پزشکی

آموزش کامل استفاده بی بی چک

این مطلب در خرداد ماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

یکی از وسایلی که به خانم ها برای متوجه شدن بارداری خود کمک به سزایی میکند بی بی چک هست . زمانی که خانم ها باردار می شوند سطح یک سری از هورمن ها در بدن آنها تغییر می کند.

کار دستگاه بی بی چک هم با هورمن HCG می باشد هورمون HCG یا گنادوتروپین از هورمون‌هایی است که در حین حاملگی تولید می‌شود.

این هورمون توسط جفت ایجاد می‌شود که تخم را پس از لانه‌گیری در رحم تغذیه می‌کند. HCG اولین بار حدود ۱۱ روز پس از لقاح در خون و بین ۱۲ تا ۱۴ روز پس از لقاح در ادرار قابل اندازه گیری است.

به‌طور طبیعی مقدار HCG هر ۴۸ ساعت دوبرابر می‌شود. سطح این هورمون در هفته‌های ۸ تا ۱۱ به حداکثر خود رسیده و سپس در ادامه حاملگی کاهش می‌یابد.

 

روش استفاده از بی بی چک

بهترین نمونه برای انجام تست، اول صبح و ناشتا می‌باشد. هر چند که الزامی در ناشتا بودن وجود ندارد و می‌توان مقداری آب مصرف نمود. حتی قطع داروهای دیگر فرد ضروری نیست. ولی به دلیل بالا بودن میزان هورمون HCG در ادرار در هنگام صبح بهتر است که در این زمان آزمایش انجام گیرد.
ابتدا تاریخ انقضای رو بسته بندی را مشاهده کنید. اگر در محل گرم و یا با رطوبت بالا بی بی چک را قرار داده اید بهتر است از یک بسته بندی جدید استفاده کنید. بی بی چک‌ها بسته به نوع مارک تجارتی نحوه استفاده متفاوتی دارند در برخی با استفاده از قطره چکانی که در کنار محصول به شما داده شده است، چند قطره از آن را در سوراخی که روی دستگاه تعبیه شده است، بریزید ولی اغلب به‌صورتی که شرح خواهیم داد عمل می‌کنند. برای انجام تست ادرار بایستی از یک ظرف یکبار مصرف تمیز استفاده کنید. نوار بی بی چک را از بسته مربوطه خارج کنید و تا قسمتی که خط Max روی آن مشخص شده است داخل ظرف ادرار کنید. هیچگاه بیش از حد تعیین شده در نوار آن را وارد ظرف ادرار نکنید. ۳ یا ۴ ثانیه زمان برای نگه‌داری نوار در ظرف کافی است، سپس نوار را خارج کرده و آن را به‌صورت افقی نگه‌دارید.

دستگاه بی بی چک

تنها زمانی که نیاز به استفاده از تست دارید نوارهای بی بی چک را از بسته بندی خود خارج کنید. لازم به تذکر است این نوارها یکبار مصرف می‌باشند. نوارهای بیبی چک حساسیت بالایی به جذب رطوب محیط از خود نشان می‌دهند بنابراین همانطور که گفته شد علاوه بر رعایت بهداشت، زمان استفاده از تست فقط از بسته بندی خارج کنید.

تفسیر جواب تست بارداری

در برخی از بی بی چک‌ها نوارهای باریک صورتی یا آبی رنگ را بر روی کاغذ تست نمایش خود می‌دهند، اما برخی دیگر ممکن است علامت مثبت یا منفی را بر روی یک پنجره نمایش دهند. در اکثر این تستها، یک نشانگر کنترل نیز وجود دارد که نشان می‌دهد آیا نتیجه تست معتبر است یا نه. اگر این نشانگر تغییر رنگ ندهد بیانگر آن است که نتیجه تست منفی است.
نکات مهم در هنگام استفاده از تست‌های حاملگی یا بیبی چک‌ها
  • حداکثر زمان لازم برای تست ۱۰ دقیقه است، هر نتیجه ای که بعد از ۱۰ دقیقه ظاهر شود ارزش نداشته و منفی به حساب می‌آید
  • بهترین جواب زمانی بدست خواهد آمد که بعد از حدود ۳۰ تا ۵۰ ثانیه دو خط قرمز بر روی نوار بیبی چک ظاهر شود این بدان معناست که هورمون HCG در ادرار به میزان قابل توجهی افزایش یافته و نتیجه تست مثبت است.
  • اگر پس از مدتی نسبتا طولانی (محدوده زمانی ۵ تا ۱۰ دقیقه) دو خط قرمز را بر روی نوار مشاهده کردید بهتر است این تست را در چند روز آینده انجام داده تا نتیجه قطعی خود را بدست آورید.
  • اگر یکی از نوارهای رنگی آشکار شدن شده باشد به معنای منفی بودن جواب تست است.
  • برخی از تست های بسیار حساس می‌توانند حتی قبل از تاریخ پریود بعدی شما استفاده شوند و بارداری را تشخیص دهند. حتما قبل از استفاده از نوار تست حاملگی به دستور داخل جعبه آن توجه کنید تا مطمئن شوید بهترین زمان استفاده از آن چه زمانی است.
  • در شرایطی مثل مصرف بعضی داروها مثل پرومتازین یا کلردیازپوکساید، وجود بیماری‌هایی مثل پروتئینوری، هموگلوبینوری و زایمان جدید تا سقط جنین، اشتباه در روش اجرای تست، خطا در خوندان نتایج ممکن است پاسخ مثبت کاذب دیده شود که در تفسیر نتیجه باید در نظر داشت.
  • در صورتی که نتیجه تست منفی است و هنوز پریود نشده اید، چند روز یا یک هفته دیگر صبر کنید و مجددا از بی بی چک استفاده کنید. شاید تخمک گذاری دیرتر از زمانی که تصور می کردید انجام شده باشد و زمان برای انجام تست حاملگی مناسب نبوده است.

پر رنگ بودن خطوط در بیبی چک به چه معنایی است؟

پر رنگ بودن خطوط در بیبی چک به این معناست که میزان هورمون HCG در ادرار فرد آزمایش دهنده بسیار زیاد است که این خود ناشی از سه عامل زیر است
  1. اشتباه در تخمین سن حاملگی
  2. حاملگی مولار (ناهنجاری در تخم بارور شده)
  3. چندقلویی

بهترین زمان استفاده از بی بی چک

شما می‌توانید از اولین روز از زمان تاخیر در پریود شدن خود از بی بی چک استفاده کنید .اگر پریودی منظم داشته باشید، پس تاریخ استفاده از بیبی چک را می‌دانید ولی اگر پریودی نامنظم داشته باشید٬ بهتر است ۲۱ روز (سه هفته) بعد از آخرین رابطه مشکوک و یا محافظت نشده خود از نوار تست حاملگی استفاده کنید. البته بهترین کار این است که منتظر نمایان شدن علائم بارداری بنشینید! با قطع دوره‌های ماهانه و آغاز حالت تهوع، می‌توانید از این تست‌ها استفاده کنید اما در انجام این تست زیاد عجله نکنید چون اگر پیش از موقع استفاده کنید، احتمال جواب منفی زیاد است. برخی از افراد بعد از رابطه زناشویی بدون پیشگیری از تست‌های بارداری استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند باردار نیستند. در حالی که این کار بی‌فایده است. بعد از اینکه لقاح صورت می‌گیرد، ۶ تا ۷ روز طول می‌کشد تا تخمک‌ بارورشده به رحم برسد و لانه‌گذاری کند و هورمون بارداری ترشح شود. حتی بعد از ۶ تا ۷ روز هم میزان این هورمون آنقدر نیست که بارداری را نشان دهد. بعد از ۱۰ روز که از لقاح گذشت و هورمون به اندازه کافی ترشح شد، می‌توانید از تست‌های بارداری برای تشخیص اینکه باردار هستید یا خیر استفاده کنید.

زمانی که می توانید تست بارداری انجام دهید؟

شما می توانید اکثر تست های بارداری را از اولین روز تاخیر در قاعدگی انجام دهید. اگر نمی‌دانید زمان قاعدگی بعدی شما چه زمانی است، آزمایش را حداقل ۲۱ روز پس از آخرین رابطه جنسی محافظت نشده انجام دهید.

برخی از تست‌های بسیار حساس بارداری را می‌توان حتی قبل از از دست دادن پریود استفاده کرد.

در هر زمانی از روز می توانید آزمایش بارداری را بر روی نمونه ادرار جمع آوری شده انجام دهید. لازم نیست صبح باشد.

نتایج تست بارداری

تست های بارداری خانگی به شرطی دقیق هستند که دستورالعمل ها را به درستی دنبال کنید.

نتیجه آزمایش مثبت تقریباً به طور قطع صحیح است. با این حال، نتیجه آزمایش منفی کمتر قابل اعتماد است.

نتیجه ممکن است قابل اعتماد نباشد اگر:

دستورالعمل ها را به درستی دنبال نکنید
تست را خیلی زود انجام دهید

برخی از داروها نیز می توانند بر نتایج تأثیر بگذارند.اگر نتیجه منفی گرفتید و همچنان فکر می کنید باردار هستید، چند روز صبر کنید و دوباره امتحان کنید. اگر بعد از آزمایش دوم نتیجه منفی گرفتید اما پریودتان نرسیده با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. ممنون از مقاله و آموزش خوب شما، برای تشخیص بارداری ممکن است از بی بی چک استفاده کنید. در ادامه نحوه استفاده از بی بی چک برای تشخیص بارداری را برای شما توضیح می دهیم. اساس کار این تست ها اندازه گیری میزان هورمون اچ اس سی جی در ادرار است. بنابراین زمانی بی بی چک مثبت می شود که سطح این هورمون به حدی بالا باشد که مقادیری از آن از طریق ادرار دفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا