مذهبی

درباره سوره بقره بیشتر بدانیم

درباره سوره بقره بیشتر بدانیم

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((درباره سوره بقره بیشتر بدانیم)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

سوره بقره بزرگ‌ترین سوره قرآن، دومین سوره و از سوره‌‌های مدنی قرآن است که در جزء‌های اول، دوم و سوم جای دارد. نام‌گذاری این سوره به نام «بقره» به دلیل وجود داستان گاو بنی‌اسرائیل در این آن است.

هدف عمده سوره بقره را هدایت انسان و اعلام این مسئله دانسته‌اند که انسان باید به همه آنچه خدا به وسیله پیامبرانش نازل کرده، ایمان بیاورد و تفاوتی میان رسولان او قائل نشود. سوره بقره را به لحاظ محتوا، سوره جامعی دانسته‌اند که هم از اصول عقاید سخن گفته و هم احکامِ مسائلِ عبادى، اجتماعى، سیاسى و اقتصادى را مطرح کرده است. داستان آدم و فرشتگان، داستان‌هایی مربوط به بنی‌اسرائیل، داستان ابراهیم و زنده شدن مردگان و داستان طالوت و جالوت از جمله داستان‌ها و روایات تاریخی سوره بقره است.

نزول سوره بقره

سوره بقره اولین سوره مدنى است که پس از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مدینه به تدریج و در زمان‌هاى پراکندهنازل شده است.برخى سوره مطففین را اولین و سوره بقره را دومین سوره مدنى شمرده‌اند.

زمان شروع نزول سوره به درستى روشن نیست و برخى گفته‌اند: ۶ ماه پس از هجرت نبوى نزول آن آغاز شده است. درباره پایان نزول سوره نیز گفته‌اند: نزول بخشى از آیات آن در ماه رمضان سال دوم هجرى همزمان با جنگ بدر پایان یافته و پس از آن سوره انفال نازل شده است. بنابراین قول، مقطع زمانى نزول سوره بقره یا ۱۸ ماه آغاز هجرت است (از ربیع الاول سال یکم هجرى تا ماه رمضان سال دوم)، یا ۱۲ ماه (از ماه رمضان سال اول تا ماه رمضان سال دوم).

بخش اندکى از آیات آن نیز پس از این تاریخ نازل شده است؛ از جمله آیات ۱۹۶ ـ ۲۰۳ که در حجه الوداع نازل شده و «حج تمتع» را تشریع مى‌کند و آیات ۲۷۵ ـ ۲۸۰ که بر حرمت ربا تأکید دارد و پس از سوره آل ‌عمران نازل شده است، حتى برخى این آیات را جزو آخرین آیات نازل شده از قرآن یاد کرده‌اند؛ همچنین آیه ۲۸۱ که در حجه‌الوداع نازل شده و آخرین آیه فرود آمده بر پیامبر ‌اکرم صلی الله علیه و آله است.

تأمل در مضامین این سوره نیز نزول آن را در مقطع زمانى مذکور تأیید مى‌کند، زیرا حوادث و مناسبت‌هاى سال اول و دوم هجرت مانند تغییر قبله در آن سوره منعکس شده است.

درباره سوره بقره بیشتر بدانیم
درباره سوره بقره بیشتر بدانیم

 

فضیلت قرائت و خواص سوره بقره

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند: کدام یک از سوره های قرآن برتر است؟ فرمودند: سوره بقره،عرض کردند کدام آیه از آیات سوره بقره افضل است؟ فرمود: آیه الکرسی.

 (برگزیده تفسیر نمونه ج۱ ص ۳۵)./

حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که سوره بقره و آل عمران را بخواند روز قیامت زیر سایه ای قرار می گیرد.

 (نور الثقلین ج۱ ص۲۶)./

حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود: کسی که ۴ آیه اول سوره و آیه الکرسی و دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر سوره را بخواند، به مال و جانش ضرری نمی رسد و شیطان به او نزدیک نمی شود و قرآن را فراموش نمی کند.

 (نورالثقلین ج۱ ص ۲۶)./

نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کس این سوره را بخواند سلام و رحمت خدا بر او باد و برایش اجر مرزبان و فداکاران در راه خدا را می دهند.

 (مجمع البیان ج۱ ص ۳۲)./

سهل بن سعد می گوید نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر چیز قله ای دارد و قله و راس قرآن سوره بقره است.

 (مجمع البیان ج۱ ص ۳۲)./

محتوای دومین سوره قرآن کریم یا همان سوره بقره

در سوره بقره نقش و اهمیت ایمان در سعادت اجتماعی و فردی هر انسان تاکید شده است چنانچه تنها راه سعادت را پایبندی به تعالیم انبیا و ایمان به خدا اعلام کرده است.

جالب است بدانید این سوره متشکل است سه بخش می باشد که در بخش اول بندگی و جایگاه و اهمیت ایمان به خدا در زندگی انسان مطرح شده است و بخش دوم اختصاص به سرگذشت قوم بنی اسرائیل داشته و عاقبت ذلت بار مخالفت این قوم با پیامبران و خدا عنوان شده و کوشش های آنها در شکست دادن رسول خدا محو می شود و اما آخرین بخش یا همان بخش سوم سوره دین توحیدی اسلام را معرفی کرده و بسیاری از مقررات و احکام دینی به همراه معارف اخلاقی و اعتقادی اسلام مطرح نموده است.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا