روانشناسی

دروغ گفتن چیست و چگونه میتوان دروغ را ترک کرد؟

دروغ گفتن چیست و چگونه میتوان دروغ را ترک کرد؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((دروغ گفتن چیست و چگونه میتوان دروغ را ترک کرد؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

دروغ گفتن رفتاری معمول در بین کودکان است. این بیماری می تواند در اوایل کودکی توسعه یابد و تا سال های نوجوانی ادامه یابد. با این حال ، دلایل دروغگویی با افزایش سن تغییر می کند.دروغ یکی از اولین رفتارهای ضد اجتماعی است که کودکان از آن برخوردار می شوند. هنگام برخورد با دروغ گفتن کودک ، مهم است که سن و مرحله رشد کودک ، نوع دروغ استفاده شده و دلایل احتمالی این رفتار را در نظر بگیرید.

 هنگامی که این رفتار به طور مکرر و در مدت زمان طولانی رخ می دهد ، ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی تر باشد.

انواع دروغ:

تا زمانی که کودک شما تفاوت بین حقیقت و داستان را درک نکند ، دروغ گفتن ممکن است عمدی نباشد. فرزند شما همچنین باید تا حدی بالغ شود که وجدان داشته باشد تا بفهمد دروغ نادرست است.

محققان دانشگاه آریزونا دروغگویی را در دسته های زیر دسته بندی کردند:

دروغ طرفدار اجتماعی وقتی رخ می دهد که کودک برای محافظت از شخص دیگری یا کمک به دیگران دروغ می گوید.
دروغ گفتن برای تقویت خود برای جلوگیری از عواقبی مانند شرم ، عدم تأیید یا توبیخ است.
دروغ خودخواهانه برای محافظت از خود
دروغ ضد اجتماعی دروغ گفتن به قصد آزار رساندن شخص دیگری است.

دروغ گفتن چیست و چگونه میتوان دروغ را ترک کرد؟
دروغ گفتن چیست و چگونه میتوان دروغ را ترک کرد؟

چه چیزی باعث دروغ گفتن می شود؟

کودکان زیر سه سال معمولاً عمداً دروغ نمی گویند. آنها همیشه نمی دانند که دروغ می گویند. در این سن ، آنها خیلی کوچک هستند و نمی توانند یک کد اخلاقی داشته باشند که بتوانند خود را قضاوت کرد. دروغ آنها ممکن است آزمایش روشهای استفاده از زبان و برقراری ارتباط باشد.

کودکان بین سه تا هفت سال ممکن است نتوانند واقعیت و خیال را از هم تشخیص دهند. فعالیت های روزمره آنها اغلب بر همبازی های خیالی تأکید می کند و بازی را تظاهر می کنند. آنها ممکن است متوجه نشوند که دروغگو هستند ، بنابراین دروغ ممکن است غیرعمدی باشد.

در هفت سالگی اکثر کودکان ، به طور معمول تعریف دروغ را درک می کنند. می توان به آنها آموخت که دروغ گفتن از نظر اخلاقی اشتباه است. ممکن است با استانداردی دوگانه که به والدین اجازه دروغ گفتن را می دهد ، اشتباه گرفته شوند.

وقتی کودکان عمداً دروغ می گویند ، ممکن است در تلاش برای موارد زیر باشند:

والدین انتظارات آنها را برآورده نکردند
اگر احساس کنند والدین شکست آنها را نمی پذیرند دروغ میگویند
اگر قادر به توضیح در مورد کاری که انجام دادند نباشند
برای جلب توجه
اجتناب از انجام کاری
انکار مسئولیت

چه کسی در معرض خطر دروغ است؟

دروغ گویی گاه به گاه در میان کودکان در سنین مدرسه رایج تلقی می شود. این در پسران بیشتر از دختران است.

اگر والدینی واکنش بیش از حد نشان دهند و بسیار منفی باشند ، ممکن است کودک را به دروغ گفتن سوق دهند .

اگر کودک شما به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) مبتلا است ، ممکن است نتوان دروغ گفتن را کاملاً کنترل کند. کودکی که درگیر مصرف مواد مخدر یا الکل است نیز ممکن است برای پنهان کردن این فعالیت ها دروغ بگوید.

علائم دروغگویی چیست؟

هیچ نشانه مشخصی در مورد دروغ گفتن کودک شما وجود ندارد. با این حال ، اگر کودک شما دروغ می گوید ، برخی از نشانه های رایج عبارتند از:

محتوای باورنکردنی در یک داستان
ناسازگاری هنگام بازخوانی داستان
نگاه با ترس یا احساس گناه
اشتیاق بیش از حد در داستان سرایی
آرامش بیش از حد در توصیف یک داستان احساسی

دروغ گفتن چیست ؟
دروغ گفتن چیست ؟

دروغ گفتن چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر دروغ گفتن مشکل ساز شود ، ممکن است لازم باشد با پزشک کودک خود مشورت کنید. دروغی که ثابت می ماند ممکن است نشانه ای از یک اختلال سلوک ، یک اختلال یادگیری یا یک اختلال شخصیت ضد اجتماعی باشد.

ارزیابی از یک متخصص بهداشت روان ممکن است لازم باشد در موارد زیر:

دروغ با چنان تکراری اتفاق می افتد که عادی شده است
دروغ برای مقابله با شرایط دشوار به طور منظم استفاده می شود
کودک شما هنگام گرفتار شدن از دروغ گفتن ابراز پشیمانی نمی کند
دروغ با رفتارهای ضد اجتماعی دیگری مانند جنگ ، دزدی ، تقلب یا بی رحمی همراه است
دروغ گفتن با بیش فعالی یا مشکلات خواب همراه است
کودک شما دروغ می گوید و دوستان زیادی ندارد ، این نشان دهنده عزت نفس پایین یا افسردگی است

دروغ گفتن چگونه درمان می شود؟

اگر متوجه شدید که فرزندتان دروغ می گوید ، مهم است که بلافاصله به او اطلاع دهید که از تلاش برای فریب اطلاع دارید. وقتی موضوع را با کودک خود در میان می گذارید ، تأکید بر این مهم است:

تفاوت بین خیال و واقعیت
این واقعیت که دروغ اشتباه است
جایگزین دروغ گفتن
اهمیت صداقت
انتظار شما از اینکه به شما حقیقت گفته شود

دروغ گویی بیش از حد، ممکن است نیاز به درمان توسط یک مشاور ، روانشناس یا روانپزشک داشته باشد که می تواند به کودک شما کمک کند تا علل اصلی دروغ را تشخیص دهد و در جهت پایان دادن به رفتار خود تلاش کند.

پایان دروغ گفتن چیست؟

 همه کودکان در یک زمان دروغ می گویند. در بیشتر موارد ، بحث و مدل سازی رفتار صادقانه به کودک شما کمک می کند صادقانه عمل کند.

وقتی دروغ تکراری است ، همراه با رفتارهای ضد اجتماعی دیگر است ، یا برای کتمان فعالیت های خطرناک استفاده می شود ، مداخله حرفه ای لازم است. دروغ گفتن مزمن ممکن است نشانه این باشد که کودک شما قادر به تشخیص تفاوت درست و غلط نیست. همچنین ممکن است نشانه ای از مشکلات کودک در خانواده یا خارج از خانه باشد.

جلوگیری از دروغ گفتن:

شما می توانید دروغ گو را با این روشها منصرف کنید:

صداقت را در خانه خود بیاموزید.
در خانه خود از رفتار صادقانه الگو بگیرید.
محیطی را در خانه ایجاد کنید که گفتن حقیقت برای کودکان آسان باشد.
از اقدامات غیر صادقانه مانند دروغ گفتن درباره سن خود که می تواند کودک شما را درباره اهمیت گفتن حقیقت گیج کند ، خودداری کنید.
برای جلب همکاری کودکان به آنها دروغ نگویید.
وقتی فرزندانتان را صادق می بینید ، ستایش کنید ، به خصوص اگر دروغ گفتن راحت تر باشد.
فرزندان خود را با قوانین یا انتظارات بیش از حد زیاد بارگیری نکنید. آنها احتمالاً شکست خواهند خورد و برای جلوگیری از مجازات وسوسه می شوند که دروغ بگویند.
از مجازات دروغ گفتن خودداری کنید زیرا ترس از مجازات ممکن است دلیل دروغ گفتن باشد.
حریم خصوصی مناسبی را برای دیگران فراهم کنید تا آنها برای محافظت از حریم خصوصی خود دروغ نگویند.

دروغ گفتن
دروغ گفتن

چگونه دروغ گفتن را ترک کنیم؟

۱-به نوع دروغهایی که می گویید فکر کنید.

دروغ می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. ارین برایانت ، نویسنده یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۸ ، با بررسی اینکه دانشجویان چگونه دروغ های سفید را از انواع دیگر عدم صداقت جدا کردند ، نشان می دهد که دروغ ها را می توان به چند دسته تقسیم کرد.محدود کردن نوع دروغی که مرتکب می شوید می تواند به شما در درک بهتر دلایل دروغ گفتن کمک کند.

۲=مرزهای خود را تنظیم کنید و به آنها پایبند باشید.

“مطمئناً معاشرت عالی به نظر می رسد!”

“نه ، من خیلی شلوغ نیستم. من قطعاً می توانم در آن پروژه کمک کنم. “

آیا هیچ یک از این عبارات آشنا به نظر می رسد؟ آیا آنها را بدون یک ذره صداقت گفته اید؟ شاید آنها نیمی از واقعیت باشند.

اگر در ایجاد محدودیت در زندگی شخصی یا شغلی خود مشکل داشته باشید ، ممکن است انگیزه شما برای دروغ گفتن بیشتر شود. این دروغ ها ممکن است چیز بزرگی به نظر نرسد ، اما می تواند صدمه ای به شما وارد کند.

نه گفتن همیشه آسان نیست ، به خصوص اگر نمی خواهید به احساسات یک دوست صدمه بزنید یا در کار با عواقب احتمالی روبرو شوید. اما داشتن قاطعیت بیشتر در مورد نیازهای شما می تواند به شما کمک کند در مورد بهترین کارها صحبت کنید.

با دادن پاسخ های کامل و دلخواه خود شروع کنید ، نه آنهایی که فکر می کنید طرف مقابل می خواهد آنها را بشنود.

مثلا:”من این هفته نمی توانم بیشتر کار کنم زیرا باید روی وظایفی که قبلاً بر عهده داشتم تمرکز کنم. اما می توانم هفته آینده کمک کنم. ”

۳-هنگامی که قصد دروغ گفتن دارید از خود بپرسید ، “بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد چیست؟”

ضرب المثل قدیمی را به یاد دارید “صداقت بهترین سیاست است” . دلیل آن گیر نیفتادن است. دروغ گفتن (یا حذف حقیقت) واقعاً به کسی کمک نمی کند ، از جمله خود شما.

اگر دروغ می گویید زیرا فکر می کنید حقیقت شخصی را ناراحت می کند یا صدمه ای می زند ، از خود بپرسید که اگر تصمیم بگیرید حقیقت را بگویید بدترین نتیجه چه خواهد شد احتمال این که آنقدرها هم که فکر می کنید بد نیست.

تصور کنید برادری دارید که واقعاً می خواهد در ایده راه اندازی جدیدش به او کمک کنید. شما احساس نمی کنید و او را به تعویق بیندازید سرانجام ، او ممکن است سرانجام از کل ایده دست بکشد زیرا به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.

اگر حقیقت را به او بگویید ، بدترین حالت احتمالاً این است که او در ابتدا ناراحت شود. اما پس از آن واکنش اولیه ، او ممکن است به دنبال شریکی برود که بتواند به او کمک زیادی کند.

۴-بدون گفتن همه چیز می توانید حقیقت را بگویید.

اگر آشنایان ، همکاران یا اعضای خانواده در مورد زندگی شخصی شما سوالاتی بپرسند که دوست ندارید جواب آن را بدهید ، ممکن است وسوسه شوید که دروغ بگویید در عین حال ، شما موظف نیستید که حقیقت را با جزئیات بگویید پس صادق باشید اما جزءگو نباشید.اگر آنها بدانند که شما به آنها چیزی نمی گویید ، ممکن است زودتر از پرسیدن منصرف شوند.

برای جلوگیری از به اشتراک گذاشتن جزئیاتی که ترجیح می دهید خصوصی بمانند ، لازم نیست دروغ بگویید. درعوض ، امتناع مودبانه اما قاطعانه را امتحان کنید.

۵-هدف از دروغ گفتن را در نظر بگیرید.

عدم صداقت ممکن است در هنگام نیاز به تصمیم گیری به شما کمک کند تا متوقف شوید ، اما به طور کلی مشکلی را برطرف نمی کند.

بگویید می خواهید از یک شریک زندگی مشترک جدا شوید ، اما شروع به مکالمه برای شما سخت است. در عوض ، بهانه هایی مانند این که “من واقعاً در این هفته مشغول کار هستم” یا “حالم خوب نیست” را ارائه می دهیم .

از دیدگاه شما ، این روشی مهربانانه برای گفتن این است که نمی خواهید آنها را ببینید. در واقع ، شما فقط روند جدایی را طولانی می کنید. آنها ممکن است نتوانند نکات شما را دریافت کنند.

۶-پذیرش را تمرین کنید تا دورغ را ترک کنید.

کیم اگل می گوید ، همه به دلایل منحصر به فرد دروغ می گویند. وی اضافه می کند که ممکن است برخی افراد حقیقت را ناراحت کننده تر از عواقب دروغ گفتن بدانند. به عبارت دیگر ، “ما وقتی دروغ می گوییم که نگرانیم چیز سختی رخ دهد.”

ناراحتی از حقیقت می تواند منجر به دروغ هایی شود که سعی در کنترل یا تغییر وضعیت دارند. اگر از چیزی احساس ناراحتی یا ناراحتی می کنید اما معتقد هستید که نمی توانید آن را تغییر دهید ، ممکن است سعی کنید خود و دیگران را فریب دهید به جای اینکه احساس واقعی خود را بپذیرید.

راحت تر شدن با حقیقت اغلب مستلزم پذیرش یک واقعیت چالش برانگیز یا دردناک است ، شاید حتی اعتراف کنید که اشتباه کرده اید. یادگیری پذیرش حقیقت می تواند یک روند مداوم باشد ، اما اغلب منجر به برخی از درس های ارزشمند می شود.

۷-از تلاش برای توجیه یا تأیید عدم صداقت بپرهیزید.

اگل می گوید: “ما دروغ می گوییم زیرا این همان چیزی است که به ما آموخته شده است.”

یک فرصت خوب در دوران کودکی شما وجود دارد ، یکی از والدین شما چیزی شبیه به این گفته است: “حتی اگر هدیه تولد خود را از مادربزرگ دوست ندارید ، به او بگویید این همان چیزی است که شما می خواستید تا احساسات او را آزار ندهید.”

مطالعه برایانت در سال ۲۰۰۸ نشان می دهد اکثر مردم دروغ های سفید را بی ضرر می پذیرند. در بعضی موارد ، دروغ های سفید حتی ممکن است به عنوان بخشی مشترک از تعاملات اجتماعی تشویق شوند.

اگل معتقد است “همیشه راهی برای بیان حقیقت به شکلی درجه یک ، خوش فکر و قابل احترام وجود دارد.” وی در ادامه توضیح داد که گرچه دروغ می تواند به روابط شما با دیگران آسیب برساند ، اما می تواند به رابطه ای که با خود دارید نیز آسیب برساند.

به جای توجیه اینکه چرا یک دروغ برای محافظت از احساسات شخص ضروری است ، این انرژی را در یافتن راهی برای رسیدن به همان هدف با بیان حقیقت قرار دهید.

۸-از خود بپرسید آیا دروغ گفتن واقعاً ضروری است؟

اگل می گوید: “گاهی اوقات شرایط پیش می آید و در واقع هیچ راهی خطی و ساده برای رسیدگی به آنها وجود ندارد.”

او پیشنهاد می کند قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه چه می گویید و چگونه در مسیر پیش رو ، از مهارت هایی مانند شهود و زمانبندی یا حتی ردیابی نحوه مکالمه استفاده کنید.

تصمیم برای صادق بودن تصمیمی است که باید خودتان بگیرید. قبل از اینکه دروغ بگویید یا نه ، به اقدامات خود توجه کنید:

برای خود و دیگران احترام بگذارید
از منافع همه حمایت کنید ، نه فقط از منافع خود
عواقب آینده  را در نظر داشته باشید

۹-بررسی کنید آیا دروغ گفتن شما اجباری است؟

دروغ اجباری یا آسیب شناختی به نوع خاصی از عدم صداقت اشاره دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که تفاوت آن با سایر دروغگویی ها تفاوت چشمگیری دارد ، اگرچه تشخیص خاصی ندارد.

اگر دروغ های شما این باشد که ممکن است با دروغ اجباری سر و کار داشته باشید:

بی برنامه دروغ بگویید
غیر قابل کنترل دروغ بگویید
دروغ گفتن در خدمت هدف نیست
مکرر و مداوم در طول زندگی خود دروغ بگویید

به سختی می توان رفتارهای اجباری را متوقف کرد و کار با یک درمانگر می تواند روند کار را بسیار آسان کند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا در مورد دروغ گفتن خود بیشتر بدانید و به شما کمک کنند تا از این کار دست بردارید.

بعضی از افرادی که به اجبار دروغ می گویند دروغ های خود را باور دارند که این می تواند شناخت این دروغ ها را تا حدودی دشوار کند. اگر این مورد برای شما صدق می کند ، صحبت با یکی از دوستان نزدیک یا یکی از اعضای خانواده می تواند به شما در مورد آنچه که اتفاق می افتد ، بینشی ارائه دهد. اگر فکر می کنید برای حفظ حقیقت سخت خواهید داشت می توانید فردی را که به او اعتماد دارید به درمان بیاورید.

۱۰-برای درمان دروغ با یک مشاور صحبت کنید.

 اگر می خواهید بر عادت دروغ گویی غلبه کنید ، کار با یک درمانگر می تواند کمک بزرگی باشد. این امر به ویژه اگر متوجه شوید که دروغ گفتن تأثیر منفی بر زندگی روزمره شما می گذارد.

اگل تشویق می کند که برای جستجوی حمایت زودتر از دیرتر اقدام کند. اگل می گوید: “مانند هر چیز دیگری در زندگی ، هرچه مشکلی زودتر تصدیق و بر روی آن کار شود ، آسیب کمتری وارد می شود.”

این می تواند به ویژه در مورد دروغ صادق باشد ، که اغلب بر روی یکدیگر بنا می شوند و پیگیری آنها پیچیده تر و دشوار می شود. اگر مدت هاست که دروغ می گویید ، ممکن است ندانید که چگونه گره گشودن آنها را شروع کنید و نگران باشید هر کس با شنیدن حقیقت عصبانی شود.

با شروع مراحل کار ، یک درمانگر می تواند دلسوزی و پشتیبانی را ارائه دهد. در درمان ، شما می توانید در مورد اهداف خود پیرامون صداقت صحبت کنید و در صورت ادامه مبارزه با عدم صداقت راهنمایی شوید. آنها همچنین می توانند در بازسازی اعتماد با عزیزان به شما کمک کنند.

خط آخر درباره دروغ گفتن:

دروغ گفتن یک رفتار پیچیده است که می تواند عملکردهای زیادی را برآورده کند. در پایان روز ، معمولاً به کسی لطف نمی کند.

اگر صادق بودن ، چه با دیگران و چه با خودتان سخت است ، در نظر بگیرید که با یک متخصص بهداشت روان ارتباط برقرار کنید تا ریشه این موضوع را پیدا کنید.

منبع:healthline

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا