پزشکی

بیماری التهاب روده چیست؟

بیماری التهاب روده چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((بیماری التهاب روده چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

کولیت یک اصطلاح کلی برای التهاب پوشش داخلی روده بزرگ است . انواع مختلف کولیت وجود دارد که بر اساس علت طبقه بندی می شوند. عفونت ، خون رسانی ضعیف و انگلی می تواند باعث ایجاد روده بزرگ ملتهب شود.اگر روده بزرگ ملتهب داشته باشید ، احتمالاً درد شکم ، گرفتگی و اسهال خواهید داشت.

علت التهاب روده چیست؟

عفونت

کولیت عفونی می تواند توسط ویروس ها ، باکتری ها و انگلی ایجاد شود. فردی که کولیت عفونی دارد ، دچار اسهال و تب می شود و یک نمونه مدفوع دارد که آزمایش آن برای بیماری های روده ای مثبت است:

سالمونلا
کمپیلوباکتر
اشریشیا کلی (E. coli)
بسته به علت عفونت ، کولیت عفونی ممکن است در اثر آب آلوده ، بیماری های ناشی از غذا یا عدم رعایت بهداشت رعایت شود.

کولیت سودوممبرانوز نوع دیگری از کولیت عفونی است. همچنین به عنوان کولیت مرتبط با آنتی بیوتیک یا کولیت C. diff شناخته می شود زیرا از رشد بیش از حد باکتری Clostridium դժվար است. این اغلب در اثر استفاده از آنتی بیوتیک ایجاد می شود که در تعادل باکتری های سالم در روده بزرگ اختلال ایجاد می کند.

بیماری التهاب روده چیست؟
بیماری التهاب روده چیست؟

بیماری التهاب روده:

طبق منبع کنترل و پیشگیری از بیماری منبع معتمد ، تقریباً ۳ میلیون بزرگسال آمریکایی از سال ۲۰۱۵ مبتلا به IBD بودند. IBD گروهی از بیماری های مزمن است که باعث التهاب در دستگاه گوارش می شود. شرایط بسیاری وجود دارد که تحت چتر IBD قرار دارند ، اما دو نوع اصلی عبارتند از:

بیماری کرون. این وضعیت باعث التهاب مخاط دستگاه گوارش می شود. هر قسمت از دستگاه گوارش می تواند تحت تأثیر قرار گیرد ، اما بیشتر اوقات در ایلئوم ایجاد می شود که آخرین قسمت روده کوچک است.

کولیت زخمی. این باعث التهاب مزمن و زخم در داخلی لایه روده بزرگ و راست روده می شود. افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند.

کولیت ایسکمیک. زمانی اتفاق می افتد که جریان خون در بخشی از روده بزرگ کاهش یابد. این باعث می شود که سلول های سیستم گوارشی شما اکسیژن مورد نیاز را دریافت نکنند.

این معمولاً توسط عروق تنگ یا مسدود شده ایجاد می شود. افرادی که ۶۰ سال یا بیشتر دارند ، کلسترول بالا دارند یا اختلال لخته شدن دارند ، خطر ابتلا به کولیت ایسکمیک را افزایش می دهند.

کولیت ایسکمیک می تواند بر روی هر قسمت از روده بزرگ تأثیر بگذارد اما معمولاً در سمت چپ شکم احساس درد می کنید. می تواند به تدریج یا ناگهانی اتفاق بیفتد.

[ اگر در سمت راست شکم خود احساس درد شدید کردید، از مراقبت های پزشکی فوری استفاده کنید.]

علائم در سمت راست شما ممکن است نشانگر انسداد عروق روده کوچک شما باشد که می تواند به سرعت باعث نکروز بافت روده شود. این تهدید کننده زندگی است و برای رفع انسداد و از بین بردن قسمت آسیب دیده نیاز به جراحی فوری دارد.

کولیت آلرژیک:

کولیت آلرژیک در نوزادان بیشتر از بزرگسالان دیده می شود و بین ۲ تا ۳ درصد از نوزادان مبتلا هستند. التهاب یک واکنش آلرژیک به پروتئین های موجود در شیر گاو است. کودک مبتلا به روده بزرگ ملتهب ممکن است تحریک پذیر ، گازدار و در مدفوع خون یا مخاط داشته باشد. کم خونی و سو تغذیه نیز ممکن است.

کولیت ائوزینوفیلیک مشابه کولیت آلرژیک است. وقتی در نوزاد اتفاق می افتد ، معمولاً در اوایل کودکی برطرف می شود. در بزرگسالان و بزرگسالان ، این وضعیت اغلب مزمن است. علت دقیق کولیت ائوزینوفیلیک همیشه مشخص نیست ، اگرچه پروتئین های موجود در شیر گاو اغلب علائم را بدتر می کنند. به نظر می رسد در افرادی که سابقه آلرژی و آسم در شخصی یا خانوادگی دارند ، خطر بیشتری وجود دارد.

کولیت میکروسکوپی:

کولیت میکروسکوپی فقط از طریق میکروسکوپ قابل مشاهده است. با افزایش لنفوسیت ها ، که نوعی گلبول سفید خون است ، در پوشش روده بزرگ مشخص می شود.

کولیت میکروسکوپی دو نوع است و اگرچه هر دو افزایش لنفوسیت ها را نشان می دهند ، اما هر نوع به روش دیگری بر بافت روده بزرگ شما تأثیر می گذارد.

کولیت لنفاوی تعداد بیشتری لنفوسیت دارد و بافت ها و پوشش روده بزرگ از ضخامت طبیعی برخوردار هستند.
در کولیت کلاژن ، لایه کلاژن زیر پوشش روده بزرگ روده بزرگتر از حد طبیعی است.

علت کولیت میکروسکوپی مشخص نیست ، اما محققان معتقدند که ممکن است به موارد زیر مرتبط باشد:

بیماری های خود ایمنی
داروهای خاص
عفونت ها
ژنتیک
علائم این نوع کولیت اغلب از بین می رود و می رود ، گاهی اوقات بدون درمان از بین می رود.

کولیت چیست؟
کولیت چیست؟
کولیت ناشی از دارو:

برخی از داروها ، به طور عمده داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) در برخی افراد با روده بزرگ ملتهب ارتباط دارند. به نظر می رسد افراد مسن و افرادی که سابقه استفاده طولانی مدت از NSAID ها را دارند در معرض بالاترین خطر ابتلا به این نوع کولیت قرار دارند.

علائم ملتهب روده بزرگ:

حتی اگر انواع مختلف کولیت با علل مختلف وجود داشته باشد ، اما بیشتر علائم یکسان هستند:

اسهال با خون یا بدون خون
درد و گرفتگی شکم
تب
فوریت برای دفع مدفوع
حالت تهوع
نفخ شکم
کاهش وزن
خستگی
درمان روده بزرگ ملتهب
درمان کولیت ممکن است بسته به علت متفاوت باشد. اگر علت آن آلرژی به غذای خاص یا عارضه جانبی دارو باشد ، پزشک توصیه می کند غذا را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا دارو را تغییر دهید.

بیشتر انواع کولیت با استفاده از دارو و تغییر در رژیم غذایی شما درمان می شود. هدف از درمان التهاب روده بزرگ کاهش التهاب ایجاد کننده علائم شما است.

داروهایی که برای درمان کولیت استفاده می شوند می توانند شامل موارد زیر باشند:

داروهای ضد التهاب ، مانند کورتیکواستروئیدها و آمینو سالیسیلات ها
سرکوب کننده سیستم ایمنی
آنتی بیوتیک ها
داروهای ضد اسهال
مکمل هایی مانند آهن ، کلسیم و ویتامین D

تغییرات سبک زندگی زیر ممکن است به تسکین علائم شما کمک کند:

غذاهایی را که علائم شما را تحریک یا بدتر می کنند پیگیری کرده و از آنها اجتناب کنید
در طول روز وعده های غذایی کوچکتر و مکرر بخورید
از غذاهایی که باعث افزایش دفع مدفوع می شوند مانند کافئین و میوه ها و سبزیجات خام خودداری کنید
سیگار نکش؛ این ممکن است دشوار باشد ، اما یک دکتر می تواند به شما کمک کند طرحی مناسب برای شما ایجاد کنید
اگر سایر روش های درمانی قادر به تسکین علائم شما نباشند یا آسیب شدید به روده بزرگ خود داشته باشید ، ممکن است جراحی توصیه شود.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا