ریپورتاژ

چرا رئال مادرید اینقدر پول دارد به نقل از سرخابی شاپ

رئال مادرید همچنان برای اضافه کردن ستاره های فوتبال به لیست کهکشانی های خود هزینه های گزافی می پردازد، اما تا حالا از خود پرسیده اید که چرا این باشگاه اینقدر پول دارد؟

نرخ بیکاری در اسپانیا ۲۶ درصد است و بدهی بانک اسپانیا تقریباً برابر با تولید ناخالص داخلی سنگاپور است. با این حال، در این شرایط وخیم اقتصادی، رئال مادرید درآمد خود را افزایش داده و اخیراً به عنوان با ارزش ترین باشگاه فوتبال جهان معرفی شده است. لوس بلانکوس چگونه این روند را کاهش می دهد و پول نقد را در حالی که بقیه کشور با مشکل مواجه است، جذب می کند؟ (او برای بالا بردن ارزش پیراهن رئال مادرید هر کاری میکند)

پس از امضای قرارداد با جیمز رودریگز، روزنامه‌های بریتانیایی گزارش دادند که رودریگز، رونالدو و بیل با یکدیگر حدود ۲۶۵ میلیون یورو هزینه نقل و انتقالات را برای رئال مادرید به همراه خواهند داشت که حدود ۲۰ میلیون یورو بیشتر از مبلغی است که آژاکس از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۰۰ خرج کرده است.

حتی تکان‌دهنده‌تر مبلغ انتقال رودریگز بیشتر از آلمریا، ویارئال، اسپانیول، الچه، سلتاویگو، اوساسونا، گرانادا، وایادولید، لوانته، ختافه، وایکانو، رئال بتیس، مالاگا و سن سباستین در فصل گذشته است. پول لازم برای چنین معاملات نجومی ای از کجا می آید؟

برند سازی

رئال مادرید پادشاه برندسازی در فوتبال است. موفقیت باشگاه از دهه ۱۹۵۰ باعث شده است که باشگاه طرفداران زیادی را در سراسر جهان به خود جذب کند. از اوایل دهه ۲۰۰۰ تحت ریاست فلورنتینو پرز، باشگاه برندسازی خود را به سطح جدیدی ارتقا داده است. به عنوان مثال خرید دیوید بکهام از منچستریونایتد در سال ۲۰۰۳ را در نظر بگیرید، رئال مادرید هوشمندانه از این به عنوان جایگاهی برای نشان دادن برند رئال مادرید در شرق آسیا استفاده کرد. نایجل کوری، از برندراپورت، انتقال بکهام را چنین توصیف کرد:

«مسابقه باشگاه‌های بزرگ اروپایی برای شکست دادن بازارهای نوظهور شرق آسیا، هند و دیگر بازارهای نوظهور اول.»

بکهام در آن زمان یک بازیکن درجه یک بود، اما او همچنین یکی از بازاری ترین بازیکنان جهان بود. به همین دلیل است که هر فصل شاهد خرید یک نام بزرگ برای لوس بلانکوس هستیم. باشگاه دائماً در تلاش است تا با استفاده از بازارهای نوظهور پرسود فوتبال، درآمد خود را افزایش دهد. در کشورهای آسیایی، هواداران اغلب از سوپراستارها حمایت می کنند تا باشگاه های فردی، بنابراین جذب چنین بازیکنانی برای انجام این بازارها کلیدی است.

پولی که از تلویزیون به دست می آمد

این بازارهای نوظهور برای پول در آوردن از تلویزیون سود بیشتری نسبت به فروش پیراهن های رئال مادرید دارند. پول تلویزیون، چه در خارج از کشور و چه در خانه، برای افزایش درآمد باشگاه اسپانیایی در سال های اخیر بسیار مهم است. درآمد تلویزیونی رئال مادرید و بارسلونا باعث می‌شود که آنها ۶٫۵ برابر تیم های معمولی در لالیگا به میدان بروند.

از سال ۱۹۹۷، طبق قوانین اسپانیا، باشگاه ها آزادند تا حقوق تلویزیون خود را به صورت جداگانه بفروشند. این به وضوح به نفع باشگاه های بزرگتر مانند رئال مادرید است زیرا افراد بیشتری برای تماشای لوس بلانکوس از ایبار هزینه می کنند. باشگاه‌های کوچک‌تر در لالیگا، چه در داخل و چه خارج از زمین، کم تر سهمی از تلویزیون خواهند داشت.

با توجه به توزیع نابرابر پول تلویزیون، تعجبی ندارد که رئال مادرید و بارسلونا تسلط داشته باشند، در حالی که بقیه برای یک سوم دور با هم مبارزه می کنند. در حالی که این دو قطبی امسال با قهرمانی هیجان انگیز اتلتیکو مادرید شکسته شد، انتظار می رود که خدمات عادی سال آینده از سر گرفته شود، زیرا تیم قهرمانان با کمبود نقدینگی در پنجره نقل و انتقالات تابستانی مورد حمله قرار گرفته است.

به گفته مشاوران تجاری Deloitte، دو شرکت بزرگ هر کدام ۱۸۸ میلیون یورو در سال ۱۳-۲۰۱۲ درآمد تلویزیونی داشتند. برای بیان این موضوع، دو باشگاه بزرگ اروپا، بایرن مونیخ و منچستریونایتد به ترتیب ۱۰۷ و ۱۱۹ میلیون یورو از حق پخش تلویزیونی درآمد داشتند.

با این حال، این احتمال وجود دارد که درآمد تلویزیون رئال کاهش یابد، زیرا قانون پیشنهادی درآمد تلویزیونی دو تیم بزرگ را حداکثر تا چهار برابر کوچک‌ترین باشگاه در لالیگا محدود می‌کند. زمان و نحوه ارائه این قانون موضوعی است که باید مراقب آن بود.

رئال مادرید

برخورداری از اسپانسر های بزرگ

تعداد حامیان مالی معتبر لوس بلانکوس که می توانند به آنها تکیه کنند، ارتباط نزدیکی با برندسازی رئال و معاملات تلویزیونی پرسود دارد. bwin.com، آدیداس، کوکاکولا، آئودی، و برند آبجوی اسپانیایی ماهو، همگی شرکای غول‌های مادریدی هستند و تنها با قرارداد آدیداس، ۷۶۲ میلیون یورو در اوایل سال ۲۰۰۷ به سود رئال درآمد.

علاوه بر این، رئال از قراردادهای اسپانسرینگ بازیکنان خود سود می برد. زمانی که دیوید بکهام در سال ۲۰۰۳ با این باشگاه قرارداد امضا کرد، روزنامه ها گزارش دادند که بکام به عنوان بخشی از این قرارداد با واگذاری ۵۰ درصد از کل درآمد اسپانسر شخصی موافقت کرده است. فقط یک بازیکن چقدر می تواند سودآور باشد؟ در سال ۲۰۰۹، فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه، توضیح داد:

زمانی که بکهام آمد، ما از طریق قراردادهایی که با حامیان مالی خود داشتیم، از ۷ میلیون یورو در سال به ۴۵ میلیون یورو در سال رسیدیم. بازیکنان خاصی وجود دارند که بسیار سودآور هستند زیرا پیامدهای تجاری تماشایی دارند که باعث کسب درآمد باشگاه می شود.

سال گذشته گرت بیل موافقت کرد که ۴۰ درصد از درآمد اسپانسری فردی خود را به رئال واگذار کند. هنوز ارقامی در مورد اینکه رودریگز با جدایی چقدر موافقت خواهد کرد، مشخص نشده است. بنابراین مدل تجاری رئال در چندین سطح کار می کند، بازیکنانی که آنها وارد می کنند به رئال کمک می کنند تا درآمدهای تلویزیونی بیشتری کسب کند و قراردادهای حمایت مالی با شرکت ها کسب کند، علاوه بر این، رئال از هر آنچه که رونالدو، بیل و حالا رودریگز به صورت جداگانه به دست می آورند، کاهش می یابد.

پول در نهایت از کجا می آید؟

فعالیت های نقل و انتقالات رئال شایعات بزرگی را برای هواداران فوتبال ایجاد می کند. ما اغلب از آخرین خرید شگفت زده می‌شویم، تعجب می‌کنیم که آنها کجا خواهند رفت، تا کجا پیش خواهند رفت و غیره، با این حال به ندرت توقف می‌کنیم و می‌پرسیم که رئال برای این همه پول از کجا می‌آورد؟ به نظر می رسد پاسخ ما هستیم. دنیا برند رئال را خریده است. این که آیا این یک چیز خوب یا بد است به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید. فقط به یاد داشته باشید که در کشوری که بیکاری جوانان در آن نزدیک به ۶۰ درصد است، رئال مادرید ۹۰ میلیون یورو برای یک بازیکن تنها هزینه کرده است. در لیگی که باشگاه‌های معتبری مانند والنسیا به ورشکستگی کشیده شده‌اند، رئال مادرید شکوفا شده است. در عرصه فوتبالی که ثروتمندان ثروتمندتر می شوند، رئال مادرید در صدر جدول قرار دارد و همه ما مسئولیم.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا