پزشکی

آشنایی با سرطان پستان و علائم آن

آشنایی با سرطان پستان و علائم آن

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((آشنایی با سرطان پستان و علائم آن)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

سرطان زمانی اتفاق می افتد که تغییراتی به نام جهش در ژن هایی رخ دهد که رشد سلول را تنظیم می کنند. جهش ها باعث می شوند سلول ها به روشی کنترل نشده تقسیم و تکثیر شوند.سرطان پستان سرطانی است که در سلولهای پستان ایجاد می شود. به طور معمول ، سرطان در لوبول ها یا مجاری پستان ایجاد می شود. لوبول ها غده هایی هستند که شیر تولید می کنند و مجاری مسیرهایی هستند که شیر را از غدد به نوک سینه می رسانند. سرطان همچنین می تواند در بافت چربی یا بافت پیوندی رشته ای درون پستان شما ایجاد شود.

سلولهای سرطانی کنترل نشده غالباً به سایر بافتهای سالم پستان حمله کرده و می توانند به غدد لنفاوی زیر بازوها بروند. غدد لنفاوی یک مسیر اصلی است که به سلول های سرطانی کمک می کند تا به سایر قسمت های بدن منتقل شوند. تصاویر را مشاهده کنید و درباره ساختار پستان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علائم سرطان پستان:

در مراحل اولیه ، سرطان پستان ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکند. در بسیاری از موارد ، ممکن است تومور خیلی کوچک باشد تا احساس شود ، اما هنوز می توان یک ناهنجاری را در ماموگرافی مشاهده کرد. اگر توموری احساس شود ، اولین علامت معمولاً یک توده جدید در پستان است که قبلاً آنجا نبود. با این حال ، همه توده ها سرطان نیستند.

هر نوع سرطان پستان می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. بسیاری از این علائم مشابه هستند ، اما برخی از آنها می توانند متفاوت باشند. علائم شایع ترین سرطان های پستان عبارتند از:

۱-توده پستان یا ضخیم شدن بافت که متفاوت از بافت اطراف است و اخیراً ایجاد شده است
۲-درد پستان
۳-پوست قرمز و سوراخ دار روی کل پستان شما
۴-تورم در تمام یا بخشی از پستان شما
۵-ترشحات نوک پستان غیر از شیر مادر
۶-ترشحات خونی از نوک پستان شما
۷-لایه برداری ، پوسته پوسته شدن پوست نوک پستان یا خود پستان
۸-یک تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در شکل یا اندازه پستان شما
۹-پستانک معکوس
۱۰-تغییرات ظاهری روی پوست پستان شما
۱۱-یک توده یا تورم زیر بازو

اگر هر یک از این علائم را دارید ، لزوماً به این معنی نیست که سرطان پستان دارید. به عنوان مثال ، درد در پستان یا توده پستان می تواند توسط کیست خوش خیم ایجاد شود. هنوز هم اگر توده ای در پستان خود مشاهده کردید یا علائم دیگری دارید ، باید برای معاینه و آزمایش بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

آشنایی با سرطان پستان و علائم آن
آشنایی با سرطان پستان و علائم آن

انواع سرطان پستان:

انواع مختلفی از سرطان پستان وجود دارد و آنها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: “مهاجم” و “غیرتهاجمی”. در حالی که سرطان مهاجم از مجاری پستان یا غدد به سایر قسمت های پستان گسترش یافته است ، سرطان غیرتهاجمی از بافت اصلی گسترش پیدا نکرده است.

از این دو دسته برای توصیف رایج ترین انواع سرطان سینه استفاده می شود که شامل موارد زیر است:

سرطان مجاری در محل. سرطان مجاری درجا (DCIS) یک بیماری غیرتهاجمی است. با استفاده از DCIS ، سلولهای سرطانی به مجاری در پستان شما محدود می شوند و به بافت پستان اطراف حمله نکرده اند.

سرطان لوبولار درجا سرطان لوبولار درجا (LCIS) سرطانی است که در غدد تولید شیر پستان شما رشد می کند. مانند DCIS ، سلولهای سرطانی به بافت اطراف حمله نکرده اند.

کارسینوم مجرای تهاجمی. کارسینوم مجرای تهاجمی (IDC) شایع ترین نوع سرطان پستان است. این نوع سرطان پستان از مجاری شیر مادر شروع می شود و سپس به بافت نزدیک پستان حمله می کند. هنگامی که سرطان پستان به بافت خارج از مجاری شیر شما گسترش یافت ، می تواند به سایر اندام ها و بافت های مجاور گسترش یابد.

کارسینوم لوبولار تهاجمی. کارسینوم لوبولار تهاجمی (ILC) ابتدا در لوبول های پستان شما ایجاد می شود و به بافت اطراف آن حمله کرده است.

انواع دیگر کمتر شایع سرطان سینه عبارتند از:

بیماری پاژه نوک سینه. این نوع سرطان پستان از مجاری نوک پستان شروع می شود ، اما هرچه رشد می کند ، روی پوست و آرئول پستانک تأثیر می گذارد.
تومور فیلودس. این نوع بسیار نادر از سرطان پستان در بافت همبند پستان رشد می کند. بیشتر این تومورها خوش خیم هستند ، اما برخی دیگر سرطانی هستند.آنژیوسارکوم این سرطانی است که در رگهای خونی یا عروق لنفاوی پستان رشد می کند.

آشنایی با سرطان پستان و علائم آن
سرطان پستان

سرطان التهابی سینه:

سرطان التهابی پستان (IBC) نوعی سرطان پستان نادر اما تهاجمی است. IBC فقط بین ۱ تا ۵ درصد را تشکیل می دهد منبع معتبر در تمام موارد سرطان پستان.

با این شرایط ، سلول ها غدد لنفاوی نزدیک پستان را مسدود می کنند ، بنابراین عروق لنفاوی پستان نمی توانند به درستی تخلیه شوند. به جای ایجاد تومور ، IBC باعث تورم سینه ، قرمز به نظر رسیدن و احساس گرما می شود. سینه سرطانی ممکن است مانند پوست پرتقال شکاف دار و ضخیم به نظر برسد.

IBC می تواند بسیار تهاجمی باشد و می تواند به سرعت پیشرفت کند. به همین دلیل ، مهم است که در صورت مشاهده علائم ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. درباره IBC و علائمی که می تواند ایجاد کند بیشتر بدانید.

سرطان پستان سه گانه منفی:

سرطان پستان سه گانه منفی یکی دیگر از انواع بیماری نادر است که فقط حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به سرطان پستان را درگیر می کند.

برای تشخیص سرطان پستان سه منفی ، تومور باید از هر سه ویژگی زیر برخوردار باشد:

فاقد گیرنده های استروژن است. اینها گیرنده های سلولهایی هستند که به هورمون استروژن متصل یا متصل می شوند. اگر توموری گیرنده های استروژن داشته باشد ، استروژن می تواند سرطان را تحریک به رشد کند.

فاقد گیرنده های پروژسترون است. این گیرنده ها سلولهایی هستند که به هورمون پروژسترون متصل می شوند. اگر توموری گیرنده های پروژسترون داشته باشد ، پروژسترون می تواند سرطان را تحریک کند.

پروتئین اضافی HER2 در سطح خود ندارد. HER2 پروتئینی است که به رشد سرطان پستان دامن می زند.

اگر توموری از این سه معیار برخوردار باشد ، برچسب سرطان پستان سه گانه منفی است. این نوع سرطان پستان تمایل به رشد و گسترش سریعتر از انواع دیگر سرطان پستان دارد.درمان سرطان های پستان سه گانه منفی دشوار است زیرا درمان هورمونی سرطان پستان موثر نیست.

سرطان پستان متاستاتیک:

سرطان پستان متاستاتیک نام دیگری برای مرحله ۴ سرطان پستان است. این سرطان پستان است که از پستان شما به سایر قسمت های بدن مانند استخوان ها ، ریه ها یا کبد گسترش یافته است.این مرحله پیشرفته سرطان پستان است. متخصص سرطان شما یک طرح درمانی با هدف جلوگیری از رشد و گسترش تومور یا تومورها ایجاد می کند.

سرطان سینه در مردان:

اگرچه مردان به طور کلی مقدار کمتری از آن را دارند ، اما مردان مانند زنان بافت پستان دارند. مردان نیز می توانند به سرطان پستان مبتلا شوند ، اما بسیار نادر است. طبق انجمن سرطان آمریکا (ACS) ، سرطان پستان در مردان سفیدپوست ۱۰۰ برابر زنان سفید پوست و ۷۰ برابر در مردان سیاه پوست نسبت به زنان سیاه پوست شیوع کمتری دارد.

همانطور که گفته شد ، سرطان پستانی که مردان مبتلا می شوند به همان اندازه سرطان پستان که زنان مبتلا هستند نیز جدی است. همچنین علائم مشابهی دارد.

 سرطان پستان
سرطان پستان

مراحل سرطان پستان:

سرطان پستان را می توان بر اساس بزرگ بودن تومور یا تومورها و میزان گسترش آن به مراحل تقسیم کرد. سرطان هایی که بزرگ هستند و یا به بافت ها یا اندام های مجاور حمله کرده اند ، در مرحله بالاتر از سرطان پستان هستند. برای مرحله بندی سرطان پستان ، پزشکان باید بدانند:

اگر سرطان تهاجمی یا غیرتهاجمی باشد
تومور چقدر بزرگ است
آیا غدد لنفاوی درگیر هستند یا خیر
اگر سرطان به بافت یا اندام های مجاور گسترش یافته باشد

سرطان سینه دارای پنج مرحله اصلی است: مراحل ۰ تا ۵٫

مرحله ۰ سرطان:مرحله ۰ DCIS است. سلول های سرطانی در DCIS به مجاری در پستان محدود می شوند و به بافت های مجاور گسترش نمی یابند.

مرحله ۱ سرطان:
مرحله ۱A: عرض تومور اولیه ۲ سانتی متر یا کمتر است و غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار نمی گیرند.
مرحله ۱B: سرطان در غدد لنفاوی مجاور دیده می شود و یا تومور در پستان وجود ندارد ، یا تومور کوچکتر از ۲ سانتی متر است.

مرحله ۲ سرطان :
مرحله ۲A: تومور کوچکتر از ۲ سانتی متر است و به ۱-۳ گره لنفاوی مجاور گسترش یافته است ، یا بین ۲ تا ۵ سانتی متر است و به هیچ گره لنفاوی گسترش پیدا نکرده است.
مرحله ۲B: تومور بین ۲ تا ۵ سانتی متر است و به ۱-۳ گره لنفاوی زیر بغل (زیر بغل) گسترش یافته است ، یا بزرگتر از ۵ سانتی متر است و به هیچ گره لنفاوی گسترش پیدا نکرده است.

مرحله ۳ سرطان:

مرحله ۳A:
سرطان به ۴-۹ غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته یا غدد لنفاوی پستانی داخلی را بزرگ کرده است و تومور اولیه می تواند به هر اندازه باشد.
تومورها بیشتر از ۵ سانتی متر است و سرطان به ۱-۳ گره لنفاوی زیر بغل یا هر گره استخوان پستان گسترش یافته است.
مرحله ۳B: توموری به دیواره یا پوست قفسه سینه حمله کرده و ممکن است تا ۹ غدد لنفاوی حمله کند یا نکند.
مرحله ۳C: سرطان در ۱۰ یا بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل ، غدد لنفاوی نزدیک استخوان یقه یا گره های پستانی داخلی دیده می شود.

مرحله ۴ سرطان ”
مرحله ۴ سرطان پستان می تواند توموری در هر اندازه داشته باشد و سلول های سرطانی آن به غدد لنفاوی مجاور و دور و همچنین اندام های دور گسترش یافته است.

تشخیص سرطان سینه:

برای تعیین اینکه علائم شما ناشی از سرطان پستان است یا یک بیماری خوش خیم پستان است ، پزشک علاوه بر معاینه پستان ، یک معاینه بدنی کامل را نیز انجام می دهد. آنها همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش تشخیصی را برای کمک به درک علت علائم شما درخواست کنند.

آزمایشاتی که می توانند به تشخیص سرطان پستان کمک کنند عبارتند از:

ماموگرافی رایج ترین راه برای دیدن زیر سطح پستان شما انجام آزمایش تصویربرداری به نام ماموگرافی است. بسیاری از زنان ۴۰ ساله و بالاتر برای بررسی سرطان پستان سالانه ماموگرافی می کنند. اگر پزشک شما به داشتن تومور یا لکه مشکوک مشکوک باشد ، وی همچنین درخواست ماموگرافی می کند. اگر ناحیه غیرطبیعی در ماموگرافی دیده شود ، پزشک ممکن است آزمایشات اضافی را درخواست کند.

سونوگرافی. سونوگرافی پستان با استفاده از امواج صوتی تصویری از بافت های عمیق پستان شما ایجاد می کند. سونوگرافی می تواند به پزشک کمک کند بین یک توده جامد ، مانند یک تومور ، و یک کیست خوش خیم تشخیص دهد.

همچنین ممکن است پزشک آزمایشاتی مانند MRI یا نمونه برداری از پستان را به شما پیشنهاد دهد. در مورد آزمایشات دیگری که می تواند برای تشخیص سرطان پستان استفاده شود ، بیاموزید.

نمونه برداری از پستان:

اگر پزشک شما به سرطان پستان مشکوک باشد ، ممکن است هم ماموگرافی و هم سونوگرافی را تجویز کند. اگر هر دو این آزمایش ها نتوانند به پزشک خود اطلاع دهند که آیا سرطان دارید ، پزشک ممکن است آزمایشی به نام بیوپسی پستان انجام دهد.

در طول این آزمایش ، پزشک یک نمونه بافت را از منطقه مشکوک خارج می کند تا آزمایش شود. بیوپسی پستان انواع مختلفی دارد. با برخی از این آزمایشات ، پزشک شما با استفاده از یک سوزن نمونه بافت را می گیرد. با دیگران ، آنها برشی در پستان شما ایجاد می کنند و سپس نمونه را بر می دارند.

پزشک شما نمونه بافت را به آزمایشگاه می فرستد. اگر آزمایش نمونه از نظر سرطان مثبت باشد ، آزمایشگاه می تواند آن را بیشتر آزمایش کند تا به پزشک شما بگوید شما چه نوع سرطانی دارید. درباره بیوپسی سینه ، نحوه آماده سازی برای آن و انتظارات بیشتر بدانید.

سرطان سینه
سرطان سینه

درمان سرطان سینه:

مرحله سرطان پستان ، میزان نفوذ آن (در صورت وجود) و بزرگی تومور ، همه نقش مهمی در تعیین نوع درمانی که شما نیاز دارید ، دارد.

برای شروع ، پزشک اندازه ، مرحله و درجه سرطان شما را تعیین می کند (چقدر احتمال رشد و گسترش دارد). پس از آن ، می توانید در مورد گزینه های درمانی خود بحث کنید. جراحی رایج ترین درمان سرطان پستان است. بسیاری از زنان درمان های اضافی مانند شیمی درمانی ، درمان هدفمند ، پرتودرمانی یا هورمون درمانی دارند.

انواع مختلفی از جراحی ممکن است برای حذف سرطان پستان استفاده شود ، از جمله:

۱-لومپکتومی این روش تومور و برخی از بافتهای اطراف را از بین می برد و بقیه سینه را دست نخورده باقی می گذارد.

۲-ماستکتومی در این روش ، یک جراح کل پستان را برمی دارد. در یک عمل جراحی مضاعف ، هر دو پستان برداشته می شود.

۳-نمونه برداری از گره سنتینل. این جراحی تعدادی از غدد لنفاوی را که از تومور تخلیه می شوند ، از بین می برد. این غدد لنفاوی مورد آزمایش قرار می گیرند. اگر آنها سرطان ندارند ، ممکن است برای برداشتن بیشتر غدد لنفاوی نیازی به جراحی اضافی نباشید.

۴-تشریح غدد لنفاوی زیر بغل. اگر گره های لنفاوی برداشته شده در طی نمونه برداری از گره های نگهبان حاوی سلول های سرطانی باشد ، پزشک ممکن است غدد لنفاوی اضافی را از بین ببرد.

۵-ماستکتومی پیشگیرانه متقابل. حتی اگر سرطان پستان فقط در یک پستان وجود داشته باشد ، برخی از خانمها انتخاب می کنند که از عمل جراحی پیشگیری پرولاکتیک استفاده کنند. این جراحی پستان سالم شما را از بین می برد تا خطر ابتلا به سرطان پستان را دوباره کاهش دهد.

۶-پرتو درمانی

با پرتودرمانی ، از پرتوهای پرقدرت برای هدف قرار دادن سلولهای سرطانی و از بین بردن آنها استفاده می شود. در اکثر درمان های پرتوی از اشعه پرتوی خارجی استفاده می شود. در این روش از یک ماشین بزرگ در خارج از بدن استفاده می شود.پیشرفت در درمان سرطان پزشکان را قادر می سازد تا از داخل بدن سرطان را تحت تابش قرار دهند.

به این نوع پرتودرمانی ، براکی تراپی گفته می شود. برای انجام براکی تراپی ، جراحان دانه های رادیواکتیو یا گلوله ها را در داخل بدن نزدیک محل تومور قرار می دهند. دانه ها برای مدت کوتاهی در آنجا می مانند و برای از بین بردن سلول های سرطانی کار می کنند.

۷-شیمی درمانی

شیمی درمانی یک روش درمانی دارویی است که برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. برخی از افراد ممکن است به تنهایی تحت شیمی درمانی قرار بگیرند ، اما این نوع درمان غالباً در کنار سایر روشهای درمانی بخصوص جراحی استفاده می شود.

در بعضی موارد ، پزشکان ترجیح می دهند قبل از جراحی به بیماران شیمی درمانی بدهند. امید این است که درمان تومور را کوچک کند و سپس نیازی به تهاجمی بودن جراحی نخواهد بود. شیمی درمانی عوارض جانبی ناخواسته زیادی دارد ، بنابراین قبل از شروع درمان ، نگرانی های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

۸-هورمون درمانی

اگر نوع سرطان پستان شما به هورمون ها حساس است ، پزشک ممکن است شما را با هورمون درمانی شروع کند. استروژن و پروژسترون ، دو هورمون زنانه ، می توانند رشد تومورهای سرطان پستان را تحریک کنند. هورمون درمانی با جلوگیری از تولید این هورمون ها در بدن یا انسداد گیرنده های هورمونی در سلول های سرطانی کار می کند. این عمل می تواند به رشد سرطان شما کمک کند و احتمالاً متوقف شود.

۹-داروها

روشهای درمانی خاصی برای حمله به ناهنجاریها یا جهشهای خاص سلولهای سرطانی طراحی شده اند. به عنوان مثال ، هرسپتین (تراستوزوماب) می تواند تولید پروتئین HER2 در بدن شما را مسدود کند. HER2 به رشد سلول های سرطانی پستان کمک می کند ، بنابراین مصرف دارویی برای کاهش سرعت تولید این پروتئین ممکن است به کند شدن رشد سرطان کمک کند.پزشک در مورد هر نوع درمان خاصی که برای شما توصیه می کنند بیشتر به شما می گوید.

چه عواملی امکان مبتلا شدن به سرطان سینه را بالا میبرند؟

چندین عامل خطر وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. با این حال ، داشتن هر یک از اینها به معنای ابتلا به بیماری شما نیست.

نمی توان از برخی عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی جلوگیری کرد. می توانید سایر عوامل خطر مانند سیگار را تغییر دهید. عوامل خطر سرطان پستان عبارتند از:

۱-سن. خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن افزایش می یابد. بیشتر سرطانهای مهاجم پستان در زنان بالای ۵۵ سال دیده می شود.
۲-نوشیدن الکل. نوشیدن الکل خطر شما را افزایش می دهد.
۳-بافت متراکم پستان. بافت متراکم پستان ، خواندن ماموگرافی را سخت می کند. همچنین خطر سرطان پستان را افزایش می دهد.
۴-جنسیت زنان سفیدپوست ۱۰۰ برابر بیشتر از مردان سفید پوست و زنان سیاهپوست ۷۰ برابر بیشتر از مردان سیاه پوست به سرطان پستان مبتلا می شوند.
۵-ژن ها زنانی که جهش ژن BRCA1 و BRCA2 دارند ، بیشتر از زنانی که مبتلا نیستند ، به سرطان پستان مبتلا می شوند. جهش های ژنی دیگر نیز ممکن است خطر شما را تحت تأثیر قرار دهد.

۶-قاعدگی زودرس اگر اولین قاعدگی خود را قبل از ۱۲ سالگی انجام داده اید ، احتمال ابتلا به سرطان پستان بیشتر است.

۷-زایمان در سنین بالاتر. زنانی که تا قبل از ۳۵ سالگی فرزند اول ندارند ، خطر سرطان پستان افزایش می یابد.
۸-هورمون درمانی. زنانی که برای کاهش علائم علائم یائسگی از داروهای استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی استفاده می کنند و یا از آنها استفاده می کنند ، بیشتر در معرض خطر سرطان پستان هستند.
۹-خطر ارثی اگر یکی از نزدیکان زن نزدیک به سرطان پستان داشته باشد ، خطر ابتلا به آن بیشتر است. این شامل مادر ، مادربزرگ ، خواهر یا دخترتان می شود. اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان ندارید ، هنوز می توانید به سرطان پستان مبتلا شوید. در حقیقت ، اکثریت زنانی که به آن مبتلا می شوند ، سابقه خانوادگی بیماری ندارند.
۱۰-یائسگی دیررس شروع می شود. زنانی که یائسگی را تا بعد از ۵۵ سالگی شروع نمی کنند ، بیشتر در معرض سرطان پستان هستند.

غربالگری پستان:

انجام ماموگرافی منظم ممکن است مانع از سرطان پستان شود ، اما می تواند به کاهش احتمال عدم شناسایی آن کمک کند. کالج پزشکان آمریکا (ACP) توصیه های عمومی زیر را برای زنان در معرض خطر متوسط ​​سرطان پستان ارائه می دهد:

زنان ۴۰ تا ۴۹ ساله: انجام ماموگرافی سالانه توصیه نمی شود ، اما زنان باید درباره موارد مشکوک خود با پزشکان صحبت کنند.
زنان ۵۰ تا ۷۴ ساله: انجام ماموگرافی هر سال در میان افراد توصیه می شود.
زنان ۷۵ سال به بالا: انجام ماموگرافی دیگر توصیه نمی شود.
اینها فقط رهنمودهایی هستند و توصیه های انجمن سرطان آمریکا (ACS) متفاوت است. طبق ACS ، زنان باید این امکان را داشته باشند که در ۴۰ سالگی نمایش سالانه داشته باشند ، از ۴۵ سالگی غربالگری سالانه را شروع کنند و از ۵۵ سالگی به غربالگری دوسالانه بروند.

توصیه های خاص برای انجام ماموگرافی برای هر خانم متفاوت است ، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا باید به طور منظم ماموگرافی انجام دهید یا خیر.

منبع:healthline

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا