پزشکیجالبه ؛)

آشنایی با خواص تخم شربتی و خاکشیر

آشنایی با خواص تخم شربتی و خاکشیر

امیدواریم از خواندن این مطلب، (( آشنایی با خواص تخم شربتی و خاکشیر)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

خاکشیر 

درمان فشار خون روی پای شما

یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر، کنترل و تسکین فشارخون است. اگر به فشارخون مبتلا هستید و در حال حاضر داروهای کنترل‌کننده فشارخون مصرف می‌کنید، می‌توانید از این شیوه برای اثربخشی بیشتر استفاده کنید.

برای این منظور  یک لیوان خاکشیر را به‌خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. می‌توانید در هفته یک‌بار این مرهم را روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح با آن بخوابید. این مرهم  کمک می‌کند تا بهتر بتوانید فشارخون خود را کنترل کنید.

درمان یبوست

یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای خاکشیر درمان یبوست‌های ناشی از غلبه سودا در بدن و یبوست‌‌های ناشی از اضطراب و تنش‌های عصبی است. یکی از مهمترین علائم این نوع یبوست تکه‌تکه خارج شدن مدفوع از بدن است.برای درمان این نوع یبوست و همین‌طور درمان یبوست و کم‌آبی ناشی از کهولت سن نسخه‌ای گیاهی و بسیار ساده وجود دارد. به گفته درمانگران مصرف یک قاشق غذاخوری خاکشیر کوبیده شده به همراه قندآب می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود سوءمزاج و درمان یبوست داشته باشد.

اگر التهاب مجاری ادراری دارید

استفاده از خاکشیر هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است و وجود سنگ در کلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار وی شده است. در این حالت نوشیدن روزانه ۴ تا ۵ لیوان خاکشیر که با شیرینی طبیعی مثل سکنجبین شیرین شده باشد بسیار مفید دانسته شده است.

تخم شربتی

یبوست و اسهال

تخم شربتی در تماس با آب یک لایه ی موسیلاژی ایجاد می کند، همین لایه ی موسیلاژی مقادیر بالایی فیبر دارد و با بهبود حرکات روده علاوه بر پاک سازی و سم زدایی روده ها به درمان یبوست، اسهال و دیسانتری (اسهال همراه با خون) کمک می کند.

 روماتیسم، آرتروز و نقرس

تخم شربتی دارای خواص ضد درد، ضد ورم و ضد التهابی هستند و به همین دلیل در طب آیورودا از آن ها برای درمان درد و ورم ناشی از روماتیسم، آرتروز و نقرس استفاده می شود.

 منبع گیاهی چربی امگا ۳

تخم شربتی حاوی میانگین ۲٫۵ گرم چربی در هر ۱ قاشق غذاخوری (۱۳ گرم) می باشد. این مقدار با توجه به شرایط مختلف رشد گیاه متفاوت است.

حدود نیمی از این مقدار چربی – ۱۲۴۰ میلی گرم در هر قاشق غذاخوری – را نوعی چربی امگا ۳ به نام آلفا لینولنیک اسید تشکیل می دهد.

تنها ۱ قاشق غذاخوری تخم ریحان می تواند بیشتر یا حتی همه نیاز روزانه بدن به آلفا لینولنیک اسید را تامین می کند.

بدن انسان از آلفا لینولنیک اسید برای تولید انرژی استفاده می کند، این چربی دارای خواص ضد التهابی می باشد و خطر ابتلا به بیماری های خاصی همچون بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

 سرماخوردگی و سرفه

تخم شربتی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاوئوئید های موجود در آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی، سرفه و آسم کمک می کند.

در طب سنتی ایرانی سال هاست که از تخم شربتی برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود.

شربت خاکشیر و تخم شربتی در بارداری

آشنایی با خواص تخم شربتی و خاکشیر
آشنایی با خواص تخم شربتی و خاکشیر
  • مصرف تخم شربتی در دوران بارداری برای تقویت قلب، صحت مزاج و زیبایی جنین مفید بوده و در دوران شیردهی باعث ازدیاد شیر مادر می‌شود.
  • خاکشیر دارای اثر نرم کنندگی دهانه رحم بوده و مصرف آن در اوایل و اواسط بارداری ممکن است باعث سقط جنین و زایمان زودرس شود؛ بنابراین افرادی که دارای سابقه سقط جنین هستند باید در مصرف آن احتیاط کرده و در این مورد با پزشک خود مشورت کنند.
  • مصرف خاکشیر برای تسهیل زایمان طبیعی از هفته سی و هفتم بارداری به بعد توصیه می‌شود. در هفته‌ آخر بارداری مصرف روزانه یک لیوان شربت خاکشیر و تخم شربتی بلامانع است و به زایمان طبیعی کمک می کند.

منبع:ستاره،باشگاه خبرنگاران جوان،کوکا

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا