پزشکی

علت بوی بد دهان و راه حل درمان آن

علت های رایج بوی بد دهان و راه های درمان آن

حدود ۳۰٪ از مردم در برخی از زمان ها از بوی بد دهان یا هالیتوز رنج می برند. در حالی که وقوع منفرد بوی بد دهان ممکن است در نتیجه خوردن غذاهای تند باشد و از نظر سلامت عمومی هیچ اهمیتی نداشته باشد ،اما ممکن است علت بوی بد دهان ناشی از مشکل پزشکی باشد و نیاز به درمان باشد.بنابراین ، اگر بوی بد دهان با وجود بهداشت دقیق دهان و دندان به یک مشکل روزمره تبدیل شود ، باید یک معاینه دندانپزشکی انجام دهید و اقدامات توصیه شده برای مقابله با آن را رعایت کنید.

تعدادی از عوامل ممکن است باعث بوی بد دهان شوند و علیرغم تصور غلط رایج در مورد مسواک زدن دندان ، درمان بوی بد دهان است ، متخصصان بهداشت دهان و دندان به بسیاری از عوامل دیگر اشاره می کنند که ممکن است دلیل اصلی این بیماری باشد و بر این اساس نیاز به درمان دارند.

دلایل بوی بد دهان

۱- باکتریها

مقصر واقعی بوی بد دهان ، باکتری هایی هستند که در دهان زندگی می کنند و از بقایای مواد غذایی تغذیه می کنند تا ترکیبات گوگرد فرار با بوی بد (VSC) آزاد کنند.

دلایل بوی بد دهان۲- غذایی که می خورید علت بوی بد دهان

نوع غذاهایی که مصرف می کنید می تواند منجر به بوی بد دهان شود.غذایی که شما مصرف می کنید نوعی بو دارد. به عنوان مثال ، صرف وعده های غذایی با سیر ، پیاز یا ادویه های عجیب و غریب می تواند نفس شما را بدبو کند.وقتی سیر له می شود ، ترکیبی به نام آلیسین آزاد می شود که عامل بوی تند مشخص آن است.

اگرچه آلیسین فواید پزشکی زیادی دارد ، اما این مهم است که دلیل اصلی بوی بد دهان است. علاوه بر این ، برخی از نوشیدنی ها و نوشیدنی ها مانند قهوه می توانند بوی ماندگاری از خود به جای بگذارند.

در حالی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به زودی پس از خوردن چنین غذاهای بدبویی می تواند از شدت بوی بد دهان بکاهد ، ممکن است به طور کامل از بین نرود.

یک راه حل عملی تر ، استفاده از دهان شویه با خاصیت ضد باکتری است. هنگام استفاده از دهان شویه باشید.

قرص های جویدنی ایمن ممکن است روش بهتری برای مقابله با بوی بد دهان باشد زیرا باعث تحریک تولید بزاق و خنثی سازی بوی باکتری ها می شود.

۳-مصرف دخانیات

مصرف دخانیات می تواند دلیلی بر بوی بد دهان شما باشد.
محصولات دخانیات نیز بر نفس شما تأثیر می گذارد. آنها جدا از آسیب به ریه ها ، سلامت دهان و دندان شما را نیز از بین می برند. مصرف تنباکو از مهمترین دلایل ایجاد بوی بد دهان است.

سیگار کشیدن میزان بزاق دهان را کاهش می دهد و بزاق برای بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. بزاق حاوی ترکیبات ضد باکتری و آنزیم های مهمی برای مبارزه با باکتریهای بد بو در دهان است. بقایای غذا را شسته و دهان شما را مرطوب نگه می دارد.

از طرف دیگر ، کمبود بزاق منجر به تجمع ذرات غذایی بیشتری در دهان می شود که از رشد بدون کنترل باکتری در اطراف لثه و دندان دعوت می کند.

این به تدریج منجر به تشکیل بیوفیلمی به نام پلاک می شود که شامل باکتری ها و سایر ناخالصی های دهان است. باکتری های پلاک بوی نامطبوع دهان می دهند.

مسواک زدن منظم یک روش موثر برای از بین بردن جسمی پلاک است و نخ دندان نیز در این زمینه کمک خواهد کرد. دهانشویه های ضد باکتری همچنین می توانند در کاهش تجمع پلاک ها نقش داشته باشند.

این مقاله هم میتواند برای شما مفید باشد:فواید گیاه بادرنجبویه چیست؟

۴- علت های دیگر بوی بد دهان

علاوه بر عوامل ذکر شده ، موارد زیر مشکلات سلامتی دیگری است که می تواند باعث هالیوز شود:

داروها ، عفونت ها و آلرژی ها همه می توانند منجر به بوی نامطبوع دهان شوند.
افرادی که از دیابت رنج می برند ممکن است از بیماری به نام کتواسیدوز رنج ببرند که منجر به بوی نامطبوع دهان می شود اما همچنین می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
مصرف مکمل های ویتامین در مقادیر زیاد نیز ممکن است منجر به بوی بد دهان شود.
پروتزها و بریس ها برای جلوگیری از تجمع باکتری ها و در نتیجه وجود بوی نامطبوع ، نیاز به توجه بیشتری دارند.

علت بوی بد دهان
علت بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان (هالیتوز)

کارآمدترین درمان هالیوز ، بهداشت دهان و دندان است. بوی بد دهان هشداری است برای تجمع باکتری ها در دهان ، و در صورت عدم رفع این مشکل منجر به لثه و پوسیدگی دندان می شود.بنابراین ، بسیار مهم است که شما اقدامات اولیه لازم را برای درمان بوی بد دهان انجام دهید.

آنچه می توانید انجام دهید در اینجا است:

با مراقبت از بهداشت دندان خود شروع کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتب دندان ها در اکثر موارد مشکل را برطرف می کند یا حداقل آن را تا حد زیادی به حداقل می رساند.

اگر بریس یا دندان مصنوعی دارید ، مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید. تمیز کردن مناسب بریس ها را بخواهید. هر شب دندانهای مصنوعی خود را کاملا تمیز کنید.

افرادی که سیگار می کشند باید جدی فکر کنند که سیگار را ترک کنند.

عامل مهم دیگر برای کمک به بهبود بوی دهان شما تولید بزاق است که با جویدن آدامس های بدون قند و آب نبات های بدون قند تحریک می شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا