بیوگرافی

علامه محمدتقی بهلول که بود؟

علامه محمدتقی بهلول که بود؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، (( علامه محمدتقی بهلول که بود؟ )) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

علامه حاج شیخ محمّد‌تقی بهلول گنابادی (بیلندی) در سال ۱۲۷۹ ش در روستای بیلند از توابع شهرستان گناباد به دنیا آمد. در سن شش سالگی به مکتب رفت و به فراگیری قرآن کریم پرداخت و در سن هشت سالگی، حافظ کل قرآن شد.

اولین سخنرانی

در هفت سالگی برای زن‌ها به منبر می‌رفت و به خاطر رفتار ویژه‌اش به بهلول شهرت پیدا کرد. درس‌های حوزه را از ادبیات تا قوانین، در بیلند نزد پدر آموخت. در چهارده سالگی به عنوان یک منبری، معروف بود و در همین سن با صوفیه‌ی گناباد (فرقه‌ی نعمت‌اللهی) مخالفت می‌کرد. صوفی‌ها در آن زمان چند بار تصمیم گرفتند که او را بکشند، به همین دلیل پدرش تصمیم گرفت با خانواده‌اش به سبزوار مهاجرت کند تا بهلول، هم از درس باز نماند و هم از صوفی‌های گناباد دور باشد. بهلول اولین سخنرانی خود را در زمان احمدشاه، در سن ۱۶ سالگی و هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر ممنوع شده بود، علیه رژیم شاه ایراد کرد.

شیخ بهلول، ‌سرانجام در نهم مرداد ۱۳۸۴ دار فانی را وداع گفت. از ویژگی‌های او که زبانزد همگان است، ذوق و ادب او بود، به طوری‌که بیش از دویست هزار بیت شعر سرود و حدود پنجاه هزار بیت هم از شاعران دیگر، حفظ بود. او به ادبیات عرب، تاریخ انبیا و اولیا و تاریخ یکصد ساله‌ی اخیر ایران و جهان تسلط داشت.

مجتهدی بود که بر فقه اهل سنّت هم کاملاً آگاهی داشت و در دانشگاه الازهر مصر، تدریس می‌کرد. فعالیت علمی و فرهنگی او، در رادیو «الشرق الاوسط» مصر و رادیو «بغداد» در پایان دوران تبعیدش بسیار مؤثر بود.

چند کرامت از شیخ بهلول

برکت شیخ
حضرت شیخ چندین سفر به درود مشرف شده بودند که دو سفر آن مواجه با خوشکسالی بود که معظم له دعا فرمودند که : یک سفر در اثنای منبر باران شروع به باریدن کرد و یک سفر دیگر نیمه همان شب باران زیادی بارید وکسانی که در محضر شیخ  در مسجد بودند این را از کرامات شیخ  می دانستند.
شفای مرض
راوی : افرادی ازایشان التماس دعا می گرفتند ویا دعایی را از ایشان تقاضا میکردند و یا آب و چیز دیگر تبرک می کردند و به مریض می دادند و الحمدالله چنانچه بعداً  عده ای اهل ایمان برایم حکا یت کردند آثار خوبی داشته اند .یکی از آن موارد  را خو دم  دیدم  که مریض سختی بود که با قند  تبرک جناب شیخ  شفا پیدا کردند الحمد الله بعد از گذشت چند سال تا کنون اثری از بیماری پیدا نشده است.
یک پیشگویی و تحقق آن
بعد از حمله خونین مسجد الحرام و بسته شدن راه حج یکی از روحانیان بیت رهبری به ایشان می فرمایدجناب شیخ،گفته اند شما مستجاب الدعوه هستید دعا کنید که فهد بمیرد و را حج باز گردد ایشان با تبّسم فرمودند هر وقت من بمیرم فهد هم خواهد مرد ودقیقاً این امر  اتّفاق افتاد و همزمان با ارتحال علامه شیخ بهلول ،فهد نیز فوت کرد .
علامه محمدتقی بهلول که بود؟
علامه محمدتقی بهلول که بود؟

نظر علما درباره بهلول

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای :در سال‌های دفاع مقدس همه جا دل‌های جوان و نورانی رزمندگان را از فیض بیان رسا و صادقانه‌ خود نشاط و شادابی بخشید، نود سال از یک قرن عمر خود را به خدمت به مردم و عبادت خداوند گذرانید، زهد و وارستگی او، تحرک و تلاش بی‌وقفه‌ی پیکر نحیف او، ذهن روشن و فعال او، حافظه‌ بی‌نظیر او، دهان همیشه صائم او، غذا و لباس و منش فقیرانه او، شجاعت و فصاحت و ویژگیهای اخلاقی برجسته‌ او، از این مومن صادق، انسانی استثنائی ساخته بود.

حاج شیخ محمّدتقی انصاری همدانی: بهلول یکی از اوتاد عصر ماست، او خیلی کم نظیر است دنیا را به تمام وجود تلاق داده است، بهلول اهل معناست خیلی از اسرار را داراست ولی نمی‌گوید.

حاج شیخ عبدالقائم شوشتری: بهلول عالمی است عامل، عابدی است زاهد، او دارای مقامات عالیه‌ای است، او مستجاب الدعوه و دارای طیّ الارض است. من او را به اینجا دعوت کرده‌ام تا برای شهر (دورود) برکت به همراه خود بیاورد.

آیت‌الله جنّتی : …امّا بدانید ایشان آدم خیلی خوبی است، حافظۀ عجیبی دارد، غیرت خوبی دارد، در تشیّع واقعاً قوی است و خیلی از خصوصیّات دیگر که منحصر به ایشان است، اجمالاً انسان بالایی است.

منبع:شیعه نیوز،رهبران شیعه،خبرگزاری بین المللی قرآن

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا