رسانهمنتخب

عرش تا فرش؛ چه شد که جانی دپ موفق و جذاب به فردی شکست خورده تبدیل شد؟!

چند هفته ی پیش نامزدهای جایزه ی تمشک طلایی ۲۰۱۹ اعلام شدند. این جایزه هر ساله به بدترین های حوزه ی سینما تعلق می گیرد. شاید باورتان نشود اما یکی از سردمداران این فهرست از لحاظ تعداد نامزدی، کسی نیست جز ستاره ی گران قیمت و جذاب هالیوودی، جانی دپ! یکی از نامزدی های دپ برای انیمیشن «شرلوک نومز» (Sherlock Gnomes) در بخش بدترین بازیگر و دیگری در بخش بدترین زوج یا گروه بازیگری است. اما واقعاً چه بر سر این فوق ستاره ی هالیوودی آمده و چه شد که جانی دپ از یک بازیگر موفق و پولساز تبدیل به بازیگری شکست خورده شده که هالیوود از او روی برگردانده؟ در این مطلب سعی داریم با بررسی اجمالی زندگی حرفه ای و شخصی این بازیگر، علت شکست او را پیدا کنیم و می خواهیم ببنیم آیا ممکن است دوباره روزی جانی دپ دوست داشتنی را در اوج ببینیم.

۱۹۸۴: شروع تصادفی حرفه ی بازیگری

یک پدر الکلی، طلاق پدر و مادر، دنیای راک اند رول و اخراج از مدرسه، خلاصه ای از دوران کودکی آقای بازیگر است. جانی دپ می خواست در آینده یک موزیسین شود. اما وقتی در بیست سالگی با لوری آن آلیسون ازدواج کرد، دست تقدیر او را وارد حرفه ی بازیگری کرد. همسر دپ او را به نیکولاس کیج معرفی کرد و کیج هم او را پیش کستینگ ایجنتی که می شناخت فرستاد (کار کستینگ ایجنت انتخاب بازیگر و پیشنهاد او به کارگردان ها یا استودیوهای فیلمسازی است). ایجنت جانی دپ را برای تست بازیگری فیلم «کابوس در خیابان الم» (A Nightmare on Elm Street) معرفی کرد و دپ در تست قبول شد. بعد از آن، بازی در نقش اصلی فیلم «خیابان جامپ شماره ۲۱» (۲۱ Jump Street) به او پیشنهاد شد. داستان شهرت جانی دپ از اینجا شروع شد.

افول جانی دپ

خیابان جامپ شماره ۲۱ (۲۱ Jump Street)- کابوس در خیابان الم (A Nightmare on Elm Street)

۱۹۹۰-۲۰۰۱: تبدیل شدن به یک ستاره

جانی دپ در دهه ی ۱۹۹۰ به سرعت در کارش پیشرفت کرد و حتی یک اشتباه هم مرتکب نشد. او فقط بهترین نقش ها را قبول می کرد. در این دوره بود که او در فیلم های «مرد مرده» (Dead Man)، «ترس و نفرت در لاس وگاس» (Fear and Loathing in Las Vegas)، «شکلات» (Chocolat) و «ادوارد دست قیچی» (Edward Scissorhands) نقش آفرینی کرد.

در این دوران، نه فقط موفقیت های حرفه ای دپ، بلکه زندگی شخصی این مرد جوان و جذاب هم بسیار مورد توجه قرار گرفته بود؛ به ویژه روابط عاطفی اش با وینونا رایدر، کیت ماس و ونسا پارادی. حاصل رابطه ی دپ با پارادی ۲ فرزند بود و آن ها به همراه یکدیگر به پاریس نقل مکان کردند.

ادوارد دست قیچی (Edward Scissorhands)- بچه ننه (Cry-Baby)

بنی و جون (Benny & Joon)- دون خوان مارکو (Don Juan DeMarco)

ترس و نفرت در لاس وگاس (Fear and Loathing in Las Vegas)- مرد مرده (Dead Man)

شکلات (Chocolat)- اسلیپی هالو (Sleepy Hollow)

۲۰۰۳: پیشرفت بزرگ

در سال ۲۰۰۳ اتفاق بزرگی رخ داد، نه فقط برای جانی دپ، بلکه برای کل دنیای سینما. فیلم «دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه» (Pirates of the Caribbean: The Curse of The Black Pearl) به معنای واقعی کلمه ژانر فیلم های ماجراجویانه را احیا کرد. کاراکتر جک گنجشکه که نقش آن را جانی دپ بازی می کرد، به قدری جدید بود که او را نامزد جایزه ی اسکار کرد. گرچه درنهایت آن جایزه به شان پن رسید، اما دپ برای تبدیل شدن به یکی از برجسته ترین بازیگران هالیوود، احتیاجی به اسکار نداشت.

دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه (Pirates of the Caribbean: The Curse of The Black Pearl)

۲۰۰۴-۲۰۱۲: نقش های اغراق آمیز

وقتی جانی دپ کاراکتری را پیدا کرد که در آن احساس راحتی می کرد (جک گنجشکه)، تصمیم گرفت دیگر رهایش نکند. به همین دلیل بود که در فیلم های «چارلی و کارخانه شکلات سازی» (Charlie and the Chocolate Factory)، «سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت» (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street)، «تخیلات دکتر پارناسوس» (The Imaginarium of Doctor Parnassus)، «آلیس در سرزمین عجایب» (Alice in Wonderland) و «سایه های سیاه» (Dark Shadows) کاراکترهای مشابهی از او دیدیم. دپ حتی در فیلم هایی هم که گریم سنگینی نداشت، باز هم همان شخصیت اغراق آمیز را تکرار می کرد، مثل یک کمدین که تحملش در یک فیلم درام کار ساده ای نیست. اما همه ی این کاراکترها واقعاً خوب بودند و آن فیلم ها هم در گیشه به موفقیت زیادی رسیدند.

سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street)- چارلی و کارخانه شکلات سازی (Charlie and the Chocolate Factory)

آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland)- تخیلات دکتر پارناسوس (The Imaginarium of Doctor Parnassus)

رنجر تنها (The Lone Ranger)- سایه های سیاه (Dark Shadows)

۲۰۱۲-۲۰۱۵: دریغ از یک فیلم خوب

فیلم های «توریست» (The Tourist)، «خاطرات عجیب و غریب» (The Rum Diary) و «رنجر تنها» (The Lone Ranger) بازخورد بسیار بدی داشتند. اما این فیلم ها در مقایسه با چیزی که در آینده انتظار دپ را می کشید، واقعاً خوب بودند.

در سال ۲۰۱۴، دپ از ونسا پارادی جدا شد و در سال ۲۰۱۵، با امبر هرد وارد رابطه شد، مسأله ای که برای وجهه ی خانوادگی او چندان خوب نبود. بعد از آن، دپ که همیشه توانسته بود انتخاب های حرفه ای خوبی داشته باشد، به دلیل نامعلومی این توانایی را از دست داد که نتیجه ی آن بازی در چندین فیلم ناموفق یعنی «عاج فیل» (Tusk)، «به سوی جنگل» (Into the Woods)، «موردکای» (Mortdecai) و «یوگا هوزرز» (Yoga Hosers) بود. از این زمان بود که دپ به الکل روی آورد.

اما هنوز هم خبرهای خوبی از جانی دپ منتشر می شد، مثل زمانی که با لباس و گریم کاراکتر جک گنجشکه به عیادت کودکان بیمار در بیمارستان رفت.

۲۰۱۶ تا به اکنون: دوران سقوط

نامزدی جایزه ی تمشک طلایی برای فیلم «موردکای»، هدر دادن یک میلیارد دلار از ثروت خود، شکایت علیه شرکت مالی متعلق به او، مرگ مادرش، جنجال و رسوایی مربوط به امبر هرد و طلاق از او و روی گردانی بسیاری از شرکت های فیلمسازی، تمام آن چیزی است که در ۲۰۱۶ بر جانی دپ گذشت.

بعد از آن، دپ فرصت بازی در فیلم « قتل در قطار سریع السیر شرق» (Murder on the Orient Express) را پیدا کرد، اما این فیلم هم بسیار بد از آب در آمد و شکست خورد.

در ماه ژوئن ۲۰۱۸، مصاحبه ای از جانی دپ در نشریه ی رولینگ استون منتشر شد که بازتاب زیادی پیدا کرد. این مصاحبه حاصل یک گفتگوی ۷۲ ساعته با یک جانی دپ افسرده، فراموش شده و نه چندان هوشیار بود که همه ی دنیا را از اعتیادش به مواد مخدر و الکل و مشکلات مالی اش باخبر کرد. به نظر می آید، در همان زمان بود که همه ی کستینگ ایجنت های هالیوود او را از لیست شان خط زدند.

او در سال ۲۰۱۹، بار دیگر نامزد جایزه ی تمشک طلایی شد.

چه آینده ای در انتظار او است؟

جانی دپ اما دست از تلاش برنداشته است.

فیلم «ریچارد خداحافظی می کند» (Richard Says Goodbye) داستان پروفسوری است که به یک بیماری لاعلاج مبتلا شده و می خواهد قبل از مرگش، رویاهایش را محقق کند. درست است که فیلم های زیادی با این موضوع ساخته شده اند، اما جانی دپ به خاطر این نقش وزن زیادی کم کرد و به همین خاطر وقتی عکس هایی از او منتشر شد، مردم زیادی نگران سلامتی اش شدند. این فیلم بازخورد خوبی داشت.

فیلم خوب دیگری که دپ اخیراً در آن نقش آفرینی کرده «شهر دروغ ها» (City of Lies) است. گرچه این فیلم دقیقاً آن چیزی نبود که طرفداران دپ از او انتظار دارند، اما کماکان فیلم خوبی محسوب می شود.

اما تنها فیلمی که می تواند آینده ی خوبی را برای جانی دپ تضمین کند، فیلم «جانوران شگفت انگیز: جنایات گریندل والد» (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) است.

جانوران شگفت انگیز: جنایات گریندل والد (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald)

شما چه فکر می کنید؟ آیا این فوق ستاره ی هالیوودی شانسی برای بازگشت به دوران اوجش دارد؟

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]
منبع
brightsideروزیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا