ریپورتاژ

تحصیل در کانادا | هرآنچه باید از کانادا بدانید

سالیان سال است که افراد در سنین مختلف وطن خود را به قصد کسب علم و دانش ترک کرده و به منطقه دیگری کوچ می‌کنند. این نوع از جابه جایی در بین جویندگان علم و دانش سفر به قصد تحصیل نام دارند. امروزه مقاصد زیادی برای تحصیل در جهان وجود دارد. اولین و برترین دانشگاه‌های دنیا در آمریکا واقع شده‌اند و این کشور بزرگترین جامعه دانشجویان بین‌المللی در جهان را به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان و چین مهم ‌ترین کشورهای پذیرنده دانشجویان بین المللی در جهان هستند. این کشورها به‌دلیل داشتن دانشگاه‌های بزرگ و جامعه‌ای مهاجر‌پذیر در بین دانشجویان از محبوبیت خاصی برخوردارند. به‌دلیل مسائل سیاسی امکان سفر به قصد تحصیل به آمریکا و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان ایرانی به‌راحتی مقدور نیست. اما دانشجویان ایرانی می‌توانند به‌راحتی به کشورهایی چون کانادا و کشورهای اروپایی نظیر آلمان، ایتالیا، فرانسه و روسیه سفر به قصد تحصیل داشته باشند و در این کشورها مشغول به تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی شوند. کانادا، آلمان و روسیه محبوب‌ترین کشورهای مقصد سفر به قصد تحصیل در بین دانشجویان ایرانی هستند. در ادامه به بررسی شرایط سفر به قصد تحصیل در کانادا خواهیم پرداخت.

تحصیل در کانادا

مزایای تحصیل در کانادا

همانطور که میدانید کانادا یکی از بزرگترین کشورهای مهاجرپذیر دنیاست. جمعیت مهاجرین این کشور بیشتر از مردم بومی کانادا است. در نتیجه دانشجویانی که به قصد تحصیل در کانادا سفر می کنند با رفتار نژاد پرستانه ای مواجه نمی شوند. این یکی از بزرگترین مزایای تحصیل در کانادا برای دانشجویان است.

تحصیل در کانادا به دو زبان فرانسوی و انگلیسی امکان پذیر است. فرانسوی و انگلیسی دو زبان رسمی کشور کانادا هستند و استفاده از این دو زبان در کشورکانادا بسیار رایج است. نسبت رواج زبان فرانسوی به انگلیسی در کانادا حدوداً ۲۰ درصد به ۸۰ درصد است. درنتیجه می توان گفت که اکثر رشته ها در دانشگاه های کانادا به زبان انگلیسی ارائه میشوند. به همین دلیل ارائه مدرک زبان انگلیسی مثل آیلتس و تافل برای تحصیل در کانادا اجباری است.

یکی از مزایای تحصیل در کانادا امکان همراهی اعضای خانواده با دانشجو است. این ویژگی باعث شده تا دانشجویان بتوانند در حین تحصیل خود از خانواده دور نباشند.

تفاوت کالج با دانشگاه ها در کانادا چیست؟

بسیاری از دانشجویان دچار ابهام در انتخاب رشته و محل تحصیل خود در کانادا می شوند و در تماس با کارشناسان ما برای تحصیل در کانادا سوالات زیادی از قبیل: کالج بهتر است یا دانشگاه؟ مدرک کالج معتبر هست یا خیر؟ مدرک های کالج در سایر کشورهای دنیا مورد تایید است یا خیر ؟ آیا با پذیرش کالج میتونم ویزای تحصیلی بگیرم؟ و … میپرسند.

باید بگوییم که به طور کلی کالج ها دوره هایی را ارائه میکنند که بر محور فنی و حرفه هستند. هدف اصلی کالج ها مهارت آموزی به دانشجویان و ورود هرچه سریع تر دانشجو به بازار کار است. اما بر خلاف کالج ها در دانشگاه ها بیشتر دروس ارائه شده به صورت تئوری هستند. در انتهای دوره های کالج به دانشجو مدرک فنی و حرفه ای یا دیپلم فنی اعطا میشود و در انتهای دوره های دانشگاهی مدارکی از قبل مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه میشود. برخی از رشته های کالج را میتوان در دانشگاه های کانادا نیز ادامه داد.

مدارک اکثر کالج های کانادا معتبر است و معمولا شهریه های پایین تری نسبت به دانشگاه های کانادا دارند. با پذیرش برخی از بزرگترین کالج های کانادا میتوان ویزای تحصیلی کانادا را نیز اخذ نمود.

هزینه های تحصیل در کانادا

همانطور که میدانید تحصیل در دانشگاه های کانادا رایگان نیست و دانشجویان باید توان پرداخت هزینه های تحصیل در کانادا را داشته باشند. توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان ارزان تر است.

برای ورود به کانادا یک دانشجو باید توانایی پرداخت هزینه های یک سال زندگی و شهریه دانشگاه خود را داشته باشد. هزینه زندگی ماهانه برای دانشجویان حدود ۱۵۰۰ دلار کانادا است. البته بسته به محل زندگی دانشجو این مبلغ متغیر است برای مثال در شهرهای بزرگ کانادا مثل تورنتو و ونکوور این مبلغ بالاتر میباشد. با مبلغ اعلام شده دانشجو میتواند هزینه هایی چون هزینه تامین مسکن، هزینه های خوراک و پوشاک، هزینه های رفت و آمد و هزینه های تفریح و ورزش خود را پوشش دهد.

شهریه های دانشگاه ها و کالج های کانادا نیز برای دانشجویان بین المللی در رشته های غیر پزشکی حدود ۲۰ هزار دلار در سال و برای رشته های پزشکی حدود ۳۵ هزار دلار در سال است. دانشجویان میتوانند با دریافت بورسیه های مختلف از کانادا، شهریه های خود را کاهش داده و بخشی از هزینه های خود را از طریق بورسیه تامین کنند.

بهترین دانشگاه های کانادا

به گزارش سایت QS در سال ۲۰۲۱  تعدادی از بهترین دانشگاه های کانادا به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه تورنتو (University of Toronto)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)
  • دانشگاه مک گیل(McGill University)
  • دانشگاه یورک (York University)
  • دانشگاه مک مستر (McMaster University)
  • دانشگاه واترلو (University of Waterloo)
  • دانشگاه مونترال (University of Montreal)
  • دانشگاه کلگری (University of Calgary)

کلیه این دانشگاه ها جز برترین دانشگاه های کانادا با رتبه های زیر ۲۰۰ جهانی هستند و پذیرش دانشجوی بین المللی نیز دارند. دانشجویان ایرانی اگر شرایط ورود به این دانشگاه ها را داشته باشند میتوانند مشغول به تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا شوند.

مدارک لازم برای تحصیل در کانادا

اگر بخواهید برای تحصیل در کانادا اقدام کنید، اولین شرط نداشتن سوسابقه است. مورد دوم داشتن تمکن مالی مناسب یا کسی که بتواند از نظر مالی شما را در دوران تحصیل در کانادا ساپورت کند. داشتن مدرک قابل قبول زبان شرط سوم تحصیل در کانادا است و در پایان اینکه اگر شما یک رزومه یا کارنامه قابل قبول درسی در ایران داشته باشید، کارتان برای اخذ پذیرش تحصیلی راحت‎تر خواهد شد.

شرایط کار دانشجویی در کانادا

دانشجویانی که مشغول به تحصیل در کانادا شده اند میتوانند در حین تحصیل مشغول به کار پاره وقت شوند. هر دانشجو میتواند تا حدود ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شود. بعد از پایان تحصیل نیز دانشجویان میتوانند تا یک سال در خاک کانادا اقامت کنند و به دنبال شغل مناسب خود بگردند. اگر دانشجو در این یکسال توانست شغل مورد نظر خود را پیدا کند میتواند ویزای خود را به ویزای کاری کانادا تبدیل کند. بعد از سه سال کار که تحت نظر یک کارفرمای کانادایی باشد و مالیات پرداخت کند میتواند درخواست اقامت کانادا را داشته باشد.

چطور برای تحصیل در کانادا اقدام کنیم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره تحصیل در کانادا  به صفحه اختصاصی تحصیل در کانادا در وبسایت اپلای من منتقل شوید. برای اطلاع از شرایط کلی و قوانین کار در کانادا میتوانید به صفحه این مقاله در وبسایت اپلای من منتقل شوید.

برای تحصیل در کانادا کافیست با مشاورین و کارشناسان اعزام دانشجو موسسه اپلای من در ارتباط باشید. این مجموعه با ۱۰ سال سابقه درخشان در زمینه اعزام دانشجو میتواند آینده ای درخشان برای متقاضیان تحصیل در کانادا به ارمغان بیاورد. از طریق شماره های زیر میتوانید با کارشناسان اپلای من در ارتباط باشید:

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا