پزشکی

دلایل اصلی چاقی چیست؟

چاقی در دهه های اخیر با شیوع فزاینده ای در بین نسل های جوان به عنوان یک اختلال بهداشت جهانی ظاهر شده است.

عوامل اصلی چاقی

چاقی در نتیجه مصرف کالری بیشتر از آن است که بدن می تواند به طور منظم متابولیزه یا استفاده کند. این کالری های استفاده نشده به صورت چربی ذخیره می شوند و با گذشت زمان منجر به افزایش وزن بیش از حد می شوند.کالری مورد نیاز هر شخص متفاوت است ، که به نوع بدن و میزان فعالیت آن بستگی دارد.

چاقی یک اختلال جدی در سلامتی است که می تواند به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

۱- سابقه خانوادگی

چاقی می تواند یک اختلال ارثی باشد که در طی نسل های مختلف منتقل می شود. اگر پدر و مادر یا برخی از نزدیکان شما چاق هستند ، احتمال ابتلا به آن نیز زیاد است.

به عبارت دیگر ، کسی که حساسیت ژنتیکی به چاقی دارد بیشتر از کسی که چنین سابقه خانوادگی ندارد ، تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت.

۲- محیط و سبک زندگی

غذاهای ناسالم و عادت های زندگی ، اگر برای مدت طولانی پایدار بمانند ، می توانند به طور کلی خود را به عنوان چاقی و علائم مربوط به آن نشان دهند.

شما ممکن است به دلیل عوامل سبک زندگی زیر دچار چاقی شوید:

یک برنامه شلوغ کاری و زندگی شخصی که دیگر جایی برای ورزش باقی نمی گذارد.
زنجیره های غذایی مکرر که غذای ناخواسته و فرآوری شده با کالری بالا را سرو می کنند.
به طور منظم بیرون غذا می خورید.سرو وعده های غذایی در رستوران، آنها مملو از کالری هستند و مصرف مکرر آنها شما را با مقدار زیادی کربوهیدرات بیشتر از میزان مصرف بدن پر می کند.

۳- افسردگی

تحقیقات نشان می دهد که افسردگی و چاقی می توانند دلایل ژنتیکی اساسی داشته باشند.

بنابراین قابل درک است که افرادی که سابقه خانوادگی افسردگی یا چاقی دارند یا هر دو از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به یک یا هر دو بیماری در دوره ای از زندگی خود هستند.

افسردگی ممکن است مانع از توجه فرد به انتخاب های غذایی خود شود و در نتیجه الگوی غذایی ناسالم ایجاد شود و به افزایش وزن کمک کند. این امر با بی حالی مشخصه و بی انگیزگی که فرد افسرده را به زندگی کم تحرک محدود می کند ، بدتر می شود.

کم تحرکی عمومی ، همراه با انتخاب های غیر منظم در رژیم غذایی ، می تواند زمینه چاقی را فراهم کند. گاهی اوقات ، داروهای تجویز شده برای افسردگی نیز می توانند منجر به چاقی به عنوان یک عارضه جانبی شوند

دلایل اصلی چاقی چیست؟۴- کم خوابی

خواب کافی در تنظیم مشخصات وزن شما کاملاً مهم است. افرادی که به طور منظم خواب کافی ندارند ، بیشتر از کسانی که یک برنامه خواب سالم دارند ، دچار چاقی می شوند.

کمبود خواب می تواند به روش های زیر باعث افزایش وزن شود:

کم خوابیدن می تواند شما را بیش از حد خسته کند تا بتواند ورزش کند و کالری اضافی بسوزاند. بدن کم خواب قادر به تحمل فشارهای منظم ورزشی نخواهد بود. با گذشت زمان ، این کمبود ورزش بدنی حفظ وزن سالم را برای شما دشوار می کند.

افرادی که نمی توانند به درستی بخوابند ، اغلب به عنوان راهی برای از بین بردن تنقلات ، میان وعده های بی فکر را می گیرند. اگر در طول شب نمی خوابید ، به سادگی موارد بیشتری از پرخوری خواهید داشت. بیشتر ساعت بیداری منجر به بروز گرسنگی بیشتر می شود. غذا خوردن از روی بی حوصلگی و گرسنگی به مشکلات وزن از جمله چاقی کمک می کند.

عدم تعادل خواب می تواند ترشح طبیعی و اثرات هورمون های اشتها ، یعنی گرلین و لپتین را مهار کند. این عدم تعادل هورمونی می تواند اشتهای شما را افزایش دهد و در نهایت بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز غذا می خورید.

۵- دارو

بعضی از افراد ممکن است به عنوان عارضه جانبی داروهای خاص تجویز شده توسط پزشک ، دچار چاقی ناشی از دارو شوند.

افزایش وزن زودهنگام به دلیل داروها اغلب نادیده گرفته می شود و به عنوان بخشی طبیعی از روند بهبودی در نظر گرفته می شود. با گذشت زمان ، این می تواند به چاقی بالینی تبدیل شود.

داروهایی که برای فشار خون بالا ، میگرن ، تشنج و داروهای روانگردان تجویز می شوند مانند داروهای توصیه شده برای اختلالات خلقی می توانند اشتها و متابولیسم شما را مختل کنند. آنها همچنین می توانند باعث احتباس آب شده و باعث ایجاد نفخ در شما شوند.

۶- عوامل اقتصادی اجتماعی

چاقی در مردان و زنان می تواند مستقیماً تحت تأثیر شرایط اقتصادی اجتماعی ، از جمله کیفیت تحصیلات ، حرفه و گروه درآمد باشد. تأثیر سو این عوامل ممکن است بهم پیوسته یا فردی باشد.

همچنین دیده می شود که چاقی در زنان از میزان درآمد بسیار تأثیر می گذارد ، در حالی که درآمد بر چاقی مردان تأثیر کمی داشت یا هیچ تأثیری نداشت. علاوه بر این ، به طور کلی خطر چاقی با افزایش سن در مردان و زنان افزایش می یابد.

دلایل اصلی چاقی چیست؟۷- آلودگی

هرچقدر عجیب به نظر برسد ، آلاینده ها و سموم میکروسکوپی موجود در هوا که شما را احاطه کرده اند می توانند در افزایش وزن بی دلیل نقش داشته باشند.

۸- سایر عوامل خطر

اعتیاد به الکل
استرس طولانی مدت ، که منجر به افزایش سطح هورمون کورتیزول می شود

حرف آخر درباره عوامل ایجاد کننده چاقی

اصلاح رژیم غذایی به عنوان اصلی ترین ابزار برای جلوگیری از دریافت کالری و دستیابی به ۶۰٪ کاهش وزن مورد نظر توصیه می شود ، اما در صورت همراهی با تمرین بدنی منظم با شدت متوسط ​​برای کمک به کاهش وزن بیشتر ، قیمت آن بهتر است.

کم خوردن و ورزش بیشتر ممکن است برای کنترل افزایش وزن طبیعی کافی باشد ، اما غلبه بر چاقی معمولاً خیلی بیشتر طول می کشد.

هیچ درمانی استاندارد برای این بیماری وجود ندارد ، زیرا ممکن است به دلایل مختلف در افراد مختلف رخ دهد. در موارد شدید که چاقی از آستانه های خطرناک برای سلامتی عبور می کند ، روش های بالینی و داروها تنها راه نجات هستند.

شما باید با دکتر خود کار کنید تا بهترین برنامه درمانی را ارائه دهید و آن را به طور مداوم دنبال کنید تا به وزن ایده آل بدن برسید. ممکن است زمان بر باشد ، اما شما باید به درمان خود پایبند باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا