جالبه ؛)

عالم برزخ دقیقا کجاست؟

عالم برزخ دقیقا کجاست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((عالم برزخ دقیقا کجاست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

عالم برزخ متوسط بین دنیا و آخرت است و برخی خصوصیات این جهان را از قبیل «محدودیت زمانی» داراست ولی در عین حال به عالم عقبی مربوط می شود و اولین مرحله عالم ملکوت است اموات با بدن برزخی (بدن مثالی و نوری) در برزخ به سر می برند، نه با این بدن و جسم مادی.

عالم برزخ کجاست؟

از دیدگاه قرآن و روایات، برزخ و قبر یک چیز است که گاهی از آن به عالم قبر و گاهی از آن به عالم برزخ یاد می شود. برزخ در لغت یعنی چیزی که حایل بین چیزی و چیز دیگر باشد. ازاین رو به جهانی که میان دنیا و آخرت واقع می شود برزخ اطلاق می گردد؛ چنان که در آیاتی از قران، برزخ بیانگر فاصله میان دو دریاست.

آنچه واضح است این است که با وقوع مرگ، حیات تازه ای برای انسان در عالم برزخ آغاز می شود. حیاتی که قابلیت ها و توانمندی های تازه را برای انسان ایجاد می کند و او را به حقیقت روحانی وجودش نزدیکتر می سازد.

روایت امام علی(ع) از عالم برزخ

امام علی(ع) درباره عالم پس از مرگ نیز در بیانی مشهور می فرمایند: «فرزند آدم‌ وقتی که‌ به‌ آخرین‌ روز دنیا و اولین‌ روز آخرت‌ می‌ رسد، مال‌ و فرزندان‌ و اعمالش‌ در نظر اومجسم‌ می‌ شود.
نخست‌ متوجه‌ اموال‌ خود می‌ شود و به‌ او می‌ گوید: بخدا سوگند! من ‌برای‌ جمع‌ آوری‌ و حفظ‌ تو، بسیار حریص‌ بودم‌ و زیاد بخل‌ ورزیدم‌! حال‌ چه‌ کمکی‌ می‌ توانی‌ به‌ من‌ بکنی‌؟ ثروتش‌ به‌ او می‌ گوید: فقط‌ می‌ توانی ‌کفن‌ خود را از من‌ برداری‌.

او متوجه‌ فرزندان‌ خود می‌ شود و به‌ آنها می‌ گوید: بخدا سوگند من‌ شما را خیلی‌ دوست‌ داشتم‌ و همواره‌ از شما حمایت‌ می‌ کردم‌. چه‌ خدمتی‌ می‌ توانید – در این‌ روز بیچارگی ام ‌ به من‌ بکنید؟ می‌ گویند: هیچ‌! غیر از اینکه‌ تو را در قبرت‌ دفن‌ کنیم‌! سپس‌ متوجه‌ عمل‌ – عمل‌ صالح ‌- خود می‌ شود و می‌ گوید:
بخدا سوگند! من‌ درباره‌ تو بی‌ رغبت‌ بودم‌ و تو بر من‌ گران‌ بودی‌! تو امروز چه‌ کمکی‌ به‌ من‌ می‌ کنی‌؟ می‌ گوید: من‌ در قبر و قیامت‌، مونس‌ توام‌! تا آنکه‌ من‌ و تو را بر پروردگارت‌ عرضه‌ بدارند!

آنگاه‌ امام‌ فرمود: اگر آدمی‌ در دنیا ولی‌ خدا باشد، عملش‌ بصورت‌ خوشبوترین‌ و زیباترین‌ و خوش‌ لباسترین‌ مرد، نزدش‌ می‌ آید و به‌ او می‌ گوید: تو را به‌ روحی‌ از خدا و ریحانی‌ و بهشت‌ پرنعمتی‌ بشارت می‌ دهم‌ که‌ چه‌ خوش‌ آمدنی‌ کردی‌. او می‌ پرسد: تو کیستی‌؟ جواب‌ می‌دهد: من‌ عمل‌ صالح‌ توام‌ که‌ از دنیا به‌ آخرت‌، کوچ‌ کرده‌ ام‌.

عالم برزخ دقیقا کجاست؟
عالم برزخ دقیقا کجاست؟

چند نکته درباره عالم برزخ

  1. در عالم برزخ ، زمان راه ندارد لذا کسى که ساعتى قبل از قیامت وارد برزخ مى شود با کسى که از زمان حضرت آدم ( ع ) وارد برزخ شده ، تفاوتى در میزان عذاب یا پاداش برزخى نخواهد داشت . البته هضم این مطلب نیز براى کسانى که ذهن فلسفى نیافته اند ، به خاطر انس زیادشان با زمان و امور زمانى ، کارى است حقیقتاً دشوار امّا اهل حکمت و بالاتر از آنها اهل عرفان ، به سبب انسى که با امور مجرّد و فرازمانى دارند ، این حقیقت را به آسانى در مى یابند .
  2. طبق روایات اهل بیت ( ع ) اموات ، در عالم برزخ ، داراى بدنهایى غیر مادّى و شبح گونه اى هستند که با آن ابدان در عالم برزخ زندگى مى کنند و همدیگر را نیز مى شناسند . در عالم برزخ هر شخصى جایگاه خاصّى براى خود دارد ، که شبها را در آن به سر مى برد امّا روزها عدّه اى از آنها به وادى السّلام منتقل مى شوند که بهشت عالم برزخ است و عدّه اى دیگر نیز به وادى برهوت برده مى شوند که جهنّم برزخى است .
  3. آنان که در دنیا اهل عبادت بوده اند در برزخ و آخرت نیز دائماً در حال عبادت خواهند بود چرا که لذّتى بالاتر از معاشقه با خدا وجود ندارد . در برخى روایات آمده که حورالعین از دست اهل بهشت به خدا شکوه برده و مى گوید : خدایا تو مرا براى این شخص آفریده اى امّا او چنان غرق راز و نیاز با توست که التفاتى به من نمى کند .

منبع : پرسمان ،حوزه ، ایمنا

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا