روانشناسی

چرا چهره بعضی زن و شوهرها شبیه هم هست؟

دلیل شباهت زوجین به یکدیگر چیست؟

آیا شباهت عجیبی که به نظر می رسد بسیاری از زوج های متاهل با یکدیگر دارند را می شناسید؟ خوب، شواهدی وجود دارد که مشاهدات فقط در ذهن شما نیست. مردم واقعاً تمایل دارند به دنبال همسرانی باشند که شبیه آنها باشد.شباهت زوجین به چه دلیل است؟

دلیل این امر ممکن است در تمایل دیرینه بشر به ازدواج با فردی با پیشینه اجدادی مشابه باشد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در PLOS Genetics منتشر شد، نسب ۸۷۹ همسر شرکت‌کننده را با مطالعه داده‌های ژنومی آن‌ها مورد بررسی قرار داد و نشان داد که اروپایی‌های شمالی و جنوبی و همچنین افراد اشکنازی، بیشتر از دیگران جفت‌هایی با پیشینه اجدادی مشابه انتخاب می‌کنند . نویسندگان مطالعه، محققین رونی سبرو از دانشگاه پنسیلوانیا، همراه با خوزه دوپویس از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون و نیل ریش از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، توضیح می‌دهند که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد. تا همین اواخر، اکثر مردم از درون جامعه محلی خود همسر انتخاب می کردند و آن شخص اغلب اجداد یکسانی داشت.

اگرچه به نظر می رسد این الگو در حال تغییر است. چه به دلیل تمایل به ازدواج در سنین بالاتر نسبت به نسل های قبلی، چه به دلیل رشد جوامع به دلیل سهولت سفر برای محل کار و مدرسه، یا حتی به دلیل قرار آنلاین، محققان دریافتند که شباهت های ژنتیکی بین زوج ها کاهش یافته است. هر نسل متوالی از سال ۱۹۴۸، زمانی که مطالعه شروع شد .

تجربیات مشترک روی چهره ها زوجین میماند

به نظر می رسد دلایل دیگری نیز برای پدیده شبیه به هم وجود دارد. ظاهراً ما خودمان و آنچه برایمان آشناست را بر ناآشنا ترجیح می دهیم، حتی در مورد عشق. در آزمایشی در سال ۲۰۱۳، محققان تصاویری از چهره شریک عاشقانه خود را به افراد نشان دادند که شامل ویژگی‌های صورت خود شرکت‌کننده در مطالعه یا چهره یک غریبه بود. هم شرکت کنندگان مرد و هم زن به طور مداوم کامپوزیت را که شامل صورت خودشان بود، به دیگران ترجیح می دادند . مطالعات دیگر همچنین نشان داده است که افراد تمایل بیشتری به افرادی دارند که شبیه والدین جنس مخالف(یعنی پسرها دوست دارند همسرشان شبیه مادرشان باشد و دخترها دوست دارند همسرشان شبیه پدرشان باشد)، خود هستند.

شباهت زوجین

حتی برای آن دسته از زوج هایی که در ابتدا لزوماً چندان شبیه هم نیستند، احتمالاً با گذشت سالها این وضعیت تغییر خواهد کرد. الگوهای سبک زندگی مشترک، و همچنین بسیاری از تجربیات مشترک، منجر به شباهت های فیزیکی می شود که دانشمندان آن را به عنوان “همگرایی ظاهر” توصیف می کنند. تاریخچه این زوج با هم به معنای واقعی کلمه در چهره آنها با همان خطوط و عبارات خنده حک می شود. و به گفته برایت ساید، هر چه رابطه شادتر باشد، زوج‌ها در نهایت شبیه‌تر به نظر می‌رسند.

دلیل شباهت زوجین از نظر روانشناسان

روان‌شناس اجتماعی مستقر در ایندیاناپولیس، جاستین لهملر، که پژوهشگر مؤسسه کینزی و نویسنده کتاب «به من بگو چه می‌خواهی» است، می‌گوید:

که مردم به‌طور طبیعی به سمت افرادی که آشنا هستند، جذب می‌شوند، حتی اگر کل این فرآیند به درستی انجام شود. به احتمال زیاد ناخودآگاه برخی از ویژگی‌هایی هستند که وقتی توسط شریک مقابل متعادل می‌شوند در یک رابطه بهترین کار را دارند – مانند تسلط و تسلیم بودن – اما در کل، «آنچه برای ما آشناست تمایل دارد همان چیزی باشد که دوست داریم و به سمت آن کشیده می‌شویم».

لهملر می گوید، حتی اگر به صراحت از آن آگاه نباشیم. آن پدیده به ظاهر گسترش می یابد. او می‌گوید: «شما با ظاهر خود آشنا هستید، بنابراین دیدن افراد دیگری که دارای این ویژگی‌های مشابه هستند ممکن است به همین دلیل منجر به علاقه‌مندی بیشتر شود».

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا