکز خرید بسیارش خرید کنید.

با ما در ادامه همراه باشید تا به معرفی دیدنی های کیش بپردازیم. ضمنا اگر به دنبال یک راهنمای جامع برای سفر به کیش هستید به راهنمای سفر سر بزنید.

کشتی یونانی

کشتی یونانی
کشتی یونانی

در کنار آب های نیلگون جزیره کیش، کشتی اسکاتلندی زیبا و قدیمی قرار گرفته است. این کشتی بسیار بزرگ که به نام کشتی یونایی معروف است، مردادماه سال ۱۳۴۵ در ساحل جنوب غربی کیش در خلیج فارس نزدیک روستای باغو به گل نشست. کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ خورشیدی توسط شرکت اسکاتلندی ویلیام هامیلتون به طول ۱۳۱٫۹ متر و وزن ۷۰۵۹ تن در شهر گلاسگو اسکاتلند ساخته شد. مالکیت این کشتی در ابتدا برای وزارت جنگ بریتانیا بود و نام آنرا «شیپور امپراطور (Empire Trumpet)» گذاشتند و در سال های ۱۹۴۳-۱۹۴۶ میلادی این کشتی به دولت آفریقای جنوبی اجاره داده شد. سال ۱۹۴۶ میلادی شرکت شارنت استیم شیپ (Charente Steamship Co) این کشتی را خریداری کرد و نام آنرا به «نچرالیست (Naturalist)» تغییر داد. در سال ۱۹۵۹ میلادی توسط شرکتی ایرانی خریداری شد و نام آن را «کوروش ایرانی (Persian Cyrus)» گذاشتند و مدتی مدیریت آنرا به شرکتی لندنی داد. خطوط کشتیرانی ایرانی خرمشهر، سال ۱۹۶۵ میلادی آنرا خریداری نمود و به «همدان» تغییر نام داد. در سال ۱۹۶۶ این کشتی توسط یونان خریداری شد و به «کوالا اف (Koula F)» نامگذاری شد. کشتی یونانی سالهای طولانی در دریا قرار گرفته است و همین امر سبب زنگ زدگی و فرسودگی آن در قسمت های زیرینش شده، اما هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده است. این کشتی به یکی از مهمترین نشان های شهری کیش تبدیل شده و امکان ندارد کسی به این جزیره زیبا سفر کند و به دیدن آن در هنگام غروب ننشیند و با آن عکس نگیرد. هنگامی که خورشید درخشان از پشت کشتی یونانی شروع به غروب می کند تشعشعات رنگارنگ زرد،نارنجی و قرمز از ورای آن نمایان می شود و به چهره آسمان و ساحل جزیره کیش، زیبایی دو چندان می بخشد. پارک ساحلی کشتی یونانی در کناراین کشتی و در زمینی به مساحت ۶۰ هزار در حال احداث است. این پارک دارای امکاناتی نظیر کافه تریا، آمفی تئاتر، ایستگاه کرایه اسکیت و دوچرخه، پیست دوچرخه سواری، غرفه های فروش تنقلات و کالاهای ورزشی و همچنین رستوران ایرانی و لبنانی می باشد.

کاخ الیت کیش

در ضلع شرقی جزیره کیش کاخی باشکوه به نام کاخ الیت به مساحتی در حدود ۴۵۰۰ متر مربع قرار گرفته است. کاخ الیت کیش از جمله کاخ هایی است که به دوره معماری معاصر ایران باز می گردد و مربوط به پهلوی دوم ( همزمان با حکومت محمدرضا پهلوی) است. معماری این کاخ شبیه به اهرام ثلاثه مصر است و از فرم تیز گوشه مثلثی شکل پیروی می کند. این کاخ از اواخر اسفند تا پایان عید نوروز در طی سال های ۱۳۵۰ خورشیدی تا اواخر حکومت پهلوی دوم محل اقامت محدرضا پهلوی و خانواده او بوده است. در تاریخ ۱۰ اسفند سال ۱۳۵۰ خورشیدی این بنا به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

اسکله تفریحی کیش

 اسکله تفریحی کیشمرداد ماه سال ۱۳۸۵ اسکله ای به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع با ۴۳۷ متر طول و ۱۸ متر عرض در یکی از بهترین مناطق کیش ساخته شد. این اسکله به صورتی ساخته شده تا زیستگاه جانداران دریایی را بر هم نزند و به آنها آسیبی نرساند. از تفریحات موجود در این اسکله می توان به تفریحات آبی نظیر جت اسکی، قایق ماهیگیری، قایق پدالی، قایق معمولی، قایق شیشه ای، سه چرخه آبی و غواصی در آب اشاره کرد. اسکله تفریحی کیش، مکانی بسیار خوب برای ماهیگیری و پیاده روی در زمان هایی خاص همچون غروب و صبح های زود است. همچنین می توان از این اسکله زندگی آبزیان و لاکپشت ها را در لا به لای مرجان های خلیج نیلگون فارس مشاهده کرد و ساعاتی را همراه با آرامش گذراند. در نزدیکی اسکله تفریحی کیش بازار بزرگ ونوس قرار گرفته است و می توانید بعد از تفریح در این اسکله زمانی را برای خرید در آن اختصاص دهید.

اسکله و پارک ساحلی میرمهنا

در کرانه شمالی جزیره کیش بزرگترین پارک آن به اسم پارک ساحلی «میرمهنا» قرار گفته است. طول این پارک از میدان جاسک تا مسجد خاتم الانبیا است و قرار گیری اسکله میرمهنا در میان این پارک، آنرا به دو قسمت تقسیم کرده است. علاوه بر نزدیکی محله عرب ها به پارک ساحلی میرمهنا، اغلب هتل ها، رستوران ها و مراکز خرید نزدیک به این پارک قرار گرفته اند و می توان کنار تفریح در این اسکله و پارک، زندگی، آداب و رسوم و روزمرگی بومیان کیش را نظاره کرد. بازارچه های محلی رنگ و بویی خاص به پارک میرمهنا داده و توجه اغلب بازدید کنندگان را به ماهی های صید روز خود جلب کرده است. در نوار طولی اسکله میرمهنا ۴ ایستگاه قایق سواری و تماشای دریا قرار گرفته شده. آلاچیق های پارک فضایی مناسب را برای ماندن در پارک فراهم آورده است. از کاربری ها و مکان های نزدیک به پارک میرمهنا، شهر زیر زمینی کاریز، مجموعه ورزشی مریم، بولینگ و مراکز خرید ونوس، بازار صفین، بازار پارس خلیج و بازار زیتون قرار دارند. برای صرف غذایی لذیذ می توان به رستوران های توتی فروتی و میر مهنا رفت و علاوه بر خوردن غذاهای متنوع و خوش مزه از فضای دلپذیر آنها لذت برد.

پارک ساحلی مرد ماهیگیر

پارک ساحلی مرد ماهیگیر
پارک ساحلی مرد ماهیگیر

در ضلع شرقی ساحل جزیره کیش پارک ساحلی مرد ماهیگیر قرار دارد. مجسمه بسیار بزرگ مرد ماهیگیر با ۱۲ متر طول از فاصله های دور نمایان است و در کنار سایر نماد های این شهر به یکی از جاذبه های گردشگری جزیره زیبای کیش تبدیل شده است. این اثر هنری دومین مجسمه فیگوراتیو و بزرگ ایران را بعد از مجسمه «صیاد مروارید» شهر بندرعباس به خود اختصاص داده است و توسط چهار هنرمند مشهدی در اسفند ماه سال ۹۳ ساخته شد. متریال به کار رفته در این مجسمه فایبرگلاس و رزین است و توسط پی بتنی بزرگی ایستاده. ساحل شنی این پارک سبب شده تا یکی از تفریحات بازدید کنندگانش، ساخت مجسمه های شنی باشد. همچنین دو آبنما در جهت های شرقی و غربی پارک قرار گرفته که توسط جوی آبی به هم متصل شده اند. پیاده روی در پارک، دیدن منظره زیبای خلیج فارس و استراحت در زیر درختان تنومندش بسیار دلچسب و آرامش بخش است.

پارک ساحلی سیمرغ

در ضلع جنوب شرقی جزیره کیش پارک ساحلی سیمرغ به مساحتی در حدود ۱۵ هکتار و به طول ۳۰۰ متر قرار گرفته است. این پارک مابین جاده دوچرخه سواری و جاده جهان ساخته شده و در نزدیکی مجموعه گردشگری دلفیناریوم، هتل مارینا پارک و هتل سیمرغ قرار دارد. از کاربری های پارک ساحلی سیمرغ می توان به فضای بازی کودکان، پارک لوله، آلاچیق، باربیکیو، زمین بدمینتون، پیست اسکیت، میز پینگ پونگ، جاده سلامتی، مسیر پیاده روی، ایستگاه دوچرخه سواری، سرویس بهداشتی، فضای سبز و پارکینگ هایی در طول پارک اشاره کرد. ساحل شنی پارک، فضایی بسیار مناسب برای قدم زدن و ساخت مجسمه های شنی به وجود آورده است. در محوطه پارک ساحلی سیمرغ مجسمه های بسیار زیبا و بزرگی قرار گرفته اند که علاوه بر امکانات این پارک، جذابیت خاصی به آن داده است.

پارک ساحلی و اسکله مرجان

پارک ساحلی و اسکله مرجان
پارک ساحلی و اسکله مرجان

در کرانه شرقی جزیره کیش و در نزدیکی بازار مرجان پارک بسیار زیبای مرجان قرار گرفته است. این پارک به علت داشتن امکانات خوب، آلاچیق، منظره و فضاسازی های زیبایش از محبوبیت بالایی در میان گردشگران و بومیان کیش برخوردار است. ساحل جزیره به آب های زلالی می رسند که شفافیتش موجب نمایان شدن مرجان ها و آبزیان شده است. استراحت در آلاچیق ها با سقف هایی از جنس برگ نخل و تماشای دریا در پارک مرجان لحظات خوشی را در تمامی ساعات روز و شب به ارمغان آورده. از امکانات این پارک ساحلی می توان به آلاچیق هایی که برقشان توسط سلول های خورشیدی تامیین می شود، باربیکیو، پیست دوچرخه سواری، ایستگاه کرایه دوچرخه، جت اسکی، غواصی، کایت سواری، قایق های تفریحی و اسکله کوچکی که در میان آب ها رفته است اشاره کرد. دریای قرار گرفته در کنار این پارک به دلیل مرجانی بودنش جایی مناسب برای شنا کردن نمی باشد اما می توان از زیبایی آن بسیار لذت برد.

پارک شهر کیش

در شرق جزیره زیبای کیش پارک شهر آن قرار دارد. این پارک با مساحتی در حدود ۱۱ هکتار، کنار بلوار خلیج فارس ساخته شده است. پارک شهر در طی سالها محبوبیت کمی داشت اما با محوطه سازی و افزایش امکانات هم اکنون از محبوبیت بالایی برخوردار است. نصف پارک را فضای سبز با پوشش گیاهی متفاوت تشکیل داده و در داخل آن دریاچه ای مصنوعی به همراه ۳۰ قایق پدالی برای تفریح و رفاه بیشتر گردشگران ساخته شده است. چشم انداز شب پارک شهر و انعکاس زیبای نورهای رنگی به داخل دریاچه اش لحظات زیبایی را برای گردشگران به ارمغان می آورد. از دیگر فضاهای پارک می توان به آلاچیق هایی برای استراحت و اسکان مسافران، پیست دوچرخه سواری، پیست اسکیت، محوطه های سر بسته همچون فضای بازی کوکان، جاده سلامتی، میدان گل، آب نما، نیمکت های شهری زیبا و فضاسازی مناسب برای کم توانان و معلولین اشاره کرد. نقاشی دیواری های زیبایی توسط هنرمندان بر روی دیوارهای پارک طراحی شده است. سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد تا برای رفاه و شادی بیشتر بازدید کنندگان، شهربازی مدرن و پارکینگ بزرگی را به دیگر فضاهای این پارک اضافه کند.

پارک دلفین کیش

پارک دلفین کیش
پارک دلفین کیش

اکثر مردم، جزیره زیبای کیش را با پارک دلفین های آن می شناسند. اولین و بزرگترین پارک دلفین های خاورمیانه در سال ۱۳۷۹ خورشیدی در این جزیره شروع به ساخت گردید. پروسه ساخت این دلفیناریوم ۵ سال با ظرفیت ۸۰۰ نفر به طول انجامید و در سال ۱۳۸۴ همراه با باغ پرندگان این مجموعه به بهره برداری رسید. هم اکنون این مجموعه با مساحتی در حدود ۱۰۰ هکتار شامل فضاهایی نظیر باغ پرندگان، بزرگترین آمفی تئاتر جزیره کیش با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر، تونل آکواریوم آب شور متناسب با آبزیان خلیج فارس، دلفیناریوم به ظرفیت ۱۲۰۰ نفر و همچنین شروع به ساخت بزرگترین پنگوئناریوم خاورمیانه، طولانی ترین آکواریوم زیر آب خاورمیانه و اولین دلفیناریوم سرپوشیده، پذیرای تعداد زیادی از گردشگران جزیره کیش است. پارک دلفین ها با جمع آوری انواع گونه های جانوری از سر تا سر دنیا نظیر شرق آفریقا، آمریکای جنوبی، استرالیا و مکان هایی دیگر جزو با ارزش ترین مراکز نگهداری جانوران در ایران به شمار می رود. گونه های مختلفی از پستانداران دریایی همچون دلفین و شیر دریایی در بخش دلفیناریوم پارک دلفین ها هنر نمایی کرده و ۲۱ پستاندار دریایی دیگر در آکواریوم هایی با ظرفیت ۱۸۰۰۰ متر مربع زندگی می کنند. باغ پردگان این مجموعه با گرد هم آوردن ۵۷ گونه پرنده از نقاط مختلف کره زمین، همچون طوطی ماکائو، پلیکان، توکان، تورکو، شتر مرغ، انواع لک لک، قو و خزندگانی چون تمساح پوزه کوتاه (نوعی کروکودیل شبه قاره هند و کشور های اطراف آن) از جذابیت بالایی در میان گردشگران برخوردار است. گردشگران این مجموعه زیبا توسط اتوبوس قطاری در ابتدا از باغ پرندگان و بعد از آن از دلفیناریوم بازدید می کنند.

خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه مردم شناسی بومیان کیش با قدمتی به طول ۲ قرن و مساحتی در حدود ۱۲۰۰ متر مربع در منطقه سفین جزیره کیش قرار دارد. منطقه سفین از روستاهای کوچک کیش است و از طرف شمال به دریا، جنوب به دهلیز، از مشرق به الباغ و از سمت غرب به دهکون منتهی می شود. اهالی این روستا ارزش بالایی برای خانه بومیان کیش برخوردارند و این امر نشات گرفته از گذشته های دور و آموختن علم و قرآن در مکتب خانه آن بوده است، گویی این خانه مدرسه ای دیرین برای روستای سفین به شمار می رفت. مالک اصلی این مجموعه مرحوم حاج عبدالله بن شاهین از تجار مروارید و مالک بزرگترین لنج های بادبانی یک قرن پیش بود و این خانه را از سه نسل قبل خود به ارث برده است. برای ساخت خانه مردم شناسی جزیره کیش همچون سایر خانه های قدیمی و بومی این منطقه از معماری سنتی بهره برده و از مصالح بوم آورد استفاده شده است. به دیوارها و اتاق ها که می نگریم سنگ های مرجانی را می بینیم با ملاتی از گلی مخصوص به نام «گِل سفید» که دارای چسبندگی خیلی بالایی است و از «مطینه ( نام محل هایی که این گل های ناشی از بارندگی در آنجا جمع می شوند)» ملات «ساروج» که از مقاومت بالایی برخوردار است و برای پوشش سقف از «دعن (شاخه نخل های بافته شده)» و «منگور (حصیری از نی های بافته شده)» استفاده شده است. این پوشش ها بر روی چهار چوب هایی از «چندل (ترکه چوب های محکم و گرد موجود در آفریقای جنوبی)» و «یدع ( چوب های چهار تراش درخت نخل)» سوار می شدند. این خانه در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ خورشیدی به موزه تبدیل شد و علاوه بر خود خانه که از ارزش بالایی برخوردار است فعالیت هایی همچون به نمایش گذاشتن شیوه معیشت و زندگی بومیان ۸۰ سال پیش کیش و وسایل و ابزار های مورد استفاده آنها، فضاسازی هایی برای آشنایی با فرهنگ، تاریخ صنایع دستی و معماری خاص این جزیره نیلگون، پخش مستند های مربوط به آداب رسوم و مراسم هایشان در گذشته، تهیه انواع غذا ها، شیرینی و نان های محلی و دیگر مواردی از این قبیل در خانه این خانه در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ خورشیدی به موزه تبدیل شد و علاوه بر خود خانه که از ارزش بالایی برخوردار است فعالیت هایی همچون به نمایش گذاشتن شیوه معیشت و زندگی بومیان ۸۰ سال پیش کیش و وسایل و ابزار های مورد استفاده آنها، فضاسازی هایی برای آشنایی با فرهنگ، تاریخ صنایع دستی و معماری خاص این جزیره نیلگون، پخش مستند های مربوط به آداب رسوم و مراسم هایشان در گذشته، تهیه انواع غذا ها، شیرینی و نان های محلی و دیگر مواردی از این قبیل در خانه مردم شناسی بومیان کیش قرار دارد.

آب انبار کیش

آب انبار کیش
آب انبار کیش

در زمان های گذشته آب های زیر زمینی را به روش های گوناگون ذخیره می کردند و ایرانیان برای ذخیره این منبع با ارزش از ذخیره سازی ویژه ای بهره می بردند. ساخت آب انبارها برای ذخیره سازی و خنک نگه داشتن آنها از جمله نوآوری های ایرانیان بود. در سال ۱۳۷۳ خورشیدی آب انباری با ۲ گنبد و ۵ بادگیر در منطقه حریره جزیره کیش نزدیک مجموعه درخت سبز، بدین منظور ساخته شد. بادگیرهای این مجموعه همچون سایر بادگیرهای ایرانی کار تهویه و خنک نگه داشتن فضا را برعهده دارند و گنبد های آن نیز با فرم نیم کره خود سبب خنک شدن فضا در آب و هوای همیشه گرم جزیره کیش ایجاد شده اند. دهانه ورودی این فضا و بادگیرها هوا را حتی در گرمترین روزهای سال خنک می کنند. برخورد هوا به آب این موضوع را شدت می بخشد اما در حال حاضر هیچ آبی در این آب انبار وجود ندارد و همین امر باعث شده تا اثرات گنبد و بادگیره ها را در آن کمتر احساس کنیم. با توجه به ساخت و سازهای عظیم در جزیره کیش دیگر از این شیوه ذخیره سازی سنتی خبری نیست و امروزه از سیستم های تامین آب شیرین نوین استفاده می شود. معماری این مجموعه با الهام گیری از معماری یزدی ساخته شده است و برای گردشگران بسیار جالب خواهد بود. در حال حاضر این مجموعه آبی در حوض خود ندارد ولی مسیر پیاده روی مخزن آب به بازدید کنندگان امکان می دهد تا از استخر بازدید کنند.

روستای باغو

در جنوب غربی جزیره کیش، روستایی قدیمی به اسم باغو به چشم می خورد. آنچه از اسناد قدیمی به دست آمده، نشان دهنده آن است که تاریخچه روستای باغو به قبل از دوره قاجار باز می گردد اما تاریخ دقیق آن موجود نیست. روستای باغو در میان انبوهی از پوشش گیاهی و درختان بسیار زیبای کهنسال و بومی نظیر درخت لور قرار گرفته که گونه های بسیار نادری در ایران هستند و همین امر موجب جذب گردشگران به این منطقه شده است. از بناهای تاریخی این روستا، مسجد ۵۵۰ ساله محمد است. بر دیوار مسجد سال ساخت آن نوشته شده و به سال ۸۸۱ قمری برمی گردد. در مساحتی حدود ۶۰ هکتار پارک بزرگی به اسم «پارک دلیران» احداث شده است. تعداد کمی در روستای باغو زندگی می کنند و به دامداری و کشاورزی می پردازند. علاوه بر بومیان منطقه، افرادی غیر بومی زندگی می کنند و نام طایفه آنها گودار (گودر) است. رنگ پوست این طایفه تیره بوده و به لهجه خاصی صحبت می کنند، شغل آنها شکار، نوازندگی و خوانندگی است. خاک این روستا بسیار خوب است و همین امر موجب شده تا ساکنین در کنار شغل دامداری به فعالیت کشاورزی نیز بپردازند.

جزیره هندورابی

 جزیره هندورابی

جزیره هندورابی

جزیره هِندُرابی با مساحت ۲۲٫۸ کیلومتر مربع از جزایر شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان است و از توابع کیش به شمار می رود. فاصله جزیره هندورابی از جزیره کیش ۲۸ کیلومتر است. این جزیره در میان دو جزیره لاوان و کیش قرار گرفته و همچون جزیره کیش شرایط آب و هوایی جنب حاره ای دارد. این جزیره در بیشتر ایام سال دارای هوای آفتابی و صاف است و همین امر موجب شده تا گرفتن حمام آفتاب در اینجا بسیار لذت بخش باشد. از دیگر خصوصیات جزیره هندورابی تابستان های طولانی، هوایی گرم، زمستان های کوتاه با هوایی ملایم است. این جزیره شنی زیبا با پوشش گیاهی خاصش فضایی آرام و دلنشین را به وجود آورده است. تعداد ساکنین جزیره هندورابی کمتر از ۱۰۰ خانوار است و شغل اکثر آنها غواصی و صیادی می باشد. گونه های جانوری این جزیره شامل پرندگان مهاجری نظیر شاهین و باز و همچنین موش سحرایی است اما به علت مرجانی بودن آب هایش گونه های آبزی متعددی همانند مرجان های مغزی، تن ماهیان دم زرد، پیکاسو، یونیک، ملوان و طوطی ماهیان در آنجا زندگی می کنند. از نیمه دوم اسفند ماه تا اواسط خرداد لاکپشت های دریایی برای تخم گذاری به ساحل این جزیره می آیند و عکاسی و تماشا کردنشان خالی از لطف نیست. منطقه آزاد کیش برای ارتقا سطح گردشگری این جزیره فضایی نظیر اسکله شناور را به بهره برداری رسانده و در حال ساخت و تکمیل مجموعه گردشگری جزیره هندورابی با فضاهایی همچون، ساختمان مهمانسرا، ویلا، کافی شاپ، رستوران و پیست پیاده روی است.

شهر زیر زمینی کاریز

در زیر جزیره زیبا کیش قناتی قرار دارد که به شهر زیر زمینی کاریز شهرت یافته است. این قنات با تاریخ ۲۵۰۰ ساله اش آب قابل شرب جزیره را تامین می کرد. قنات کیش در اصل شهر زیر زمینی نبوده و شامل راه های زیرزمینی برای هدایت آب بوده است. در کشور پهناور ایران کاریزهایی با قدمت ۶۰۰۰ سال و بزرگتر از این مجموعه وجود دارد اما آنچه این کاریز را متمایز کرده هدایت آب به سر تا سر جزیره کیش با وجود شیب بسیار کم این جزیره است. کاریز کیش با فضای معمارانه زیبایش و مساحتی در حدود ۱۰ هزار متر مربع روزانه شاهد تعداد بسیاری از گردشگران است. اگر مدتی در این مجموعه بمانید برای تنفس دچار مشکل نمی شوید زیرا این کاریز دارای تهویه طبیعی و جریان دائمی هوای است و این ویژگی از شاخصه های اصلی آن به شمار می رود. بزرگترین مجموعه مرجانی ایران در سقف قنات کیش قرار گرفته است، سقفی با ارزش به ارتفاع ۸ متر که در عمق ۱۶ متری از سطح زمین قرار دارد. بیشتر سطح سقف را فسیل، مرجان و صدف های شناسنامه داری تشکیل داده اند که قدمت آنها به ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال پیش باز می گردد. در گذشته ای نه چندان دور تنها راه مشاهده گونه های موجود صدف ها و فسیل های مشابه این سقف با ارزش تنها از راه غواصی در آب های آزاد و موزه های تاریخ طبیعی بود اما در حال حاضر کاریز کیش امکان دسترسی آسان به این میراث با ارزش را فراهم آورده است و همین امر سبب اشتیاق دوستداران طبیعت برای بازدید از این مجموعه شده است. از سطوح گران بهای این مجموعه که بگذریم به فضای داخلی اش می رسیم. در سال ۱۳۷۳ خورشیدی بازار سنتی این مجموعه در محیطی به طول ۱۵ کیلومتر با هدف فروش و معرفی صنایع دستی نقاط مختلف ایران به بهره برداری رسید و با حفظ بافت تاریخی این مجموعه تغییراتی در محیط داخلی داده شد. بخش هایی نظیر رستوران سنتی و مدرن، موزه، سالن آمفی تئاتر و کنفرانس، غرفه های صنایع دستی و گالری های هنری را به شهر زیرزمینی کاریز اضافه گردید و این موضوع سبب رونق فضایی زنده و پویا داخل شهر زیر زمینی کاریز شد. تمام ذرات موجود در این مجتمع تاریخی با ارزش بوده و خاک آن از ارزش درمانی بالایی در طب هایی نظیر «گل درمانی» برخوردار است.

کلبه هور

کلبه هور
کلبه هور

در غرب جزیره کیش دماغه ای (نوکی پیش آمده از کوه) قرار گرفته است که از رشته کوه های جنوب استان هرمزگان قابل رویت می باشد. این دماغه صخره ای به کلبه هور شهرت دارد و دارای انواع مختلف آبزیان از جمله ماهی های سرخو، سنگسر، هامور، لاک پشت ها و صدف هاست. همین امر موجب جذب گردشگران به این منطقه برای تفریح، غواصی و ماهیگیری شده. عمق محیط غواصی کلبه هور در همه سطوح یکسان نیست و از شمال به جنوب در حدود ۸ متر می باشد. دیدن غروب رنگارنگ آسمان جزیره کیش از پشت لنج به گل نشسته کلبه هور بسیاز دلنشین و آرامش بخش است. این لنج نشان از شغل سنتی بومیان کیش، یعنی همان ماهیگیری بوده و در ۲۰۰ متری ساحل قرار گرفته است. از دیگر جاذبه های ای منطقه غاری کوچک به پهنای ۵ متر در کرانه جنوبی آن می باشد و از امکانات این منطقه زیبا می توان به تعبیه مکان هایی برای نشستن همچون نیمکت، آلاچیق و نور پردازی های چشم نواز اشاره کرد. این دماغه در نزدیکی کشتی یونانی قرار گرفته است و می توانید بعد از دیدن کلبه هور به بازدید کشتی یونانی بروید.

منبع: توریستگاه

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا