روانشناسی

نه گفتن مودبانه چگونه است؟

نه گفتن مودبانه چگونه است؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((نه گفتن مودبانه چگونه است؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

آیا وقتی چیزی از شما خواسته می شود در “نه” گفتن مشکل دارید؟ من در بیشتر زندگی ام چنین احساسی داشتم و هنوز هم اگر کسی از من درخواست کند فورا میخواهم بله بگویم.البته این مشکل برای بسیاری از آدمها وجود دارد که با “نه” گفتن مشکل دارند. بسیاری از ما به گونه ای تربیت شده ایم که احساس می کنیم همیشه باید به دیگران کمک کنیم و همیشه مایل باشیم هر زمان که ممکن است دست یاری دهیم.

ما همیشه به چیزهایی که از ما خواسته می شود بله می گوییم که خطر فرسودگی برایمان دارد. با این حال بیایید ببینیم که چگونه مودبانه و حرفه ای نه بگوییم.

چرا همیشه بله گفتن چیز خوبی نیست؟

اصطلاحی کاملاً استفاده شده برای افراد وجود دارد که به همه و همه چیز  بله می گوید. البته بد نیست که در صورت نیاز از اطرافیان کمک بگیرند یا در صورت لزوم آنها را صدا بزنید. مشکل وقتی بوجود می آید که به همه چیز بله بگویید.

به طور خلاصه ، می فهمید که برای دیگران زندگی می کنید نه برای خودتان. بله گفتن مداوم به همه می تواند منجر به برخی مسائل بد در طولانی مدت شود.

نه گفتن مودبانه چگونه است؟
نه گفتن مودبانه چگونه است؟

کینه

یکی از بدترین چیزهایی که از بله گفتن مدام ناشی می شود ، احساس رنجش نسبت به دیگران است. هنگامی که دوست شما که هرگز تکالیف خود را انجام نمی دهد دوباره از شما جواب تکالیف خود را می پرسد ، چه حسی در شما ایجاد می کند؟

یک بار ، من در حال آموزش یک نفر جدید در تیمم بودم. من به آنها نشان دادم که چگونه کاری انجام دهند. و بعد دوباره آن را نشان دادم. و دوباره. بعد از چند ماه ، فهمیدم که یک تن از کارهای این شخص را انجام می دهم ، فقط به این دلیل که آنها دوباره از من کمک خواستند و ادعا کردند که قادر نیستند تنهایی کارشان را انجام دهند و من هو نتوانستم نه بگویم.

وقتی فهمیدم چه خبر است ، به آنها گفتم وقت آن است که آنها خودشان وظایفشان را انجام دهند.

ناتوانی در نه گفتن شما را خسته ذهنی و جسمی میکند

اتفاق دیگری که معمولاً وقتی دائماً بله می گوییم رخ میدهد این است که با بله گفتن مداوم از نظر روحی و جسمی خسته می شویم. اگر برای بررسی همه چیزهای موجود در لیست کارهای خود مجبور به بیخوابی هستید و بسیاری از مشکلات دیگر این مربوط به بله گفتن به افراد دیگر است ،که باعث میشود شما بیشتر و بیشتر خسته می شوید.

من تجربه کرده ام و میدانم که وقتی سعی می کنم بیش از حد به همه بله بگویم ، خواب سختی دارم زیرا نمی توانم مغزم را ساکت کنم. نمی توانم آن را خاموش کنم زیرا مدام به همه چیزهایی که باید از آنها مراقبت کنم فکر می کنم ، و این کار حتما روی زندگی خودم نیز تأثیر می گذارد.

وقتی به همه چیز بله بگویید دیگر زندگی شما نیست

وقتی می خواهیم بیشتر از آنچه باید، برای افراد دیگر کار انجام دهیم ،یعنی زندگی خود را از بین برده ایم.

ما می توانیم به حدی برسیم که احساس کنیم حتی زندگی  هم نمی کنیم زیرا بیش از حد به چیزهایی که در زندگی دیگران مهم هستند توجه و وقت می گذاریم.

یک نمونه افراطی از این موارد شخصی است که از شخص دیگری مراقبت می کند که به یک دلیل یا دلایل دیگر نمی تواند از خود مراقبت کند. البته ما می خواهیم وقتی عزیزانمان به کمک ما نیاز دارند در کنار آنها باشیم. گفته می شود ، وقتی یک نفر مجبور باشد از یک شخص دیگر برای مدت طولانی مراقبت کند ، می تواند احساس کند که فرد کمک کننده دیگر زندگی خودش را ندارد.

 نه گفتن مودبانه

یکی از بهترین راه ها برای رسیدن در مورد چگونگی نه گفتن مودبانه و حرفه ای تعیین مرزها است. مرزها چیزی هستند که من دیرتر از آنچه دوست داشتم درباره آنها آموختم اما وقتی آنها را کشف کردم فهمیدم ، آنها زندگی را آزادتر و زیباتر میکنند.

مرزها اساساً مواردی هستند که شما ایجاد می کنید تا بتوانید نوع زندگی مورد نظر خود را داشته باشید. این به نوعی مانند مجموعه ای از دستورالعمل هایی است که در زندگی خود رعایت میکنید.

بعضی از مثالها ممکن است شامل کار بیش از ۴۵ ساعت در هفته در شغل شما ، یا ماندن در یک رابطه ناسالم نباشد. ما معمولاً یاد می گیریم که وقتی اتفاقی در زندگی ما می افتد مرزهای خود را تعیین کنیم که باعث شود ما بگوییم ‘من دیگر آن وضعیت را نمی خواهم.” در اینجا نمونه ای از مرزبندی من برای دیگران آورده شده است:

من چندین سال پیش کامیون خریدم. تقریباً بلافاصله ، اطرافیانم شروع درخواست کمک از من برای جابه جایی بارشان کردند. که البته ، من در ابتدا انجام دادم. هنگامی که به جایی رسید که من در هفته بارها به مردم کمک می کردم ، تصمیم گرفتم که هر دو هفته یک بار و فقط در زمانی که برای من مناسب بود با کامیون خود به شخصی کمک کنم.

نه گفتن
نه گفتن

حال ، بیایید دریابیم که چگونه باادب و حرفه ای نه بگوییم تا شخصیت خود را حفظ کنیم:

چگونه با ادب و حرفه ای نه گفتن:

کلید نه گفتن مودبانه و حرفه ای این است که “نه” را با رفتارهای مختلف تنظیم کنید ، بنابراین لازم نیست شما به طرز ناخوشایندی به کسی خیره نشوید و سپس بگویید “من نمی توانم این کار را انجام دهم” این طرز گفتن دور از ادب است.

روش های مختلفی برای نه گفتن به افراد مختلفی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید به گونه ای که برای شما مناسب باشد و همچنین نسبت به شخص مقابل مودبانه باشد. در اینجا چند مورد برای بررسی وجود دارد.

نه گفتن به رئیس :

نه گفتن به رئیس خود می تواند ترسناک باشد.

مثلا رییس از شما میخواهد پروژه جدیدی را شروع به کار کنید در حالیکه هنوز پروژه های دیگری در دست شماست و شما مشغول انجام آنها هستید.حالا چگونه به او نه بگویید؟اینگونه که در زیر آمده است:

“من واقعاً از اینکه به خاطر این پروژه به من فکر کردید بسیار خوشحالم. در حال حاضر قصد داشتم این هفته / ماه را برای پروژه های X ، Y و Z هزینه کنم. اینها اولویت های من بودند.

“واو ، بسیار ممنونم که این را برای من آوردی. در حال حاضر من بار زیادی روی پروژه X & Y کار می کنم. آیا ترجیح می دهید من آن کار را کنار بگذارم و به جای آن وقتم را صرف این پروژه جدید کنم؟

نه گفتن به همکاران:

من دوست دارم به همکارانم کمک کنم و از کمک آنها بسیار قدردانی می کنم. با این حال ، گاهی اوقات به دلیل حجم کاری که در حال حاضر دارم ، قادر به کمک به آنها نیستم در این صورت ، پس جطور به آنها نه بگویم؟

“این یک ابتکار بسیار هیجان انگیز برای بالا بردن برایان است ، شما باید تمرکز کنید! با تشکر از شما برای کمک به من در مورد بخش بررسی.

“شما می دانید که من معمولاً انجام این نوع کارها را  دوست دارم و واقعاً از اینکه از من برای بخش طرح آن کمک می گیرید بسیار سپاسگزارم. متأسفانه ، زمان مناسب نیست . “

نه گفتن به مشتریان:

نه گفتن به مشتری می تواند سخت باشد. به هر حال آنها کسانی هستند که به شما پول می دهند. نکته اصلی در اینجا این است که اطمینان حاصل کنید مشتری شما منظور شما را فهمیده است با آنها در میان بگذارید که چگونه از یک زاویه دیگر به این مسئله پرداخته اید.

“شما جک را می شناسید ، من کاملاً به آنچه شما می گویید رسیده ام و نمی توانم بیشتر توافق کنم. من فکر می کردم که وقتی نتایج مثبت در ترکیب XYZ را برجسته کنیم ، می توانیم محدوده سنی ۳۶-۴۵ سال را برطرف کنیم.

“کارن عالی است ، من از اینکه این نکته را مطرح کردید اطمینان حاصل می کنید که ما به آن رسیدگی می کنیم. مندی در تیم نیز این موضوع را بررسی کرده است ، من از او می خواهم نظرات خود را در مورد آنچه در جلسه روز پنجشنبه ما کشف کرده به اشتراک بگذارد. “

نه گفتن در زندگی شخصی :

با وجود زندگی اجتماعی ما انسانها ، بهتر است نه گفتن را یاد بگیریم و دلیل آن چیست. شاید شما قبلاً چیز دیگری را برنامه ریزی کرده باشید ، یا ممکن است شما الان نخواهید کاری بکنید. البته ، شما می خواهید به احساسات مردم احترام بگذارید ؛ اما با روابط نزدیکتر و شخصی تر ، بهتر است صادقانه باشید که چرا نه می گویید.

یکی از قوانین من برای کمک به من در مسیر همیشه نگفتن بله این است که من همیشه خوشحالم که به کسی کمک می کنم ، به شرطی که کنار او زندگی خودم را مختل نکند و یا من را در دردسر نندازد.

 هنگامی که دختر بزرگم از نداشتن پول شکایت می کند ، من پیشنهاد می کنم به او کمک کنم تا بودجه ای را تهیه کند.من خوشحال می شوم که به او کمک کنم. وقتی کسی از من خواسته است به آنها کمک کنم تا با کامیون من چیزی را جابجا کنند ، به او میگویم دوست داشتم به شما کمک کنم اما با این حال امروز نمیتوانم چون برنامه دیگری دارم .

نه گفتن
نه گفتن
نتیجه درباره نه گفتن:

 شما در مورد چگونگی نه گفتن مودبانه و حرفه ای چیزی یاد گرفته اید. کمک به دیگران در هر از زمان بسیار عالی است ، خوب است بدانید که در صورت نیاز می توانید روی دیگران حساب کنید و برعکس. این به ما کمک می کند احساس ارتباط خوب و سازنده با دیگران داشته باشیم.

متأسفانه ، گفتن بله به درخواستهای بیش از حد کمک، بسیار آسان است. این می تواند به کینه و فرسودگی منجر شود. وقتی کسی از شما درخواست کمک می کند ، لحظه ای را در نظر بگیرید که آیا کاری است که شما واقعاً می خواهید انجام دهید و می توانید انجام دهید یا بهتر است مودبانه و حرفه ای نه بگویید.

منبع:lifehack

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا