ریپورتاژ

عوامل موثر در خواب سالم و راحت

عوامل زیادی در داشتن یک خواب خوب و با کیفیت موثر هستند. استاندارد بودن بالش، مناسب بودن تشک، هارمونی رنگی و جزء به جزء اجزاء اتاق خواب همچون روتختی و پرده و جذاب بودن فضای اتاق خواب، همگی بر کیفیت خواب تاثیر گذار هستند.

اما با توجه به افزایش هزینه های ایجاد تغییر در دکوراسیون هر قسمتی از منزل، بایستی تصمیمات مناسبی جهت کاهش هزینه های تغییر لوازم اتاق خواب اتخاذ کنید.

حتماً شنیده اید که قیمت تشک رویال، تشک خوشخواب و سایر تشک ها افزایش یافته است. قیمت پرده، قیمت روتختی، کمد، تخت خواب و سایر لوازم اتاق خواب نیز افزایش چشم گیری داشته اند. پس بایستی به دنبال کم هزینه ترین روش های فراهم کردن بستری مناسب برای خواب و استراحت و لذا داشتن یک خواب سالم باشید.

فواید خواب خواب سالم چیست؟

همه ما بطور طبیعی به ۶ تا ۸ ساعت خواب نیاز داریم تا در روز بعد توان کافی برای رسیدگی به امور روزانه ی خود داشته باشیم. اما این هم باید در نظر داشته باشید که الگوهای رفتاری در افراد متفاوت است و برخی افراد با ۶ ساعت خوابیدن هم احساس شادابی دارند و در مقابل برخی افراد به خوابی بیشتر از ۸ ساعت نیاز دارند.

با این حال نشانه های خواب سالم در افراد متفاوت است.

نشانه‌های خواب سالم چیست؟

  • شما ۲۰-۱۵ دقیقه بعد از به رختخواب رفتن به خواب میروید.
  • شما معمولا ۹-۷ ساعت به طور کامل خواب شبانه دارید.
  • زمانیکه در رختخواب هستید خوابتان مداوم است.
  • هنگام بیدار شدن از خواب شاداب و پر انرژی هستید.
  • شما در ساعات بیداری کاملا هوشیار هستید و میتوانید در سراسر ساعات بیداری مفید و موثر باشید (توجه داشته باشید که کم شدن سطح هوشیاری طی ساعات بیداری امری طبیعی ست اما با رعایت بهداشت خواب هوشیاری قابل برگشت است).
  • زمانیکه خواب هستید اعضای خانواده متوجه هیچ گونه اختلال یا رفتار غیرعادی ازطرف شما نشده اند.بطور مثال خرو پف, وقفه تنفسی ,بیقراری, و یا سایر اختلالات رفتاری شبانه.

فواید خواب سالم و راحت را بشناسید:

اگر شما خواب سالمی داشته باشید و به اندازه کافی استراحت کرده باشید، چه مزایایی برای شما دارد و فواید آن برای شما چیست؟

  • جسم شما از قوای بیشتری برخوردار است.
  • روح شما شاداب‌تر است.
  • احساس خستگی ندارید.
  • در امور و کارهای روزمره خود بهره‌وری بهتری دارید.
  • احتمال بیمار شدن شما کاهش می‌یابد.
  • احتمال سکته مغزی و قلبی کاهش می‌یابد.
  • باعث افزایش طول عمر می‌شود.
  • سلامتی شما را افزایش می‌دهد.
  • سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند.
  • پوست شما را شاداب‌تر می‌کند.
  • و….

خواب سالم چند ساعت است؟

میزان خواب سالم چقدر است؟ احتمالا این سوال خیلی وقت است که فکر شمارا درگیر کرده است. بهتر است بدانید که نوجوانان حدود ۹ ساعت خواب نیاز دارند تا در روز بعد بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

بزرگسالان نیز به حدود ۸٫۵ ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

با این حال، بیشتر نوجوانان فقط ۷٫۵ ساعت در شب های مدرسه می خوابند و برخی فقط ۶٫۵ ساعت یا کمتر می خوابند.

مشکل در اینجاست که نوجوانان به کم خوابی عادت نمی کنند و به مرور زمان این عارضه بدتر می شود.

اگر میخواهید که فرزند شما در طول روز و فعالیت‌های خود بهترین عملکرد را داشته باشد، شرایط را به گونه‌ای برای او مهیا کنید که بتواند خواب سالمی در طول شب داشته باشد.

همواره سعی کنید که شبها خواب کافی داشته باشید تا در روز بعد عملکرد مناسبی داشته باشید.

عوامل موثر در خواب راحتعوامل موثر در خواب راحت کدامند؟

برای اینکه خوابی راحت داشته باشید، باید عواملی که در این مورد دخیل هستند را بیشتر بشناسید.  داشتن خواب سالم می‌تواند تاثیرات مثبت و زیادی در سلامتی جسم روح ما داشته باشد. از این رو باید عوامل موثر در خواب سالم را بشناسیم تا بتوانیم خوابی راحت داشته باشیم. اما این عوامل کدامند:

تخت خواب از عوامل موثر در خواب راحت

طراحی و ارگونومی تخت خواب، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت خواب دارد. یک تخت استاندارد تاثیر بسیار بیشتری در خواب سالم شما دارد. بیش از اینکه از بخواهید برای خرید تخت خواب اقدام کنید، حتما از استاندارد بودن آن مطمئن شوید.

تشک از عوامل موثر در خواب راحت

از دیگر عوامل بسیار مهم در داشتن خواب سالم، تشک است. تشک‌ها انواع مختلفی دارند، از تشک طبی فنری گرفته تا تشک‌های سوپرکلاس و… . تشک بسته به فناوری ساختی که دارد، ویژگی‌های خاص خود را دارد. تشک مناسب میتواند شبی آرام را برای شما رقم بزند در حالی که یک تشک نامناسب، میتواند شب شما را بصورت کامل خراب کند. پیش از هرکاری مطمئن باشید که تشک برای شما مفید است.

نور از عوامل تاثیرگذار در خواب راحت

تحقیقات نشان داده است که هرچه نور کمتری به چشم وارد شود، کیفیت خواب بیشتر است. برای رفع این مشکل به دو روش می‌توانید اقدام کنید. اول استفاده از چشم بند و روش دوم استفاده از پرده برای تاریک کردن اتاق خواب میباشد.

با استفاده از چشم بند میتوانید از ورود نور اضافی به چشم خود جلوگیری کنید و راحتتر بخوابید. اگر میخواهید کل فضای اتاق را بصورت کامل تاریک کنید و از ورود به داخل اتاق جلوگیری کنید، باید از پرده استفاده کنید. چنانچه تمایل به تنظیم نور اتاق با استفاده از پرده را دارید، می‌توانید از صفحه خرید پرده ما بازدید کنید.

صدا از عوامل تاثیرگذار در خواب راحت

یکی از دلایل اصلی که باعث کم خوابی و به هم خوردن خواب می‌شود، سروصدا میباشد. سر و صدا میتواند از منشایی داشته باشد ولی چیزی که از همه موارد اهمیت بیشتری دارد، کنترل سروصدا و ایجاد فضایی آرام برای خوابیدن است. برای انجام اینکار میتوانید در و پنجره ببندید و اگر بازهم صدا وارد اتاق می‌شود، پنیه و یا شی نرمی را درون گوش قرار دهید و از ورود صدای اضافی به گوش جلوگیری کنید.

روتختی و ملحفه

یکی دیگر از عواملی که در خواب راحت تاثیرگذار است، روتختی و ملحفه میباشد. روتختی انوع مختلفی دارد و البته جنس های متفاوت. اگر از روتختی پلاستیکی استفاده کنید، خواب راحتی نخواهید داشت چراکه باعث گرم شدن و عرق کردن بدن می‌شود.

برای اینکه خوابی راحت داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از روتختی های نخی استفاده کنید. برای خرید روتختی های نخی و باکیفیت می‌توانید از سایت ویترینی شو بازدید کنید. این فروشگاه مرجع کاملی در جهت تهیه انواع لوازم اولیه در اتاق خواب است و در هر دسته بندی کالایی، دارای تنوعی بزرگ است.

خواب راحتجمع بندی

همانطور که در طول مقاله هم اشاره کردیم، خواب تاثیر بسیار زیادی در سلامت ما دارد. برای اینکه خوابی راحت داشته باشیم، باید عوامل تاثیرگذار در خواب راحت راحت را شناسایی کنیم و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم تا بتوانیم خوابی سالم و باکیفیت داشته باشیم.

خواب سالم علاوه بر افزایش سیستم ایمنی بدن و تقویت روحیه، باعث بهبود عملکرد شما در امورات روزانه می‌شود. همچنین باعث میشود در طول روز شادتر و سرحال تر باشید.

نظر شما در مورد خواب راحت چیست؟

آیا شما راحت می‌خوابید؟

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

چنانچه قصد طراحی مجدد منزل و اتاق خواب خود را دارید، به سایت فروشگاهی ویترینی شو سر بزنید. ما در ویترینی شو بهترین لوازم طراحی دکوراسیون داخلی را به فروش می‌رسانیم و تمام محصولات خود را ضمانت می کنیم.

برای ارتباط با کارشناسان ما از طریق راه‌های زیر اقدام کنید:

سایت: Vitrinisho.com

تلفن: ۰۲۱۶۶۸۷۴۶۶۷

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا