مذهبی

به چه کسانی سادات میگویند؟

به چه کسانی سادات میگویند؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((به چه کسانی سادات میگویند؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

سادات در لغت به معنای مِهتران و بنابر تعریف فقهی، عنوانی است برای کسانی که نسب‌شان به هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول الله) میرسد.البته در عرف مردم، سیادت بیشتر با نسل حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) پیوند خورده است و مشهورترین شاخه‌های سادات نسل‌شان به امامان شیعه می‌رسد. سادات دارای شاخه‌های مختلفی هستند که اصلی‌ترین و مهمترین آنها عبارتند از هاشمی، محمدی، حسنی، حسینی، موسوی و رضوی.

سید کیست؟

سید در لغت به معنی آقا و بزرگ است و در اصطلاح به کسانی که از طرف پدر به حضرت عبدالمطلب بن هاشم جد رسول خدا ( ص ) انتساب دارند، گفته می شود. پس فرزندان عبدالله که پدر بزرگوار پیامبر(ص) است و فرزندان ابوطالب که پدر بزرگوار حضرت علی(ع) است از سادات محسوب می شوند. زیرا عبدالله و ابوطالب از فرزندان عبدالمطلب می باشند.

خلاصه کلام اینکه فرزندان پیامبر(ص) و علی(ع) همگی از ساداتند زیرا جدشان عبدالمطلب بن هاشم می باشد.اما برای گروهی از سادات اسم های دیگری نیز به کار می برند مثلا به فرزندان حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها فاطمیون می گویند و به فرزندان علی علیه السلام، علویون نیز می گویند یا مثلا به نسل امام سجاد، سادات حسینی می گویند و یا به فرزندان حضرت امام محمد تقی (امام جواد علیه السلام) سادات رضوی همچنین سادات تقوی هم گفته می شود زیرا بنابر نقل مرحوم شیخ مفید و بعضی دیگر از بزرگان حضرت امام رضا(ع) در هنگام وفات تنها امام جواد(ع) را داشته است.

به چه کسانی سادات میگویند؟
به چه کسانی سادات میگویند؟

مقام سادات در روایات

در روایات، سفارشات فراوانی به احترام و اکرام به سادات شده است، که در این مقاله، به برخی از آن اشاره می کنیم:
۱) پیامبر اکرم(ص) فرمود: «چهار دسته را روز قیامت شفاعت می‌کنم، هر چند با گناه اهل دنیا به صحرای محشر حاضر شوند: آن که اولاد مرا یاری کند. آن که از اموالش به اولاد تنگدستم کمک کند. کسی که با زبان و قلب، آنان را دوست بدارد. و آن که تلاش کند در انجام حوائج و نیازهای افرادی از ذریه ام که تبعید شده و یا رانده شده اند».
۲) پیامبر اکرم(ص): «اکرام کنید خوبان ذریه مرا از براى خدا و بدان ایشان را براى من».
۳) امام صادق(ع) فرمود: «هر گاه روز قیامت شود منادى فریاد می زند که، اى گروه مردمان! خاموش باشید که همانا محمّد (ص) سخن می گوید. مردم خاموش می شوند؛ پیامبر حرکت مى‏ کند و می فرماید:
اى گروه مردمان! هر کس براى او در پیش من دستى و منّتى و نیکى هست باید حرکت کند تا جبران کنم. می گویند چه دست و چه منّت و چه نیکى است براى ما بلکه تمام این ها براى خدا و رسولش بر تمام مردمان است. می فرماید: هر کس یکى از فرزندان مرا پناه داده، نیکى به او کرده، او را از برهنگى پوشیده، او را گرسنه بوده، سیر کرده باید حرکت کند تا جبران کنم. پس بلند می شوند مردمى که این کردار را انجام داده اند. پس ندا از پیشگاه خداى جلّ و علا می رسد که، اى محمّد! حبیب من! پاداش آنان را به تو واگذار کردم در هر کجاى بهشت که می خواهىد آنان را جاى ده.

تعداد سادات در جهان:

آمارها می‌گوید: جمعیت سادات در جهان امروز بالغ بر ١٠٠ میلیون نفر است؛ این یعنی یک خانواده میلیونی. در دنیا نیز در کشورهای جنوب آسیا بالغ بر ٢٠ میلیون، در مصر ١١ میلیون، در مراکش ٧ میلیون، در یمن، افغانستان، اندونزی، مالزی و برونئی بالغ بر ٨ میلیون، در هند و پاکستان ١٠ میلیون و در بنگلادش نیز بالغ بر ٢ میلیون سید حضور دارند. جمعیت سادات طبق آخرین آمار در ایران هم بالغ بر ۶ میلیون نفر است،در میان مسلمانان خصوصا شیعیان، سادات از حرمت و احترام ویژه‌ای برخوردارند. برای عده‌ای ممکن است این سوال پیش بیاید که لقب سید از کجا آمده و چگونه می‌توان سید بودن خاندانی را ثابت کرد. پاسخ سوال‌های خود را در ادامه خواهید یافت.

عناوینی که جایگزین سید می‌شود

اگرچه سید نامی‎ است که در ایران به ذرّیه پیامبر(ص) اطلاق می‎شود، اما در دیگر کشورها این عنوان متفاوت است. در ترکیه و قلمرو پیشین عثمانی به آنان میر می‎گفتند و در عربستان بیشتر لقب شریف گفته می‎شد. البته سید بیشتر از دو لقب میر و شریف استعمال می‎شد، به‌ویژه اینکه علاوه بر ایران در عراق و شبه‌قاره نیز معمول است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا