مذهبی

چند حدیث درباره اهمیت امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهى از منکر یکی از بارزترین واجبها در بین بقیه واجب ها مى باشد هدف تمام انبیاء و اولیاء اصلاح جامعه بشرى بوده است و مؤثرترین ابزار براى رسیدن به این هدف بزرگ امر به معروف و نهى از منکر است. قرآن کریم در دفعات متعدد به اهمیت این فریضه اشاره نموده و آمرین به معروف و نهى کنندگان از منکر را از صالحین، رستگاران و بهترین امّت مى داند. در روایات معصومین امر به معروف و نهى از منکر سبب امنیت، آبادانى، حلال شدن درآمدها، برپائى واجبات و اصلاح امور دین و دنیا معرفى شده است.در ادامه چند حدیث زیبا درباره امر به معروف و نهی از منکر باهم میخوانیم.

احادیث درباره امر به معروف و نهی از منکر

۱-رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:گروهى هستند که نه پیامبرند و نه شهید ولى مردم به مقامى که خداوند به خاطر امر به معروف و نهى از منکر به آنان عطا فرموده غبطه مى خورند.
۲-على علیه السلام فرمودند: پذیراى معـروف باشید و به آن نـیز دسـتور بدهید و بپذیرید نهى از منکر را و خود نیز از آن نهى کنید.
۳-پیامبر اکرم (ص) جهاد بر چهار قسم است: ۱ ـ امر به معروف ۲ ـ نهى از منکر ۳ ـ راستى در هنگامه شکیبائى ۴ ـ دورى از گناهکار.
۴-امام صادق علیه السلام فرمودند:کسى مى توانـد امر به معروف و نهى از منکر کند که داراى سه صفت باشد: ۱ ـ به آنچه امر مى کند عمل کند و از آنچه نهى مى کند اجتناب نماید. ۲ ـ در امر کردن و نهى نمودن میانه روى را پیشه خود کند. ۳ ـ از روى دلسوزى و مهربـانى و با مـدارا امـر و نهى کند.
۵-امام على علیه السلام فرمودند: کسى که سـه چیز در او باشد، دنیـا و آخرتش سـالم مى مـاند: ۱. امر به معروف کند و خود نیز پذیراى آن باشد. ۲. نهى از منکر کند و خود نیز پذیرا باشد. ۳. حدود الهى را نگهدارى کند
احادیث درباره امر به معروف و نهی از منکر
۶-رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسى که نهى از منکر نکند مورد غضب خداوند قرار مى گیرد و ایمانش ضعیف است و از عقل بهره اى نـدارد.
۷-وصیتى از  حضرت علی ( ع ) به حسن و حسین علیهما السلام هنگامى که ابن ملجم ( لعنه الله ) او را ضربت زد .
امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید زیرا در این صورت افراد نادرست برشما مسلط مى گردند آنگاه دعا مى کنید و دعایتان مستجاب نمى شود.
۸-امام رضا علیه السلام فرمود:رسول خدا صلی الله علیه و آله همواره مى فرمودند: هرگاه امّت من از انجام امر به معروف و نهى از منکر سرپیچى کنند و آن را به یکدیگر واگذار نمایند، گویا با خـداوند اعـلان جنگ داده اند.
۹-پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:همواره امت من در خیر و خوبى بسر خواهند برد مادامى که امر به معروف و نهى از منکر نموده و در کارهاى نیک همکارى داشته باشند و اگر این امور را ترک کنند برکت از میان آنان خواهد رفت.
۱۰-على علیه السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید زیرا در این صورت افراد نادرست برشما مسلط مى گردند آنگاه دعا مى کنید و دعایتان مستجاب نمى شود. 
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا