مد و زیبایی

درمان های خانگی برای عرق زیاد

بهترین درمان های خانگی برای عرق زیاد

تعریق ممکن است دردسرساز به نظر برسد ، اما نقش مهمی در تنظیم دمای بدن دارد. در اصل این روش بدن شما برای آزاد کردن گرمای اضافی برای حفظ دمای طبیعی بدن است.هنگامی که دمای بدن شما از حد طبیعی بالاتر می رود ، بدن قطرات عرق را آزاد می کند تا گرمای اضافی را از بین ببرد. این به خنک شدن بدن در حالت عادی کمک می کند.درمان های خانگی برای عرق زیاد در ادامه مطلب آمده است.

 در بعضی موارد غدد عرق بیش از حد فعال می شوند و بیش از آنچه برای خنک شدن بدن لازم است عرق تولید می کنند. از این نوع تعریق بیش از حد  به عنوان هایپرهیدروز یاد می شود.برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد تعریق هستند. بسیاری از موارد می توانند در میزان تعریق شما تأثیر بگذارند ، از جمله وزن ، رژیم غذایی ، سبک زندگی ، سطح فعالیت بدنی ، محل زندگی ، ژنتیک ، داروهای خاص و شرایط پزشکی و سایر موارد.

درمان های خانگی برای تعریق زیاد

توجه: این داروها کاملاً سنتی هستند زیرا شواهد علمی کافی برای تأیید اثربخشی آنها وجود ندارد. آنها ممکن است برای برخی کار کنند اما برای برخی دیگر کار نمی کنند.

۱- لیمو

اسید سیتریک موجود در لیمو می تواند به از بین بردن باکتری های موجود در عرق کمک کند که عامل بوی بد آن هستند. آب لیمو همچنین می تواند به حداقل رساندن منافذ پوست برای سرکوب تعریق زیاد کمک کند.

نحوه استفاده:

نیمی از لیمو را به زیر بغل بمالید. همچنین می توانید چند قطره آب لیمو در مقداری جوش شیرین اضافه کنید تا یک خمیر غلیظ ایجاد کند و آن را با یک پنبه پنبه ای به زیر بغل عرق کرده خود بمالید.
بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.
آن را بشویید.
نکته مثبت: بهترین زمان استفاده از این دارو قبل از استحمام است.

توجه: این دارو را روی پوست زخمی ، تحریک شده یا حساس استفاده نکنید زیرا باعث سوزش و قرمزی زیادی می شود. علاوه بر این ، هم لیمو و هم جوش شیرین در صورت استفاده بیش از حد می توانند پوست شما را خشک و حساس به نور کنند.

درمان خانگی برای تعریق زیاد
درمان خانگی برای عرق زیاد

۲-استفاده از چای سبز برای تعریق زیاد

چای سبز یکی از نوشیدنی های گرم است که می تواند به جای تشدید آن ، عرق را مهار کند. این کار را با کاهش استرس ، که عامل اصلی تعریق است ، انجام می دهد.

استرس منجر به ترشح هورمون کورتیزول می شود که دمای بدن شما را افزایش می دهد و همین امر غدد عرق را به عمل می آورد.

آنتی اکسیدان ها مانند کاتچین ها به همراه سایر مواد مغذی درمانی مانند منیزیم ، ویتامین های گروه B و ویتامین C موجود در چای سبز به آرامش ذهن و بدن کمک می کند و در عین حال فعالیت غدد عرق را نیز مهار می کند.

علاوه بر این ، چای سبز دارای فعالیت ضد میکروبی قابل توجهی است که می تواند به از بین بردن باکتریهای بد بو در عرق کمک کند.بنابراین ، نوشیدن چای سبز می تواند هم ترشح و هم بوی عرق را کاهش دهد.

۳- چای سیاه

چای سیاه به عنوان قابض عمل می کند ، که می تواند منافذ پوست را کوچک کرده و در نتیجه ترشح عرق را کاهش دهد.

نحوه استفاده:

یک فنجان چای سیاه دم کرده و اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود.
یک دستمال تمیز ، حوله یا پنبه را به چای آغشته کرده و آن را به تمام زیر بغل آغشته کنید. می توانید کیسه چای را نیز مستقیماً استفاده کنید.
اجازه دهید مایع برای چند دقیقه در پوست شما جذب شود.
آن را بشویید.

۴- سرکه سیب و درمان عرق زیاد

سرکه سیب  دارای خواص ضد باکتری قابل توجهی است که می تواند به از بین بردن باکتری های عرق کمک کند ، بنابراین بوی بدن را کاهش می دهد. علاوه بر این ، یک قابض طبیعی است که می تواند منافذ پوست شما را برای جلوگیری از تعریق ببندد.

نحوه استفاده:

۲ قاشق چایخوری را در یک لیوان آب مخلوط کرده و با معده خالی بنوشید. برای خوش طعم شدن محلول می توانید یک قاشق چای خوری عسل نیز اضافه کنید.
یک پنبه را در سرکه سیب رقیق شده آغشته کرده و مستقیماً روی نواحی مستعد عرق بمالید.

نکات مربوط به تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از تعریق زیاد

برای تعریق بیش از حد هیچ درمان صد درصدی وجود ندارد ، اما می توانید برای کنترل آن ، چند روش درمانی ، درمانی و اقدامات مراقبت از خود را امتحان کنید.

در اینجا چند مورد و نبایدها آورده شده است:

۱- از صابون های مرطوب کننده استفاده کنید

عرق زیاد می تواند منافذ پوستی و غدد عرق متصل را مسدود کند ، که می تواند التهاب زیر پوست را القا کند. این التهاب می تواند به شکل بثورات خاردار باشد.

صابون معمولی حاوی مواد شیمیایی سختی است که می تواند پوست حساس شما را بیشتر تحریک کند. بنابراین ، توصیه می شود از صابون ضد باکتری ملایم ، بدون عطر و بویی استفاده کنید که می تواند پوست را بدون تشدید شرایط تمیز کند.همچنین ، به دنبال صابون هایی باشید که دارای یک ترکیب مرطوب کننده برای تسکین پوست تحریک شده هستند.

۲- از غذاهایی که باعث تعریق شما می شوند خودداری کنید

غذاهای کم فیبر ، چربی یا فرآوری شده هضم سخت تری دارند و تمام تلاش اضافی می تواند بدن شما را گرم کند که در نهایت با تعریق سرد می شود.

غذاهای حاوی سدیم بالا همچنین می توانند تعریق ایجاد کنند که این روش بدن شما برای از بین بردن نمک اضافی از سیستم است.

در آخر اینکه ، برخی غذاهای تند مانند پیاز ، سیر ، مارچوبه ، کاری ، زیره و سایر مواد حاوی گوگرد می توانند بوی عرق شما را بدتر کنند.

۳- غذاهایی را بخورید که عرق را سرکوب می کنند

کلسیم به تنظیم دمای بدن کمک کرده و از تعریق زیاد جلوگیری می کند. شما می توانید این ماده مغذی حیاتی را از طریق محصولات لبنی مانند پنیر ، شیر و ماست دریافت کنید.

برای سوخت و ساز بهتر ، از روغن زیتون بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید ، این به بدن شما اجازه می دهد غذا را به راحتی هضم کند و عرق نکند.

یک قاعده کلی استفاده از غذاهای فیبری و مغذی است که برای دستگاه گوارش آسان است و از تعریق زیاد جلوگیری می کند.

درمان عرق زیاد
درمان عرق زیاد

۴- از زیر بغل خود مراقبت کنید

اگر زیر بغل شما با مو پوشانده شود ، آنها عرق بیشتری تولید و جمع می کنند و در نتیجه بوی بد بدن ایجاد می شود.

بنابراین مهم است که به طور مرتب موهای زیر بغل خود را کوتاه کنید و ضد عرق بزنید تا عرق آنها کمتر شود.

توجه: ضد تعریق ها با دئودورانت ها متفاوت است. اولی جلوی ترشح عرق را می گیرد ، در حالی که دومی عطر با بویی قوی است و فقط بوی نامطبوع بدن را می پوشاند و هیچ تاثیری در تولید واقعی عرق ندارد.

۵- لباس مناسب بپوشید

تعریق زیاد می تواند لباس های شما را لکه دار کند و باعث خجالت زیادی شود. برای جلوگیری از آن ، باید لباس های گشاد بپوشید که به راحتی عرق نمی کند.

همچنین لباس های گشاد جای تهویه دارند که می توانند عرق بدن شما را خشک کنند. علاوه بر این ، لکه های عرق روی لباس های سفید و سیاه کمتر دیده می شود.

۶-از پاها مراقبت کنید

افرادی که دارای پاهای عرق کرده اند باید جوراب های خود را دو بار در روز و کفش های خود را یک روز در میان عوض کنند.

جوراب های نخی عرق را جذب کرده و مرطوب می شوند ، که باعث ناراحتی پاها می شود و می تواند تاول پا ایجاد کند.

شما باید بدنبال جوراب های ساخته شده از اکریلیک ، پشم ، اسپندکس ، پلی استر یا پارچه هایی از این دست باشید که رطوبت را از پاهایتان دور کنند تا خشک و راحت باشد.

به همین ترتیب ، مواد کفش شما باید نفس بکشد ، بنابراین تا آنجا که ممکن است از چکمه های چرمی و کفش های ورزشی خودداری کنید. به جای آن به سراغ صندل یا کفش سبک بروید.

همچنین ، روزانه دو بار مقدار زیادی سخاوتمندانه از پودر جاذب عرق را روی پاها بپاشید تا آنها بدون عرق بمانند. همچنین می توانید کفی های معطر شده را در داخل کفش های خود جای دهید تا بوی پا تازه بماند.

شاید شما به خواندن این مطلب هم علاقه مند باشید:رهایی از بوی بد عرق در تابستان

۷-حمام روزانه

حمام روزانه با یک صابون ضد باکتری می تواند به مدیریت تعریق بیش از حد کمک کند.

۸- آرام باشید

استرس ، اضطراب و عصبی بودن می تواند غدد عرق شما را به بیش از حد برساند و باعث تعریق شدید شما شود. بنابراین ، اگر می خواهید تعریق خود را کنترل کنید ، مدیریت استرس بسیار مهم است.

شما می توانید از طریق تکنیک های آرام سازی ، مانند مدیتیشن ، یوگا و تنفس عمیق ، بدن و ذهن خود را آرام کنید. همچنین باید به فعالیت ها و سرگرمی هایی بپردازید که به شما لذت می بخشد.

۹-سیگار را ترک کنید

جز  اصلی سیگارهای تنباکو نیکوتین است که در بدن آزاد می شود و ضربان قلب ، فشار خون و دمای بدن را افزایش می دهد.

با گرم شدن قسمت های داخلی بدن ، بدن شروع به تعریق می کند تا گرمای بیش از حد را از بین ببرد و دمای بدن خود را به حد نرمال برساند.

۱۰- هیدراته بمانید

برای جلوگیری از تعریق زیاد ، در طول روز مقدار زیادی آب و مایعات آبرسان مانند آب آلیمو ، آب میوه های تازه و آب نارگیل بنوشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا