ریپورتاژ

آشنایی با کشتی یونانی و تاریخچه آن

آشنایی با کشتی یونانی و تاریخچه آن

جزیره کیش یکی از مقاصدی است که هر گردشگر و مسافری برای رفتن به آن‌جا اشتیاق زیادی نشان می‌دهد. این اشتیاق به دلیل وجود تفریحات و مکان‌های دیدنی مختلفی است که در کیش وجود دارد و به هیچ عنوان نمی‌توان از آن‌ها گذشت.

با رفتن به این جزیره با تور کیش از تهران می‌توانید زیبایی‌های بی‌نظیری را مشاهده کنید و مطمئن باشید سفری خاطره انگیز خواهید داشت که هیچ گاه فراموش نمی‌شود. یکی از مکان‌های دیدنی در جزیره کیش کشتی یونانی است. این کشتی مکانی است که گردشگران برای دیدن آن و شنیدن داستان جالب آن علاقه زیادی نشان می‌دهند و به همین دلیل به یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی کیش تبدیل شده است.

آشنایی با کشتی یونانی و تاریخچه آن

در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با کشتی یونانی و تاریخچه آن آشنا نماییم.

همه چیز در رابطه با کشتی یونانی

در طول تاریخ تعداد زیادی هواپیما، کشتی و سایر سازه‌های بزرگ وجود دارند که زمانی ابهتی داشتند و از آن‌ها استفاده‌های زیادی می‌شده ولی پس از مدتی اتفاقی برای آن‌ها رخ داده و باعث شده تا دیگر نتوانند به کار خود ادامه دهند.

با توجه به اینکه نمی‌توان شکوه این وسایل و کشتی‌ها را ندیده گرفت، معمولا به موزه‌هایی تاریخی تبدیل می‌شوند که مردم با دیدن آن‌ها می‌توانند تاریخ گذشته را به خاطر بیاورند و نکات زیادی را بیاموزند. کشتی یونانی جزیره کیش نیز دقیقا یکی از همین موارد است که زمانی دارای کاربرد و ابهت بسیار زیادی بوده است و هم اکنون به دلیل شکوه و جذابیتی که دارد باعث جذب مسافرین و گردشگران زیادی به جزیره کیش شده و تعداد مسافرین تور کیش از اصفهان را افزایش داده است.

کشتی یونانی یک کشتی به گل نشسته در سواحل جزیره کیش است که سالیان زیادی است که در این قسمت قرار داشته و پذیرای تعداد زیادی از مسافرین و گردشگران بوده است تا بتوانند زیبایی‌های آن را تماشا کنند.

در حال حاضر این کشتی در حال فرسودگی است و این موضوع به دلیل زمان زیادی است که در یک مکان قرار دارد و به آن رسیدگی نشده است. در گذشته که این فرسودگی وجود نداشت مسافرین می‌توانستند با کمک لوازم غواصی به داخل کشتی بروند و از فضای داخل آن دیدن نمایند ولی در حال حاضر این امکان وجود ندارند چرا که این ترس وجود دارد که به مسافرین آسیب وارد شود.

به همین دلیل در حال حاضر فقط می‌توانید روی عرشه کشتی رفته و غروب زیبای آفتاب را تماشا کنید. این موضوعی است که شاید تعدادی از مسافرین را نا امید کند ولی در حالت کلی دیدن کشتی یونانی از نزدیک یکی از بهترین گشت و گذارها در کیش است.

همه چیز در رابطه با کشتی یونانی

تاریخچه کشتی یونانی

اگر بخواهید در رابطه با تاریخچه این کشتی اطلاعاتی به دست بیاورید باید بگوییم که کشتی یونانی در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۴۵ نزدیک به روستای باغو جزیره کیش به گل نشست. در سال ۱۳۲۲ کشتی یونانی توسط شرکتی با نام ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد و بعد از آن بین تعداد زیادی از مالکین ایرانی و انگلیسی به چرخش در آمد. در نهایت باید به آخرین مالک آن اشاره کنیم که فردی یونانی بود.

زمانی که کشتی یونانی ساخته شد وزن آن ۷۰۶۱ تن بوده و طولی بیشتر از ۱۳۶ متر داشت. در طول زمان‌های مختلف این کشتی نیز دارای نام‌های مختلفی بوده است که به ترتیب می‌توانیم به امپایر ترومپت، نچرالیست، کوروش پارسی ، همدان و در نهایت کولا اف اشاره کنیم. این که چرا کشتی یونانی به گل نشسته است هنوز معلوم نیست و دلایل مبهمی برای آن وجود دارد که همین ابهام آن را جذاب کرده و دلیلی شده تا مسافرین تور کیش از شیراز، دیدن آن را در اولویت قرار دهند.

زمانی تفکری در رابطه با کشتی یونانی وجود داشت که می‌گفت این کشتی به پرتغالی‌ها تعلق دارد و کشتی‌ای که در قشم قرار دارد، کشتی یونانی است. ولی حقیقت پس از مدتی به همه ثابت شد و مشخص شد کشتی یونانی در جزیره کیش قرار دارد.

همانطور که گفته شد پس از ساخته شدن کشتی یونانی، دارای صاحبین مختلفی بوده است که آخرین آن‌ها فردی یونانی بوده است. در تابستان سال ۱۳۴۵ کشتی یونانی که به ایران سفر کرده بود و در حال بازگشت به یونان بوده است، به گل می‎نشیند. مردم محلی از دیدن این اتفاق و به گل نشستن کشتی به این بزرگی تعجب کرده بودند.

داستانی‌های زیادی در رابطه با دلیل به گل نشستن کشتی یونانی وجود دارد که هر کدام را فردی از سمت خودش نقل کرده و هیچ یک از آن‌ها تایید نشده‌اند. برای مثال یکی از نقل و قول‌ها این است که صاحب کشتی دچار ورشکستگی شده و برای اینکه از بیمه پولی دریافت کند کشتی یونانی را به کمک ناخدا به گل نشانده است. داستان دیگری نیز وجود دارد که بومیان منطقه تعریف می‌کنند و آن این بوده است که ناخدای کشتی تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده و به خوبی نتوانسته کشتی را کنترل کند.

یکی دیگر از داستان‌ها این است که ناخدای کشتی یونانی عاشق دختری ایرانی می‌شود ولی خانواده دختر با او مخالفت می‌کنند. تا اینکه سرانجام ناخدا با دختر قرار می‌گذارد تا او را به یونان ببرد که در نهایت کشتی به گل می‌نشیند و این ازدواج هیچ گاه سر نمی‌گیرد.

ولی داستان قابل باور و منطقی‌تر این است که در شب حرکت این کشتی هوا مه آلود بوده است و به دلیل عدم وجود فانوس دریایی، کشتی به گل می‎نشیند.

بعد از اینکه کشتی یونانی به گل نشست تلاش‌های زیادی برای آزادی آن انجام شد و مردم و مسئولین ۸۰ روز مدارم تلاش کردند تا آن را از گل در آورند ولی به دلیل وزن زیادی که داشت موفق نشدند و سرانجام بعد از ۸۰ روز مسافرین مجبور شدند از کشتی پیاده شوند و با کشتی دیگری به مسیر خود ادامه دهند.

از طرف دیگر بار کشتی نفت بوده است و به دلیل ارزش و اهمیتی که داشته، با احتیاط کافی و به صورت تمام و کمال از کشتی خارج شده و به کشتی دیگری منتقل شده تا به یونان برگردد. در نهایت نیز کشتی یونانی در سواحل جزیره کیش باقی ماند و هم اکنون مسافرین و گردشگران از آن بازدید می‌نمایند.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

[تعداد: 1   میانگین: 1/5]

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. چقدر تاریخچه کشتی یونانی جالب بوده. این کشتی وقت غروب خیلی تصویر قشنگی رو در ترکیب با دریا میسازه 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا