روانشناسی

رشد کودک در ۳-۴ سالگی چگونه است؟روانشناسی کودک ۳ ساله

روانشناسی کودک ۳ ساله

این زمان مهمی در رشد عاطفی کودک شما است.در طول این سال کودک شما واقعاً شروع به درک این نکته می کند که بدن ، ذهن و احساسات او از آن خودش است. او تفاوت بین احساس خوشبختی ، ناراحتی ، ترس یا عصبانیت را می داند.

فرزند شما همچنین ترس از چیزهای خیالی را نشان می دهد ، به نحوه عمل دیگران اهمیت می دهد و به افراد آشنا علاقه نشان می دهد. و هرچه اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند ، در کنترل احساسات خود نیز بهتر خواهد شد.

بازی و یادگیری در کودکان ۳ ساله

بازی از آن جهت مهم است که کودک شما احساسات را می آموزد و کاوش می کند.

فرزند شما اکنون بیشتر علاقه مند به بازی و دوست شدن با کودکان دیگر است. او ممکن است با همکاری بیشتر در گروه های کوچک شروع به بازی کند. او مفهوم “من” و “او” را می فهمد ، بنابراین اشتراک گذاری آسان تر می شود.

کودک شما در هنگام بازی بیشتر در حال تصور است. به عنوان مثال ، او ممکن است با دوستان خیالی یا اسباب بازی ها بازی تظاهر کند ، مانند مهمانی چای با اسباب بازی هایش. او نقش های مختلفی را امتحان می کند – به عنوان مثال ، ممکن است تظاهر به پزشک یا والدین بودن کند. و در این سن ، داشتن دوستان خیالی برای کودکان پیش دبستانی امری عادی است ، گرچه فرزند شما احتمالاً می تواند تفاوت بین واقعیت و خیال را تشخیص دهد.

کودک شما ممکن است در مورد اجساد – بدن خودش و افراد دیگر بسیار کنجکاو باشد. به عنوان مثال ، ممکن است کودک خود را پیدا کنید که به دستگاه تناسلی خود و سایر کودکان نگاه می کند. ترکیبی از کنجکاوی طبیعی و نقش آفرینی معمولاً بخشی معمول از رفتارهای جنسی دوران کودکی است. اما اگر نگران رفتارهای جنسی کودک هستید ، بهتر است با پزشک عمومی ، متخصص اطفال یا یک متخصص بهداشت واجد شرایط صحبت کنید.

روانشناسی کودک 3 ساله
روانشناسی کودک ۳ ساله

صحبت کردن کودک ۳ ساله

زبان کودک شما امسال بسیار پیشرفت خواهد کرد.

کودک شما با گوش دادن به شما و دیگر بزرگسالان و همچنین با گوش دادن به داستان ها ، بسیاری از کلمات جدید را می آموزد. او علاقه بیشتری به برقراری ارتباط خواهد داشت و ممکن است دوست داشته باشد قصه بگوید و مکالمه کند.

فرزند شما بیشتر گفته های شما را می فهمد و ممکن است کلماتی را که نمی داند حدس بزند. به طور کلی ، او کلمات بیشتری را از آنچه می تواند بفهمد.

کودک سه سال ، کودک شما از جملات ۳-۵ کلمه ای یا حتی بیشتر استفاده خواهد کرد. افراد دیگر بیشتر اوقات می فهمند که او چه می گوید.

تا چهار سال ، کودک شما با جملات طولانی تر از حدود ۵-۶ کلمه یا بیشتر صحبت خواهد کرد. دیگران همیشه او را درک خواهند کرد. او بیشتر چیزهایی را که می گویید می فهمد و دستورالعمل ها را با ۲-۳ مرحله دنبال می کند ، به شرطی که در مورد موارد آشنا باشد – به عنوان مثال ، “کتاب را ببندید و به مادر بدهید” او صفتهایی مانند “بلند” یا “نازک” را درک خواهد کرد ، و از کلمات “احساس” مانند “خوشحال” یا “ناراحت” استفاده خواهد کرد.

فکر کردن کودک

کودک پیش دبستانی شما شیفته دنیای اطراف خود است و سوالات زیادی از “چه کسی” ، “چه” و “چرا” را می پرسد. وقتی صحبت از درک می شود ، کودک شما از موارد متضاد مانند بزرگ / کوچک و بیشتر یا کمتر و مفاهیمی مانند “روشن” ، “درون” و “زیر” اطلاعات دارد.

حافظه کودک شما در حال رشد است. به عنوان مثال ، او می تواند شعرهای مهد کودک را به خاطر بسپارد و حتی ممکن است آنها را برای شما تکرار کند. او همچنین شروع به نشان دادن حروف و اعدادی می کند که آنها را به یاد می آورد و آنها را نام می برد و می تواند تا چهار شی را بشمارد و آنها را بر اساس رنگ و شکل مرتب کند.

کودک ۳ ساله چه مهارت هایی را انجام میدهد؟

کودک  شما عاشق خوردن وعده های غذایی خانوادگی است. او روال خانوادگی شما را درک می کند و از وقایع خاص مانند تولد قدردانی می کند.

فرزند شما نیز در حال استقلال بیشتر است. به عنوان مثال ، او می تواند خودش را تغذیه کند ، کفشی را که بند ندارد ، دکمه های آن را باز کند و وقتی لباس می پوشد کارهای بیشتری برای خودش انجام دهد.

کودک شما احتمالاً توالت فرنگی آموزش دیده است و ممکن است بتواند بعضی کارهای بهداشتی روزانه را مانند رفتن به توالت و شستن دست و صورت خود به تنهایی انجام دهد. اما او همچنان در انجام کارهایی مانند مسواک زدن به کمک و نظارت شما احتیاج دارد.

کودک  شما عاشق حرکت و تحرک است. او بهتر می تواند از پله ها بالا برود ، با سه چرخه سوار شود ، توپ را پرتاب کند ، توپ را بگیرد و لگد بزند ، دویدن ، کوهنوردی ، پریدن ، پرش و تعادل روی یک پا.

وقتی نوبت به استفاده از دستان او می رسد ، کودک شما ممکن است بتواند دایره یا مربع بکشد ، با استفاده از بلوک برج های بزرگ بسازد و از قیچی های مخصوص کودکان استفاده کند. او دوست دارد از مداد رنگی ، مداد و برس استفاده کند ، که بسیار خوب است زیرا نقاشی و نقاشی تخیل کودک شما را می سازد.

مهارت های کودک 3 ساله
روانشناسی کودک ۳ ساله
در این سن ، ممکن است فرزند شما:

درب شیشه را باز کنید
جنسیت و سن خودش را بشناسد
نام برخی از اشکال و رنگ ها را بدانید
مداد را نگه دارید و چهار سال نامه ها را کپی کنید
خودش را بپوشد و لباس خود را دربیاورد.

کمک به رشد کودک در ۳-۴ سالگی

در اینجا چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای کمک به رشد کودک در این سن انجام دهید:

به کودک خود زمان زیادی از بازی بدهید: بازی به کودکان کمک می کند احساساتی مانند شادی ، هیجان ، عصبانیت یا ترس را ابراز کنند. کودک شما ممکن است بازی آشفته در شن و ماسه یا گل را دوست داشته باشد ، وانمود کند که با عروسک ها بازی می کند ، یا در فضای باز با دویدن ، افتادن و غلت زدن زیاد بازی می کند.

برای بازی خلاقانه و هنری وقت بگذارید: این ممکن است بازی های نقاشی ، طراحی یا لباس پوشیدن باشد. بازی موسیقی ایده دیگری است – کودک شما ممکن است دوست داشته باشد با سازهای ساده برقصد ، بپرد و یا موسیقی بسازد.

با کودک خود بخوانید: خواندن با هم ، قصه گفتن ، آواز خواندن و خواندن قافیه های کودکانه همه صحبت ، تفکر و تخیل کودک شما را تشویق می کند.

با کودک خود کمی آشپزی کنید: این به کودک دبستانی کمک می کند تا به غذای سالم علاقه مند شود ، کلمات جدیدی یاد بگیرد و مفاهیم ریاضی مانند “نصف” ، “۱ قاشق چای خوری” یا “۳۰ دقیقه” را درک کند. می توانید کارهای ساده ای مانند پرتاب سالاد یا کنار هم قرار دادن ساندویچ به او بدهید.

با کودک خود بازی هایی انجام دهید که شامل یادگیری اشتراک و نوبت گرفتن است. هنگامی که بازی می کنید ، جملاتی مانند: “اکنون نوبت من است که برج را بسازم ، نوبت شما است” ، یا “شما بلوک های قرمز را با من به اشتراک می گذارید ، و من بلوک های سبز را با شما به اشتراک می گذارم”. به اشتراک گذاشتن برای کودکان در این سن هنوز سخت است ، بنابراین هنگام تقسیم کودک خود بسیار تعریف و تمجید کنید.

در ۳-۴ سالگی کودک شما می تواند به پیش دبستانی برود. در پیش دبستانی کودک شما می تواند از طریق بازی یاد بگیرد ، دوست شود و مسئولیت ، استقلال و اعتماد به نفس پیدا کند. پیش دبستانی می تواند رشد شگفت انگیز کودک شما را پشتیبانی و تشویق کند – و همچنین می تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

روانشناسی کودک ۳ ساله،چه موقع باید نگران رشد کودک باشید؟

در صورت نگرانی یا مشاهده اینکه کودک سه ساله شما دارای هر یک از مشکلات زیر است ، به کودک و پرستار بهداشت خانواده یا پزشک عمومی خود مراجعه کنید.فرزند شما:

به چشمت نگاه نمی کند
در دیدن یا شنیدن چیزها مشکل دارد
از جملات سه کلمه ای استفاده نمی کند

فرزند شما:

دستورالعمل های ساده را نمی فهمد – به عنوان مثال ، “لطفا توپ را به من بده”
جدا کردن از مراقب اصلی او دشوار است
به کودکان دیگر علاقه مند نیست
در حین بازی تظاهر نمی کند – به عنوان مثال ، وانمود نمی کند که به خرید می رود یا سوار اتوبوس می شود.

رشد کودکفرزند شما:

ناشیانه است – به عنوان مثال ، هنگام راه رفتن یا دویدن ، مسیرها را سخت میفهمد
برای اداره اشیا کوچک مشکلدارد – به عنوان مثال ، مداد یا مداد رنگی
رسم اشکال ساده نیست

کودکان با سرعت های مختلف رشد و نمو می کنند. اگر نگران این هستید که آیا رشد کودک شما “طبیعی” است یا خیر به مشاور یا روانشناس کودک مراجعه کنید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا